Nie jest to osobna rasa, a magiczna mutacja, która może dotknąć członka dowolnej rasy. Sekretami jej wywoływania dysponuje wielu arcymagów i kapłanów ras wrogich ludzkości, gdyż obdarzony nią agent jest potężnym czynnikiem chaosu w cywilizowanych wspólnotach. Zabić burmistrza to mało – stać się nim i jeszcze sprawić, by on stał się brudnym orkiem czy niegodnym zaufania drowem, to jest dopiero sabotaż!
Tworzenie zamiennika
Zamiennik jest wrodzonym lub nabytym szablonem, który można nałożyć na dowolnego humanoida, zwanego dalej stworzeniem bazowym.
Jeśli nie stwierdzono inaczej, zamiennik wykorzystuje wszystkie statystyki stworzenia bazowego.
Rozmiar i typ: istota zyskuje podtyp zmiennokształtny. Typ ani rozmiar nie zmieniają się.
Specjalne ataki: zamiennik zachowuje wszystkie specjalne ataki stworzenia bazowego i zyskuje swą podstawową zdolność:
Kradzież twarzy (zn): by skraść czyjś wygląd, zamiennik musi trafić swoją ofiarę atakiem dotykowym wręcz. Wykonuje ona wtedy rzut obronny na Wolę (ST 10 + 1/2 KW zamiennika + jego modyfikator Charyzmy) i jeżeli go nie zda, wymienia się wyglądem ze zamiennikiem. Przemiana działa tak, jakby oboje użyli zdolności zmiana kształtów – ich statystyki nie zmieniają się, a prawdziwe widzenie ujawnia ich prawdziwe kształty.
Skradziony wygląd zawsze pojawia się na zamienniku jako jakiś drobny przedmiot, zwykle biżuteria. Każdy będący przy przemianie może wykonać test Spostrzegawczości (ST 10 + 1/2 KW zamiennika + jego modyfikator Zręczności), by dostrzec pojawienie się tej rzeczy. Założenie tego przedmiotu przez okradzioną postać natychmiast odwraca przemianę. Zniszczenie go (wytrzymałość 10, 2 pw) ma ten sam efekt, ale dodatkowo zadaje zamiennikowi i jego ofierze 2k8 obrażeń (bez rzutu obronnego). Ponadto zamiennik może w akcji darmowej zakończyć działanie zdolności bez względu na dystans dzielący jego i ofiarę. I wreszcie zamianę kończą czary przełamanie klątwy, ograniczone życzenie, cud i życzenie.
Gdy ginie ofiara zamiennika, ten po 1k6 godzinach wraca do swojej naturalnej formy, o ile nie zdecyduje się na to wcześniej, Gdy zaś ginie sam zmiennik mający właśnie cudzą postać, przedmiot zawierający wygląd znika i jego ofiara na zawsze pozostaje w jego skórze. Odwrócić to mogą tylko czary wymienione akapit wyżej.
Umiejętności: zamiennik otrzymuje premię +10 do testów przebierania, gdy udaje ofiarę kradzieży twarzy. Taką samą premię otrzymuje ofiara, gdy udaje zamiennika.
Występowanie: zwykle pojedynczo.
Skala wyzwania: jak stworzenie bazowe.
Dostosowanie poziomu: jak stworzenie bazowe +1.
Przykładowy zamiennik: Vraen Xullin, drowi szpieg
Pewny siebie łajdak, który sabotuje społeczności z różnych względów niewygodne dla mrocznych elfów. Czasami korzysta z cudzego wyglądu, by kogoś zabić lub podsłuchać, ale woli siać chaos, przemieniając uczciwych obywateli w swoje kopie.
Vraen Xullin SW 4
Mężczyzna drow zamiennik łotrzyk 3
CZ średni humanoid (elf, zmiennokształtny)
Init +3; Zmysły widzenie w ciemnościach 36 m, Nasłuchiwanie +9, Spostrzegawczość +9
KP 15, dotykowy 13, nieprzygotowany 12
PW 13 (3 KW)
Niewrażliwości sen
Odporności OC 14
Słabości Ślepota w świetle (w pierwszej rundzie ślepnie, w kolejnych -1 do testów)
Wytrw +2, Ref +6, Wola +2, +2 przeciwko oczarowaniom i +2 do Woli przeciwko wszystkim czarom
Szybkość 9 m (6 pól)
Wręcz +6 (1k6-1/18-20, mistrzowski rapier) lub
Wręcz +5 dotykowy (kradzież twarzy - ST odparcia 15, ST Spostrzegawczości 16) lub
Na dystans +6 (1k8/19-20, mistrzowska lekka kusza)
Przestrzeń 1,5 m, Zasięg 3 m
Bazowy atak +2, Zwarcie +1
Opcje ataku ukradkowy atak +2k6
Zdolności czaropodobne (PC 3):
1/dzień: ciemność, płomienna otoczka, tańczące światła
Atrybuty S 8, Zr 17, Bd 12, Int 12, Rzt 12, Cha 15
Atuty Finezja w broni, Skupienie na zdolności (kradzież twarzy)
Umiejętności Blefowanie +8, Ciche poruszanie +9, Nasłuchiwanie +9, Przebieranie +8 (+18 udając ofiarę kradzieży twarzy), Przeszukiwanie +10, Skradanie się +9, Spostrzegawczość +9, Wyczucie pobudek +7, Zastraszanie +8
Ekwipunek mistrzowski rapier, mistrzowska lekka kusza, skórznia, 20 bełtów