» Recenzje » Czółko

Czółko

Czółko
Mieliście kiedykolwiek styczność z grą Czółko? Jeśli nie, to żałujcie. Zbierzcie ekipę, aby w gronie najbliższych dobrze się zabawić, urządzając kalambury.

Na samym wstępie warto zaznaczyć, że Czółko pierwotnie była tylko aplikacją na smartfony. Dopiero potem powstała gra planszowa o tym samym tytule, którego projekt graficzny stworzył duet w postaci Agi Jakimiec i Rafała Szymy, natomiast instrukcję opracował Łukasz Piechaczek. Rozgrywka przeznaczona jest dla 2-8 graczy od 10 lat. Wiek jest jak najbardziej adekwatny do tej gry, niektóre hasła są trudne do odgadnięcia, z czym problem podczas testów mieli nawet starsi uczestnicy. Trzeba przyznać, że czas jednej partii jest naprawdę krótki (zależy od liczby uczestników) i waha się od 5 do 45 minut. Gracze mają za zadanie odgadnąć i zebrać jak najwięcej haseł z kart. Wówczas ta osoba zostaje zwycięzcą.

A co znajdziemy wewnątrz pudełka? Otóż bardzo dużo kart: 4 talie po 50 kart (na każdej po 2 hasła, 100 haseł na jedną kategorię), 18 kart Trybu gry oraz instrukcję, a ta dokładnie wyjaśnia zasady, przedstawiając różne warianty gry w jasny sposób.

Przygotowanie do zabawy zajmuje dosłownie chwilę. Wystarczy wybrać jedną kategorię (Ale coo? – karty niebieskie, Cooltura – pomarańczowe, Sport – zielone i Życie codzienne – różowe), z którą mamy chęć się zmierzyć, tasujemy i układamy w stosik. Resztę kart odkładamy do pudełka, z nich nie będziemy korzystać. Jesteśmy już gotowi, aby przystąpić do zgadywanek.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Najpierw wybieramy gracza Odgadującego, który dobiera z talii 5 kart, nie mogąc ich wcześniej podejrzeć. Zanim jednak zacznie zgadywać, potrzebny będzie stoper (lub specjalna aplikacja dedykowana do gry Czółko, dostępna do pobrania przez internet), gdyż na odpowiedź gracz będzie miał tylko 30 sekund. Odgadujący przykłada sobie kartę do czoła, gdzie reszta graczy zobaczy hasło, które muszą przedstawić bez używania zakazanych słów, aby Odgadujący mógł zgadnąć przed końcem czasu. Na karcie widnieje hasło z bombą, którego nie można użyć w trakcie podpowiadania, ani jakiejkolwiek odmiany obu powiedzeń z karty. Jeśli Odgadujący poprawnie zgadnie, to zatrzymuje kartę dla siebie, a jeżeli nie to karta ląduje na stosie kart nieodgadniętych. Dopiero po turze gracza odkładane są na spód talii. I tak tura gracza trwa dopóki nie skończą mu się karty. Następnie przychodzi kolej na innego gracza – bierze 5 kart ze stosu i zabawa zaczyna się od nowa.

Gra trwa tylko jedną rundę. Po zakończeniu całej zabawy gracze zliczają, ile haseł odgadli, gdzie każda karta jest warta 1 punkt. Kiedy dojdzie do remisu gracze dzielą się zwycięstwem.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Zabawa oferuje jeszcze wariant rozszerzony, w którym zasady się nie zmieniają, ale za to używamy kart Trybu gry, które tasujemy i układamy w stosie. Zanim jeszcze Odgadujący przyłoży kartę z hasłem do czoła, reszta graczy bierze po jednej karcie Trybu gry (do dyspozycji będziemy mieli np. pokazywanie z dłonią na głowie, ze złączonymi dłońmi, tyłem, opowiadanie, śpiewanie czy nawet rolę zdrajcy) bez jej uprzedniego ujawniania. Tutaj czas zabawy jest trochę dłuższy – 1 minuta i 15 sekund, ale w jednym przypadku wynosi on 2 minuty – kiedy wyciągniemy kartę Trybu gry Po jednym słowie

O karcie Zdrajca warto jeszcze wspomnieć w kilku słowach. Zadaniem gracza, który wyciągnął tę kartę jest podpowiadanie w taki sposób, aby Odpowiadający zgadł jak najmniej haseł. Karty, których Odgadujący nie odgadł, zdrajca zabiera na swój stos kart odgadniętych.

Ostatnim ciekawym aspektem w zabawie jest bomba. To dodatkowa reguła, którą można wprowadzić tak w wariancie prostym, jak i rozszerzonym. W przypadku, kiedy Odgadujący powie hasło właśnie z bomby, od razu jest ono traktowane jak nieodgadnięte, więc z powrotem odkładamy taką kartę na spód talii. Jaką kategorię byśmy nie wybrali, to mają one różny poziom trudności. Z początku sądziłam, że kategoria Życie codzienne to będzie łatwizna, ale nic bardziej mylnego. Poza tym najwięcej kłopotu wszystkim uczestnikom zabawy sprawił Sport oraz Ale cooo?.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Czółko charakteryzuje się lekką i krótką rozgrywką oraz sporą grywalnością, co zawdzięcza różnym kategoriom kart i dzięki nim każda rozgrywka będzie wyglądać inaczej. Podczas testów wszystkim uczestnikom zabawa tak przypadła do gustu, że rozgrywanie kilku partii z rzędu było normą. Nic w tym dziwnego, ponieważ to świetna odskocznia od cięższych tytułów. Szkoda, że gra nie przewiduje wariantu z wykorzystaniem wszystkich kart jednocześnie, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na własną rękę spróbować takiego rozwiązania. Jedno jest pewne – czas rundy na pewno się wydłuży. Skalowanie wypada bardzo dobrze. Można bawić się doskonale w duecie, jak i w większym gronie. Różni się tylko czas rozgrywek, w dwie osoby może potrwać 5-10 minut, a w np. cztery około 15-20 minut. 

Czółko to lekki tytuł z krótką rozgrywką i bardzo prostymi zasadami. Na pewno jest odpowiednią pozycją zarówno dla młodszych, jak i starszych graczy. Spędzimy przy niej przyjemne chwile tak w duecie, jak i z rodziną. 

Plusy: 

  • krótkie rozgrywki 
  • proste zasady 
  • spora regrywalność 
  • dobrze napisana instrukcja 
  • losowość
  • sporo haseł w każdej kategorii

Minusy: 

  • brak wariantu do rozegrania wszystkimi kartami
  • po paru rozegranych partiach ma się już dosyć

 

Dziękujemy wydawnictwu 2 Pionki za udostępnienie gry do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
7.0
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Czółko
Typ gry: imprezowa
Wydawca polski: Portal Games
Data wydania polskiego: 27 listopada 2017
Liczba graczy: od 2 do 8
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: ok. 30 min.
Cena: 59,95 zł



Czytaj również

Osadnicy: Królestwa Północy
Wieczne imperium
- recenzja
Detektyw: Kryminalna Gra Planszowa
Gliny nigdy nie mówią do widzenia
- recenzja
Wywiad z Przemysławem Rymerem
Nikt nie prowadzi śledczego za rękę
- wywiad
Cry Havoc: Aftermath
Atmosfera się zagęszcza
- recenzja
Rączki Złączki
Podaj dłoń
- recenzja
Na sprzedaż
Kup pan igloo
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.