W dniach 20-29 września w Katowicach odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Filmowy Ars Independent, który objęty został patronatem serwisu Poltergeist. Jednym z elementów festiwalu będzie konferencja Grasz? poświęcona grom wideo oraz ich statusowi we współczesnej kulturze. Wydarzenia wchodzące w skład konferencji podzielono na trzy bloki tematyczne.
Opis organizatora:
Blok I: Gry a film
Czy gra wideo to bękart kinematografii? W jakim stopniu gry korzystają z rozwiązań wypracowanych przez X Muzę? Czy gry wideo wpływają na rozwój kina? Czy użycie terminu "gra wideo" bądź "film interaktywny" w przypadku dzieł typu Heavy Rain jest zasadne? Za pomocą jakich narzędzi metodologicznych należy opisywać, analizować oraz interpretować gry wideo? Czy stosować podejście narratologiczne, czy może ludologiczne? Gdzie sytuować zjawiska graniczne? Czy odbiorca gier jest graczem, czy może aktywnym widzem?
Blok II: Gry a sztuka
Czy gry wideo są sztuką, czy może wyłącznie rozrywką? Jak bardzo inspirowane są innymi sztukami? Kiedy gra staje się dziełem sztuki? Jakiego rodzaju kryteria pozwalają na legitymizację gier wideo jako sztuki? Czy gry wideo chcą / powinny być dziełami sztuki? Kiedy gra przestaje być grą, a zaczyna być sztuką interaktywną?
Blok III: Gry a technologia
W jaki sposób funkcjonują poszczególne platformy, na które produkowane są gry wideo? Jak specyfika danej platformy wpływa na kształt gry oraz na jej odbiór przez gracza? Na czym polega proces tworzenia gier? Z jakimi rodzajami problemów muszą się borykać ich twórcy? Ile pieniędzy kosztuje wyprodukowanie gry wideo? W jaki sposób w grach można wykorzystać nowe rodzaje interfejsów (sterowanie gestem i głosem, nowoczesne projektory, rzeczywistość rozszerzona itp.)? Za pomocą jakich programów tworzone są gry?