» Kobiety

Kobiety

Dodał: Maciej 'Repek' Reputakowski

Kobiety
8.00
7.29
Ocena użytkowników
Średnia z 12 głosów
-
Twoja ocena
Tytuł: Kobiety
Scenariusz: Yoshihiro Tatsumi
Rysunki: Yoshihiro Tatsumi
Wydawca: Kultura Gniewu
Data wydania: maj 2008
Tłumaczenie: Katarzyna Szczepańska
Liczba stron: 164
Format: B5
Oprawa: twarda, kolorowa
Papier: offsetowy
Druk: czarno-biały
Cena: 34,90 zł
Wydawca oryginału: La Cupula

%DANE%

Kobiety Yoshihiro Tatsumiego, ojca niezależnego japońskiego komiksu. Niektórzy nazywają go wręcz "dziadkiem", ze względu na to, że karierę zaczął jeszcze w latach 50. Zafascynowany był wtedy twórczością Osamu Tezuki, słynnego twórcy mangi, ale od samego początku interesowały go trochę inne tematy. Inspiracji dla swoich opowieści szukał Tatsumi w codziennym życiu, na pierwszych stronach gazet i w kryminalnych kronikach. Chciał tworzyć komiksy opisujące współczesność, przeznaczone dla dorosłego odbiorcy. Pełne seksu, przemocy, okrucieństwa, ale też wnikliwych obyczajowych obserwacji.

Nazywał je, by odciąć się od niepożądanych konotacji towarzyszących terminowi "manga", gekiga. Dzięki temu zabiegowi oraz nietypowej, jak na tamte czasy, tematyce komiksów, Tatsumiego porównuje się często z Willem Eisnerem (który spopularyzował określenie "powieść graficzna"). Tatsumi, podobnie jak twórca Umowy z Bogiem, doczekał się licznych naśladowców, a dziś przeżywa prawdziwy renesans popularności na cały świecie.

Zaloguj się aby wyłączyć tę reklamę

Kobiety, to zbiór sześciu opowieści, których bohaterkami są właśnie kobiety. Historie te powstały na początku lat 70. Kobiety to pierwszy album Yoshihiro Tatsumiego, który ukaże się w Polsce.

Fabuła
Masahiko wynajmuje detektywa, by ten odnalazł jego młodzieńczą miłość - Hisako. Co się stało z dziewczyną, którą zniknęła kilka lat temu, i o której chłopak nie może zapomnieć?

Mika to wyzwolona kobieta, która ma pana od kupowania kimon, innego od płacenia czynszu za jej mieszkanie i jeszcze innego kupującego jedzenie. A co robi z pieniędzmi, które sama zarabia? Od tego też jest właściwy pan.

Kyuko troskliwie opiekuje się swoim chłopakiem, który od czasu wypadku, jakiemu uległ, nie porusza się o własnych siłach i całymi dniami siedzi w domu. Ciepło i uczucie, którym obdarza go dziewczyna jest ostatnią rzeczą trzymającą go przy życiu. Pewnego dnia widzi on przez okno, jak Kyuko zostaje napadnięta…

Hisako, Mika i Kyuko to nie wszystkie bohaterki zbioru komiksowych opowiadań autorstwa Yoshihiro Tatsumiego, ojca niezależnego japońskiego komiksu. W jego Kobietach spotkamy zarówno młode, niezależne dziewczyny, jak i dojrzałe kobiety prowadzące domy bądź interesy. Jedne z nich są ofiarami wykorzystujących je mężczyzn, inne same wykorzystują nie mając żadnych skrupułów.

Historie stworzone przez Tatsumiego na początku lat 70. również dziś zaskakują odwagą podejmowanych tematów, bezkompromisowym opisem międzyludzkich relacji. Lektura tych opowieści to szansa na poznanie innego oblicza Japonii i japońskich kobiet.

Yoshihiro Tatsumi urodził się w Osace w 1935 roku. Mangą – szczególnie autorstwa Osamu Tezuki (m.in. Astro Boy, Metropolis, Buddha), który był jego największą inspiracją - fascynował się od dzieciństwa a swoje pierwsze komiksy wysyłał do gazet w wieku 15 lat.

Kiedy w 1957 roku pracował jako wydawca mangi, na własne potrzeby zaczął propagować termin "gekiga". Określał nim komiksy dla dorosłych, które od ówczesnej "zwykłej mangi", kojarzącej się z infantylnymi historiami dla dzieciaków, odróżniał brutalny realizm. Termin "gekiga" miał dla japońskiego komiksu podobne znaczenie jak spopularyzowane przez Willa Eisnera określenie "powieść graficzna" dla komiksu amerykańskiego. Zresztą Tatsumi ma w Japonii podobny status, co Eisner w Stanach Zjednoczonych – nazywa się go "ojcem alternatywnego japońskiego komiksu".

Tatsumi nie tylko wydawał komiksy przeznaczone dla dojrzałego odbiorcy, ale również sam tworzył takie właśnie opowieści. Inspiracją dla nich były policyjne kroniki, wiadomości z gazet, życie ulicy. Interesowało go opisywanie codzienności i ludzkiej kondycji przy pomocy narzędzi, jakich dostarczało komiksowe medium. W jego naturalistycznych pracach nie brak odważnych scen erotycznych, śmiałych obyczajowo wątków, przemocy i okrucieństwa.

Tatsumi często pokazywał powolny upadek człowieka skontrastowany z ekspansywnym rozwojem cywilizacyjnym. Jego bohaterowie, mieszkańcy wielkich miast, to zarówno robotnicy i ludzie zepchnięci na margines społeczeństwa, jak i tzw. "wyższe sfery" – właściciele firm, przedsiębiorcy, inteligencja. Co ciekawe, portretując obie te grupy, Tatsumi skupia się raczej na ich ciemnych stronach. To najczęściej postaci egoistyczne, małostkowe, pazerne i mściwe, dające upust najprymitywniejszym żądzom lub po prostu bezmyślnie idące przez życie. A jednak Tatsumiemu udaje się zmusić czytelnika do przejęcia się ich losem. Losem, który sami sobie zgotowali.

Ulubioną formą tego japońskiego twórcy jest krótkie komiksowe opowiadanie. Wynikało to m.in. z tego, że takie komiksy zamawiali wydawcy rozmaitych periodyków drukujących mangi. Tatsumi publikował w wielu tygodnikach, miesięcznikach i w latach 60. i 70. zdarzało mu się z pomocą asystentów tworzyć nawet 50 stron dziennie (on sam mówi, że "to nic takiego skoro Tezuka potrafił zrobić 60 stron").

Komiksy Yoshihiro Tatsumiego przetłumaczono m.in. na angielski, hiszpański, francuski; były one inspiracją dla kilku pokoleń japońskich rysowników. Dziś prowadzi w Tokio niewielki sklep z komiksami a także tworzy nowe opowiadania.

Źródło: Kultura Gniewu

Recenzja w serwisie Tanuki.pl
Tagi: Yoshihiro Tatsumi | Kobiety


Czytaj również

Kobiety
Gotowe na wszystko
- recenzja
Życie. Powieść graficzna
Był sobie rysownik
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.


ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.