» Dla Mistrzów Podziemi » Prowadzenie

Prowadzenie

Oto dział dla tych Mistrzów Podziemi, którzy starają się ciągle doskonalić swoje umiejętności prowadzenia sesji. Znajdą tu oni różnorodne teksty - od ogólnych wskazówek po bardziej wyspecjalizowane poradniki.
Wyświetlono rezultaty 1-30 z 30.

Jak prowadzić lochy

10-10-2012 19:18 | Przemek 'zegarmistrz' Muszyński | Komentarze: 9
Ten tekst zainspirowały dwie rzeczy. Pierwszą z nich jest artykuł o prowadzeniu lochów, który jakiś czas temu przeczytałem, moim zdaniem niezły, ale niekompletny, pomijający wiele kwestii i skupiający się na niezbyt istotnych problemach. Drugą inspiracją jest fakt, że właśnie udało mi się odpalić Du...

Białe Plamy Faerunu

Najlepsze miejsca do swobodnej eksploracji

12-12-2012 18:57 | Tomasz 'Radnon' Cybulski | Komentarze: 8
Jednym z zarzutów często formułowanych wobec Zapomnianych Krain jest zbyt dokładne opisanie settingu, które nie pozwala na poprowadzenie przygód opierających się na swobodnej eksploracji dzikich ostępów. Krytycy dzieła Greenwooda twierdzą, że nie ma już nic do odkrycia w świecie, w którym prawie każ...
Magia, bóstwa i intrygi

Magia, bóstwa i intrygi

Klasyczne podręczniki do FR w piątej edycji - cz. I

20-04-2016 08:09 | Tomasz 'Radnon' Cybulski | Komentarze: 9
Podczas prac nad piątą edycją Dungeons & Dragons autorzy bardzo mocno podkreślali jej klasyczność i chęć powrotu do korzeni. Założenie to miało obowiązywać nie tylko na poziomie mechanicznym, ale także fabularnym, a oficjalne settingi, mimo zachowania ciągłości linii czasowej, znów miały przypom...
Przegląd Unearthed Arcana II

Przegląd Unearthed Arcana II

Jesienna porcja nowych zasad opcjonalnych

21-10-2015 20:15 | Olórin | Komentarze: 0
Od ostatniego przeglądu Unearthed Arcana upłynęły trzy miesiące. Oznacza to pojawienie się trzech nowych, solidnych porcji zasad opcjonalnych, mających urozmaicić 5. edycję D&D. Warto przyjrzeć im się bliżej, zwłaszcza, że wszystkie dotykają kwestii tworzenia postaci, czyli tematu w równym stopn...
Warsztat dedekowca

Warsztat dedekowca

Jak Gerard robił planszę do D&D i co z tego wynikło

10-10-2008 16:11 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 20
Zapewne wiecie, jak to jest. Postacie stworzone, przygoda wymyślona – czas grać! Zaraz… czegoś nam jeszcze brakuje. W 4 edycji D&D oprócz standardowych akcesoriów (podręczniki, karty postaci, kostki, ołówki i gumki) do gry potrzeba czegoś więcej. Jeśli zamierzamy w pełni wykorzystać zal...
Przegląd Unearthed Arcana

Przegląd Unearthed Arcana

Oceniając nowe zasady opcjonalne

23-07-2015 22:42 | Olórin | Komentarze: 1
Piąta edycja Dungeons and Dragons poza oficjalną linią wydawniczą, systematycznie obrasta w dodatkową treść za sprawą Unearthed Arcana (UA). Jest to cykl nazywany przez samych autorów "warsztatem", za pomocą którego co miesiąc prezentowane są graczom nowe rozwiązania mechaniczne i fabularn...
Miejsca startowe w Zapomnianych Krainach

Miejsca startowe w Zapomnianych Krainach

Skąd najlepiej wyruszyć na trakty Faerunu

07-10-2015 23:49 | Tomasz 'Radnon' Cybulski | Komentarze: 6
Przez lata prowadzenia przygód w różnych edycjach Dungeons & Dragons uświadomiłem sobie, że jedną z najważniejszych decyzji podczas pisania scenariusza jest wybór miejsca startowego, z którego drużyna śmiałków wyruszy na szlak. Dobrze dobrane potrafi dać fabularnego kopa nawet na kilka sesji, ni...
Przegląd Unearthed Arcana III

Przegląd Unearthed Arcana III

Wiosenne odkurzanie serii

27-04-2016 21:50 | Olórin | Komentarze: 1
W trzeciej odsłonie przeglądu Unearthed Arcana dwukrotnie zajrzymy do Podmroku, powspominamy AD&D 2nd oraz pospacerujemy po okrytych mgłą ziemiach Ravenloftu. Listopad 2015 Listopadowe Unearthed Arcana nawiązywały do zbliżającej się wielkimi krokami premiery kampanii Rage of Demons...
Od Jeziora Pary do Grzbietu Świata

Od Jeziora Pary do Grzbietu Świata

Klasyczne podręczniki do FR w piątej edycji - cz. II

25-05-2016 22:35 | Tomasz 'Radnon' Cybulski | Komentarze: 0
Podręczniki poświęcone geografii to jedna z najszerszych kategorii publikacji opatrzonych logo Forgotten Realms. Przez prawie trzydzieści lat swojej wydawniczej historii Krainy doczekały się kilkudziesięciu pozycji, dzięki czemu potencjalny gracz piątej edycji D&D ma szeroki wybór materiałów uzu...

Prowadzenie walk, cz. II

22-12-2006 19:08 | Mateusz 'Zsu-Et-Am' Kominiarczuk | Komentarze: 39
Poniżej, w ramach dodatku, znajdują się jeszcze trzy inne przykłady spotkań, rozpisane podobnie jak w przypadku otyughów. Mam nadzieję, że okażą się pomocne. Zdarza się niezwykle często, że potencjał nietypowych przeciwników marnuje się przez nieodpowiednie podejście. Najwięcej jednak tracą owe naj...

Prowadzenie walk, cz. I

12-12-2005 20:24 | Mateusz 'Zsu-Et-Am' Kominiarczuk | Komentarze: 27
Czasem podczas gry zdarza się walka - mniejsza już o jej przyczyny. Dla niektórych jest to podstawa dobrej zabawy, dla innych jedynie przerywnik w głównym nurcie akcji. Jednak nawet najzagorzalsi wielbiciele śmiertelnych potyczek dość szybko znudzą się jednostajnymi spotkaniami - w końcu ile razy mo...
Perfect HGM

Perfect HGM

Czyli jak zostać najlepszym Heroic Game-Masterem...

19-12-2005 19:42 | Piotr 'Rebound' Brewczyński | Komentarze: 39
W tekście, który właśnie czytacie postaram się podać parę wskazówek dotyczących "mistrzowania" w grze Dungeons & Dragons. Owe przemyślenia nie wynikają li tylko z abstrakcyjnych pomysłów, ale także z idei zastosowanych w praktyce, a co za tym idzie – przetestowanych. Prawdopodobnie o niektó...
Podziemne kłopoty cz. I

Podziemne kłopoty cz. I

O tworzeniu i prowadzeniu przygód w lochach

04-04-2008 18:15 | Michał 'von Trupka' Gola | Komentarze: 10
Artykuł ten uzyskał wyróżnienie i wywalczył sobie drugie miejsce w VI edycji Konkurs(ik)u - konkursu na najlepszą pracę tematyczną nadesłaną przez użytkowników naszego forum. Informacji o organizowanych konkursach szukaj zawsze na stronie głównej oficjalnej polskiej strony D&D i d20. Wprowadzenie ...
Podziemne kłopoty cz. II

Podziemne kłopoty cz. II

Kontynuacja poradnika tworzenia i prowadzenia przygód w lochach

09-04-2008 23:30 | Michał 'von Trupka' Gola | Komentarze: 14
Artykuł ten jest drugą częścią tekstu, który uzyskał wyróżnienie i wywalczył sobie drugie miejsce w VI edycji Konkurs(ik)u - konkursu na najlepszą pracę tematyczną nadesłaną przez użytkowników naszego forum. Informacji o organizowanych konkursach szukaj zawsze na stronie głównej oficjalnej polskiej...

Wiosenna Gawęda – tworzenie postaci

A więc, czyimi rękoma chcesz naprawiać świat?

30-06-2010 09:55 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 3
Opowieść, jaką chcemy stworzyć, będzie wymagała entuzjazmu i emocjonalnego zaangażowania graczy, powinieneś więc zawczasu poinformować ich o planowanej konwencji. Upewnij się, że podoba im się ona lub przynajmniej chcą dać Ci szansę wciągnięcia ich w nią – w przeciwnym razie, lepiej sięgnąć p...

Wiosenna Gawęda - wstęp

Opowieść o naprawianiu świata

30-06-2010 09:55 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 5
Przewodnik Mistrza Podziemi do 4. edycji Dungeons & Dragons podaje wiele propozycji motywów przewodnich kampanii. Wiele z nich wykorzystuje fakt, że "świat D&D to mroczne i niebezpieczne miejsce"... ale zwykle jako tło wydarzeń. Poniższy tekst otwiera serię artykułów o prowadzeniu D&D 4E w bardziej...
Krasnoludki - krasnoludzkie kobiety

Krasnoludki - krasnoludzkie kobiety

O krasnoludkach słów kilka

24-11-2010 23:22 | Michał 'von Trupka' Gola | Komentarze: 10
Prezentowana praca zajęła II miejsce w XIII edycji Konkurs(ik)u, której tematem przewodnim były Krasnoludy. Niektórzy piszą, że mają one brody i wyglądają całkiem jak mężczyźni, w innych dziełach wspomniano tylko, że są „wyjątkowo nieatrakcyjne”. Teoretycznie wszyscy o nich słyszeli, je...

Klątwy Duchów Skał

Zwycięzca Konkurs(ik)u XIII

02-02-2011 19:51 | Szarlih | Komentarze: 4
Od teraz – ostrożnie! Trzymajcie się mnie, nie dotykajcie niczego gołą skórą, unikajcie wody i patrzcie, po czym stąpacie, W tych tunelach można złapać coś o wiele gorszego, niż zwykła powierzchniowa gorączka – Yrmi, krasnoludzki tropiciel, przeprowadzający karawany przez podziemia. Kr...

Duchy skał: Zahtra

Potężny duch głębokich podziemi

13-04-2011 21:12 | Szarlih | Komentarze: 11
kompletnie tracimy rachubę czasu. Na tej głębokości czas nie ma zresztą wielkiego znaczenia. Minuta, godzina, dzień, rok - to puste słowa. Czuję, że zeszliśmy już głęboko. Cholernie głęboko. Z każdym kolejnym krokiem w dół, z każdym przebytym szybem i korytarzem, robi się gorzej. Magia już niema...

Pocztówka z D&D: BNi bez klas

Postaci szyte na miarę

11-05-2011 22:43 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 0
Tworzenie wieloklasowych postaci, potworów z poziomami w klasach itp. to naprawdę żmudna robota, mająca sens tylko w przypadku Bohaterów Graczy. Gdy tworzymy BNa, nie ma sensu brnąć w tak szczegółowe obliczenia, jak przy BG. [...] Jeżeli jednak tworzonego BNa nie da się oddać w mechanice gry bez b...
Pathfinder: Carrion Crown – podsumowanie

Pathfinder: Carrion Crown – podsumowanie

Bezcenny klejnot, czy zwykła błyskotka?

16-11-2011 22:33 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 3
Przygody z Koroną Padliny W ciągu ostatnich kilku miesięcy na łamach serwisu ukazywały się recenzje poszczególnych przygód z kampanii Carrion Crown. Odnośniki do nich można znaleźć poniżej. 1. The Haunting of Harrowstone. 2. Trial of the Beast. 3. Broken Moon. 4. Wake of the Watcher. 5. Ashes at Daw...
Przegląd Unearthed Arcana IV

Przegląd Unearthed Arcana IV

Mistrzowie oręża, losowe postacie i gorliwi wyznawcy

31-08-2016 08:23 | Olórin | Komentarze: 6
Nastał czas na czwartą letnią, odsłonę Przeglądu Unearthed Arcana. W omawianych artykułach przedstawiono m.in. nową porcję atutów, generator do tworzenia szybkich postaci, jak również "uduchowione" opcje dla klas dotychczas nie związanych ściśle z wiarą. Wśród opcjonalnych zasad znala...
Przegląd Unearthed Arcana V

Przegląd Unearthed Arcana V

Jesienne nowości od Czarodziejów z Wybrzeża

29-12-2016 15:37 | Olórin | Komentarze: 0
Dla serii Unearthed Arcana jesień stanowiła wyjątkowy pracowity okres. W ciągu zaledwie trzech miesięcy opublikowano aż sześć porcji nowego materiału. Tym razem autorzy znów pochylili się nad klasą tropiciela, przedstawili pierwotny system kalkulowania skali wyzwania spotkań oraz zaprezentowali zupe...
Hordy potworów i bale arystokracji

Hordy potworów i bale arystokracji

Klasyczne podręczniki do FR w piątej edycji - cz. III

20-04-2017 11:13 | Tomasz 'Radnon' Cybulski | Komentarze: 2
Najnowsza edycja Dungeons & Dragons przygodami stoi. Od chwili swojej premiery w 2014 roku doczekała się pięciu dużych kampanii, którym towarzyszyło kilkadziesiąt niewielkich turniejowych modułów. Większość z nich osadzona została w Zapomnianych Krainach, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w...
Zapomniane Krainy odkryte na nowo

Zapomniane Krainy odkryte na nowo

Jasne strony piątoedycyjnego Faerunu

28-06-2017 23:53 | Tomasz 'Radnon' Cybulski | Komentarze: 2
Wraz z premierą piątej edycji Dungeons & Dragons Zapomniane Krainy stały się de facto domyślnym światem najsłynniejszej gry fabularnej. Od tego czasu ukazała się cała seria artykułów, dodatków, przygód i kampanii, które w ten czy inny sposób rozwijały autorskie dzieło Eda Greenwooda. Po trzech l...
Dragon, Dungeon i listy mailingowe

Dragon, Dungeon i listy mailingowe

Klasyczne podręczniki do FR w piątej edycji - cz. IV

18-05-2022 09:41 | Tomasz 'Radnon' Cybulski | Komentarze: 2
Początek XXI wieku ze względu na towarzyszące mu upowszechnienie się internetu był doskonałym czasem dla fanów Dungeons & Dragons. Autorzy przy pomocy nowego medium udostępniali masę bezpłatnych materiałów, z których wiele nawet dzisiaj pozostaje wartościowych. W trzech poprzednich ar...
Poradnik: Zarządzanie dużą liczbą Bohaterów Niezależnych

Poradnik: Zarządzanie dużą liczbą Bohaterów Niezależnych

Jedna sesja, jeden MG, wielu BN-ów

02-10-2022 00:06 | Przemysław 'Canis Majoris' Pszczoliński | Komentarze: 9
Zapamiętywanie imion, wyglądu oraz odgrywanie dużej liczby BN-ów na jednej sesji jest nie tylko pracochłonne i kłopotliwe dla MG, ale może także sprawić sporo trudności samym graczom. Chociaż osobiście unikam wprowadzania wielu nowych postaci (6 czy 10+) na pojedynczej sesji, są scenariusze gdzie je...
Poradnik: Projektowanie scen na sesję

Poradnik: Projektowanie scen na sesję

Jak tworzyć sceny w które chce się grać.

01-03-2023 18:32 | Przemysław 'Canis Majoris' Pszczoliński | Komentarze: 8
Doświadczeni Mistrzowie Gry tworzą niezapomniane sceny, w trakcie których nie sposób się nudzić. Choć wielu takich MG buduje sceny instynktownie, warto spojrzeć na to, co te najlepsze mają wspólnego. Pozwoli nam to ocenić własny warsztat lub pisać scenariusze w sposób bardziej świadomy. Podsta...
Poradnik: Angażujące rozpoczynanie sesji

Poradnik: Angażujące rozpoczynanie sesji

Nie zaczynacie w karczmie. Ani na trakcie. Zaczynacie w środku przygody.

07-05-2023 00:17 | Przemysław 'Canis Majoris' Pszczoliński | Komentarze: 12
Znudzony sesjami, które zaczynają się od przyjęcia zlecenia i stopniowego budowania napięcia? Zaplanujmy sesje, które ten porządek rzeczy wywracają do góry nogami, a akcja zaczyna się z przytupem. Jak to ujął Hitchcock – "Film powinien zaczynać się od trzęsienia ziemi, potem zaś napięcie...
Wyboiste początki nowych kampanii

Wyboiste początki nowych kampanii

Szkolne błędy weteranów

04-10-2023 19:57 | Tomasz 'Radnon' Cybulski | Komentarze: 1
Drukowane w podręcznikach i publikowane w Internecie poradniki skierowane są najczęściej do początkujących Mistrzów Gry, którzy, stawiając pierwsze kroki w grach fabularnych, są narażeni na różnego rodzaju potknięcia. Nie znaczy to jednak, że doświadczeni prowadzący nigdy się nie mylą. Właśnie błęd...