Warianty dotyczące umiejętności

Modyfikacje umiejętności do D&D 3.5

Autor: Kamil 'Kamulec' Chmiel

Warianty dotyczące umiejętności

Prostsza finta

W tym wariancie ofiara finty nie dolicza bazowej premii do ataku do swojego rzutu. Jeżeli różnica między jej bazową premią do ataku a bazową premią do ataku stosującego fintę jest dodatnia, wtedy ofiara dolicza tę różnicę do testu.

Komentarz

Wariant ten wzmacnia – w ocenie jego autora słabą – fintę w walce. Zwiększa również nieco jej potencjalną użyteczność dla klas skupionych na walce, o wysokiej bazowej premii do ataku.

Wyważone punkty umiejętności

Komentarz

Zaprezentowane w wariancie rozwiązanie pochodzi z Pathfindera, jednak – w ocenie autora z dobrym skutkiem – zaadaptować je można do 3. edycji D&D. Korzystając z niego, trzeba brać pod uwagę wpływ, jaki wywrze na możliwość spełnienia wymagań poszczególnych klas prestiżowych.

Poddziedziny Wiedzy

Wybierz poddziedzinę w ramach konkretnego obszaru Wiedzy. W zamian za punkty umiejętności możesz podkreślić jej dogłębną znajomość.

Komentarz

Wariant ten stanowi alternatywę do tworzenia szczegółowych umiejętności Wiedzy np. zamiast Wiedzy (nieumarli) gracz może zainwestować rangi w Wiedzę (religia). Może to być szczególnie przydatne w przypadku wiedzy powiązanej z konkretnym miejscem w świecie gry.

Specjalizacja

Możesz poświęcić punkty umiejętności na podkreślenie szczególnej znajomości jakiegoś zagadnienia. Wariant ten rozszerza Poddziedziny Wiedzy. 

Komentarz

Premie zapewniane przez ten wariant zbliżone są do tych oferowanych przez atuty i tak np. postać rybaka może posiadać specjalizację w rybołówstwie, która będzie pomocna wyłącznie przy tym konkretnym rodzaju pozyskiwania żywności. Wariant ten pozwala podkreślić szczególne zainteresowania postaci i ułatwia oddanie wątków z historii w umiejętnościach postaci. Przed dopuszczeniem konkretnego zakresu ważne jest dokładne przeanalizowanie następstw tej zmiany, dlatego jego wprowadzenie powinni rozważyć tylko MP dobrze znający zasady systemu. Może on szczególnie dobrze sprawdzić się w grupach, które nie kładą nacisku na mechaniczną optymalizację postaci.