» Recenzje » Kontrast

Kontrast

Kontrast
Widząc tę samą rzecz, myślimy zupełnie o czymś innym. Czasem mamy podobne skojarzenia, a czasem... zupełnie inne. Jeśli chcecie sprawdzić, jak wiele zabawy daje odmienność, koniecznie sięgnijcie po Kontrast, czyli najnowszą grę od wydawnictwa Hobbity.eu.

Już na pierwszy rzut oka propozycja prezentuje się interesująco. Solidnie wykonane pudełko i ładna grafika zachęcają, by zajrzeć do środka. Po otwarciu opakowania znajdujemy w nim jedną instrukcję, 36 kart symboli i 74 dwustronne karty obrazków. Tylko tyle i aż tyle.

Zacznijmy od garści podstawowych informacji. Kontrast przeznaczony jest od 2 do 6 graczy, ale również wskazane jest, by każdy z nich skończył 8 lat. Sama rozgrywka nie powinna zająć więcej niż kwadrans. Takie zapewnienia znajdziemy na pudełku. Jak to wygląda w praktyce? Sprawdźmy!

Aby zapoznać się z zasadami, zaczynamy od instrukcji. Jest ona skromnie, żeby nie powiedzieć oszczędnie, wydana. Na dwóch niedużych kartkach opisane zostały nie tylko wszystkie reguły rozgrywki, ale też dwa jej warianty. Wielkością instrukcja idealnie wpasowuje się w pudełko, niestety nieznacznie cierpi na tym rozmiar czcionki. Jeśli zaś chodzi o zakres merytoryczny, zawiera ona wszystko, co jest niezbędne, by rozpocząć zabawę. Jeden czy dwa zapisy mogą być niejasne, jednak zrozumienie całości nie budzi większych wątpliwości. Celem gry dopasowanie symboli do obrazków. Punkt dostają osoby, których skojarzenie będzie najbardziej popularne. Wygrywa gracz mający ich najwięcej.

Najpierw oddzielamy karty symboli od kart obrazków. Pierwsza kategoria składa się z 6 kompletów, a każdy z nich składa się na dokładnie ten sam zestaw ilustracji. Gracze otrzymują po jednym z nich. W kolejnym kroku na środku układamy stos kart z obrazkami. W zależności od tego, jak liczna jest nasz ekipa, odkładamy z niego wskazaną w instrukcji liczbę obrazków. Potem tasujemy stosik. Jeszcze przed rozpoczęciem tury, każdy wykłada z trzymanej na ręku talii symboli dwie losowo wybrane karty. Ważne jest, by ustawić je wierzchem do góry, tak by były widoczne dla pozostałych osób. Nie będzie można korzystać z nich podczas tej rundy. Następnie odsłaniamy pierwszą kartę z obrazkiem. Każdy z nas analizuje symbole, które ma na ręku i wybiera ten najbardziej pasujący do ilustracji. Układamy go wierzchem do dołu przy obrazku. Ponieważ każda karta prezentuje dwa przeciwstawne symbole (np. duży i mały), należy pamiętać, by ten wybrany przez nas znajdował się najbliżej głównej ilustracji.

Gdy wszyscy gracze dokonają wyboru, odwracane są wszystkie karty. Osoby, których symbol wybrała większość, zdobywają jeden punkt (tj. biorą jedną kartę z talii obrazków). Użyte symbole kładziemy przed sobą, po prawej stronie dwóch wyłożonych na samym początku. Jednocześnie bierzemy do ręki kartę znajdującą się po lewej stronie w naszym rządku. Gra kończy się w momencie, gdy wykorzystane zostaną wszystkie karty ze stosu obrazków. Wygrywa osoba, która zgromadzi ich najwięcej.

Ciekawym wariantem jest gra na dwie osoby. Wtedy rozgrywka staje się kooperacyjna. Tym razem nie próbujemy zwyciężyć, ale odgadnąć skojarzenia drugiej osoby. Jeśli wyłożone przez nas symbole będą jednakowe, obydwoje dostajemy po punkcie. Gdy zdobędziemy ich 22, wygrywamy.

Bez wątpienia można powiedzieć, że Kontrast to szybka gra. Niezależnie od tego, jaki wariant wybierzemy, kwadrans to zdecydowanie maksimum czasu, jaki zajmie nam jedna partia. Podczas rozgrywki cały czas wykładamy karty, a przede wszystkim robimy to jednocześnie. Nie ma czekania na swoją kolej czy ruch przeciwnika. Dlatego idealnie nadaje się dla osób, które cały czas chcą coś robić, a niekoniecznie zależy im na planowaniu.

Zwłaszcza tego ostatniego, czyli strategii, w grze nie ma zbyt dużo. Przynajmniej na początku, przy pierwszych partiach układamy symbole głównie w zgodzie z własnym przekonaniem. Szybko jednak uczymy się pewnych schematów, spostrzegamy, co wybierają inni i zaczynamy analizować ich ruchy. Moment, kiedy prezentujemy skojarzenia jest najciekawszym i najzabawniejszym etapem gry. Często okazuje się, że to, co dla jednych jest wąskie, dla innych okazuje się... grube. Szybko tworzy się przyjemny nastrój. Kontrast zachęca do współpracy i nie tworzy negatywnych interakcji. Próba zgadywania, co komuś "siedzi w głowie" to naprawdę dobra zabawa i mnóstwo śmiechu.

Zaskakujące jest również to, jak dobrze gra się w wariancie dwuosobowym. Z reguły takie lekkie, imprezowe tytuły wymagają większego składu. Tym razem jest inaczej. Nie dość, że para ma swoje własne zasady, to sprawdzają się one rewelacyjnie i stanowią swoisty test na wzajemne zrozumienie.

I takie zgadywanie jest naprawdę super, ale... dorośli szybko się uczą. Dość łatwo wyłapać pewne schematy, a obrazków nie jest aż tak dużo. Minus ten jest szczególnie widoczny podczas wariantu dwuosobowego. Już podczas drugiej rozgrywki widać widoczną poprawę wyników. Dlatego tytuł ten wręcz wymaga zmian osobowych w składzie graczy. Kolejnym, już mniej znaczącym minusikiem, jest brak kart zawierających objaśnienie symboli. Zwłaszcza na początku ich znaczenie jest mało intuicyjne. Przykładowo, co z tego, że mamy na ręku kartę ze strzałkami, skoro nie wiemy czy jest to określenie na "duży", "wąski", "chudy" czy jeszcze inne. Informacje takie znajdują się, co prawda na pudełku i w instrukcji, jednak na początku przydałoby się, gdyby każdy z graczy miał własną wersję.

Kontrast to bez wątpienia ciekawa propozycja. Jest szybka, ładnie wykonana, a jej zasady są proste i przystępne. Idealnie sprawdzi się jako gra na imprezę, a niewielkie pudełko zmieści się nawet w damskiej torebce.

Plusy:

  • szybkość rozgrywki,
  • ładne wydanie,
  • małe pudełko,
  • pozytywny klimat,
  • proste zasady.

Minusy:

  • brak kart zawierających wyjaśnienie symboli,
  • ograniczona regrywalność.

 

Dziękujemy wydawnictwu Hobbity.eu za udostępnienie materiału do recenzji.

7.0
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Kontrast (Contrast)
Typ gry: karciana niekolekcjonerska
Projektant: Julien Percot
Ilustracje: Annamei, Jr Casas, Cirodelia, KPG Ivary, Saphatthachat
Wydawca oryginału: Pink Monkey Games
Data wydania oryginału: 2017
Wydawca polski: Hobbity.eu
Data wydania polskiego: 2017
Liczba graczy: od 2 do 6
Wiek graczy: od 8 lat
Czas rozgrywki: 10 - 20 minut
Cena: 59,95 zł



Czytaj również

Jorvik
Cztery pory roku według wikinga
- recenzja
Jorvik tuż tuż
Wywiad z Markiem Przepiórką
Celestia: Mała Pomoc
W grupie raźniej
- recenzja
Tokaido: Matsuri
Święta, święta...
- recenzja
Celestia
Podróż na pełnym przyśpieszeniu
- recenzja
Mr. Jack in New York
Tropiąc mordercę
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.