Wojna Totalna - wreszcie wrzuciłem
W działach: Czas Waśni | Odsłony: 12Wczoraj umieściłem na stronie swojego systemu autorskiego pod tytułem Czas Waśni pierwszy dodatek do gry zatytułowany Wojna Totalna. Jak być może niektórzy pamiętają z forum Wojnę pisałem od kilku lat. W zasadzie gotowa była już na początku zeszłego roku, czekała tylko aż będę miał czas umieścić ją w sieci.
Zanim zacznę zachwalać swoje dzieło chciałbym podziękować osobom, bez których jego powstanie nie byłoby możliwe, tak więc: Ysenngrinowi, Bezimiennemu, SmOOkowi, Sejiemu, Gerdowi Heime, Hajdamace, Ekelowi, Vanderusowi, Nimsarmowi, Beamhitowi, Paskudowi oraz ze 20-30 innym osobom bez dyskusji z którymi jego napisanie nie byłoby możliwe.
Czas Waśni jest osadzoną w post-olkienowskich realiach grą fabularną (tzn. klasyczną fantasy z elfami i krasnoludami). Wojna Totalna jest natomiast dodatkiem pozwalającym rozgrywać kampanie i przygody militarne, zarówno z perspektywy zwykłych żołnierzy, jak i oficerów, a nawet głównodowodzących. W Wojnie Totalnej rozpisuje się o realiach prowadzenia konfliktów zbrojnych, codziennym życiu walczących, ich postrzeganiu przez ludność cywilną, taktykach poszczególnych narodów, rodzajach wojska, łańcuchu dowodzenia, łączności, problemach z prowiantem i tysiącach innych rzeczy, z którymi walczący borykać muszą się codziennie. Dodatkowo, by ułatwić staczanie wojen stworzyłem całą górę mechaniki: od opisów i statystyk typowych żołnierzy, po szereg wyspecjalizowanych zasad znajdujących swe zastosowanie tylko na wojnie. Tak więc w podręczniku Wojna Totalna znaleźć można:
- Zasady gromadzenia armii, pozwalające stworzyć w zasadzie dowolne, mieszczące się w realiach settingu wojsko.
- Zasady walk masowych i udziału w bitwach. Te opisane zostały w dwóch „skalach”: Skali Żołnierza, czyli osoby bezpośrednio biorącej udział w bitwie, dokonującej czynów bohaterskich, pojedynkującej się z wrogami, trafiającej pod ostrzał, czy też tratowanej końmi kawalerii oraz robiącego to, co mu przełożeni każą oraz Skali Wodza, dowodzącego oddziałami z bezpiecznego miejsca i tylko wydającego polecenia dziesiątką tysięcy swych żołnierzy. Zasady biorą pod uwagę takie czynniki, jak morale, dyscyplina, teren, jakość uzbrojenia i wyszkolenia wojska, są proste, pozwalają rozegrać bitwę w takim samym lub krótszym czasie, jaki zajmuje normalna potyczka z goblinami.
- Zasady użycia sprzętu oblężniczego: od kopania podkopów i rozwalania bram taranami, na bombardowaniu miast wroga krasnoludzkimi bombami fosforowymi (moimi ulubionymi) kończąc wraz ze statystykami sprzętu: balist, katapult, rydwanów, okrętów wojennych…
- Mechanika użycia sił specjalnych: Szpiegów i Zabójców do siania chaosu, organizowania dywersji i sabotażu, zdobywania ważnych informacji czy mordowania wrogich dowódców podczas snu.
Zasad tych Mistrzowie Gry mogą użyć zarówno w kampaniach Low Fantasy (zezwalając BG ginąć w bitwach, brnąć w błocie jako szeregowcy i doczłapać się najwyżej do stopnia sierżanta), jak i w Hig Fantasy, w którym mogą wcielić się w oficerów, kapitanów okrętów wojennych (lub handlowych, tych samych reguł użyć można po także na normalnych sesjach), dowódców obleganych fortec, lub też nawet wodzów wielotysięcznych armii podbijających państwo za państwem… Dodatkowo, jak w każdym poważnym rozszerzeniu w podręczniku znajduje się sporo nowego uzbrojenia, kilkadziesiąt nowych umiejek oraz jedna nowa Profesja: Wojownik Ognia czyli maniak materiałów wybuchowych wysadzających wrogów (klasa przeznaczona jest dla ludzi, gnomów, krasnoludów i goblinów).
Jeśli kogoś interesuje tematyka podręcznik można ściągnąć tutaj