» Baza WFRP » FAQ zasad WFRP II » Walka

Walka


wersja do druku

FAQ zasad walki w WFRP ed. 2


Pyt.: Czy walka dwoma brońmi jednoręcznymi daje dodatkowy atak, bądź inne korzyści? Czy możemy używać dwóch jednoręcznych broni strzeleckich?

Odp.: Oczywiście, można używać dwóch broni jednoręcznych naraz (w tym strzeleckiej), choć nie daje nam to dodatkowego ataku nawet, gdy posiadamy 'oburęczność' (zdolność ta likwiduje modyfikator –20% za używanie słabszej ręki). Zaletą walki oburącz jest możliwość sparowania ciosu w dowolnym momencie rundy i traktowanie tego jak akcja natychmiastowa (patrz też s. 134-135 WFRP 2).


Pyt.: Niektóra broń strzelecka, np. rusznica wielostrzałowa ma cechę 'powolny'. Co jej to daje skoro i tak nie da się unikać ataków strzeleckich?

Odp.: To jest błąd, podobnie jak w przypadku pistoletu wielostrzałowego.


Pyt.: W myśl zasad gdy chcę użyć tarczy i nie posiadam 'oburęczności' paruję z -10 WW i np. odpycham z -20 WW?

Odp.: Używając tarczy, ujemny modyfikator za brak 'oburęczności ' dostajesz tylko wtedy, gdy chcesz tą tarczą atakować. Parujesz normalnie z modyfikatorem +10 WW za tarczę.


Pyt.: Czy można używać zdolności 'bijatyka', walcząc kastetami? W podręczniku jest napisane, że daje ona bonus podczas, cytuję: "walki bez broni". Z drugiej strony, opis kastetów i obciążanych rękawic mówi, że: "używanie [...] może zapewnić przewagę w walce na pięści".

Odp.: Kastety uważane są za broń. Mimo, że formalnie walczysz pięściami, to jednak nie gołymi pięściami, a UZBROJONYMI. To znaczy, że jeśli bijesz się przy użyciu kastetów, to zasady dotyczące 'bijatyki' nie działają. 'Bijatyka' to wyłącznie walka GOŁYMI pięściami.


Pyt.: Czy z umiejętności 'unik' można korzystać dosiadając wierzchowca?

Odp.: Tak, można.


Pyt.: Czy wykorzystując akcję opóźnioną należy zadeklarować jej rodzaj, czy też można poczekać i użyć akcji odpowiedniej do rozwoju sytuacji?

Odp.: Można poczekać i użyć adekwatnej akcji do rozwoju sytuacji.


Pyt.: Czy akcji opóźnionej można użyć w trakcie wykonywania akcji przez jakąś postać?

Odp.: Tak, można.


Pyt.: Czy niestandardowe ataki (takie jak np. zaklęcia dotykowe, rozbrajanie, ogłuszanie, chwyty zapaśnicze, itp.) można stosować w połączeniu z akcjami takimi jak: 'wycelowanie', 'szarża', 'szaleńczy atak', itp.?

Odp.: Jeśli chodzi o rozbrajanie i ogłuszanie, to można je łączyć z innymi akcjami. Co do zaklęć dotykowych, to nie można ich łączyć z innymi akcjami. Jeśli chodzi o chwyty, to należy powołać się na podręcznik, gdzie na stronie 136 możemy przeczytać: "(...)zamiast zadawać obrażenia, postać może spróbować pochwycić i unieruchomić przeciwnika. Aby tego dokonać, musi wykonać akcję "szarża" lub przeprowadzić 'zwykły atak'(...)". Właśnie dlatego można te akcje połączyć z wycelowaniem.


Pyt.: Czy posiadając dwa ataki można: a) wykonać dwie akcje podwójne? (w tym 2 ataki) b) rzucić dwa czary i wykonać dwa ataki zwykłe (czy rzucenie czaru jest liczone jako atak)? c) wykonać cztery akcje zwykłe?

Odp.: Ataki nie mają nic wspólnego z ilością akcji. W czasie jednej rundy można wykonać zawsze jedną akcję podwójną, bądź dwie zwykłe, niezależnie od ilości ataków. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy ilość akcji modyfikujmy Punktami Szczęścia (wydanie 1 PS daje w czasie walki jedną dodatkową akcję – patrz podręcznik, strona 143). Posiadając dwa ataki można wykonać atak wielokrotny (akcja podwójna). Rzucanie zaklęcia nie jest atakiem – w opisie każdego zaklęcia widnieje rubryka "Czas trwania", w której wyraźnie zaznaczono, ile akcji zajmuje rzucenie czaru. Ilość Ataków postaci nie ma nic wspólnego z szybkością poruszania się, ilością akcji i rzucaniem czarów.


Pyt.: Czy można parować i używać broni parujących bez wykupionej zdolności 'bron specjalna(parująca)'?

Odp.: Możesz używać tego rodzaju broni bez wykupionej zdolności 'broń specjalna', jednak w takim wypadku używasz tylko połowę swojej cechy WW.


Pyt.: Na czym polega zdolność 'broń specjalna'?

Odp.: Zdolność ta pozwala używać broni specjalnej, wykorzystując w pełni jej możliwości. Jeśli postać używa broni specjalnej, nie posiadając przypisanej do niej zdolności, wówczas musi zmniejszyć o połowę (zaokrąglając w górę) wartość cechy Walka Wręcz w przypadku broni białej; a Umiejętności Strzeleckich w przypadku broni miotanych (patrz WFRP 2ed., s. 107-108).


Pyt.: Czy przeciwnik związany walką z innym oponentem, może sparować cios, który zadaje mu inna postać (np.: stojąca z boku lub z tyłu)?

Odp.: Postać może parować cios tylko wtedy, gdy jest go świadoma – np.: słyszy okrzyk, itd. Jeśli nie, nie może. Nawet akcja 'parowanie' nie pozwala na uniknięcie ciosu, którego postać się nie spodziewa i nie jest świadoma.


Pyt.: Ile razy w ciągu jednej rundy strzela postać, która posiada trzy ataki i kuszę samopowtarzalną, a ile razy postać posiadająca trzy ataki, zwykły łuk i umiejętność 'szybkie przeładowanie'?

Odp.:W obu przypadkach postacie strzelają trzy razy, ponieważ: kusza samopowtarzalna nie wymaga przeładowania (ma magazynek), a zdolność 'szybkie przeładowanie' pozwala na darmowe naciągnięcie łuku, oraz zmniejszenie o jedną akcję ładowania kuszy i broni palnej.



Masz pytanie odnośnie zasad drugiej edycji Warhammera? Zadaj je na naszym forum, a postaramy się szybko na nie odpowiedzieć. Na podstawie waszych pytań, obecna strona będzie regularnie aktualizowana.


Materiał FAQ zebrany z:
forum Poltergeist
forum Copernicus Corporation
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


~jełop

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
on to chyba sam sobie te pytania powymyślał:)))
24-06-2006 14:10
sarakin
    powymyślali gracze
Ocena:
0
z jakiś względów odpowiedzi na powyższe pytania nie zostały umieszczone w polskim podręczniku, wszak nie wyszystko się zmieści. Furiath będąc jednym z konsultantów merytorycznych polskiej wersji stworzył swego rodzaju path uzupełniający treść książki, odpowiadający na najczęściej zadawane pytania związane z walką które są dopełnieniem zasad zawartych w podstwace.
02-07-2006 12:44
~kogo_to_obchodzi??

Użytkownik niezarejestrowany
    dlaczego po ciosie krytycznym odrazu (??) nie umiera??
Ocena:
0
dlaczego po ciosie krytycznym odrazu (??) nie umiera??powinno?
08-10-2006 20:48
~Bony

Użytkownik niezarejestrowany
    parowanie
Ocena:
0
jesli walczysz bronia dwureczna to mozna blokowac sie puklerzem(jesli masz zalozonego)...???
06-02-2008 16:47
~Matt

Użytkownik niezarejestrowany
    Podwójny strzał
Ocena:
0
Gracz odgrywający elfa banitę ma wykupione ulepszenie dające mu 2 ataki. Ma jednak łuk, który musi przeładowywać wydając 1 akcję. Zakładam, że przygotowując się do walki (to drużyna atakowała), miał już naciągniętą cięciwę. W pierwszej rundzie strzela i przeładowuje, po czym strzela ponownie. W drugiej rundzie musi najpierw przeładować i tu rodzi się moje pytanie:

a) Czy mimo możliwości ataku wielokrotnego może strzelić tylko raz? (nie ma już drugiej akcji na przeładowanie - drugi strzał mu się "marnuje")

b) Jeśli może strzelić tylko raz, to czy w tej sytuacji pozwolenie mu na kolejne przeładowanie zamiast drugiego strzału jest wg. Was uczciwym naciągnięciem mechaniki? (czy powinienem mu uzmysłowić, że drugi atak jest bez sensu, jeśli nie ma Natychmiastowego Przeładowania, bądź broni, której nie trzeba przeładowywać)?
15-06-2011 23:57

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.