» Dla Mistrzów Podziemi » Potwory » Próżnica (ed 3.5, SW 2-5)

Próżnica (ed 3.5, SW 2-5)


wersja do druku

Fae chciwa ludzkiej uwagi

Autor: Redakcja: Witold 'Squid' Krawczyk

Próżnica (ed 3.5, SW 2-5)
Można dostać pomieszania zmysłów, gdy próbuje się coś uczynić, za przewodnika mając klechdy i bajania. Dla każdego morału z jakiejś baśni można znaleźć dwie opowieści, które zupełnie się z nim nie zgadzają. Najwięcej problemów jest wtedy, kiedy trzeba coś zrobić z obcym. Ugościć? Wygnać? I to, i to poprze jakaś ludowa mądrość.

Poniższy tekst to opis potwora rozpisanego zgodnie z regułami D&D 3.5. Nie zawiera on odwołań do żadnego konkretnego świata gry.

Wygląd i zachowanie

Próżnice to fae wyglądające na młodych i szczupłych ludzi bądź elfy płci obojga. Większość istot tej rasy to kobiety - stąd też żeńska nazwa - a i mężczyźni zwykle odznaczają się delikatną urodą. Spośród innych baśniowych stworzeń próżnice wyróżnia niezwykła cecha - ich moce i uroda uzależnione są od okazywanego im zainteresowania. Gdy fae podróżuje sama, za towarzysza mając co najwyżej jakieś zwierzątko, jest obrazem nędzy i rozpaczy. Jej oblicze jest blade, ciało wychudłe, a ubranie podarte i pokryte brudem. Gdy jednak ktoś okaże jej trochę sympatii lub zainteresowania, szybko staje się zdrowa i atrakcyjna, a zyskawszy wianuszek wielbicieli zaczyna roztaczać nieziemskie wręcz piękno i władać potężną magią. Z czasem staje się tak olśniewająca, że żyjący dookoła niej ludzie zapominają o własnych sprawach i cały swój czas poświęcają na adorowanie jej.

Próżnice nie tworzą zwartej społeczności i nie można przypisać ich ogółowi jednego wspólnego celu. Każda z fae wyznaje inne zasady i ma inny stosunek do niezwykłej natury swojego ludu, która zmusza ją do ciągłego zabiegania o ludzką uwagę. Niektóre przemykają od społeczności do społeczności, żywiąc się drobnymi oznakami gościnności i odchodząc, nim ich urok stanie się niebezpieczny. Inne bez skrępowania korzystają ze swego piękna, z przygarniętych przybłęd stając się uwodzicielkami i wreszcie niepisanymi paniami wszystkich, którzy je otaczają. Podobno najbardziej nikczemne spośród nich potrafią po zniewoleniu dostatecznej ilości zauroczonych na stałe wchłonąć ich uwagę, uwalniając się od klątwy i zarazem kradnąc wielbicielom dusze. Bardowie lubią opowiadać o figlarnych, lecz szlachetnych próżnicach owijających sobie wokół palca tyranów i zmuszających ich do czynienia dobra, ale może być to tylko opowiastka ku pokrzepieniu serc.    

Próżnica (SW 2 do 5, patrz niżej)

ND, N lub NZ średnia istota baśniowa

Init +2; Zmysły widzenie w słabym świetle, Nasłuchiwanie +8, Spostrzegawczość +8

Języki elfi, leśny, wspólny.

KP 12 (15+*), dotykowy 12 (15+*), nieprzygotowany 10 (13+*)

PW 14 (4 KW) RO 5/zimne żelazo

Wytr. +1, Ref. +6, Wola  +5

*Przy Charyzmie 16 lub większej.

Szybkość 9 m (6 pól)

Wręcz mistrzowski krótki miecz +5 (1k6/19-20)

Przestrzeń 1,5 m; Zasięg 1,5 m

Bazowy atak +2, Zwarcie +2

Akcje specjalne uwielbiana

Zdolności czaropodobne (PC 5, patrz pragnienie uwagi):

Cha 12-15: na życzenie stworzenie wody, przejście bez śladu, 1/dzień błogosławione jagody, uśpienie (ST 13+)

Cha 16-19: na życzenie zauroczenie osoby (ST 15+), 3/dzień upiorny śmiech Tashy (ST 16+)

Cha 20+: na życzenie sugestia (ST 18+), szał (ST 18+) wykrycie myśli (ST 17+), 1/dzień modyfikacja pamięci (ST 20+), potężniejszy heroizm, słabsze zadanie (ST 19+), zdominowanie osoby (ST 20+)

Atrybuty S 10, Zr 15, Bd 11, Int 13, Rzt 12, Cha 12

SC pragnienie uwagi

Atuty Finezja w walce, skupienie na czarze (zaklinanie)

Umiejętności Blefowanie +8, Czarostwo +8, Dyplomacja +12, Koncentracja +7, Nasłuchiwanie +8, Spostrzegawczość +8, Wyczucie pobudek +8

Pragnienie uwagi (zn): w przeciwieństwie do większości istot ta fae umiera, gdy jej Charyzma spadnie do zera. Po dniu, podczas którego nikt nie widział próżnicy ani nie doświadczyła czyjegokolwiek zainteresowania, jej Charyzma spada o 1. Zwykłe tolerowanie jej, obsłużenie w karczmie lub pozdrowienie w drodze pozwala istocie utrzymać tę cechę na stałym poziomie.

Gest sympatii lub zainteresowania względem próżnicy - nakarmienie jej z własnej woli, zaoferowanie gościny czy przyjacielska rozmowa - zwiększa jej Charyzmę o 1. Sytuacja, w której wzbudzi wielkie emocje - uratowanie kogoś czy schadzka, ale też przyjęcie jej ze wszystkimi honorami i zadbanie o każdą potrzebę - ma podwójny efekt.

Gdy Charyzma istoty wzrośnie do 16, zyskuje ona dodatkowe zdolności czaropodobne i premię z olśnienia do KP równą premii z Charyzmy. Od tej pory opisane wyżej sytuacje tylko utrzymują wartość tej cechy na stałym poziomie, a dalszy jej wzrost wymaga adorowania fae - dawania jej prezentów, spełniania jej zachcianek czy uwieczniania jej urody w dziełach sztuki. Każdy taki gest zwiększa jej Charyzmę o kolejne 1 lub 2, jeśli próżnica budzi potężne emocje: nieważne, pożądanie, platoniczne uwielbienie, ogromną wdzięczność czy nawet zazdrość.

Z Charyzmą równą 20 próżnica staje się tak olśniewająca, że nie sposób wziąć ją za śmiertelniczkę, a jej magiczne zdolności wzmacniają się. Od tej chwili każdy, kto na nią spojrzy, musi wykonać rzut obronny na Wolę (ST 12 + jej obecny mod. z Cha.) lub dostanie się pod wpływ uroku działającego jak zauroczenie osoby i będzie traktował fae jako najważniejszą istotę w swoim życiu. Rzut obronny można powtarzać codziennie, ale kolejne niepowodzenia oznaczają, że przez uwielbienie dla próżnicy nieszczęśnik traci część własnej osobowości i jego Charyzma spada o 1k4. Osoba, której Charyzma spadnie w ten sposób do 0, staje się drzewnym sługą (patrz niżej).

Maksymalna wartość Charyzmy, jaką może osiągnąć próżnica, to 26. W tym momencie każdy widzi w niej najpiękniejszą istotę świata, a ona może wykorzystać moc Uwielbienie.

Próżnica o Charyzmie 20 lub większej traci jeden punkt tej cechy po każdym dniu, w którym ani jednego nie zyskała (lub mogła by zyskać, gdyby nie miała ich już 26).

Uwielbienie (zn): Nikczemne próżnice mogą wykorzystać uwielbienie, jakim się je darzy, do utrwalenia swojego olśniewającego piękna. W tym celu potrzebują co najmniej pięciu osób pozostających pod jej urokiem. Muszą spotkać się z tymi osobami w dowolnym celu, w którym próżnica będzie najważniejsza - może to być równie dobrze rozmowa tocząca się dookoła niej, jak i podziwianie przedstawiających ją obrazów czy nawet orgia. Każdy uczestnik takiego spotkania co godzinę wykonuje rzut obronny na Wolę (ST 20) lub traci 1k6 punktów Charyzmy. Jeżeli rzut się uda, nic się nie dzieje (więc nieszczęśnik nie zauważa, że dzieje się coś złego). Osoba, której Charyzma spadnie do 0, zastyga w bezruchu, podziwiając próżnicę, a gdy spotka to wszystkich, zamieniają się oni w drzewne sługi (patrz niżej), zaś próżnica nigdy już nie straci Charyzmy przez brak zainteresowania. Ponadto jej zdolności czaropodobne, których mogła używać raz dziennie, są od tej pory dostępne trzy razy dziennie.

Rozwój: próżnice nie zwiększają ilości swoich rasowych KW, ale niektóre zdobywają poziomy w klasach postaci. Ich ulubioną klasą jest bard, ale niektóre zostają też tropicielkami, a te, które utrwaliły swoje piękno i urok dzięki Uwielbieniu, często stają się potężnymi zaklinaczkami. Jeśli próżnica zwiększy swoją Charyzmę dzięki elitarnemu przydziałowi atrybutów lub rozwojowi w klasie, kolejne stopnie jej mocy także proporcjonalnie rosną - więc fae o bazowej Charyzmie 16 uzyskuje premię z olśnienia do KP przy wartości 20, staje się nieziemsko piękna przy 24 i maksymalnie może uzyskać 30.

Skala Wyzwania: próżnica o Charyzmie 15 lub mniejszej ma SW 2, przy Charyzmie 16-19 jej SW wynosi 3, a przy wyższej 4. Fae, która utrwaliła swoją wartość Charyzmy dzięki zdolności Uwielbienie, jest wyzwaniem dla drużyny na 5. poziomie.

Drzewny sługa: osoby do reszty pochłonięte uwielbieniem dla próżnicy tracą własną osobowość i człowieczeństwo, stając się pokracznymi stworami wyglądającymi na splątane z gałęzi człekokształtne lalki. Drzewny sługa to szablon zmieniający statystyki w ten sam sposób, co szablon szkieletu, ale czyniący stworzenie bazowe rośliną, a nie nieumarłym. Ponadto ich charakter to Neutralny, nie Neutralny Zły. Drzewni słudzy są posłuszni próżnicy, przez którą powstali, choć gdy ich przekleństwo nie miało związku z rytuałem Uwielbienia, fae czasami wyzwala ich - lub, przeciwnie, niszczy.

Tagi: D&D 3.5



Czytaj również

Planarni sojusznicy
Pomoc nie z tego świata
Warianty dotyczące umiejętności
Modyfikacje umiejętności do D&D 3.5
Psychotronik
Mistrz magii i psioniki
Cztery nowe chowańce
Garść nowych towarzyszy dla magów

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.