» Recenzje » Kurs: Wyspa skarbów

Kurs: Wyspa skarbów


wersja do druku
Redakcja: 27383

Kurs: Wyspa skarbów
Chyba każdy miłośnik powieści przygodowych zna książkę Roberta Louisa Stevensona Wyspa skarbów, która doczekała się kilkunastu mniej lub bardziej udanych ekranizacji. Kurs: Wyspa skarbów to gra, której fabuła osadzona jest równo 4 lata po wydarzeniach z dzieła literackiego. Jim Hawkins zainwestował swoją część skarbu w statek i handluje teraz na całych Karaibach. Pewnej nocy przylatuje do niego z wiadomością w dziobie papuga Długiego Johna Silvera, zwiastując nowy kurs – wyspę pełną skarbów.


Szmaragdowa wyspa

Jak wynika z wiadomości przyniesionej przez skrzydlatego, gadatliwego przyjaciela, stary John Silver zmarł, ale przedtem zdążył pomnożyć swój skarb (czy legalnie to osobna kwestia). Złoto ukrył na Szmaragdowej wyspie, chroniąc je przed chciwymi łapskami swoich dawnych wrogów, nam zaś zostawił pierwszy element mapy prowadzącej do bajecznej fortuny. Oczywiście nie zamierzamy czekać i ruszamy w drogę nęceni zapachem przygody. Gdy docieramy we wskazane miejsce, błyskawicznie przystępujemy do rozwiązania zagadki z wiersza, zapisanego na skrawku mapy, który ma nas doprowadzić do jej kolejnych części, a ostatecznie uczynić bogatymi.

Fabuła w grze zepchnięta jest na dalszy plan. Po pół godzinie przestaje się na nią zwracać większa uwagę, koncentrując na zagadkach. Jest to z pewnością spora wada tego tytułu, gdyż w grach przygodowych zazwyczaj kładzie się duży nacisk na wątek fabularny. Co gorsza, całość jest bardzo krótka, gdyż spokojnie przejdziemy Wyspę skarbów w 5-6 godzin.



Zagadki i węzły

Dużym atutem tego tytułu jest różnorodność łamigłówek. Do nowości w gatunku można zaliczyć zagadki wymagające od nas robienia supłów czy węzłów żeglarskich. Nie jest to jednak trudne wyzwanie, jak mogłoby się z początku wydawać. Mamy do dyspozycji podpowiedzi oraz zawsze dwie drogi wyboru, przez co każdy spokojnie da radę stworzyć wymagany na daną chwilę węzeł. Warto zaznaczyć, że animacje temu towarzyszące są naprawdę ładne.

Reszta zagadek to typowe łamigłówki "znajdź i złóż" lub szarady logiczne oraz słowne. Z tymi pierwszymi wiąże się niestety głupi błąd, dotyczący ekwipunku. Mianowicie często przychodzi nam coś rozkładać na części pierwsze, zaś nasz plecak nie jest zbyt pojemny. Niestety, nie możemy wyrzucić z niego zbędnych rzeczy, wszystko trzeba zużyć. W efekcie łatwo można się zapętlić i nie móc wykonać jakiegoś zadania, gdyż nie jesteśmy wstanie podnieść przedmiotu i go użyć. Wszystko to wymusza na nas całkowicie liniowe przechodzenie fabuły, bez możliwości zrobienia czegoś poza kolejką ustawioną przez twórców.

Szarady słowne oraz logiczne są natomiast rzadziej spotykane i zazwyczaj prezentują poziom przedszkolny. Wystarczy czytać uważnie tekst wiersza z mapy, a wszystko staje się jasne i przejrzyste.


Żeglarskie opowieści

Jak pisałem we wstępie, fabuła w grze nie odgrywa znaczącej roli. Najgorsze jest to, że przypomina ona niezdarną kalkę literackiego dzieła Stevensona. Niby cała rzecz dzieje się gdzieś indziej i to kilka lat po zakończeniu tamtych wydarzeń, ale ponownie spotkamy Żółtego Psa oraz innych zakapiorów, polujących na skarby Długiego Johna. Sama wyspa też zbytnio nie odbiega od schematu z powieści, ot kolejny bezludny ląd porośnięty tropikalnym lasem, zapomniany przez żeglarzy. Wielka szkoda, bo z pewnością dałoby się wycisnąć z tego tytułu dużo więcej, gdyby opatrzono go w ciekawszą, mniej stereotypową, fabułę.


Szum morza i zieleń dżungli

Olbrzymim atutem gry jest szata graficzna oraz udźwiękowienie. Oba stoją na naprawdę wysokim poziomie. Twórcy zadbali, aby krajobrazy były jak najbardziej realnie przedstawione, jednocześnie doprawiając je nutką klimatów z filmów o korsarzach. Natrafimy więc na piaszczyste plaże pełne muszli, graniczące z potężnymi klifami, o które roztrzaskują się fale. Do tego mamy oczywiście tropikalny las, pełen palm, kolorowych kwiatów oraz całej masy ptaków. Podczas poszukiwań skarbu będziemy musieli również odwiedzać najprzeróżniejsze jaskinie, podziemne tunele czy nawet piracki loch. Na dodatek sterujemy naszą postacią z widoku pierwszej osoby, tak jak w tradycyjnych FPS'ach.

Co do oprawy audio, najlepiej spisały się dźwięki otoczenia. Czasami odnosi się wrażenie wędrówki po tropikalnym lesie. Dodajmy do tego całkiem przyjemną muzykę, nawiązującą do szant oraz udany polski dubbing, a otrzymujemy dopracowany dźwiękowo produkt.


Skrzynia pełna skarbów?

Niestety, mimo ładnego opakowania i ciekawych zagadek, Kurs: wyspa skarbów jest produktem zdecydowanie jednorazowego użytku. Co najwyżej najmłodsi mogą do tego tytułu wrócić, o ile wcześniej nie czytali dzieła Stevensona. Innym graczom pozycja ta raczej nie przypadnie do gustu, ze względu na bardzo krótki czas jej przejścia oraz absolutne wymuszenie liniowego wykonywania łamigłówek. Wszelkie osoby, które czytały książkę, też mogą sobie odpuścić ten tytuł, zwłaszcza jeśli są fanami przygód młodego Hawkinsa. Popsuliby sobie tylko świetnie wykreowany świat pirackiej powieści Stevensona.

Podsumowując, Kurs: Wyspa skarbów to niezaprzeczalny przeciętniak. Nie jest ani zły, ani dobry, po prostu maksymalnie przeciętny. Gdyby twórcy popracowali nad nim trochę solidniej, z pewnością byłby to świetny tytuł, a tak przejdzie bez większego echa. Szkoda.


Plusy:


  • grafika
  • audio
  • zagadki
  • możliwość robienia żeglarskich węzłów
  • różnorodność poziomów trudności łamigłówek
  • spolszczenie
  • cena
  • wymagania sprzętowe

Minusy:


  • bardzo krótka
  • nudna fabuła
  • błąd w oknie ekwipunku
  • brak opisów otoczenia i podpowiedzi
  • tylko dla zatwardziałych graczy gier przygodowych



Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Galeria


5.5
Ocena recenzenta
5.5
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Kurs: Wyspa skarbów
Producent: Kheops Studio
Wydawca: Nobilis Group
Dystrybutor polski: Techland
Data premiery (świat): 2006 listopada 17
Data premiery (Polska): 2006 listopada 28
Wymagania sprzętowe: Pentium III 800MHz, 256MB RAM, 64MB akcelerator 3D, 1,3GB na HDD
Nośnik: DVD
Platformy: PC
Sugerowana cena wydawcy: 49,90 zł

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.