» Settingi » Planescape » Planescape

Planescape


wersja do druku

Wprowadzenie do nieskończonego Wieloświata


Słyszałeś powiedzenie: "Wiara czyni cuda"? W tym świecie nie są to tylko puste słowa. Stają się rzeczywistością. Kiedyś tylko najpotężniejsze umysły miały możliwość podróżowania pomiędzy planami. Teraz każdy trep może to uczynić. Warto więc zapoznać się nieco z wieloświatem, nim zacznie się w niego zagłębiać, nieprawdaż?

Zacznijmy więc od filozofii planowców. Rzecz jasna, każda frakcja i rasa ma inne poglądy na temat życia, jednak wszystkie sprowadzają się do jednego: Najważniejsza jest wiara. Nieważne, czyś bogaty czy biedny, młody czy stary, jeżeli jesteś silny w wierze. To ona kształtuje świat, tworzy go lub niszczy. Dzięki niej możemy się przemieszczać pomiędzy planami, choć i tak najbezpieczniejszym "środkiem transportu" pozostają portale. Istota o charakterze różniącym się od powszechnego na planie, na którym przebywa, dzięki silnej wierze może diametralnie zmienić jego wygląd. Okazuje się więc, że to właśnie ta cecha jest potęgą wieloświata i to od niej jest on zależny.

Sam świat składa się z licznych planów, tworzących okrąg. W jego centrum znajdują się Krainy Zewnętrzne - wolna przestrzeń między sferami, po środku której stoi Iglica o nieskończonej wysokości. To właśnie nad jej szczytem (nie pytajcie) wisi Sigil - Miasto Drzwi, będące skupiskiem najprzeróżniejszych ras i kultur ze wszystkich planów. Jest w czym przebierać, gdyż istnieją najprzeróżniejsze sfery. Mamy więc zamieszkane przez diabły Piekła Baator, święte pola Elizjum, zmechanizowanego Mechanusa, czy też chaotyczne Limbo. Każde z nich posiada własne zwyczaje i tajemnice, czekające na odkrycie. Właśnie dzięki tej różnorodności wieloświat jest taki fascynujący.

Kolejną ważną rzeczą w świecie Planescape są, wspomniane już, portale. Są one podstawowym środkiem przemieszczania się z miejsca na miejsce. Portale miewają najróżniejsze postacie, często nieoczekiwane. Mogą to być przykładowo zwykłe drzwi, łuk bramy, okno, ale też może się nim okazać jakaś bardziej dziwaczna forma. Oczywiście portale nie działają same z siebie. Potrzebny jest klucz aktywujący. Kluczami są najczęściej zwyczajne przedmioty, lecz zdarza się, że aby uruchomić przejście trzeba wykonać jakąś czynność, na przykład zaśpiewać piosenkę, wyrecytować wiersz, czy też zjeść jakąś potrawę. Do tego dochodzi pewne niebezpieczeństwo związane z podróżowaniem przez portal. Nie zawsze bowiem wiadomo, gdzie dane przejście prowadzi. Często mogą to być miejsca niezbyt gościnne.

Zdarza się, że grupa istot o tych samych poglądach łączy się w grupy, by skumulować moc swej wiary. Powstają tak zwane frakcje. Oficjalnych frakcji w świecie Planescape jest piętnaście. Każda różni się celami i sposobami docierania do nich. Jedne obchodzą pieniądze, drugie zrozumienie świata, a jeszcze inne zaprowadzenie w nim porządku lub chaosu. Przynależność do którejś z nich daje wiele możliwości, ale może też przysporzyć kłopotów.

Nie można nie wspomnieć o największym konflikcie toczącym się w planach. Mowa mianowicie o Wojnie Krwi. Nie wiadomo dokładnie, kiedy się ona zaczęła, ale zwaśnione strony walczą już na pewno od stuleci z niesłabnącym zapałem. Walki toczą się bowiem między praworządnymi złymi Baatezu, a będącymi uosobieniem chaosu Tanar’ri z Otchłani. Trzecią stronę stanowi rasa Yugoloth, wspierająca na przemian pozostałych uczestników Wojny, próbując utrzymać równowagę konfliktu. Nikt nie wie, do czego doprowadzi zakończenie wojny, jednak na razie nie zapowiada się na to, by ono nastąpiło.

Mam nadzieję, że przynajmniej napomknąłem o najważniejszych sprawach wieloświata. Jest to temat niezwykle ciekawy i nie sposób jest wyczerpać go w tak krótkim artykule. Myślę jednak, że to wystarczy do nakłonienia was, by zagłębić się w Planescape. Naprawdę warto...
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


ppiotrr
    Planescape
Ocena:
0
Autor artukułu napewno grał w tormenta ja przeszedłem go ze 3 razy. To wszystko jest w grze (tzn nic nowego). Szkoda że "TSR" zrezygnowało z kontynułowania świata Planescape bo zapowiadało sie ciekawie. Myślę że wykożystanie świata Planescape było by troche bez sensu poniewarz istota o dyrzej Mądrości co za tym idzie siły woli i wiary byłby tam nie pokonany. Przy tworzeniu postaci wystarczy dać najwięcej mądrości i już jesteście tam "kimś"-macie dużą moc gduz wierzycie że gościa pokonacie a w tym świecie "wiara czyni cuda" i po robocie. Siłą woli stworzycie potężny przedmiot (w Tormęcie miecz Dak'kona) lub unicestwicie inne sfery może nawet pokonacie panią klatki (Panią Bólu) która swoją drogą jest tam uwięziona a i tak jest jej tam dobrze (za prubę uwolnienia jej wysłała Ravelę do labiryntu - heh a to zdzira - wiedżma chce jej pomuc a ta tak sie odpłaca)
PS: dajcie jakiś "opis", historię Raveli !! Jest to według mnie najciekawsza postać Planescepa!!!!!
26-06-2005 16:39
~Etelgrin

Użytkownik niezarejestrowany
    Planescape
Ocena:
0
Artykół ciekawy mam nadzieje że zostana wydane jeszcze gry typu torment, z tąd mozna pobrac podreczniki do D&D2E planescape http://www.planewalker.com/products/released.php
bardzo bylo by fajnie jak by ktos je z angielskiego przetłumaczył, otórz w grze jak sie może wydawac jest wszystko prostrze, ale po głębszym przestudiowaniu podrecznika moge stwierdzic ze tłumaczenie by sie przydalo szczególeni ze w grze torment pokazano jednynie z 20% walorów świata, w podstawce jest wiecej mozliwosci wiadomo różnice po miedzy cRPG a RPG. PROSZE niech kto sto przetłumaczy ciezko sie czyta taki takst zwroty po angielsku
19-07-2005 13:25
Zolian89
   
Ocena:
0
nigdy tego nie lubilem
03-06-2006 11:06
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Hm wydaje mi się że nie będzie hisotori ani opisu Raveli bo o ile mnie pamięć nie myli ta postać jest stworzona tylko na potrzeby gry. A co do tej wiary to nawet z nią nie pokonasz Pani Bólu :]
05-10-2006 22:42
~wojteksz8

Użytkownik niezarejestrowany
    Planescape
Ocena:
0
Na Wikipedii trochę pisze o świecie Planescape. Tam można poczytać, a dobrze by było gdyby ktoś zaczął tam coś dopisywać.
02-06-2009 14:37

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.