» Blog » idee fixe
05-10-2011 15:37

idee fixe

W działach: idee fixe, RPG, różne, cyberpunk | Odsłony: 58

idee fixe
Przeczytałem. Miałem napisać recenzję. Nie umiem. System mną wstrząsnął. Tak realistycznej wizji przyszłości, takiego przemyślnego opisu zmian społeczeństwa dawno nie widziałem. Tak dobrego składu i świetnego układu Rozdziałów nie spotkałem nigdy. NIGDY.

Od pierwszych stron wsysa. Zaskakuje formą i treścią. Poraża rozmachem wizji. Miejscami przeraża. Opis świata w postaci uwalonego przez komisję Ministerstwa Edukacji podręcznika do historii dla szkół podstawowych wgniata. Porywa, przeżuwa i wypluwa. Dalej jest tylko ciekawiej.

Świat Roku Pańskiego 2045 to technototalitaryzm. To świat wolnych jednostek pożeranych przez system. To okres strachu, terroru, inwigilacji i kontroli. Wyobraźcie sobie co Stalin zrobiłby ze światem/krajem gdyby dysponował technologią przedstawioną w Ghost In The Shell. Przeraża? To nadal za mało aby opisać idee fixe.

Ten system ma wszystko to czego potrzebuje dobry cyberpunk. Nie znam Interface Zero (jeszcze). CP2020 wymięka, zdezaktualizował się już jakiś czas temu. IF to przyszłość a wiele wskazuje, że całkiem prawdopodobna (może poza Wojną z Obcymi).

Chętnie zobaczyłbym serial osadzony w tym uniwersum. Na pewno wiele z niego zaczerpnę do swoich sesji w Nemezis (jak już ekipa się zbierze, póki co brakuje im motywacji). Polecam przeczytać każdemu bo rzecz warta uwagi.

Dajcie szansę temu systemowi - 10 pierwszych stron. Jeśli ma porwać to porwie z miejsca.

http://ideefixe-rpg.pl/

Komentarze


Albiorix
   
Ocena:
0
Grałem kiedy system był w fazie wczesnej, interesowałem się niemal od początku, czekałem całe lata a teraz jakoś takoś nie chce mi się przeczytać :( Ale jest ściągnięty i czeka na dobrą faze na cyberpunka :)
05-10-2011 16:18
Rodriguez
   
Ocena:
+2
A ja oglądnąłem sobie niedawno starego, dobrego Johnny'ego Mnemonica i fazę podłapałem ;)
05-10-2011 16:58
Rag
   
Ocena:
0
Pierwszy raz spotkałem się z systemem gdy znalazłem jego demko w CDA. Muszę przyznać, że chyba żaden inny podręcznik mnie tak nie wciągnął. Teraz, kiedy wyszła już pełna wersja zagram na pewno.
05-10-2011 17:29
KFC
   
Ocena:
0
Fajnie że napisałeś tą notkę, zawsze więcej osób się dowie o systemie.

Z tego co panowie mówili na Innych Sferach to planują dodawać nowe materiały, kiedy będą gotowe, bo robią je w swoim czasie wolnym.
I kiedyś tam ma też wyjść wersja ilustrowana podręcznika, ale nie podają dat żeby potem nie przekładać.
05-10-2011 18:18
de99ial
   
Ocena:
0
@KFC wiem. Tak się składa, że znam jednego z Autorów i o systemie słyszałem już daaawno temu. Miałem też materiały porozwalane w wielu plikach po dysku. Po prostu cieszę się, że w końcu wyszła jakaś finalna wersja.

Na wersję z grafikami nie mogę się doczekać. Mam też sporo ale co do mechaniki, aczkolwiek kilka motywów mi się bardzo podoba - np. jeśli gracze połączą swoje postacie jakimiś więziami na etapie tworzenia dostają dodatkowe punkty kreacji).

Dobrze, że jest. Siła leży w świecie, nie mechanice.
05-10-2011 21:58
Indoctrine
   
Ocena:
0
Miałem nieodparte wrażenie czytając ten system, że autorzy bardzo jakowyś żal czują do kościelnych instytucji i klimatów ogólnie określanych jako "moherowe" :>
Przez to moje nastawienie, brak mi trochę obiektywność by się wypowiedzieć :/
05-10-2011 22:18
Vukodlak
    Średniawka.
Ocena:
+6
Mnie nie porwało specjalnie. Mechanika kwili, jest zbyt rozbudowana, nie potrzebuję takich cudów. Motyw z obcymi mi się nie za bardzo podoba, jakoś nie łykam tego w CP. Parę pomysłów jest bardzo fajnych i wartych przełożenia do innych systemów (CP2020, I0, Nemezis).

Rzeczywiście moc tkwi w świecie, a nie zasadach. Ale ten świat nie powalił mnie na kolana. Nie porwało mnie również, żeby w to zagrać. Wolałbym raczej kilka miodnych idei (za które Autorom dziękuję serdecznie) zassać do wymienionych wcześniej systemów. Gratuluję pomysłu, podziwiam włożony wysiłek i trzymam kciuki za sukces projektu. Niemniej poczekam na I0.
05-10-2011 22:25
WekT
   
Ocena:
0
Zaciekawiłeś mnie, zapoznam się z ta finalną wersją. mam gdzieś jeszcze płytkęidde fixe, która była dodawana do MiM-a.
06-10-2011 09:31
witaszewski
   
Ocena:
+1
@Vukodlak
no cóż, nie jesteś pierwszą osobą która narzeka na mechanikę. jakbym teraz siadał do jej pisania, na pewno zrobiłbym ją inaczej, no ale ile można poprawiać. naście lat to i tak zajebiście przedłużona ciąża.
motyw z obcymi to usprawiedliwienie wywrócenia obecnego kształtu świata do góry nogami: nie wyobrażałem sobie że bez deus ex machina świat może zmienić się aż tak, żeby wizja kilkunastu megapaństw, słabej ameryki, zaorania prywatności jako konceptu była prawdopodobna. boy, was i naive...
pomysły, oczywiście, pożyczaj, przekładaj i remiksuj, smacznego. jak przy okazji będziesz wskazywał źródło inspiracji, super. :)

@Indoctrine
rzecz nie jest w obiektywności czy jej braku - pytanie jest czy system ci odpowiada czy nie. nie da sie na nie odpowiedzieć obiektywnie. :)
06-10-2011 10:21
Indoctrine
   
Ocena:
+1
@witaszewski

No właśnie z tych powodów o których napisałem, się nie podoba :/ Jak każdy moher, silnie osobiście odbieram różnego rodzaju przytyki takiego rodzaju ;)
06-10-2011 10:32
witaszewski
   
Ocena:
+1
@Indoctrine
jesteś wyznawcą katolicyzmu w wydaniu radia maryja? jak godzisz to z graniem w erpegi, jeśli mogę zapytać?
(nie odbierz tego jako ataku, jestem szczerze ciekaw)
06-10-2011 10:34
Indoctrine
   
Ocena:
+1
@wiatszewski

Jestem tradycyjnym katolikiem, konserwatystą. Z tym "moherem", to trochę stygmatyzacja, ale wolę sobie przypisać taką łatkę niż czytelnika "Tygodnika powszechnego" ;)

Tradycjonalizm katolicki nie wyklucza erpegów, muzyki metalowej i wielu innych rzeczy. RM stoi na rozdrożu i jest tworem wielowarstwowym, z rzeczami dobrymi i mniej dobrymi ;) Jakbyś siedział głębiej w tych klimatach, łatwo byłoby Ci zauważyć różnice w środowiskach. Na przykład wbrew pozorom, x. Natanek budzi wątpliwości wielu konserwatystów, ale hołubiony jest w wśród ruchów charyzmatycznych itp.. To skomplikowane :)

06-10-2011 10:47
witaszewski
   
Ocena:
+2
@Indoctrine

a to wiesz co, przeczytaj jednak podstawkę. szczególnie zwróć uwagę na zjednoczony kościół wszystkich chrześcijan i różnicę między nim a polskim kościołem katolickim (strona 61, for your convenience).
pkk - czyli to co we wstępie skrótowo nazwałem "moherowym katolicyzmem" - to taka esencja wszystkich ruchów i klimatów, które siedzą głowami głęboko w przeszłości nie to że dwudziesto-, ale dziewiętnastowiecznej, tej agresywnej niezgody na kształt świata, która (moim zdaniem, od razu zaznaczam) wynika z jego kompletnego niezrozumienia. są to, innymi słowy, nie tyle tradycjonaliści, co fundamentaliści religijni.
istnienie pkk i jego widoczność nie oznacza że jest to jedyny ani nawet dominujący przejaw obecności kościoła w świecie if.
przyznaję że nie siedzę w temacie, ale starałem się nie pomalować wszystkiego co katolickie jednym szerokim pędzlem.
06-10-2011 11:05
de99ial
   
Ocena:
+2
@Vukodlak
W IF podoba mi się, że nie ma nic na 100%. Masz zaproponowane klocki, elementy, o różnym natężeniu i sile. Sam wybierasz sobie własną wersję świata i wrzucasz w nią graczy. To mi się podoba. Plus jak sam zauważyłeś jest w tym systemie kilka (rzekłbym więcej, ale zostańmy przy Twoim terminie) naprawdę kapitalnych pomysłów.

Mechanika - cóż... Jest luźna propozycja aby to przebudować na Dzikoświatową.

@Indoctrine
To trochę paranoidalne podejście, nie uważasz? "Niby jestem, ale nie jestem. Niby uraża ale nie uraża. Na pewno uraża, ale nie do końca bo jednak piętnuje pewne nie do końca zjawisko pozytywne."

Niezdrowe. Fanatyzm moherowy jest niezdrowy - jak każdy fanatyzm. Jeśli boli Cię takie piętnowanie tegoż, prawdopodobnie masz z nim więcej wspólnego niż sam uważasz.
06-10-2011 11:11
Albiorix
   
Ocena:
+2
No właśnie, wydaje mi się, że oprócz Kościoła Polskiego, w IF istnieje i żyje stary dobry Rzymski Katolicyzm, którego możesz być wyznawcą i który nie jest przedstawiony negatywnie (nie jest w ogóle szczególnie rozpisany, więc w danej kampanii może być duchowo odnowioną choć liczebnie osłabioną, bardzo pozytywną siłą w świecie).
06-10-2011 11:13
witaszewski
   
Ocena:
0
@de99ial

jak konwersja będzie dawać radę, gotów jestem trzymać ją na stronie (o ile autor wyrazi zgodę, oczywiście).

mam jednak trochę wątpliwości - czy savage worlds nie supportuje przypadkiem przede wszystkim grania w stylu pulp?
06-10-2011 11:18
witaszewski
   
Ocena:
0
@Albiorix

ba, nie tylko istnieje i żyje: zjednoczony kościół wszystkich chrześcijan w polsce jest liczniejszy niż pkk.

06-10-2011 11:21
Gruszczy
   
Ocena:
+1
Próbowałem czytać, ale nie dałem rady. Jak dla mnie nic specjalnego.
06-10-2011 11:24
de99ial
   
Ocena:
0
@witaszewski

SW to głównie pulp faktycznie, stawiający na grywalność i brawurowość, jakkolwiek z samej mechaniki można dużo wykrzesać. Rdzeń jest prosty i szybki, do tego elastyczny.
06-10-2011 11:27
witaszewski
   
Ocena:
0
@de99ial

no właśnie, if to nie pulp, a brawura w nieodpowiednim miejscu często kończy się smutno.
ale nic, się zobaczy.
06-10-2011 11:29

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.