» Dla graczy » Odgrywanie » Tworzenie wiarygodnych psychologicznie bohaterów

Tworzenie wiarygodnych psychologicznie bohaterów


wersja do druku

Czyli drobna pomoc w obmyślaniu postaci

Autor: Redakcja: Mateusz 'Zsu-Et-Am' Kominiarczuk

Tworzenie wiarygodnych psychologicznie bohaterów
Poniższy tekst ukazał się pierwotnie na łamach serwisu dnd.pl. Aktualna jego wersja została powtórnie zredagowana przez redaktorów serwisu Poltergeist i opublikowana za zgodą autora.

Wylosowanie współczynników dla postaci jest jedynie pierwszym etapem jej tworzenia. Najbardziej istotna część tego procesu to kreacja wiarygodnego psychologicznie bohatera z jego historią, przyzwyczajeniami oraz przekonaniami. Każda postać już od momentu swoich narodzin wchodzi w różnorakie relacje z otaczającym ją światem. Suma przeszłych doświadczeń składa się na to, jaką osobą pod względem fizycznym i psychicznym jest w momencie rozpoczęcia gry. Szczegółowe opisanie historii postaci pozwala czerpać więcej radości z odgrywania jej, a tym samym wzmacnia przyjemność płynącą z sesji.

Zaloguj się aby wyłączyć tę reklamę

Poniższy tekst powstał w oparciu o Players Introduction to the World of Greyhawk pióra Morgana Rodwella i został zamieszczony na stronie za zgodą autora.

Każdy gracz w trakcie tworzenia postaci powinien odpowiedzieć na poniższe pytania i dostarczyć odpowiedzi do MG. Na punkty od 1. do 18. może odpowiedzieć samodzielnie, jednak odpowiedzi na pytania 19. i 20. powinny zostać uzgodnione z prowadzącym.

1. Kim byli rodzice postaci? Czy brali udział w jej wychowaniu? Jeżeli nie - to dlaczego? W jaki sposób postać dorastała?

2. Czy postać ma jakiś przyjaciół z dzieciństwa? Czy posiada krewnych? Gdzie oni są teraz? Czy utrzymuje z nimi kontakt? Jeżeli nie, to co spowodowało separację?

3. Jak wyglądało dzieciństwo bohatera? Czy upływało spokojnie w poczuciu bezpieczeństwa, czy też wydarzyło się coś dramatycznego? Jakie ma to teraz dla niego znaczenie?

4. Czy postać identyfikuje się z jakimiś wzorami osobowościowymi lub idolami? Czy obecnie jest zafascynowana pewnymi jednostkami? Czy miała szansę zetknąć się nimi?

5. Co działo się z bohaterem zanim został wciągnięty w wir wypadków? Kto był odpowiedzialny za przygotowanie postaci do roli awanturnika?

6. Jakie są przekonania religijne i moralne postaci? Jak bardzo postać jest z nimi związana - co będzie w stanie poświęcić, aby ich bronić? Kto wpłynął na rozwój światopoglądu postaci?

7. Czy postać ma jakieś niezwykłe przyzwyczajenia lub przypadłości? W jaki sposób inni na nie reagują?

8. Jaki jest zwykle stosunek innych istot do postaci? Dlaczego - w jej opinii - stykający się z nią reagują w taki sposób?

9. Czy bohater jest w stanie zabić? Co - w mniemaniu bohatera - usprawiedliwia zabójstwo? Czy bohater ma wrogów? Czy byłby w stanie ich zabić?

10. Jakie relacje łączą postać z innymi istotami? Czy ma bliskich przyjaciół? Ulubione zwierzęta? Czym charakteryzują się te istoty?

11. Czy bohater ma problemy natury psychicznej: lęki, natręctwa, choroby? Co jest ich przyczyną? Jaki jest stan jego zdrowia?

12. W jaki sposób postać traktuje znajomych i nieznajomych? Czy jest łatwowierna?

13. Jak wygląda bohater? Czy ma blizny, tatuaże, znamiona? Jeżeli tak, to w jaki sposób je nabył?

14. Jak wygląda zwyczajny dzień postaci? W jaki sposób reaguje ona, gdy coś zakłóca rutynę codzienności?

15. Jakie cele pragnie osiągnąć bohater - co motywuje go do życia, przygód? Jakie są jego ambicje?

16. W jaki sposób postać pragnie osiągnąć to, co sobie zamierzyła? Czy nie koliduje to z życiem awanturnika?

17. Czy bohater planuje w przyszłości założyć rodzinę? Kim miałaby/miałby być jego/jej wybranka/wybranek?

18. Czy postać zastanawiała się nad swoją śmiercią? Czy przygotowała testament? Jakie są zwyczaje pogrzebowe w okolicach, z których pochodzi?

19. W jaki sposób historia bohatera splata się z historią społeczności i świata, w którym żyje?

20. Czy ma on przodków, którym udało się dokonać czegoś niezwykłego? Jak są postrzegani w społeczności, w której żyje postać? Jaki jest jej stosunek do tych czynów i do sławy bądź niesławy przodków?



Czytaj również

Polityka wydawnicza WotC
Komentarz redakcji
Gen Con 2012 - Zapomniane Krainy
Niezapomniane Krainy
Pocztówka z D&D: Beholdery
Raz, dwa trzy, beholder patrzy!
Wywiad z Arturem Machlowskim
O przejęciu dystrybucji produktów WotC w Polsce przez CDP
Dungeon Master's Kit
Odświeżony Mistrz Podziemi
- recenzja
Z pamiętnika młodego Mistrza
Krok pierwszy – przełam się

Komentarze


~bijekcjazNwR

Użytkownik niezarejestrowany
    Mam...
Ocena:
+1
...pytanie do tego fragmentu:

"Najbardziej istotna część tego procesu to kreacja wiarygodnego psychologicznie bohatera z jego historią, przyzwyczajeniami oraz przekonaniami."

Dlaczego niby jest najważniejsza?
22-08-2007 16:25
M.S.
    Fajna rzecz
Ocena:
+1
Małe a cieszy. :) Przydatne, gdy rozpoczyna się nową kampanię i jest się na etapie tworzenia postaci. A jeśli ktoś nie przykłada wagi do tła fabularnego postaci, to jego sprawa. Powyższy poradnik jest dla osób, którym te rzeczy nie są obojętne.
22-08-2007 16:57
Jetmaniac
    Postać do D&D z głębią psychologiczną...
Ocena:
0
Niczym Leo z That 70s' Show powiem: "Wooow, maaan! It's like art or somethin'!".
22-08-2007 17:04
Pavel
    Super
Ocena:
0
Nie wiedziałem jak zachęcić graczy do stworzenia historii. Teraz mam podkład.
22-08-2007 19:44
~jam jest na pohybel

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
tak to dobra recz. nie zla, bop jest dobra
22-08-2007 21:12
Keliah
   
Ocena:
0
Nie powiem, żeby ten artykuł wprowadził coś specjalnie niezwykłego tudzież odkrywczego, ale przyznam, że dobrze jest mieć te wszystkie pytania przydatne do tworzenia postaci pod ręką. Na pewno ułatwi to wdrażanie nowych graczy na sesje.
22-08-2007 21:43
~Fenrir

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
W podstawce do didów nie ma czegoś takiego? Byłem pewien, że każdy nowy system daje już takie punkty do tworzenia historii.
Na przykład podstawka do WFRP 2 ed., oraz podstawka do W:GW.
Anyway nie jest to nic odkrywczego.
23-08-2007 09:59
lilanduris
   
Ocena:
0
Rzeczywiście przydatne. Zawsze miałam problem, gdy gracz zadawał mi pytanie w stylu: "Ale co mam napisać, żeby dobrze opisać postać?". Mi nigdy nie sprawiało to problemu, robiłam to niemalże instynktownie. Jednak gdy przychodziło do podzielenia się instynktem rodził się problem. Teraz odeślę gracza tutaj i po kłopocie:)
23-08-2007 10:46
~bijekcjazNwR

Użytkownik niezarejestrowany
    @Jetmaniac
Ocena:
0
Nie wiesz o czym mówisz.

Choćby w podręczniku głownym do Ravenloftu 3ed (i tym samym w podręczniku dla gracza do 3.5) był zestaw iluśtam takich pytań.
23-08-2007 11:00
Magnes
   
Ocena:
0
Mnie takie punktowanie nie przekonuje, ale może komuś pomaga...
23-08-2007 11:47
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
0
Cóż - sam tekst jest stary (ma ok. 4 lat), a pośrednio pochodzi z jeszcze starszej pozycji: Players Introduction to the World of Greyhawk. W D&D nie jest więc tak najgorzej z psychologią - tyle tylko, że w podstawowych podręcznikach ograniczono się do innych zagadnień, a te zredukowano (charaktery etc.) ;).
23-08-2007 12:50
bukwa
   
Ocena:
+2
Tekst jest stary, nie jest odkrywczy, ale może komuś się przyda.

Powstał na podstawie innego fanowskiego (nieoficjalnego) opracowania MG Morgana Rodwella, który przygotował wprowadzenie dla graczy rozpoczynających kampanię w prowadzonym przez siebie świecie Greyhawk.

@~bijekcjazNwR
Dla mnie tło psychologiczne postaci jest najważniejszym elementem opisu bohatera.
24-08-2007 13:47
~bijekcjazNwR

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
bukwa: A to w takim razie wszystko w porządku.
24-08-2007 16:03
~Cichy

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Masz racje, przedmowco. oczywiscie jest to kompletnie nieistotne. Artkul do niczego nie potrzebny. No, chyba ze ODGRYWASZ postac. Ale z tego co zauwazylem (mowie to z wielkim zalem) gra w d&d w wiekszosci przypadkow ogranicza sie do 'jestescie w pomieszczeniu 12x12, przed wami stoi troll rozmiaru wielki, majacy 50 pz. Co robicie?' 'Uzywam mojego atutu wirujacy atak. Czy na k20 jest wystarczajaco wysoki wynik?' i potem rzucania kostkami. Wtedy historia i psychologia postaci jest nieistotna. Ale zastanowci sie, ktore gry byly lepsze i dlaczego: Diablo i MuOnline czy Baldurs Gate i Planescape: Torment?
24-08-2007 17:31
~bijekcjazNwR

Użytkownik niezarejestrowany
    A...
Ocena:
0
...to zależy. Lepsze pod jakim względem? Jako gra? Jako cRPG?

No bo co jest lepsze - piwo, herbata czy mleko?

Mi tu nie chodzi wcale o to, że w DDkach nie ma postaci posiadających "cechy psychologiczne". Bo jest ich pewnie tyle samo co w innych systemach.

Chodzi mi raczej o to, że "historia, przyzwyczajenia oraz przekonania" wcale nie są dla mnie przy kreacji bohatera najważniejsze. A w artykule stoi, że są. No to chciałem wiedzieć, dlaczego nie mam racji.
24-08-2007 19:08
~elentari

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
dla mnie w sumie jednym z plusow takich gier jest to wlasnie odgrywanie. przeciez jekos trzeba stworzyc klimat nie?
26-08-2007 18:42
Dumathoin
    GOOOOOOOOOD!!!!
Ocena:
0
Bardzo dobra rzecz.Pomaga.
POLECAM
POLECAM
POLECAM
POLECAM
29-08-2007 13:41
Dumathoin
   
Ocena:
0
Zgadzam się z tobą ~elentari to naprawde super gdy możesz stworzyć wiarygodną i mającą swoje przyzwyczajenia postać

29-08-2007 13:44
Shintaro
    extra
Ocena:
0
Osobiście jestem Mistrzem Podziemi w moim skromnym gronie przyjaciół. Jednak jeśli o mnie chodzi zawsze przy tworzeniu postaci z graczami jest coś takiego co nie pozwala graczom prawdziwie wczuć sie w postać. Myślę, że jest to też powodem późniejszego ,,schematyzowania" gry, oczym raczył nam, w sposób dość dobitny, powiedzieć Cichy. Jeśli chodzi o moje zdanie w tej sprawie to nie zgadzam się z Cichym na całej linii. Po pierwsze wszystko zależy od dobrego prowadzenia gry przez MP: czy umie on stworzyć odpowiednio przejmujące i trzymające w napieciu opisy pomieszczeń i rozgrywki; czy potrafi umiejętniewprowadzac potwory do gry. Tych wszystkich aspektów Cichy nie wziął pod uwagę. Jednak wracając do tematu: uważam że te kwestionariusz to naprawdę fajna sprawa
31-08-2007 15:30
alicja
    ech
Ocena:
0
Cóż, ja teraz jestem sobie powiewem świeżości w drużynie, która gra już od kilku lat razem. Z biegiem czasu przestali patrzeć na ten podkład. Postaci się nie tworzy a "losuje", dochodzi nawet do tego, że jeden z graczy otwarcie gra na "mechanikę". Szkoda, że nie widzieliście ich min, gdy na pierwszą sesję ja - gracz raczkujący, ale przyzwyczajony do mistrzów niekostkowych - przyniosłam historię mojej kapłanki, włącznie z opisem tego jak jako kilkuletnia dziewczynka widziała samobójczą śmierć swojej matki. Inna sprawa, że takie coś przywiązuje do postaci, pomaga się wczuć i gdy na tejże sesji z własnej głupoty straciłam oko i rękę... No... Żyć mi się odechciało :/ Człowiek potem tak przeżywa jak coś złego sie dzieje :P
03-01-2008 18:36

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.