» Artykuły » Publicystyka » Wrota do modyfikacji Wrót

Wrota do modyfikacji Wrót


wersja do druku
Redakcja: Aureus, anna.tess, Miszcz Czarny

Wrota do modyfikacji Wrót
Swego czasu wprost kochałem Wrota Baldura. Byłem młodszy, a co za tym idzie – miałem zdecydowanie więcej wolnego czasu. Drugą część Baldur's Gate przeszedłem kilka razy, różnymi postaciami, wykonując rozmaite zadania poboczne czy też dokonując w newralgicznych momentach innych wyborów. Niestety, niektóre elementy (mała ilość broni, tylko kilku NPC-ów, limit w zdobywaniu doświadczenia i laboratorium Irenicusa) zaczęły być dla mnie zbytnią wadą. Wkrótce wpadłem na pomysł, żeby przeszukać Internet. Po wejściu na oficjalną polską stronę przejrzałem co ciekawsze artykuły i kliknąłem w intrygujący link… zatytułowany "mody".

Okazało się, że modyfikacja gry jest tym, czego potrzebowałem. Znów nastały piękne czasy zarywania nocek, epickich walk, zabijania smoków oraz ratowania niewiast (i reszty świata)!

Przedstawię Wam w kolejności alfabetycznej mody, które mam zainstalowane po dziś dzień. Są one wypróbowane i na tyle dobre, że powinny znaleźć się na dysku każdego, kto chce zacząć lub powrócić do przygody z BG2.

Ascension
Wzmocnienie głównych bossów w Tronie Bhaala. Jeśli jesteś prawdziwym hardkorem i niestraszna ci była walka z Illaserą, Yaga-Shurą, czy Demigorgonem, nie wspominając o samej Amelisanie, to Ascension dedykowany jest specjalnie dla ciebie. Każdy, kto dopiero rozpoczyna swoją przygodę z Wrotami Baldura, musi uważać z zainstalowaniem dodatku – pokonanie wyżej wymienionych przeciwników jest trudne nawet w wersji standardowej.

Banter Packs
Nie wpływa znacząco na rozgrywkę, jednak zdecydowanie ją umila. To paczka nowych rozmówek pomiędzy postaciami. Aby usłyszeć wszystkie, należy kilkakrotnie przechodzić grę drużynami w różnym składzie. Genialne nawet w podstawowej wersji kwestie Jana Jansena czy Minsca (wraz z Boo) nabierają nowej głębi, a przede wszystkim – jest ich więcej. I jest lepiej.

Dungeon-Be-Gone
Mała modyfikacja, będąca zarazem jedną z najlepszych i najprzydatniejszych. Czemu? Za pierwszym razem lochy Irenicusa wydają się bardzo klimatyczne i wspaniale wprowadzają gracza w świat gry (sam najpierw zagrałem w dwójkę, więc informacje o świecie gry dla mnie bardzo przydatne), ale gdy przechodzi się grę kilkanaście czy kilkadziesiąt razy, to śmiesznie proste walki i zagadki w siedzibie arcymaga zaczynają po prostu nudzić. Jedynym wyjściem jest zainstalowanie Dungeon-Be-Gone. Dodatek wprowadza na samym początku dosyć śmiesznego barda, który teleportuje nas na powierzchnię wraz ze wszystkimi skarbami, które moglibyśmy znaleźć w lochach. Dodatkowo otrzymujemy stosowną ilość punktów doświadczenia i możliwość kontynuacji zadań poza lochami.

Ease of Use
Lek na duszę spragnionych większej wygody. Wymienienie wszystkich zmian zajęłoby zbyt dużo miejsca (aby je zobaczyć, wystarczy wejść do pliku ReadMe lub na podaną w linku stronę), ale mogę powiedzieć, że jest to dodatek, bez którego po prostu nie wyobrażam sobie gry.

Improved Asylum
Kolejna modyfikacja, dzięki której rozgrywka nabierze rumieńców. Zmienia ona labirynt pod Czarowięzami, oddając graczom kilka naprawdę miłych ulepszeń, choćby możliwość zabawy w kotka i myszkę z Bohdi. Należy też wspomnieć o drużynie, z którą możemy (ale nie musimy) stanąć do walki w Azylu. Jej członkowie są praktycznie nie do pokonania, a jeśli uda się nam ta trudna sztuka, to dostaniemy kilka zdecydowanie przegiętych przedmiotów. Nie polecam ich zbierać, gdyż staniemy się prawie nie do pokonania.

Subrace Mini-Mod
Umożliwia wybranie podrasy głównego bohatera. Jeśli chciałbyś zmienić Dziecię Bhaala w drowa, tieflinga czy przedstawiciela jakiejkolwiek rasy niezawartej w podstawowej wersji gry, zainstalowanie Subrace'a jest dla Ciebie koniecznością.

Tactics
O ile Ascension ulepszał wrogów w Tronie Bhaala, Tactics zwiększa siłę przeciwników w Cieniach Amn. Jest to kolejne must have dla wyjadaczy Wrót Baldura. Podobnie jak w przypadku wymienionej wcześniej modyfikacji, nie zalecam instalowania jej nowszym graczom.

Unfinished Business
Autorzy gry nie zdecydowali się na umieszczenie w ostatecznej wersji produktu kilku ciekawych zadań pobocznych, postaci i przedmiotów. Po zainstalowaniu Unfinished Business, mamy możliwość spotkania Artemisa Entreri'ego, pobawienia się z dżinem Kalaha czy zapoznania z kilkoma mocami Dziecka Bhaala. Jednak najmilszym komponentem tego dodatku jest misja, w której musimy uratować porwanego chomika Boo. Misja wręcz genialna, w kilku miejscach wręcz nie mogłem powstrzymać śmiechu. Modyfikacja obowiązkowa dla każdego fana Minsca i jego chomika!

To na razie wszystkie mody, które chciałbym Wam polecić. Owszem, nie napisałem ani słowa choćby o The Darkest Day (chyba najsłynniejsza, a przynajmniej największa, modyfikacja do Baldur's Gate II) czy Kelseyu (bardzo miły NPC), jednak sądzę, że zestaw wymienionych przeze mnie dodatków zmieni na długo oblicze rozgrywki i pozwoli wielu graczom kolejny raz powrócić do Wrót Baldura.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Komentarze


~Aure

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Dzięki za tekst!

Do następnej gry w BG (wakacje) na pewno wykorzystam. : )
06-05-2010 16:56
~Jvegi

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Nie będę rzucał linkami, ale jeśli chcecie na poważnie pograć z modami, poczytajcie polskie ( lub angielskie) fora i strony o baldurze. Scena trzyma się całkiem nieźle (właśnie dzięki modom), więc bez problemu znajdziecie linki, opisy, opinie i generalnie wszystko czego potrzebujecie. Główną siłą Baldura jest system walki o niemal nieograniczonych możliwościach, i tylko grając z modami można wykorzystać cały jego potencjał.
06-05-2010 21:25
~Lava

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Niestety bardzo okrojony wybór modów. To, że nie ma słowa o TDD to może jednak dobrze. Jednak słaby wybór dodatków - brak tu takich perełek jak Assassinations, Xan BG2, Yasraena NPC... jest też rozwinięcie postaci oryginalnych, którym brakuje rozmów jak Imoen Friendship czy Mazzy Friendship... no i wiele, wiele innych.
Z drugiej strony, opisanie wszystkich ciekawych pozycji zajęłoby duuuużo czasu. Jak Jvegi wspomniał, najlepiej wpaść na polskie i angielskie community, by zobaczyć o czym faktycznie mowa.
06-05-2010 21:53
27532

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Przypominam, że to nie pierwszy artykuł tego typu na Polterze.
Poprzedni napisał Yarpen i do wglądu jest tutaj:
http://gry.polter.pl/Modyfikacje-do-Baldurs-Gate-II-c20042
06-05-2010 21:57
~BusiX

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Gratuluję ogromnej wiedzy i obeznania w temacie, to jest to czego szukałem! ;P
06-05-2010 22:01
shergar
   
Ocena:
+1
Ano racja, mody to podstawa. Ja bym do tych wymienionych dodał jeszcze:
  • Deeper Shadows of Amn, ulepsza wielu przeciwników w Athakali i dodaje nowych
  • Desecration of Souls, wprowadza wiele nowego: itemy, npców, lokacje, zadania
  • Enhanced BG2, głównie itemy
  • Freedom's Reign of Virtue MiniMOD, znowu sklepy i itemki
  • Improve Battles, zwiększa trudność walk
  • Item Upgrade, Cromwel i chochlik ulepszą jeszcze więcej itemów
  • Pamiątki z Północy, znowu itemki, szczególnie dla tych co grali w NTotSC to ciekawa pozycja
  • Ruad, nowy kowal, nowe ulepszenia
  • Solaufein NPC, po Kleseyu to mój ulubiony NPC
  • Spell-50, nie wyobrażam sobie bez tego magii :D
  • Tortured Souls (TS), spory modzik, nowi npce, nowe wątki, nowa lokacja, kolejna z moich must have
  • Underrepresented Items, znowu itemki
  • Valen NPC, trudny NPC, ale ciekawy i w złej drużynie to dla mnie obowiązkowa pozycja
  • Dark Ritual, itemki i nowy wątek
  • Ashes of Embers, uniwersalne klasy, podklasy, etc.
  • Revised Hell Trials, neutralna ściezka w piekle
  • Big Picture, mod zespala: TDD (The Darkest Day), SOS (Shadow over Soubar) i TS (Tortured Souls) w jedno! Problemem jest doinstalowywanie po tym innych mniejszych modów z listy powyżej. Pamiętam, że na kilkanaście, czy kilkadziesiąt prób chyba tylko raz czy dwa udało mi się poinstalować wszystko co chciałem i w zasadzie wszystko działało.
Dla mnie gra w BG bez modów mija się z celem, te dodatkowe 2GB do tak świetniej gry jak BG2 TOB czyni z niej produkt niemalże idealny. Szkoda tylko, że czasu na granie jest tak niewiele...
06-05-2010 22:16
27383
   
Ocena:
+1
To teraz troszkę wytłumaczenia, szczególnie, że Lava, Jvegi i Shergar wjechali mi na ambicję. Grałem w większość z wymienionych wyżej modów, ale przeznaczenie tego artykułu było troszkę inne.

Wiem, że Poltera odwiedza sporo RPGowców i innych fanów fantastyki, którzy mają swoje rodziny, prace, studia itp. Częsć z nich pewnie chciałaby powrócić do Baldura, ale tak na czas urlopu lub wakacji, a ściąganie kilku gigabajtów dodatków mija się z celem.

Dlatego też wymieniłem najbardziej niezbędne (oczywiście subiektywnie wybrane, ale myślę, że trafię w gusta wielu czytelników) mody, bez których praktycznie ciężko jest mi się obejść :)
06-05-2010 22:33
~Lava

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Bardziej mi w sumie chodziło o to, że opisałeś mody "z długą brodą". Scena Infinity jest dość żywa mimo wszystko - dziś jest 7 dzień miesiąca, a wyszło około 20 nowych wersji dodatków tylko w tym miesiącu. Pewnie nawet więcej, ale za późno bym liczył :P
Nie miałem zamiaru wjechać Ci jakoś na ambicję i przepraszam, jeżeli tak się stało. Też może być trudne "przesiewanie" dodatków, kiedy nie siedzi się w tym na co dzień. Potraktuj to jako sytuację, kiedy polecam Ci kilka pozycji, gdybyś chciał jeszcze raz zagrać :) Byłoby to Assassinations, Dungeon Crawl, Fading Promises oraz mody z serii NPC IEP. Możesz spokojnie poszperać i poczytać o ciekawych projektach na Pocket Plane Group, Spellhold Studios orad Gibberlings Three :)

Fajnie, że ktoś jeszcze pisze o modach do BG na tego typu stronach :)
07-05-2010 00:11
shergar
   
Ocena:
0
Kurde chyba zainstaluję BG, oblookam dzisiaj modziki :D Jest coś dużego godnego polecenia?
07-05-2010 11:27
27383
   
Ocena:
0
Nie miałem zamiaru wjechać Ci jakoś na ambicję i przepraszam, jeżeli tak się stało.
Tutaj nie ma za co przepraszać, wjeżdżanie na ambicję jest jak najbardziej pozytywne :)
07-05-2010 15:08
~Lava

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Zależy jak na to patrzeć! :D
Shergar -> Zobacz po prostu na wspomnianych pod koniec przeze mnie forach. Tam masz pełno modów. Ja najchętniej biorę z SHS no i kilka starszych z Chosen of Mystra (mowie tu o NPC - Yasraena, Saerileth)
07-05-2010 20:13
shergar
   
Ocena:
0
No i Check the bodies - wiedziałem, że o czymś zapomniałem :D Przejżałem fora i site, w sumie nie ma nic "nowego". Są poprawione wersje starszych modów, ale jakiś konkretnych nowości - szczególnie większych modów - nie zauważyłem. A szkoda bo to co jest znam na wylot, z chęcią odpalę BG2, ale poczekam na coś czego jeszcze nie widziałem.
07-05-2010 22:27
27383
   
Ocena:
0
A jest może jakiś mod, który wprowadza fabułę ataku na Amn armii orków (tak jak było kilkadziesiąt lat później w Faerunie)? :)
08-05-2010 08:21
~Alvarez

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Nie, nie ma takiego moda. Wydarzenia, które mają miejsce po fabule Tronu Bhaala wprowadza jedynie totalna konwersja Return To Trademeet, powstaje Shadow Hand, które go akcja rozgrywa się 30 lat po wydarzeniach z Tronu. Shergar, polecam wpisanie w Google "Lista modów", na pewno coś nowego znajdziesz ;>.
08-05-2010 16:19
~Gremlin

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Najlepsza strona z modami (spolszczonymi w pełni) do obu części Baludra to Wieża Ramazitha
jeste ona połączeniem strony o tym samym tytule z forum Tawerny Hrotgara i dawna oficjalna polską strona BG2 Bezpieczna Przystań
http://bg2.gram.pl/folder438.htm
15-05-2010 23:26

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.