» Recenzje » Else Heart.Break()

Else Heart.Break()

Else Heart.Break()
Gry Indie mają to do siebie, że często potrafią zaskakiwać. Częściej pozytywnie, czasem negatywnie, a jeszcze kiedy indziej budzą mieszane uczucia. Else Heart.Break() można zaliczyć właśnie do tych ostatnich. Ciężko jednak ocenić tytuł, którego nie można zbyt dokładnie opisać, aby nie zdradzić kluczowych elementów fabuły, mając na uwadze fakt, że sama rozgrywka daje graczowi sporo swobodę w podejmowaniu decyzji.

Rozmowa na czas

W Else Heart.Break() wszystko dzieje się w czasie rzeczywistym. Nie mamy tutaj do czynienia z sytuacją rodem z klasycznego Point&Click, gdzie prowadzenie dialogu pauzuje inne czynności rozgrywające się w tle. Zamiast tego odbywając rozmowę z dowolną postacią, możemy być świadkiem przeprowadzenia dialogu przez kogoś innego, kto wtrąci się w naszą dyskusję. Dodatkowo mamy ograniczony czas na wybranie odpowiedzi, w przeciwnym wypadku komputer sam podejmie ją za nas. To jak będziemy prowadzić rozmowę, wpływa bezpośrednio na tok fabuły oraz to, jak jesteśmy postrzegani; gra posiada kilka zakończeń. Historia jest tu jednocześnie prosta, a przy tym skłaniająca do refleksji, na temat konsekwencji wolności wyboru. Niestety ze względu na bardzo krótki czas gry (około 5-6 godzin), ciężko przedstawić jej zarys tak, aby nie zdradzić ważnych szczegółów.

Gracz kieruje poczynaniami Sebastiana, młodego programisty, który właśnie stara się o pracę. Odebrawszy w dniu swoich urodzin tajemniczy telefon, wyrusza w podróż do miejsca, gdzie ma odbyć się jego sprawdzian. Nie wie tak naprawdę z kim rozmawiał, więc obstawia że to jego przyszły pracodawca. Ten wynajmuje mu pokój w hotelu i tam po raz pierwszy mamy do czynienia z dziwnymi zjawiskami, a z czasem poznaje klucz do kształtowania rzeczywistości. Należy zaznaczyć, że świat gry jest mocno skomputeryzowany, zaś atom został zastąpiony bitem. Sprawia to, że znając odpowiedni kod źródłowy można samemu kształtować otaczającą bohaterów rzeczywistość. Na przykład wejście do pokoju, w wyniku błędu drzwi, może nas przenieść do łazienki. Jest to rewelacyjny pomysł na zagadki logiczne, które przedstawiono tutaj zupełnie inaczej niż w klasycznych grach przygodowych. W uproszczony sposób pokazuje to, jak wygląda praca na kodzie, poniekąd ucząc podstaw pisania programu. Oczywiście grając w Else Heart.Break() nie nauczymy się programowania, jednak można dzięki temu poznać zasady działania poszczególnych mechanizmów.

Piękne piksele

Oprawa graficzna nawiązuje do wszelkiej maści gier z starych konsol oraz lat 90, kiedy dominowały kwadraciki widoczne gołym okiem. Prezentuje się to bardzo dobrze oraz malowniczo, jednocześnie nie męcząc oka. Gracz widzi wszystko wyraźnie jak na dłoni, a łatwa w obsłudze kamera pozwala swobodnie oglądać otoczenie ze wszystkich stron. Niestety brakuje tutaj zooma, a zamiast tego mamy jego wersję automatyczną, jeśli ustawimy kamerę w danym pomieszczeniu pod odpowiednim kątem. Czasem trochę to przeszkadza, szczególnie jeśli na ekranie wyrośnie nam jakiś wielki obiekt – budynek lub drzewo.

Na szczęście ekwipunek jest intuicyjny i poręczny. Zamiast zwyczajowego paska, mamy osobne ikony w lewym, górnym rogu ekranu, gdzie widzimy licznik czasu, stan naszego portfela oraz torbę. Po jej otwarciu pojawia się zawartość naszego plecaka, a przy aktywowaniu pojedynczego przedmiotu mamy możliwość użycia go, upuszczenia lub ponownego schowania. Ważne są tutaj napoje energetyczne, które zapewniają nam siłę do prowadzenia biegu czy wykonywania niektórych czynności.

Inne i nostalgiczne

Else Heart.Break() to gra, która z pewnością potrafi zachwycić. Ma ciekawą oprawę graficzną, oferuje też interesujące rozwiązania względem prowadzenia rozmów czy zagadek oraz interesujący świat. Niestety sama historia, mimo że wzruszająca, niekoniecznie musi przypaść do gustu. Coś w niej jakby skrzypiało i przy sednie rozgrywki, schodzi jakoś na dalszy plan. Zważywszy, że gra nie jest długa, jak zresztą większość produkcji tego typu, to trochę boli. Z pewnością jednak warto sięgnąć po ten tytuł, gdyż w przeciwieństwie do takiego Cradle, nie powiela utartych schematów i błędów.

Plusy:

  • oprawa graficzna
  • udźwiękowienie
  • podejście do zagadek i rozmów
  • poręczny ekwipunek
  • temat gry
  • dobra praca kamery...

Minusy:

  • ...choć czasem przydałby się zoom
  • fabuła z czasem może trochę nużyć
  • zdecydowanie za krótka
8.0
Ocena recenzenta
8
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Else Heart.Break()
Producent: Erik Svedäng
Wydawca: Erik Svedäng AB
Data premiery (świat): 24 września 2015
Platformy: PC
Strona WWW: elseheartbreak.com/

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.