» Recenzje » Gangi Nowego Jorku

Gangi Nowego Jorku


wersja do druku

Walka o Nowy Jork na karty

Redakcja: Camillo, Balint 'balint' Lengyel
Ilustracje: Joanna 'Taun_We' Kamińska

Gangi Nowego Jorku
Nowy Jork, spełnienie europejskiego snu o amerykańskim bogactwie. Nowy Jork, nowa ojczyzna imigrantów z najbardziej odległych zakątków świata. Nowy Jork, miasto teatrów i banków. Nowy Jork, siedziba świetnie zorganizowanych i bezwzględnych gangów. Gangów Nowego Jorku.

Recenzowany tytuł to kolejna propozycja Fox Games z segmentu niewielkich, a zarazem szybkich gier karcianych, opakowanych w niewielkie pudełko i elegancką szatę graficzną. Autorem tytułu jest Gordon Hamilton, występujący pod pseudonimem Gord! Ciekawostką związaną z grą jest jej oryginalny motyw przewodni. Pierwowzór nosi tytuł King's Kilt! i opowiadał o walce między klanami na dworze króla Szkocji, zaś ilustracje przedstawiały słynne szkockie spódniczki. Natomiast w edycji polskiej przed uczestnikami postawiono zadanie opanowania dzielnicy amerykańskiej metropolii. Transformacji niewątpliwie pomógł ilustratorski kunszt Tomasza Larka, który ascetyczne szkockie kilty zastąpił przepięknymi ilustracjami nowojorskich gangów.

Gangi Nowego Jorku to propozycja stricte karciana, co przekłada się na talię 70 kart, podzielonych na ledwie trzy kategorie: 6 kart ulic, 16 kart szefów gangu oraz 48 kart członków gangu, przy czym dwa ostatnie rodzaje różnią się jedynie ilustracją na awersie. Od strony technicznej karty są nie tylko bardzo ładne, ale i giętkie, co ułatwia operowanie nimi. Ostatni element to licząca 12 stron instrukcja. Z jednej strony jest ona szczegółowa, z drugiej jednak dopiero po pierwszej rozgrywce wszelkie niuanse zabawy stają się dla uczestników w pełni zrozumiałe, chociaż nie jest to tytuł trudny.

Celem zabawy jest zdobycie jak największej sumy punktów poprzez obsadzenie najbardziej prestiżowych ulic członkami swoich band. Bardzo ważne jest dostanie się na sam szczyt drabiny, stopnie najniższe nie przyniosą żadnej chwały. Metodą wiodącą do celu jest operowanie wyłożonymi na stole kartami, jednakże nie należy nastawiać się na tworzenie widowiskowych "combosów". Gangi Nowego Jorku to pasjans układany w formie piramidy i należy być tego świadomym przed zakupem tytułu.

Ulice Nowego Jorku

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Bezpardonowa rywalizacja

Najpierw należy określić przypisanie gangów do graczy. Bez wchodzenia w detale wystarczy napisać, iż każda osoba otrzymuje po 3 karty, reprezentujące 3 z 8 gangów. Są to ugrupowania, które gracze będą wspierać w trakcie rywalizacji. Karty mogą częściowo pokrywać się pomiędzy rywalami, co dodaje zabawie pikanterii. W kolejnym kroku uczestnicy otrzymują kolejne karty dzięki którym będzie można wykonać specjalne akcje, zaś karty dzielnic wykładane są pionowo zgodnie z numeracją. Ostatnia rzecz to wyłożenie początkowych sześciu kart, losowanych spośród przywódców gangów. Dzięki temu rozwiązaniu rozłożenie pierwszych kart powinno być równomierne i nie faworyzować żadnej z frakcji. Pozostałe karty przywódców zasilają talię kart. To wszystko, można zaczynać.

Rozgrywka należy do bardzo łatwych. W swojej turze gracz może wykonać jedną ze dwóch czynności: przesunąć członka gangu w górę piramidy lub zagrać jedną z pozostałych na ręce kart gangsterskich wpływów, czyli wykonać akcję specjalną. W tym drugim przypadku trzeba uważać, aby się nie pomylić i przypadkowo nie wyłożyć karty celu. Wybierając opcję zajęcia ulic, należy wybrać jedną z kart i przesunąć piętro wyżej, zajmując tym samym kolejny poziom i tworząc piramidę. Istnieją dwa ograniczenia: przeniesiona karta musi się opierać o róg karty z dolnego piętra (nie wolno zawiesić jej w powietrzu!) oraz musi zostać umieszczona tylko w rzędzie i pozycji bezpośrednio sąsiadującymi z dotychczasowym ułożeniem. Przesunięcie gangstera do wyższej ulicy wywołuje falę konsekwencji, ponieważ karty znajdujące się bezpośrednio pod wybraną również awansują w bandyckiej drabinie. O wszystkim decyduje gracz do którego należy tura, naturalną rzeczą jest więc przesuwanie faworyzowanych przestępców.

Niektórzy gangsterzy okazali się tchórzami i uciekli z kadru. Dotyczy to drugiego i trzeciego poziomu. Przepraszamy!

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Nowojorskie ulicy błyskawicznie zapełniają się reprezentantami gangów, uniemożliwiając tym samym dalsze budowanie drabiny. Wówczas można sięgnąć po broń specjalną, czyli otrzymane karty gangsterskich wpływów. Odrzucając jedną z kart i spełniając odpowiednie wymagania, można skutecznie usunąć konkurenta, zajmując jego miejsce w hierarchii. Taki ruch wymusza oczywiście przesunięcie całej drabiny oraz skutkuje roszadami w całym gangsterskim półświatku. Z tej opcji można skorzystać zaledwie pięciokrotnie, należy więc być rozważnym.

Zabawa trwa aż do momentu, gdy piramida zostanie wypełniona kartami, a gracze spasują. Wówczas następuje podliczenie punktów. Wszyscy uczestnicy, którzy dysponują kartą gangstera odpowiadającą karcie na szczycie piramidy, otrzymują po 4 punkty. Analogicznie, karty z drugiego poziomu dostarczają właściwym graczom po 2 punkty, a postacie z trzeciego poziomu po 1 punkcie. Maksymalnie można zdobyć 10 punktów, a zwycięzcą zostaje osoba, która najskuteczniej przepchnęła interesujące ją gangi ku górnym piętrom w hierarchii.

Chwała i splendor

Gangi Nowego Jorku wymagają w miarę sporego stołu albo kawałka podłogi. Gracze nie zabiorą ich ze sobą na ławkę do parku, nie rozłożą też na niewielkim stoliku w kawiarni. Piramidka zajmuje sporo przestrzeni, ale w zamian powstaje układ atrakcyjny dla oczu, bowiem estetyka kart zadowoli nawet największych malkontentów.

Tomasz Larek w akcji, czyli piękno gwarantowane.

A rozgrywka? Jak wcześniej napisano, jest to pasjans uzupełniony co prawda o delikatną dawkę negatywnej interakcji, ale jednak pasjans. Karty przekładane są ku wyższym rzędom, a raz na jakiś można pomieszać rywalom szyki poprzez usunięcie zbyt ambitnego członka gangu. Warto wspomnieć, iż gra wymusza w trakcie zabawy odsłonięcie części kart celów, ale i bez tego można trafnie ocenić oraz przewidzieć posunięcia konkurencji, co ułatwia podjęcie kontrakcji. 

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Skalowanie można uznać za co najmniej przyzwoite. Zabawa w duecie ma jak najbardziej sens, ale mimo wszystko partia trzy lub czteroosobowa prezentuje się znacznie ciekawiej. Wynika to z faktu, iż przy dwóch uczestnikach posunięcia uczestników są zdecydowanie bardziej widoczne, zaś przypadku zabawy w komplecie graczy łatwiej jest blefować i mieć nadzieję, iż ruchy rywali wywindują pożądane ugrupowania ku górze, co ułatwi finalny sukces. Kolejne zalety tytułu, to prostota zasad oraz krótki czas rozgrywki. Osoba znająca tytuł jest w stanie wyjaśnić reguły w pięć minut, a partia, nawet w pełnym gronie zamyka się w przewidywanych dwudziestu minutach.

Gangi Nowego Jorku to propozycja w swoim segmencie przyzwoita pod każdym względem: zapewnia przyjemną i płynną rozgrywkę oraz cieszy wzrok estetyką. Troszkę może szkoda, że brakuje jej większego pazura, takiego jakim dysponuje W cieniu tronu, tytuł wypełniony po brzegi interakcją pomiędzy uczestnikami. Jeśli ktoś woli tytuł o większej intensywności interakcji pomiędzy rywalami, powinien wybrać W cieniu tronu, zaś fani fani bardziej spokojnych propozycji niewątpliwie odnajdą się pośród ulic i budynków amerykańskiej metropolii.

Plusy:

  • Estetyka wykonania
  • Prostota zasad
  • Dobre skalowanie
  • Przyjemna i niezobowiązująca rozgrywka
  • Nutka interaktywnej interakcji

Minusy:

  • Interakcji mogłoby być więcej
  • Pasjans, miły, ale jednak pasjans

 

Dziękujemy FoxGames za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
7.0
Ocena recenzenta
7
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 1
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Gangi Nowego Jorku (King's Kilt)
Typ gry: karciana niekolekcjonerska
Projektant: Gord!
Ilustracje: Tomek Larek
Wydawca oryginału: Eagle-Gryphon Games
Data wydania oryginału: 2015
Wydawca polski: FoxGames
Data wydania polskiego: 2016
Liczba graczy: od 2 do 4
Wiek graczy: od 8 lat
Czas rozgrywki: 30 - 45 minut
Cena: 39,95 zł



Czytaj również

Światowy Konflikt
Rzecz o spiskowaniu i aferach
- recenzja
Nowy Wspaniały Świat
Pora na nowe cuda świata?
- recenzja
Kingdomino: Duel
Czy te kości mogą kłamać?
- recenzja
Wodny szlak
W którą stronę popłynąć?
- recenzja
Żelazna Kurtyna
18 kart na drodze do władzy
- recenzja
Wyspa szamana
Wyprawa do szamana
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.