» Dodatki i podręczniki » Zagraniczne » Pathfinder Module: Risen from the Sands

Pathfinder Module: Risen from the Sands

Pathfinder Module: Risen from the Sands
Piramidy to jedna z najwdzięczniejszych RPG-owych inspiracji. Tajemnicze grobowce antycznych władców skrywające nieprzebrane bogactwa i chronione przez potężnych strażników, zmyślne pułapki i zabójcze klątwy idealnie nadają się na scenerię przygód do gier fabularnych. Nie inaczej jest w przypadku Pathfindera i przygody Risen from the Sands.

Bezpłatne scenariusze publikowane przez wydawnictwo Paizo w ramach corocznych obchodów Dnia Darmowych Gier Fabularnych kojarzą się przede wszystkim z popularną i wielokrotnie nagradzaną serią We Be Goblins, którą swego czasu recenzowaliśmy na łamach Poltergeista. Poza serialem o przygodach sympatycznej gromadki goblinów w puli darmowych produktów pojawiały się także bardziej standardowe moduły. Do tej ostatniej kategorii należy udostępniona w 2014 roku przygoda Risen from the Sands, która zabiera bohaterów do rozpalonego słońcem Osirionu.

Fabularne tło Powstałego z Piasków jest bardzo proste. Oto na jednej z pustyń Osiorionu ruchy piasku odkrywają piramidę z okresu świetności królestwa, która miała być miejscem ostatniego spoczynku Sekh-pa-Mefera III, Faraona Sfinksów, który przeszedł do historii jako przyjaciel potężnych magicznych stworzeń zamieszkujących pustynię. Bohaterowie w poszukiwaniu starożytnych skarbów trafiają jako pierwsi do świeżo odkopanego kompleksu i, jak to zwykle w tego rodzaju historiach bywa, szybko przekonują się, że piramida dawnego władcy nie jest tak opustoszała, jak można by przypuszczać.

Sam grobowiec nie jest zbyt duży (liczy sobie zaledwie około dwudziestu opisanych pomieszczeń), ale autorzy umieścili w nim dość rozbudowany zestaw wyzwań. Na bohaterów czekają walki ze strażnikami faraona i potworami, które w ten czy inny sposób dostały się do budynku, pułapki, ukryte przejścia, skarby zmarłego (z których nie wszystkie są tym, czym się na pierwszy rzut oka wydają) a nawet całkiem ciekawa zagadka logiczna. Uzupełnia to obowiązkowa w tego rodzaju opowieściach klątwa. Coś dla siebie znajdą tu też gracze preferujący interakcje społeczne. Twórcy nie zapomnieli także o amatorach poznawania historii – w grobowcu jest mnóstwo hieroglifów, które postacie o naukowym zacięciu mogą spróbować rozszyfrować i dzięki temu bliżej poznać dzieje Sekh-pa-Mefera III.

Poza samym scenariuszem w podręczniku znalazły się kompletne rozpiski czterech gotowych trzeciopoziomowych bohaterów wykorzystujących klasy podstawowe z podręcznika Advanced Class Guide. Pozbawione są jakiegokolwiek tła fabularnego i domyślnie mają służyć graczom rozgrywającym przygodę, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby Mistrz Gry wykorzystał je jako grupę BN-ów (na przykład jako konkurencyjnych poszukiwaczy przygód) i to nawet poza obrębem tego scenariusza.

Na koniec w kilku słowach warto jeszcze wspomnieć o jakości wydania. Mimo, że jest to produkt darmowy, prezentuje równie wysoki poziom jak inne dodatki do systemu wydawnictwa Paizo. Ilustracji jest sporo (grafiki otrzymali zarówno gotowi bohaterowie, jak i najważniejsi przeciwnicy) i wszystkie są naprawdę dobre. Złego słowa nie można też powiedzieć o planie piramidy, który jest czytelny i łatwy w użyciu.

Podsumowując muszę powiedzieć, że Powstały z Piasków zrobił na mnie bardzo dobre wrażenie. W ograniczonych ramach krótkiego modułu autorom udało się zawrzeć sympatyczną miniaturkę, która idealnie wpisuje się w klimat fantastycznego starożytnego Egiptu. Nie ma tu unikatowych pomysłów i rozwiązań, ale i tak otrzymaliśmy przygodę, która sprawdzi się zarówno jako wątek poboczny dłuższej kampanii (jak choćby Adventure Path Mummy’s Mask), jak i jednostrzał na pojedyncze wieczorne spotkanie. Przy odrobinie wysiłku ze strony Mistrza Gry może służyć nawet jako wprowadzenie do systemu dla nowych graczy. Z tych też względów jest to produkt godny zainteresowania dla każdego planującego osadzić swoją kampanię w scenerii inspirowanej egipską kulturą i to niekoniecznie w Osirionie.

8.5
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Pathfinder Module: Risen from the Sands
Linia wydawnicza: Pathfinder
Autor: Rob McCreary
Ilustracja na okładce: Tyler Walpole
Ilustracje: Tim Kings-Lynne
Data wydania oryginału: 21 czerwca 2014
Miejsce wydania oryginału: USA
Liczba stron: 20
Format: PDF
Numer katalogowy: PZO9500-8
Cena: Darmowy



Czytaj również

Pathfinder Module: Dawn of the Scarlet Sun
Śledztwo dla weteranów
- recenzja
Pathfinder: Serpent's Skull – Souls for Smuggler's Shiv
Robinsonowie na fantastycznej wyspie
- recenzja
Pathfinder Player Companion: People of the Stars
Jak zostać kosmitą
- recenzja
Pathfinder Campaign Setting: Occult Mysteries
Mechaniczny okultyzm
- recenzja
Pathfinder Campaign Setting: Towns of the Inner Sea
Miasto na każdą okazję
- recenzja

Komentarze


Andman
   
Ocena:
0

Radnonie i in.

Jakie są według Was najlepsze dodatki do PF opisujące Golarion. Czytałem dotychczas "Guide du joueur des campagnes Pathfinder", "Distant Worlds" i raczej uniwersalne "Darklands Revisited".

26-08-2017 20:19
Radnon
   
Ocena:
0

Najlepiej zacząć chyba od Inner Sea World Guide, a potem przejść do podręczników geograficznych z linii Pathfinder Campaign Setting. Ze swoich doświadczeń mogę powiedzieć, że najlepsze są te opisujące konkretne państwo (na przykład Cheliax), ale przeglądowe w rodzaju Distant Shores czy wspomnianego przez Ciebie Distant Worlds też są niezłe.

Trzecim wyborem byłyby przygody, ale tutaj współczynnik ilości informacji settingowych w stosunku do ceny nie wypada już zbyt korzystnie.

31-08-2017 20:03

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.