» Bohaterowie Niezależni » Pozostali bohaterowie niezależni » Pamiętający

Pamiętający


wersja do druku

Nosiciel wspomnień

Autor: Redakcja: Kamil 'Kamulec' Chmiel

Pamiętający
Wyschnięty szkielet bezgłośnie kroczy przez świat, odwiedzając coraz to nowe miejsca. On sam wydaje się zupełnie wyprany z emocji, czasami jednak jego (a może nie jego?) wspomnienia uwalniają się jako duchy i widma. Takie widziadła zwykle są wściekłe i niebezpieczne, bywają jednak także posiadaczami bezcennej wiedzy.

Nikt nie jest pewien, kim właściwie jest Pamiętający. Ten spowity melancholią stwór błąka się po świecie bez zrozumiałego celu i nikomu nie szkodząc – a jednak budzi lęk prostego ludu i nienawiść niektórych możnych oraz dostojników religijnych. Pamiętający szuka bowiem miejsc i rzeczy, które budzą w nim wspomnienia, a wspomnienia te bynajmniej nie są nieszkodliwe.

Przypływ wspomnień Pamiętającego najlepiej opisać jako atak. Nieumarły pada na ziemię, wykrzykując urywki zdań w różnych językach, czasami odgrywając scenę z przeszłości i zachowując się jak opętany. A właściwie jako opętany – w trakcie takiego ataku jego wspomnienia wypływają z jego ciała w formie postrzępionej ludzkiej sylwetki, nieodwołalnie obłąkanej i niebezpiecznej dla otaczających osób. Kontakt z takim widmem powoduje bowiem rozpad wspomnień czy nawet ataki prawdziwego obłędu.

Niektóre spisane relacje ze spotkań z Pamiętającym twierdzą jednak, że jego wspomnienia wyglądają zgoła inaczej – zaczyna on przytomnie rozmawiać, a z czasem z jego ciała wychodzi widmo o wyraźnych rysach twarzy i jasno określonym celu. Czasami są to słynni bohaterowie, kiedy indziej zmarli zupełnie nieznani, zawsze jednak pochodzą oni z zamierzchłej przeszłości. Takie widmo zazwyczaj chce coś zrobić albo podzielić się jakąś opowieścią.

 

Pamiętający          (SW 7)

N średni nieumarły

Init +1; Zmysły Widzenie w ciemnościach 18 m, Nasłuchiwanie +14, Spostrzegawczość +14

Języki elficki, krasnoludzki, wspólny, dwa martwe (w zależności od świata)

KP 16, dotykowy 11, nieprzygotowany 15

PW 52 (8 KW), RO 5/magia

Niewrażliwości cechy nieumarłych

Odporności odporność na odpędzanie +4

Wytr +2, Ref +3, Wola +7

 

Szybkość 9 m

Wręcz pazury +4 (1k6)

Przestrzeń 1,5 m; Zasięg 1,5 m

Bazowy atak +4, Zwarcie +4

Akcje specjalne ożywające wspomnienia

Przygotowane czary czarodzieja (PC 7):

4. poziom: drzwi poprzez wymiary, kształtowanie kamienia

3. poziom: latanie, postać gazowa, rozproszenie magii

2. poziomlewitacja, pajęcza wspinaczka, wykrycie myśli (ST 16), zlokalizowanie przedmiotu

1. poziom: nieprzenikniona mgła, przebranie, uśpienie (ST 15), wykrycie sekretnych drzwi, zbroja maga

0. poziom: kuglarstwo, otwarcie/zamknięcie, wykrycie magii (x2)

 

Atrybuty S 10, Zr 13, Bd –, Int 19, Rzt 12, Cha 8

Atuty Czujność, Wyciszenie czaru, Wyszkolenie w walce

Umiejętności Czarostwo +15, Koncentracja +10, Nasłuchiwanie +14, Przetrwanie +12, Spostrzegawczość +14, Wiedza (tajemna) +15, Wiedza (dwie dowolne inne) +15

Księga czarów: księgą czarów pamiętającego są runy wyryte na jego kościach. Zawierają one wszystkie czary, które ma przygotowane, oraz gęstą mgłę, jasnowidzenie/jasnosłyszenie, zlokalizowanie stworzenia i inne zaklęcia wybrane przez prowadzącego.

Ożywające wspomnienia (zn): wspomnienia Pamiętającego mogą ożyć w formie odrębnej istoty nie częściej, niż trzy razy dziennie (choć zwykle dzieje się to dużo rzadziej). Na ogół taki strzęp pamięci ma statystyki allipa i miota się w furii, atakując wszystkich poza Pamiętającym, ale czasami (decyzja prowadzącego uzasadniona względami fabularnymi) może być to inny rodzaj bezcielesnego nieumarłego, często zdolny do kontaktu z postaciami i mogący posiadać cenną wiedzę.

Ożywające wspomnienia utrzymują się przez godzinę, po czym wracają do jaźni Pamiętającego. Jeśli w tym czasie zostaną zniszczone, odchodzą na zawsze (choć ma to znaczenie tylko w przypadku unikatowych widziadeł).

W akcji standardowej Pamiętający może siłą woli wydobyć z siebie allipa, który będzie go bronił (mieści się to w limicie trzech ożywień wspomnień dziennie), ale robi to bardzo niechętnie, gdyż taki czyn wydaje się dla niego bardzo bolesny.

 

Pamiętający w przygodach

Zagadka Pamiętającego może posłużyć zarówno za wątek poboczny, jak i główny temat przygody czy wręcz kampanii, zwłaszcza dla postaci na niższych poziomach. Stwór sam w sobie nie stanowi zagrożenia – zaatakowany ucieka, a po magię sięga głównie dla ułatwienia swych podróży – ale spętane w nim duchy bywają niebezpieczne, a ponadto zainteresowane zagadką nieumarłego mogą być ciemne i potężne siły. Związana z nim przygoda nie musi zresztą wiązać się z walką przeciwko komukolwiek, może polegać po prostu na badaniu jego zagadki.

Wykorzystując tę postać trzeba przemyśleć jedną ważną sprawę: kim właściwie nieumarły był za życia i kim są istoty wypływające z jego postaci? Oto kilka możliwości:

Oprawca i ofiary: Pamiętający był kiedyś możnym magiem, być może liczem, który próbował wchłonąć wspomnienia i tym samym wiedzę ogromnej ilości osób. Czar ten okazał się jednak zbyt potężny nawet jak na jego możliwości i niezdolny pomieścić w sobie wszystkich dusz oszalał, tracąc jednocześnie wielką część swych mocy. Teraz jego świadomością rządzą sprzeczne pragnienia poszczególnych ofiar, które pragną wrócić do drogich sobie miejsc. Ponieważ jednak gdy już tam trafią, szybko muszą wrócić do ciała Pamiętającego, jedynym prawdziwym wyzwoleniem dla nich jest śmierć – poszczególnych widziadeł lub całego Pamiętającego.

Jedyni ocalali: Pamiętający jest konglomeratem dusz jedynych osób, które ocalały ze straszliwej katastrofy, być może ostatnimi ze zniszczonej kultury. Sam szkielet może być po prostu ciałem, które zachowało się najlepiej lub zwłokami osoby, która jakimś tajemnym sposobem doprowadziła do tego połączenia. Czemu więc nieumarły błąka się po całym świecie? Może zgładzona społeczność była zbiorem ludzi z różnych kultur, a może dziedzictwo ich kultury zostało rozkradzione i rozproszyło się po wielu krainach?

Szalony sawant: W Pamiętającym nie ma żadnych dusz, wszelkie widma są fragmentami jego własnych wspomnień. Istnieje już niewiarygodnie długo, ale w przeciwieństwie do innych nieumarłych egzystujących tak długo i obdarzonych tak znacznym intelektem nie jest w stanie zapanować nad zbierającą się w jego umyśle nieskończonością wspomnień. Skoro jednak przeżył to wszystko, musiał kiedyś być więcej, niż strzępem, którym jest obecnie – a patrząc na to, że poszczególne jego wspomnienia zdają się pochodzić od zupełnie różnych postaci, najwyraźniej potrafił nawet zmieniać swój wygląd.




Czytaj również

Planarni sojusznicy
Pomoc nie z tego świata
Gnom z Mózgiem
Księga Planów - Errata
Planarne poprawki
Curse of Strahd
Zagraj to jeszcze raz, hrabio
- recenzja
Zapomniane Krainy odkryte na nowo
Jasne strony piątoedycyjnego Faerunu

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.