» Blog » Wyraj RPG
17-12-2013 15:04

Wyraj RPG

W działach: rpg, fate core, fae, fantasy, gry fabularne, światotworzenie, systemy autorskie | Odsłony: 652

Wyraj RPG

Z mniejszym lub większym powodzeniem spisuję mój autorski system - Wyraj RPG.

Cała koncepcja jest już w głowie i na porozrzucanych notatkach (zamkniętych teraz w jednym pudle). Wyraj RPG to fantasy spod znaku płaszcza i szpady. Stylistycznie nawiązuje do XVIII wieku, wieku oświecenia, wieku rozumu.

Np. w świecie gry szaleje ogień rewolucji, posypały się głowy arystokratów z Wihari. Lecz piękne idee rewolucji - wolność, równość, braterstwo - przysłania obecnie cień terroru Dyrektoriatu, który pragnie ponieść rewolucję na bagnetach na cały Wyraj Sławi.

Oprócz nawiązań do historii, chciałbym aby Wyraj RPG był także systemem podejmującym dojrzałe tematy jak np. konflikt ateizmu z religią (kiedyś pisałem pod czyjąś* notką o Bezbożnikach). Współczesne nam problemy z surowcami i walka o nie (starcie potęg i walka o kolonie). Swoboda jednostki a dobro ogółu, czy ingerencja systemu w życie jednostki (Czarnobożanie). Także etyka w badaniach naukowych może być tematem przygód, albo tłem wydarzeń (np. Somancja - alchemiczna sztuka zaklinania ciała). Oraz wiele, wiele innych nękających nas współcześnie problemów i tematów.

Gracze będą mogli wcielić się w przedstawicieli czterech gatunków Mowian - rozumnych istot zamieszkujących Jawię, materialny świat. Oprócz ludzi, świat zamieszkują czorty, żarptaki i wodnicy.

A wszystko to na mechanice FATE Core lub FAE (w internecie można ściągnąć polskie tłumaczenie)

Część informacji znajdziecie na stronie społeczności Wyraju RPG

Dodatkowo można pobrać tam różne rodzaje kart postaci do Wyraju RPG, dostępny jest tam także pdf w którym jest spisanych dużo roboczych notatek w formie prawie podręcznika ;)

Zapraszam na stronę społeczności i do trzymania kciuki za mój projekt, który mam nadzieję okaże się atrakcyjnym.

 

aktualizacja

*- znalazłem notkę pod którą toczyła się debata, w której to wspomniałem o Bezbożnikach. Notkę popełnił Adeptus, i nosiła ona tytuł "Fantastyczne ideologie - część I (i zapewne ostatnia)"

 

Komentarze


Kamulec
   
Ocena:
0

@kontakt ateizmu z religią

Nie licząc totalitaryzmów, które same chcą wchodzić na pole religii, w konflikcie z kościołem pozostawały raczej ruchy antyklerykalne, a nie antyreligijne.

17-12-2013 16:57
~Beamhit Banita

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+8
Łapka w górę, kto myślał, że można wygrać podręcznik do RPG ;)
17-12-2013 17:25
AdamWaskiewicz
   
Ocena:
+3

Ja się zastanawiałem, czy to "Wygraj", czy "Wydaj RPG" - a tu taka niespodzianka...

17-12-2013 18:19
Aesandill
   
Ocena:
+4

Proponuje unikać terminów typu "somancja". Temat magii/techniki przemiany ciała jest moim zdaniem niezwykle ciekawy, a Twoja nazwa bardzo nieciekawa i nic nie mówiąca. Im więcej autorskich nazw, tym mniejsza szansa że potencjalny czytelnik zaciekawi się stojącymi za nimi ideami.

Pozdrawiam

Aes

PS generalnie z nazwami nie idzie Ci najlepiej. Wyraj brzmi średnio i myląco. Naprawde pisze to z sympatii :D

17-12-2013 18:54
Johny
   
Ocena:
0

Podnoszę łapkę w górę.

17-12-2013 19:14
KFC
   
Ocena:
0

FU Hejterzy!!!!!!!! :P

17-12-2013 19:58
Z Enterprise
   
Ocena:
0

Aes, poczytałbyś "Mitologię Słowiańską" Czesława Białczyńskiego, to by ci szybko hejcenie na nazwy przeszło :P

o, tą http://merlin.pl/Mitologia-slowianska-Ksiega-tura_Czeslaw-Bialczynski/browse/product/1,191278.html

17-12-2013 20:07
Shakaras
   
Ocena:
+1

@Aesandill

Nazwy to dość ciężka sprawa. Ale jak inaczej nazwać taką somancję? Ciałozmiennicy? :)

Jedną z inspiracji dla tej gry jest mitologia Słowian i Słowianie - jednak nie chodzi mi o stworzenie gry fantasy o Słowianach, a o wykorzystanie tak jak np. mitologia germańska jest wykorzystana we wszystkich znanych systemach RPG.

Słowo Wyraj to 100% słowiańskie słowo, określające mityczną krainę.

Oczywiście nie zamierzam się głupio trzymać terminów, i jestem otwarty na dyskusję na ich temat.

 

 

17-12-2013 20:14
Senthe
   
Ocena:
+3

"Wyraj" nie ma szans jako nazwa systemu. Wygląda jak literówka, a zarazem z niczym się nie kojarzy.

"Somancja" jest za to bardzo fajna.

17-12-2013 21:02
KFC
   
Ocena:
0

Bo Numenera się kojarzy.

17-12-2013 21:24
Paweł Jakubowski
   
Ocena:
+1

A mi się Wyraj podoba. Może nieco gorzej zestawienie Wyraj RPG - bo to zlepek słowiańsko brzmiącego neologizmu i angielskiego skrótu. Natomiast autor ma tą przewagę, że nie musi na siłę przypochlebiać się potencjalnym czytelnikom i może robić wszystko po swojemu - często dalej to lepszy efekt.
Przyłączam się do trzymających kciuki.

17-12-2013 21:38
KFC
   
Ocena:
+2

Zapisuj 'Wyraj - gra fabularna' nikomu się nie będzie kojarzyło ;>

17-12-2013 21:52
Kamulec
   
Ocena:
0

Jak dla mnie nazwa "Wyraj" jest dobra, jeżeli masz zamiar odwoływać się do mitologii słowiańskiej.

@Torgardczyk

Wyraj nie jest neologizmem. Zgadzam się natomiast, że zestawienie go z "RPG" w ramach nazwy wygląda źle.

17-12-2013 21:54
Aesandill
   
Ocena:
+3

Nie dyskutuje z tym czy wyraj jest nazwa prawdziwą. Twierdze że jest mylacą i słabą. Szczególnie jako nazwa systemu. Tak jak powiedzym "latawiec". Niby prosto z mitologii, ale większość skojarzy z kawałkiem szmaty do puszczania nad głową.

Tyle że wyraj dodatkowo wygląda jak literówka. W samym miesku wewnatrz opisu świata git, poza tym juz gorzej.

 

Nadal jetem zdania że komfort pisania dla siebie swoimi nazwami ma Dukaj który posiada mocną markę. Jeśli chcesz trafić do ludzi to warto ich zachecić. Zaczynajac od nazwy.

 

Co do somancji - na razie napisałeś o niej niewiele. Magia ciała? Zaklinanie ciała? Przemiana? Krztałtowanie? Formowanie? Kilka pomysłów na formę: http://aesandill.polter.pl/3-koncepty-dziwnej-magii-b16307

 

 

Sama "soma" nie brzmi zbyt słowiańsko (jest z łaciny o ile pamietam), szczególnie w połączeniu z mancją. I nie jest intuicyjna. Jeśli MG ma sie potem użerać z graczami przekrecającymi nazwy albo co gorsza "uczyć ich" to robi się niefajnie :).

 

Pisze o tym jedynie dlatego że zawarłeś te nazwy w "materiale promocyjnym". Tworzysz tym samym bariere. 

17-12-2013 21:57
Petros
   
Ocena:
+2

Sama "soma" nie brzmi zbyt słowiańsko (jest z łaciny o ile pamietam), szczególnie w połączeniu z mancją. 

Z greki. Szczególnie w połączeniu z "mancją". :)

17-12-2013 22:29
~Bo-lesław

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+2
@Aesandill
Sama "soma" nie brzmi zbyt słowiańsko (jest z łaciny o ile pamietam)

To źle pamiętasz. Sam termin Soma ma wiele znaczeń. A) Kultowy napój (i bóg tego napoju) w społecznościach Ariów, Medów i Persów B) greckie określenie na ciało (zapewne z tego terminu wywodzi się somacja tak jak nekromancja pochodzi od greckiego necrosis). 

Z tej też przyczyny że Soma ma wiele znaczeń termin ten może być nieczytelny choć jest zupełnie poprawnym neologizmem. Mnie się jednak podoba.

@Shakaras
Która z rewolucji insipirije Ciebie przy tworzeniu świata? Francuska czy rosyjska?
17-12-2013 22:31
Kumo
   
Ocena:
0

Zapowiada się dobrze :) "Wyraj" brzmi trochę dziwnie - kiedyś chyba używało się tego słowa w znaczeniu "wczasy". Ale czemu nie? "Somancja" jak najbardziej OK, nie ma sensu na siłę udziwniać.

17-12-2013 22:48
Shakaras
   
Ocena:
0

@~Bo-lesław

Chodzi o sam temat rewolucji, chociaż z racji nawiązań do XVIII to bliżej będzie tej która wybuchła we Francji. Jednakże w świecie gry ma działać np. Straż Czujności Rewolucyjnej S.Cz.R (zwana także pogardliwie Szczurem), która nawiązaniem może się bardziej skorzystać z tajną policją sowiekiego aparatu represji (oczywiście w czasie rewolucji we Francji szalała tajna policja ;) )

Co do somancji; oczywiście nazwa jest od soma oznaczającej ciało.

Somancja ma być dziedziną magiczną nawiązującą do pytań odnośnie manipulacji genomem, lecz i innych ingerencji w ciało (np. operacje plastyczne, przeszczepy narządów). Somanci potrafią wpływać na wygląd fizyczny (odpowiednik operacje plastyczne), właściwości i wydajność organizmu. Somancja to także hodowanie organów by móc wymienić uszkodzone, w tym także "protez". W Wyraju można zastąpić utracone oko nowym, choć bardzo możliwe, że będzie sprawiało problemy i wyglądało troszkę inaczej.

Niektórzy rodzice korzystają z usług somantów gdy ich potomstwo jest jeszcze zaledwie zlepkiem kilku komórek.

Somantów dotyka często mania stworzenia nadistoty, potrafią także skutecznie przedłużać życie - ale to właściwie już zwykła alchemia.

17-12-2013 22:58
Shakaras
   
Ocena:
0

@kontakt ateizmu z religią

Nie licząc totalitaryzmów, które same chcą wchodzić na pole religii, w konflikcie z kościołem pozostawały raczej ruchy antyklerykalne, a nie antyreligijne.

Kamulec postaram się odpowiedzieć na twój post jutro (a właściwie dzisiaj).

18-12-2013 00:16
jakkubus
   
Ocena:
+1

Primo, jakoś mi nie bardzo pasuje połączenie rewolucji francuskiej i jej "wartości" ze Słowianami. IMO łączenie industrialnego, wielkomiejskiego świata szafotów z ludowością i tajemniczością naszych ancestorów jest raczej mało się komponuje. No chyba, że na zasadzie kontrastu i konfliktu "starego z nowym", ale w notce niczego na to wskazującego nie znalazłem.

Secundo, nazwy. Wyraj i somancja brzmią trochę myląco. To pierwsze wywołuje skojarzenia z zaświatami oraz pewną tajemniczością i niezbyt dobrze się komponuje z fantasy płaszcza i szpady. Z kolei somancji bliżej do wróżenia z bebechów niż transmutacji organizmu. Proponowałbym zmienić ją na somorfię, korpomutację, amalgamację, biomagię czy po prostu alchemię ciała. Zaś Mowianie brzmią bardzo dobrze.

19-12-2013 01:36

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.