Przeczytacie poniżej krótkie i subiektywne podsumowania podręczników do linii
Wilkołaka, z którymi mieliśmy okazje się zetknąć. Nie mają to być recenzje ani obiektywne, wyczerpujące opracowania. Są to jedynie nasze własne opinie, które – mamy nadzieję – pomogą Wam w wyborze podręczników i szybkim sprawdzeniu, czy dana pozycja odpowiada waszym wymaganiom.
Werewolf: The Forsaken - Garnek – pełnia księżyca, polowanie na granicy świata duchów. Podstawowy podręcznik linii Wilkołaka. Spodoba się wszystkim miłośnikom szybkiej akcji i gry zespołowej. Duży nacisk położono w nim na kwestie terytorium i związków między postaciami, a otoczeniem. Bardzo grywalne.
- Szczur - podręcznik podstawowy do Wilkołaka opowiadający o zmiennokształtnych strażnikach przejścia pomiędzy światem rzeczywistym, a Cieniem - światem duchów. Ta linia nastawiona jest w największym stopniu na dynamizm, walkę i terytorializm. Niesamowicie grywalny i, moim zdaniem, najlepiej przygotowany podręcznik podstawowy do nowego Świata mroku.
- Gruszczy - wzór tego, jak powinno się tworzyć podręczniki. Jasno określona drużyna postaci, łatwość budowania kronik lokalnych, wyraziści i zbudowani pod Zmiennokształtnych przeciwnicy. Każdy wydawca może się z tego podręcznika uczyć, jak należy projektować gry.
- Sting – świetnie wydany, pełen klimatycznych opisów podręcznik. Jeśli kochałeś starego futrzaka, to w nowym zakochasz się tym bardziej. Jasno określony sens istnienia zmiennokształtnych, ciekawa mitologia i duża swoboda w tworzeniu kroniki odpowiadającej gustom grupy. Polecam.
Hunting Ground: The Rockies- Szczur - solidny opis domyślnego settingu dla Wilkołaka, czyli Gór Skalistych w Kolorado. Historia regionu, ciekawe miejsca i najsilniejsze watahy w nim występujące oraz poradnik przeżycia w górach dla wilkołaka, garść antagonistów i porady dotyczące prowadzenia sesji w tym rejonie. Pozycja obowiązkowa dla grających w Kolorado, dla pozostałych przydatna jako inspiracja.
- Sting – domyślny setting dla nowego Wilkołaka. Niestety, wypadający lekko blado z powodu zbyt dużej ilości suchych statsów. Wydaje mi się, że można było zagospodarować ich miejsce w lepszy sposób, np. poprzez większą liczbę informacji geograficznych i antropologicznych dla regionu Gór Skalistych. Niemniej jednak, nadal kawał porządnej roboty.
Predators- Garnek - opis przeciwników, od duchów, przez Pochłoniętych (Claimed) po Mrowia (Hosts). Rozwija i wyjaśnia na przykładach wiele pojęć z podręcznika podstawowego. Dla grających w Wilkołaka pozycja obowiązkowa, dla reszty niekoniecznie, choć warto.
- Szczur - klasyczny bestiariusz do Wilkołaka. Opisuje różnych przeciwników – duchy i nękanych przez nie śmiertelników (Ridden w obu odmianach – Urged i Claimed), Mrowia (Hosts) oraz koszmary ze starożytnych czasów. Wszystko solidnie przygotowane, na uwagę zasługują zwłaszcza kompletne zasady tworzenia Claimed. Przydatna pozycja dla wykorzystujących Cień, a zwłaszcza grających w Wilkołaka, niemniej jednak, to cały czas bestiariusz.
- Sting - bez tego podręcznika Wilkołak dużo traci. W końcu trudno polować na coś, co nie zostało dokładnie opisane. Nie jest to również typowy dedekowy bestiariusz – wszystko, co znajduje się w Predators ma solidnie opracowany background – w tym podręczniku nie uświadczysz „zapychaczy”!
Lore of the Forsaken- Szczur - opis Plemion i Patronatów oraz Totemów, z którymi związują się wilkołaki. Dużo przydatniejsze jest porządnie przygotowane wyjaśnienie działania Loci, fetyszy i zasad ich konstrukcji, nauki Darów oraz rytuałów. Właśnie z tego powodu warto kupić ten dodatek.
- Sting – informacje zawarte w tym dodatku powinny były się znaleźć, przynajmniej w większej części (Loci, fetysze i nauka Darów), w podstawce do Wilkołaka. Jeśli prowadzisz Wilkołaka, powinieneś się w ten podręcznik, jak najszybciej, zaopatrzyć.
Blood of the Wolf- Szczur - dodatek opisujący ‘jak działa wilkołak’. Wyjaśnienie wielu szczegółów, tj. zmiany formy, zasady regeneracji, czy chociażby to, czemu nie należy ćpać będąc dwumetrowym Gauru. Niestety, nie jest on wyczerpujący, jednak dla lubiących większą spójność świata wart polecenia.
- Sting – ten podręcznik powinien nazywać się raczej: Anatomia Wilkołaka. Dzięki niemu Twój wilkołak przestanie być papierową postacią z kreskówki i otrzyma iskrę życia. Polecam!
Lodges: The Faithful- Szczur - pierwszy z dodatków opisujących wilkołacze Loże – tajemne bractwa skupiające wybrańców. Oferujący naprawdę dużo pomysłów na bohaterów niezależnych oraz wątków na przygody, jak również możliwości klimatycznego rozwoju postaci graczy. Jedna z najlepszych pozycji wydanych do Wilkołaka.
- Sting – mnie ten dodatek nie zachwycił tak mocno jak Szczura. Pomysły Linii Krwi, Lóż i wszelkich innych, tego typu organizacji uważam za ciekawe aczkolwiek nadmiernie eksploatowane przez White Wolfa. W Wilkołaku na szczęście, to się jeszcze nie zaczęło na tak ogromną skalę jak chociażby w Wampirze. Jeszcze…
Blasphemies- Szczur - alternatywne mity kreacji, bluźniercze pakty, heretyckie stowarzyszenia, Bale Hounds. Dobrze napisany dodatek, napakowany tak dużą ilością pomysłów, że wystarczy ich na zapełnienie kilku kronik. Wartościowa pozycja, zwłaszcza godna polecenia dla osób chcących pobawić się w trochę mroczniejszych klimatach.
Territories- Szczur - dodatek skupiający się na terytorium wilkołaków i wykorzystywaniu go w kronice. Wykonanie znacznie gorsze od pomysłu, jednak ratują go pozostałe rozdziały – zwłaszcza przykładowe settingi. Przydatny przy konstruowaniu terytorium watahy i jej sąsiadów. Warto go kupić w dalszej kolejności lub wtedy, gdy lubimy tego typu rzeczy.
- Gruszczy - znakomita skrzynka narzędziowa, pozwalająca wspólnie z graczami zbudować teren, na którym będzie się toczyć kronika. Nie wszystkie elementy są zrównoważone lub do końca przemyślane, ale po paru poprawkach dają świetną bazę do rozszerzania i użycia w grze. Całość uzupełniona przez pięć przykładowych terytoriów, które dla budujących kroniki w oparciu o setting, stanowią wspaniałą bazę pomysłów.
Lodges: The Splintered- Szczur - drugi z dodatków opisujących wilkołacze Loże, tym razem przekrojowo z całego świata. Znacznie gorszy od poprzednika, choć cały czas wiele opisanych pomysłów jest przydatnych jako inspiracje, bo trudno je wykorzystać w gotowej formie. Osobiście nie polecam, chyba że mamy już wszystkie pozostałe dodatki i nie mamy, co kupić.
- Sting – a nie mówiłem? Zaczyna się masowa produkcja syfu.
The Pure- Szczur - 'druga połowa podręcznika' do nowego Wilkołaka poświęcona podstawowym oponentom graczy - Czystym. Zawiera ich dokładny opis, zasady, wskazówki jak ich użyć na sesjach i jak nimi grać. Jak dla mnie, to ten podręcznik powinien wyjść zaraz po podręczniku podstawowym. Pozycja obowiązkowa dla grających w nowego Wilkołaka - do kupienia zaraz po podstawce.
The Rage: Player's Guide to the Forsaken- Szczur - podręcznik gracza. Solidne omówienie Plemion Księżyca (lepsze niż w Lore of the Forsaken), z uwzględnieniem Patronatów i Renomy (Renown). Omawia również granie watahą i wilkołacze sojusze, do obu podając przydatne mechanizmy. Oprócz tego trochę zabawek dla graczy – fetysze, dary, przeklęte przedmioty. Posiada duży potencjał fabularny i warto go kupić jako jeden z pierwszych.
- Gerard Heime – bardzo fajny podręcznik. Świetne opisy poszczególnych plemion, fajne dary (choć niektóre niezbalansowane), porady jak tworzyć watahę. Mi jednak najbardziej spodobały się protektoraty (czyli wspólnoty watah) oraz opis, jak wilkołaki radzą sobie na całym świecie - od Afryki, przez Europę, aż po Daleki Wschód.
The War Against the Pure- Szczur - Jak prowadzić wojnę futrzaków, czyli powody, potencjalni wrogowie, zasady oraz chronologia kampanii wojennej dla wilkołaków; do tego wszystkiego dorzucona jeszcze opcja Srebrnej Krucjaty, świętej wojny wilkołaków. Spora część mechaniczna – dary, fetysze, specjalizacje watahy, potężne artefakty. Warto kupić, jeśli planuje się prowadzić kampanię wojenne do Wilkołaka, w innym przypadku są znacznie przydatniejsze pozycje.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę