Tworzenie wiarygodnych psychologicznie bohaterów

Czyli drobna pomoc w obmyślaniu postaci

Autor: Michał 'bukwa' Bukowski

Tworzenie wiarygodnych psychologicznie bohaterów
Poniższy tekst ukazał się pierwotnie na łamach serwisu dnd.pl. Aktualna jego wersja została powtórnie zredagowana przez redaktorów serwisu Poltergeist i opublikowana za zgodą autora.

Wylosowanie współczynników dla postaci jest jedynie pierwszym etapem jej tworzenia. Najbardziej istotna część tego procesu to kreacja wiarygodnego psychologicznie bohatera z jego historią, przyzwyczajeniami oraz przekonaniami. Każda postać już od momentu swoich narodzin wchodzi w różnorakie relacje z otaczającym ją światem. Suma przeszłych doświadczeń składa się na to, jaką osobą pod względem fizycznym i psychicznym jest w momencie rozpoczęcia gry. Szczegółowe opisanie historii postaci pozwala czerpać więcej radości z odgrywania jej, a tym samym wzmacnia przyjemność płynącą z sesji.

Poniższy tekst powstał w oparciu o Players Introduction to the World of Greyhawk pióra Morgana Rodwella i został zamieszczony na stronie za zgodą autora.

Każdy gracz w trakcie tworzenia postaci powinien odpowiedzieć na poniższe pytania i dostarczyć odpowiedzi do MG. Na punkty od 1. do 18. może odpowiedzieć samodzielnie, jednak odpowiedzi na pytania 19. i 20. powinny zostać uzgodnione z prowadzącym.

1. Kim byli rodzice postaci? Czy brali udział w jej wychowaniu? Jeżeli nie - to dlaczego? W jaki sposób postać dorastała?

2. Czy postać ma jakiś przyjaciół z dzieciństwa? Czy posiada krewnych? Gdzie oni są teraz? Czy utrzymuje z nimi kontakt? Jeżeli nie, to co spowodowało separację?

3. Jak wyglądało dzieciństwo bohatera? Czy upływało spokojnie w poczuciu bezpieczeństwa, czy też wydarzyło się coś dramatycznego? Jakie ma to teraz dla niego znaczenie?

4. Czy postać identyfikuje się z jakimiś wzorami osobowościowymi lub idolami? Czy obecnie jest zafascynowana pewnymi jednostkami? Czy miała szansę zetknąć się nimi?

5. Co działo się z bohaterem zanim został wciągnięty w wir wypadków? Kto był odpowiedzialny za przygotowanie postaci do roli awanturnika?

6. Jakie są przekonania religijne i moralne postaci? Jak bardzo postać jest z nimi związana - co będzie w stanie poświęcić, aby ich bronić? Kto wpłynął na rozwój światopoglądu postaci?

7. Czy postać ma jakieś niezwykłe przyzwyczajenia lub przypadłości? W jaki sposób inni na nie reagują?

8. Jaki jest zwykle stosunek innych istot do postaci? Dlaczego - w jej opinii - stykający się z nią reagują w taki sposób?

9. Czy bohater jest w stanie zabić? Co - w mniemaniu bohatera - usprawiedliwia zabójstwo? Czy bohater ma wrogów? Czy byłby w stanie ich zabić?

10. Jakie relacje łączą postać z innymi istotami? Czy ma bliskich przyjaciół? Ulubione zwierzęta? Czym charakteryzują się te istoty?

11. Czy bohater ma problemy natury psychicznej: lęki, natręctwa, choroby? Co jest ich przyczyną? Jaki jest stan jego zdrowia?

12. W jaki sposób postać traktuje znajomych i nieznajomych? Czy jest łatwowierna?

13. Jak wygląda bohater? Czy ma blizny, tatuaże, znamiona? Jeżeli tak, to w jaki sposób je nabył?

14. Jak wygląda zwyczajny dzień postaci? W jaki sposób reaguje ona, gdy coś zakłóca rutynę codzienności?

15. Jakie cele pragnie osiągnąć bohater - co motywuje go do życia, przygód? Jakie są jego ambicje?

16. W jaki sposób postać pragnie osiągnąć to, co sobie zamierzyła? Czy nie koliduje to z życiem awanturnika?

17. Czy bohater planuje w przyszłości założyć rodzinę? Kim miałaby/miałby być jego/jej wybranka/wybranek?

18. Czy postać zastanawiała się nad swoją śmiercią? Czy przygotowała testament? Jakie są zwyczaje pogrzebowe w okolicach, z których pochodzi?

19. W jaki sposób historia bohatera splata się z historią społeczności i świata, w którym żyje?

20. Czy ma on przodków, którym udało się dokonać czegoś niezwykłego? Jak są postrzegani w społeczności, w której żyje postać? Jaki jest jej stosunek do tych czynów i do sławy bądź niesławy przodków?