» Blog » best of nMiM
28-09-2014 14:42

best of nMiM

Odsłony: 602

Leżę sobie w szpitalu po operacji i mam za mało sił, żeby zająć czymś konstruktywnym, a za dużo, by po prostu leżeć na plecach i patrzeć w sufit. Obejrzałem kilkanaście filmów i w końcu stwierdziłem: "co tam ten MiM ciekawego nam przyniósł".

Nie będę w tej chwili robił recenzji całego numeru i omawiał tekst po tekście, ale może znaleźliście jakieś genialne myśli lub niebywałe bzdury, które nauczają, poruszają i zachwycają czytelnik?

Na start dwa faile ode mnie z lamanachu Curtisa, strona 45:

"Rola MG to 80% ciężkiej pracy i 20% dobrej zabawy. Prowadzenie wymaga nieco innego spojrzenia na świat." (zgaduję, że męczenniczego. jeżeli nie miałbym funu przynajmniej z połowy odbytej sesji, niezależnie od zajmowanej strony stołu, aktywne dążyłbym do unikania jej struktury w przyszłości. ale może po prostu moi gracze są zbyt zajebiści, żeby te proporcje miały do nich zastosowanie, a skoro ja nie realizuję "wymogów scenariusza" (op. cit.), tylko prowadzę sandboxy i moje sesje polegają na tym, że siadam do stołu i mam fun, to co ja tam wiem o byciu (samozwańczym) Mistrzem Gry.)

"Uniwersalną radą jest stwierdzenie "prowadź takie sesje/przygody, w jakie sam chciałbyś zagrać"." (a jeżeli twoi gracze nienawidzą sesji, w jakie sam chciałbyś zagrać, kij z tym, prowadź i tak, w końcu jesteś Mistrzem Gry!)

I może od Konrada Budka, strona 40. Właściwie całe podsumowanie, ale zwłaszcza to:

"Ale jeśli gracze potem tygodniami wspominają walkę z czarodziejem o "lodowatym płomieniu szaleństwa w oczach", znaczy to, że Mistrz Gry zdołał swoimi opisami stworzyć świetną historię."

(Fragment jest o tyle zabawny, że komentuje artykuł opisujący zabiegi językowe związane z narracją podczas sesji wyciągnięte z dowolnego podręcznika do poetyki z filologii polskiej rok pierwszy, a stanowi fragment podsumowania, wedle którego ten tekst nie ma większego znaczenia, bo większość graczy i tak oleje prawie wszystkie wykorzystane środki języowe. IMO jest to dobry powód, by skupić się na wydarzeniach, osądach, improwizacji lub konstrukcji fabuły, niż zastanawiać się nad bogactwem języka. Zwłaszcza, że na przykład ja prowadzę samym informatykom, którzy mają niemal całkowitą pogardę wobec mojego języka, a liczą się dla nich roleplej, fabuła i fajne walki.)

Idę czytać dalej w nadziei, że jakiś tekst okaże się być, hm, uniwersalny, nietargetowany w stronę fanów RPG głównego nurtu z połowy lat dziewięćdziesiątych.

Komentarze


nerv0
   
Ocena:
0

Aure, jak już się tak opierdzielasz to zerknij na moment na devianta. :P

28-09-2014 15:01
Aure_Canis
   
Ocena:
0

@nerv0

żegnaj necie z komórki

28-09-2014 15:13
nerv0
   
Ocena:
0

Ok. XD

28-09-2014 15:14
von Mansfeld
   
Ocena:
0

"prowadź takie sesje/przygody, w jakie sam chciałbyś zagrać"

Ej, ja tak prowadzę. :P Tj, prowadzę te gry RPG i w dany sposób (przygody otwarte, sandboxy), jaki lubię. Oczywiście wcześniej uprzedzam o tym w rekrutacjach. Ciężko byloby od siebie wymagać, abym męczył się z grami i strukturami przygód, które dalece mi nie odpowiadają.

Natomiast ci od "20% zabawy i 80% tyrania i robienia wielkich rzeczy" najczęściej też oczekują iż będą na lepiej usytuowanej pozycji ze względu na bycie "etatowym MG".

28-09-2014 15:49
Aure_Canis
   
Ocena:
0

Tekst Agnieszki Pilc adresowany do początkujących RPG-owców to najlepszy tekst tego typu jaki czytałem.

28-09-2014 16:39
Kamulec
   
Ocena:
0

@von Mansfeld

Prowadzisz to, co masz ochotę poprowadzić, nie to, w co masz ochotę zagrać. Może być to przypadkiem zbieżne.

20% zabawy i 80% tyrania i robienia wielkich rzeczy

Jeśli ktoś ma stosunek przygotowań do grania 4:1, to znaczy, że te przygotowania w znacznej mierze lubi.

@Aure_Canis

Życzę szybkiej rekonwalescencji.

28-09-2014 17:52
~Ten_Zły

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0

Aure, ty tak serio z tym tekstem Anathemy? :D

29-09-2014 06:41
karp
   
Ocena:
0

1. Tytuł notki mocno mylący.

2. Przygotowanie sesji może trochę zajmować, ale żeby 4 x tyle co sama rozgrywka? Ciekawe ile z tego jest potem wykorzystane w czasie gry...

3. Zdrowiej

29-09-2014 11:17
Aure_Canis
   
Ocena:
0

@Ten_Zły

A wiesz, że serio? Z wieloma rzeczami w tym tekście się nie zgadzam (są wręcz antyporadami względem tego, co napisałem w http://wiatyk.pl/artykuly/tworzeniepostaci/), ale zawsze są one później komentowane w stylu "ale można też inaczej".

Tekst nie jest długi, jest lekki i przyjemny, widać pasję gryi chęć opowiadania o niej. Gdybym ja coś takiego pisał, to każde pojęcie bym obszernie zdefiniował, omówił i szedł twardo do Prawdy. A tutaj sam tekst mówi, że wyraża najpopularniejsze stereotypy związane z graniem i że są one dobre na start, a jak komuś będzie czegoś brakowało, może wtedy sam pogłębić temat. I jest o co.

Naprawdę sądzę, że ten tekst powinien otwierać numer (jako dla tych, co pierwszy raz) zamiast wspominek weteranów lat dziewięćdziesiątych.

29-09-2014 17:34
ThimGrim
   
Ocena:
0
Ale można toto już gdzieś kupić jako zwykły user? Choćby w pdfie?
01-10-2014 13:04
Kaworu92
   
Ocena:
0

Nowy MiM ma być dostępny jako PDF, ale z tego co wiem to jeszcze nie jest dostępny :-)

Znaczy, taką odpowiedź dostałem na facebooku jak pytałem :P :P :P

03-10-2014 18:11

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.