» W Dolinie Elah

W Dolinie Elah

Dodała: Iwona 'Ivrin' Kusion

W Dolinie Elah
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 1
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
chcę obejrzeć
kolekcja
Tytuł: In the Valley of Elah
Reżyseria: Paul Haggis
Scenariusz: Paul Haggis
Muzyka: Mark Isham
Zdjęcia: Roger Deakins
Obsada: Tommy Lee Jones, Charlize Theron, Susan Sarandon, Jason Patric
Rok produkcji: 2007
Data premiery: 9 maja 2008
Czas projekcji: 121 min.

%DANE%

W kilka dni po powrocie ze służby w Iraku Mike Deerfield (Jonathan Tucker) znika z bazy wojskowej w Nowym Meksyku i zostaje uznany za dezertera. O jego zaginięciu poinformowani zostają rodzice - emerytowany lekarz wojskowy Hank Deerfield (Tommy Lee Jones) i jego żona Joan (Susan Sarandon). Hank sam rozpoczyna poszukiwania syna.
Z pomocą, początkowo niechętnie, przychodzi mu miejscowa policjantka – Emily Sanders (Charlize Theron). Kolejne dowody wskazują na popełnienie przestępstwa, co powoduje konflikt detektywów z dowództwem bazy. Prawda o misji Mike’a w Iraku sprawi, że świat jego ojca legnie w gruzach. Poznając losy syna, Hank będzie musiał podważyć swoje dotychczasowe ideały...

W dolinie Elah to nowe dzieło scenarzysty i reżysera nagrodzonego Oscarem Miasta gniewu – Paula Haggisa, w którego dorobku znajdują się również scenariusze przebojowego Casino Royale i nominowanych do nagrody Akademii Za wszelką cenę i Listy z Iwo Jima Clinta Eastwooda. W rolach głównych występują laureaci Oscara Tommy Lee Jones (Faceci w czerni, Ścigany), Charlize Theron (Monster,, Daleka północ) i Susan Sarandon (Przed egzekucją, Thelma i Louise). Na ekranie możemy podziwiać także Jasona Patricka (Dobry agent), Jamesa Franco (Flyboys i trylogia Spider-man), Josha Brolina (Melinda i Melinda), Frances Fisher (Dom z piasku i mgły, Titanic) i Jonathana Tuckera (Przekleństwa niewinności).

PRZYGOTOWANIA

Po sukcesie Miasta gniewu jego twórca, Paul Haggis, nie miał najmniejszych problemów ze znalezieniem pomysłów na kolejną fabułę. Był jednak gotów podjąć naprawdę wielkie wyzwanie, co wyraził prosząc swoich agentów o znalezienie historii, której "na pewno nikt nie będzie chciał sfilmować". Tym sposobem do jego rąk trafił artykuł Death and Dishonour (Śmierć i hańba) Marka Boala, opisujący morderstwo dokonane w Georgii na młodym weteranie wojny w Iraku, śledztwo w tej sprawie prowadzone przez ojca zabitego oraz losy trzech żołnierzy, oskarżonych o tę zbrodnię.


Haggis przedstawił swój projekt Clintowi Eastwoodowi, z którym łączyła go kilkuletnia współpraca: "Clint walczył o niego w studiu Warner Bros i to jego wsparciu zawdzięczam powstanie tego filmu, co w momencie publikacji artykułu - 2003 roku, wydawało się niemożliwe". Reżyser przyznaje, że połączył w scenariuszu dwie prawdziwe historie, aby pokazać "dobrych ludzi, zmuszonych do podejmowania tragicznych decyzji".

Ostateczna wersja historii należy do gatunku kryminału i dotyka tematów, znanych z pierwszych stron dzisiejszych gazet. Nagrodzony Oscarem Tommy Lee Jones, wcielający się w rolę Hanka Deerfielda, tak określa przesłanie W dolinie Elah: "Pokazujemy, co z ludźmi robi wojna i to, że ślepy, bezmyślny patriotyzm jest bardzo groźny". Charlize Theron, laureatka nagrody Akademii za Monster, dodaje, że trauma żołnierzy wysyłanych do Iraku jest bezsporna bez względu na zapatrywania polityczne. "Ściągamy ich z powrotem i naiwnie oczekujemy, że najzwyczajniej w świecie przystosują się do życia w społeczeństwie. Realia są bezwzględne, a nam nie zebrało się jak dotąd na szczerość w tym temacie", podkreśla Theron.

MOBILIZACJA

O ile napisanie scenariusza W dolinie Elah zajęło Haggisowi półtora roku, o tyle skompletowanie obsady odbyło się niemal błyskawicznie. "Niewielu jest aktorów amerykańskich, o których można powiedzieć ‘ikona’. Tommy Lee Jones jest kimś więcej – to jeden z naszych najlepszych aktorów, dlatego cieszyłem się, gdy przyjął propozycję od razu po lekturze scenariusza", wspomina reżyser. Theron również nie mogła odmówić jednemu ze swoich ulubionych twórców, który wybrał ją ze względu na wyjątkową umiejętność przemiany: "Chodzi o małomiasteczkową panią detektyw, a zatem kogoś będącego zaprzeczeniem hollywoodzkiej gwiazdy. Charlize ma niesamowitą zdolność znikania w skórze postaci, którą gra".

"Emily Sanders jest samotną matką, która chce jedynie utrzymać się na powierzchni", tłumaczy Theron. "Zależy jej na dobrym wykonywaniu swojej pracy i wychowaniu syna.
Nie brakuje jej siły, potrafi walczyć o swoje i przestrzegać wymagań, przed jakimi staje w pracy. Jest przy tym zwyczajnym człowiekiem. Nowa sprawa nie należy jednak do rutynowych, nigdy dotąd nie zajmowała się przestępstwem o takim wydźwięku"
.

Jak zaznacza aktorka, Emily bardzo angażuje się w śledztwo, dlatego jego wynik dotyka ją osobiście. Ludzie, z którymi ma do czynienia, również wpływają na jej życie. "Tworzy się piękna i trochę dziwna więź między nią a Hankiem. Są zupełnie odmiennymi ludźmi, którzy zdani na siebie muszą rozwikłać zagadkę zniknięcia jego syna. Hank ciągle zdaje się być od niej lepszy, co doprowadza ją do szału. Dopinguje ją to jednak do dawania z siebie wszystkiego. Tommy Lee Jones przyznaje, że jego postać rywalizuje z Emily i nie ukrywa do niej niechęci: Zjednuje go dopiero jej uprzejmość i wyrozumiałość".

Kolejną kluczową rolę gra w filmie Joan, żona Hanka w kreacji Susan Sarandon. Po uwagach aktorki Paul Haggis poszerzył ją, dodając szereg sekwencji, w których przyjął właśnie punkt widzenia Joan. Nie ma jednak wątpliwości, że równie ważnymi postaciami W dolinie Elah są żołnierze. W dwóch spośród nich wcielili się prawdziwi weterani. I tak Gordona Bonnera gra debiutujący na ekranie Jake McLaughlin, który ma za sobą służbę w Iraku. McLaughlin stacjonował w Zatoce Perskiej w tym samym okresie, w którym dzieją się wydarzenia przedstawione w filmie. Nie musiał zatem wczuwać się w sytuację swojej postaci i tym samym grał z uznanymi gwiazdami jak równy z równym.

Drugim "naturszczykiem" w filmie jest grający kaprala Penninga Wes Chatham, który przez cztery lata służył w Marynarce Wojennej w Zatoce Perskiej. Mimo że nie trafił bezpośrednio do Iraku, Chatham miał świadomość atmosfery, jaka panowała na miejscu. O swoim bohaterze mówi, że w odpowiednich warunkach potrafi przeobrazić się z dobrego kolegi i żołnierza w prawdziwego potwora.

Znany z serialu Gotowe na wszystko Mechad Brooks oraz Victor Wolf grają towarzyszy broni Bonnera i Penninga, i podobnie jak oni byli zachęcani przez Paula Haggisa do spędzania każdej chwili razem. "Czasami nawet działaliśmy sobie na nerwy, ale w rezultacie widać, że razem byliśmy na wojnie", twierdzi Wolf. "Mieliśmy się razem upijać, kochać i nienawidzić, a przede wszystkim zaprzyjaźnić", dodaje Brooks.

"Do wojska trafiają najróżniejsi ludzie", wspomina Chatham. "Wspólne doświadczenia zbliżają, rodzą się przyjaźnie. Haggisowi zależało właśnie na oddaniu tej chemii". Reżyser uściśla, że udział prawdziwych żołnierzy miał na celu uprawdopodobnienie historii: "W człowieku, który był na wojnie, kryje się niezaprzeczalna prawda. Szukaliśmy aktorów, dysponujących taką autentycznością."

Obsadę zamykają znani już szerokiej widowni Jonathan Tucker w roli Mike’a Deerfielda, widziany głównie w retrospekcjach, Jason Patrick jako porucznik Kirklander i James Franco jako sierżant Carnelli oraz Josh Brolin, grający miejscowego szefa policji, próbującego pozbyć się kłopotliwej sprawy zniknięcia żołnierza. W Evie, tancerkę topless, która jako jedna z ostatnich widziała Mike’a, wcieliła się Frances Fisher.

PODZIW DLA DOWÓDCY

Pracując nad Miastem gniewu Paul Haggis mógł przeprowadzić szereg prób z aktorami.
Ze względu na wielkie tempo przygotowań do W dolinie Elah, odtwórcy głównych ról nie mogli przećwiczyć swoich kwestii, za to na planie spontanicznie wytworzyła się przyjazna atmosfera. "Zawsze jestem ciekaw, co wnoszą aktorzy. To mnie motywuje. Okropne byłoby poleganie tylko na własnym scenariuszu", wyznaje reżyser. "Wszystko przebiegało bezproblemowo, niemal organicznie", wspomina pracę na planie Charlize Theron. "Paul Haggis nie idzie na łatwiznę, każdy kolejny projekt jest dla niego i dla jego aktorów wyzwaniem". Młodzi żołnierze, którzy wzięli udział w projekcie, również nie kryją podziwu dla stylu reżyserii laureata Oscara: "Jest ekspertem w obserwowaniu człowieka, znajduje ludzkie odruchy w najstraszliwszych okolicznościach i potrafi tak poprowadzić aktora, żeby bez wielkiego wysiłku odnalazł te emocje w sobie."

Aktorzy występujący w głównych rolach także nie szczędzą sobie komplementów. Rozpoczynając zdjęcia, Charlize Theron zdawała sobie sprawę, że relacje, które łączą jej bohaterkę z Hankiem, mogą odzwierciedlać jej współpracę z Tommy Lee Jonesem: "Były chwile, w których czułam się bardzo onieśmielona, w innych on był niezwykle czuły. Mam do niego wielką słabość". Z natury powściągliwy Tommy Lee Jones rozpływa się nad grą jego partnerki: "Jest świetna, niezwykle zabawna. To prawdziwy kumpel". Podobnie wyrażają się o Theron inni, młodzi aktorzy: "Zachowywała się jak każdy z nas, dlatego stała się częścią drużyny". Victor Wolf pozostaje z kolei pod wielkim wrażeniem współpracy
z Tommy Lee Jonesem: "Miałem z nim kilka emocjonalnych scen. Osiągał tak wiele, zdawałoby się bez najmniejszego wysiłku". Inną sekwencją jest scena walki, która udowodniła, że "Jones to ostry zawodnik, w ogóle się nie oszczędza. Nigdy nie zapomnę momentu, gdy stoi nade mną z latarką, którą zaraz będzie mnie uderzać", dodaje Wolf.

MISJA

Zdjęcia do filmu rozpoczęto 4 grudnia 2006 roku w Albuquerque, gdzie kręcono m.in w New Mexico Faigrounds, V A Hospital, po czym ekipa przeniosła się do miasteczka Whiteville
w stanie Memphis, w którym umiejscowiono dom Deerfieldów. Po 4 dniach zdjęć
w Tennessee, twórcy W dolinie Elah udali się do Maroka, by zrealizować sceny retrospekcji z wojny w Iraku.

Scenograf Laurence Bennett, który współpracował z Paulem Haggisem przy Mieście gniewu, podkreśla, że projektując dekoracje brał pod uwagę charakter Hanka: "Wygląd filmu miał według mnie odzwierciedlać przemianę, jaka w nim zachodzi. Swoją podróż rozpoczyna w oazie spokoju, jaką jest Tennessee. Następnie wyrusza w świat, który okazuje się niezrozumiały. Hank zdaje sobie sprawę z tego, że wszystko dookoła niego uległo zmianom, których nie rozumie, a na pewno nie pochwala", wyjaśnia Bennett. "Hank jest spokojnym, opanowanym człowiekiem, co ciekawie kontrastuje z miejscami takimi
jak bary i kluby ze striptizem, które musi odwiedzić, żeby poznać prawdę"
.

Rozważając fabułę W dolinie Elah od strony wizualnej, Bennett podkreśla,
że można ją analizować na wielu poziomach: "Mamy w niej do czynienia z zagadką, opowieścią o relacjach ojca z synem, o niedopowiedzeniach – wszystko to ma pomieścić klasyczna konstrukcja pozbawiona jaskrawości i nadmiernych efektów, które odwracałyby uwagę od historii Hanka."

"W Mieście gniewu chodziło o płynność związków międzyludzkich", mówi o swoim najważniejszym dotąd dziele Paul Haggis. "Ten film jest natomiast klasycznie zrealizowaną amerykańską opowieścią". W celu osiągnięcia takiej stylizacji reżyserowi pomógł ceniony operator Roger Deakins.

DŁUGA DROGA DO DOMU

Tytuł filmu odnosi się do krainy, znajdującej się w Izraelu. Według Biblii (1 księga Samuela, rozdział 17) 3000 lat temu rozegrała się tam walka Dawida z Goliatem. Dzisiaj stanowi ona średnio znaną atrakcję turystyczną, leżącą między skrzyżowaniami dróg 38 i 375. Tytuł odnosi się do zmagania się z nadludzkimi przeciwnościami i losu tych, którzy wzięli udział
w strasznej wojnie. Powracający teraz do domu, cierpią na różne formy stresu pourazowego.

"Tytuł może wydawać się dziwaczny", przyznaje Haggis, "ale idealnie wyraża sens tego filmu. Król Saul posłał Dawida do doliny Ela, aby walczył z Goliatem z zaledwie pięcioma kamieniami. Zachodziłem w głowę: kto mógłby coś takiego zrobić? Kto każe młodzieńcowi porwać się na olbrzyma? W tym filmie poruszamy kwestię odpowiedzialności za wysyłanie młodych ludzi na wojnę".

OBSADA:

TOMMY LEE JONES (Hank Deerfield)

Urodzony w San Saba w stanie Teksas, absolwent Harvardu i rzecznik Instytutu Willa Rogersa, wspierającego badania nad chorobami płuc. Laureat Oscara, Złotego Globu za drugoplanową rolę w Ściganym, wcześniej nominowany za kreację Claya Shawa w JFK Olivera Stone’a aktor i reżyser, którego film Trzy pogrzeby Melquiadesa Estrady uhonorowano w Cannes nagrodami za najlepszą rolę męską dla samego Jonesa i scenariusz Guillemo Arriagi. Jego najpopularniejszymi rolami w ostatnich latach były kreacje
w Nożowniku i Regulaminie zabijania Williama Friedkina, Facetach w czerni 1 i 2 Barry’ego Sonnenfelda, Kosmicznych kowbojach Clinta Eastwooda, Podwójnym zagrożeniu Bruce’a Beresforda i Wydziale pościgowym, będącym sequelem Ściganego. Jego debiutem ekranowym był słynny Love Story, a inne cenione filmy z udziałem Jonesa to Córka górnika (pierwsza w karierze nominacja do Złotego Globu), Burzliwy poniedziałek, Liberator, Klient i Urodzeni mordercy.

Debiutem reżyserskim Tommy Lee Jonesa był film telewizyjny stacji TNT Zacni kowboje, w którym zagrał u boku Sissy Spacek, Sama Sheparda, Frances Mc Dormand i Matta Damona. Poprzednie sukcesy telewizyjne aktora to nagrodzona Emmy rola w Pieśni kata
i nominowana zarówno do Emmy jak i do Złotego Globu kreacja w Na południe od Brazos. W 1969 roku debiutował na Broadwayu w sztuce Johna Osbourne’a The Patriot for Me. Wystąpił również w inscenizacjach Four on a Garden i Ulysses in Nightgown.

CHARLIZE THERON (Emily Sanders)
Największym osiągnięciem w karierze tej uzdolnionej aktorki była oscarowa rola seryjnej morderczyni Eileen Wuornos w nagrodzonym także Złotym Globem, wyróżnieniem krytyków z San Francisco i Nowego Jorku oraz National Board of Review filmie Monster. Kolejną kreacją nominowaną przez Akademię Filmową była rola wDalekiej północy, drugoplanowa rola w Życiu i śmierci Petera Sellersa przyniosła jej z kolei nominacje do Złotego Globu, Emmy i nagrody Gildii Aktorów.

Jej ekranowym debiutem były Dwa dni z życia doliny u boku Jamesa Spadera i Jeffa Danielsa. Inne popularne filmy z jej udziałem to Adwokat diabła, Szaleństwa młodości Toma Hanksa, Celebrity i Klątwa skorpiona Woody’ego Allena, Wbrew regułom Lasse Halstroma, Nazywał się Bagger Vance Roberta Redforda i 24 godziny Luisa Mandoki. Wkrótce zobaczymy ją w Tonight, He Comes z Willem Smithem.

SUSAN SARANDON (Joan Deerfield)
Wszechstronna aktorka, która każdą rolę nasyca wyjątkową inteligencją i wrażliwością, począwszy od popularnych Rocky Horror Picture Show, Billa Durhama, Klienta, Alfiego, Czarownice z Eastwick, przez Biały pałac, Małe kobietki, Olej Lorenza, Illuminatę, nominowane do Oscara role w Thelmie i Louise, Atlantic City, aż po nagrodzoną przez Akademię kreację siostry Helen w Przed egzekucją. Swojego głosu użyczyła także produkcjom animowanym, takim jak Jakub i brzoskwinia olbrzymka, Psy
i koty
oraz Rugratsy w Paryżu. Wystąpiła również w szeregu produkcji telewizyjnych, najważniejszymi z nich były Chwile szczęścia dla HBO, Waleczne kobiety stacji CBS
oraz Mussolini i ja z Bobem Hoskinsem i Anthony Hopkinsem. Sarandon nie stroni także
od teatru, gdzie wystąpiła w sztukach An Evening with Richard Nixon Gore’a Vidala
i poświęconej wydarzeniom 11 września 2001 roku The Guys.

JAMES FRANCO (Sierżant Carnelli)
Jego karierę rozpoczęła brawurowa kreacja w telewizyjnym filmie James Dean – buntownik? i przyznany za nią Złoty Glob. Publiczność na całym świecie poznała go natomiast za sprawą trylogii Spider-mana, przygodowym Flyboys oraz klasycznemu Tristanowi i Izoldzie. Nicolas Cage powierzył mu rolę w swoim debiucie reżyserskim Sonny, a Robert De Niro zagrał u jego boku w Dochodzeniu. Franco jest autorem
i reżyserem kilku sztuk, z których zekranizował Fool’s Gold i Good Night Max.

JONATHAN TUCKER (Mike Deerfield)
Syn cenionego historyka sztuki Paula Hayesa Tuckera, zauważony przez krytykę u boku znakomitej Tildy Swinton w dramacie Na samym dnie, szybko stał się języczkiem uwagi producentów hollywoodzkich, o czym świadczą takie przeboje jak Teksańska masakra piłą mechaniczną, Osaczony z Bruce’em Willisem. Sophia Coppola obsadziła go w swoim debiutanckim obrazie Przekleństwa niewinności, a Barry Levinson powierzył mu rolę
w gwiazdorskich Uśpionych. Bogaty dorobek telewizyjny Tuckera obejmuje występy
w serialach Prawo i bezprawie, Kryminalne zagadki Las Vegas oraz 6 stóp pod ziemią.

JASON PATRICK (Porucznik Kirklander)
Debiutował w przebojowych Straconych chłopcach, a role w Po zmroku, kochanie
i W matni przyniosły mu miano "najlepszego amerykańskiego młodego aktora" w opinii znanego krytyka Davida Denby’ego. Kolejne hity z jego udziałem to Geronimo, Uśpieni, Speed 2, Dobry agent oraz Na tropie zła. Na Broadwayu wystąpił u boku Ashley Judd
w inscenizacji Kotki na gorącym, blaszanym dachu.

FRANCES FISHER (Evie)
Urodzona w Anglii, dzieciństwo spędziła w rozjazdach, odwiedzając m.in. Kolumbię, Kanadę, Francję, Brazylię i Turcję, co niewątpliwie posłużyło jej w późniejszej karierze aktorskiej. Szlify zawodowe zdobywała w inscenizacjach sztuk Tennessee Williamsa i Roberta Bolta w Orange Community Theatre, a następnie w off-broadwayowskiej Kotki na gorącym, blaszanym dachu i Snu nocy letniej. Studiowała ze słynną Stellą Adler i była jedną z ostatnich studentek przyjętych przez Lee Strasberga do Actor’s Studio. Początkiem jej kariery ekranowej były role w Twardziele nie tańczą, Kobiecych perwersjach i Patty Hearst, przełom nastąpił, gdy Clint Eastwood obsadził ją w oscarowym westernie Bez przebaczenia. Publiczność na całym świecie rozpoznaje ją jako matkę Rose w Titaniku Jamesa Camerona. Popularność przyniósł jej również udział w Domu z piasku i mgły
z Benem Kingsleyem i Jennifer Connelly, a także Królestwie z Jamie Foxxem i Pozwie
o miłość
z Julianne Moore i Pierce’em Brosnanem. Frances Fisher zagrała także w prestiżowych produkcjach telewizyjnych: Luci and Desi: Before the Laughter, Historii Audrey Hepburn i Historii Jackie Bouvier Kennedy Onassis oraz bardzo lubianym serialu Jak pan może, panie doktorze z Tedem Dansonem.

TWÓRCY:

PAUL HAGGIS (Scenariusz, reżyseria, produkcja)
Urodzony w Ontario twórca dokonał ostatnio nie lada wyczynu: napisał scenariusze dwóch filmów, które w kolejnych latach otrzymywały Oscara za najlepszy obraz roku: Za wszelką cenę Clinta Eastwooda i własny debiut reżyserski Miasto gniewu. Ten ostatni uzyskał również wyróżnienia od Gildii Aktorów Amerykańskich oraz BAFTy. Ostatnie osiągnięcia Haggisa to trzecia nominacja do Oscara za Listy z Iwo Jima Eastwooda oraz udział w pracach nad scenariuszem najpopularniejszego i najwyżej ocenionego z ostatnich filmów o agencie Jamesie Bondzie – Casino Royale.

W marcu 2003 roku magazyn Razor zaliczył Paula Haggisa do 25 Indywidualności Naszych Czasów obok takich sław jak Bill Clinton, John Irving, Richard Branson, Sam Shepard i Baz Luhrman czyli "niekonformistów, którzy zażarcie bronią swojej niezależności i zmuszają nas do zastanowienia się nad światem".

Paul Haggis był autorem wielu cenionych seriali telewizyjnych, m. in. Okrutne ulice (o którym The New York Times napisał: "jeden z najważniejszych seriali w historii",
"bez niego nigdy nie powstałaby Rodzina Soprano"), Prawnicy z Miasta Aniołów, Family Law, Życie zaczyna się po 30-ce.

Jest laureatem licznych nagród, w tym 2 Emmy, 6 Gemini , The Humanitas Prize
i wyróżnienia Stowarzyszenia Krytyków Telewizyjnych.

STEVEN B. SAMUELS (Produkcja)
Prezes Samuels Media, firmy zajmującej się finansowaniem i produkcją filmów fabularnych
o najróżniejszej tematyce, o czym świadczą ostatnie projekty: Biegając z nożyczkami z Annette Benning, Josephem Crossem, Evan Rachel Woods i Josephem Fiennesem oraz thriller Półmrok z Demi Moore. Poza projektami filmowymi Steven Samuels od 20 lat
z sukcesem działa na rynku deweloperskim, aktualnie prowadząc 50 inwestycji w 7 stanach USA.

DARLENE CAAMANO-LOQUET (Produkcja)
Prezes Nala Films, które ostatnio wyprodukowało The Air I Breathe z Andym Garcią, Forrestem Whitakerem, Sarą Michelle Gellar, Brendanem Fraserem i Julie Delpy oraz Night of Light z Jasonem Patrickiem. Wcześniej z ramienia Voy LLC i D-No Entertainment zajmowała się przygotowywaniem projektów z udziałem latynoskich aktorów i promowaniem kultury latynoamerykańskiej, doprowadzając do powstania m.in. komedii Dan in Real Life ze Stevem Carrellem i Juliette Binoche. Pracując w firmie El-Norte Productions, związanej ze studiem New Line Cinema, przyczyniła się do realizacji Miasta śmierci, w którym zagrały takie gwiazdy jak Jennifer Lopez, Antonio Banderas i Martin Sheen. Doświadczenie zdobywane w Patchwork Productions pozwoliło Caamano-Looquet uczestniczyć w przygotowywaniu popularnych filmów animowanych studia Dreamworks: Uciekające kurczaki, Mrówka Z i Shrek.

ROGER DEAKINS (Zdjęcia)
Jeden z najwybitniejszych współczesnych operatorów, czterokrotnie nominowany do Oscara (Skazani na Shawshank, 1994, Fargo, 1996, Kundun, 1997, Bracie, gdzie jesteś?, 2000), dwukrotnie do nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej. Laureat Brązowej Żaby oraz członek Amerykańskiego oraz Brytyjskiego Stowarzyszenia Operatorów, zyskał uznanie realizując szereg projektów z braćmi Coen, począwszy od Barton Fink po Ladykillers, czyli zabójczy kwintet. Karierę rozpoczynał jako fotoreporter, ale szybko zaangażował się w realizację filmów dokumentalnych. Jako autor zdjęć do filmu fabularnego debiutował w 1982 r. Jego znaczące tytuły z lat 80. to: Rok 1984, Sid i Nancy i Burzliwy poniedziałek. Kilkakrotnie pracował z Edwardem Zwickiem (Szalona odwaga, 1996; Stan oblężenia, 1998). Współpracował z Agnieszką Holland przy Tajemniczym ogrodzie, Timem Robinsem przy Przed egzekucją (1995), M. Night Shyamalanem przy Osadzie, Ronem Howardem na planie Pięknego umysłu, Samem Mendesem przy Jarhead – żołnierżu piechoty morskiej oraz Vadimem Perelmanem, realizując Dom z piasku i mgły. Nakręcił również teledyski uznanych muzyków, takich jak Madness, Eric Clapton i Herbie Hancock.

LAURENCE BENNETT (Scenografia)
Absolwent Occidental College w Los Angeles i Waseda University w Tokio, pracował nad dekoracjami teatralnymi i wystawiał swoje prace w Dublinie przed powrotem do Los Angeles i rozpoczęciem kariery w przemyśle filmowym. Autor scenografii w blisko 20 filmach i produkcjach telewizyjnych, m.in. nagrodzonym Oscarem Mieście gniewu niezwykle popularnym serialu Chirurdzy, Men vs. Women Edwarda Zwicka, nakręconym dla stacji Showtime, Przeklętym na podstawie powieści Stephena Kinga oraz Uprowadzeniu oraz uhonorowanym 2 nagrodami Emmy serialu Once and Again.

JO FRANCIS (Montaż)
Poza In the Valley of Elah montował Dom Usherów i popularne seriale Family Law[/t], American Dreams i House MD. Przygotował dokumentalny obraz A Message from Home oraz krótkometrażowe Studio City i St. Meter.

MARK ISHAM (Muzyka)
Jeden z najbardziej pracowitych i cenionych kompozytorów muzyki filmowej. Poza nagrodami Grammy, Emmy i Clio, otrzymał szereg nominacji do Oscara i Złotego Globu.
Do najbardziej popularnych należą jego kompozycje do Miasta gniewu, Hotelu Ruanda, Next, Czarnej Dalii, Ukrytej strategii,Coolera, Spartana, Blade’a – Wiecznego łowcy, Wersji Browninga, Nell, Na skróty, Drugiej prawdy i Autostopowicza. Poza 65 ścieżkami dźwiękowymi oraz albumami z gatunku electric jazz i New Age, uczestniczył w projektach takich artystów jak Bruce Springsteen, Lyle Lovett, Ziggy Marley, Joni Mitchell, The Rolling Stones, czy Van Morrison. Jego solowe płyty zebrały szereg nagród, w tym Grammy za Mark Isham oraz wyróżnienie The London Times dla najlepszego albumu jazzowego 1999 roku za Miles Remembered.


GŁOSY PRASY

"Kryminał, w którym najważniejsze nie są zaskakujące zwroty akcji, lecz głęboko przeżywane emocje głównego bohatera. Film poraża siłą stonowanej, ale poruszającej kreacji Tommy Lee Jonesa.". David Ansen, NEWSWEEK

"Zaangażowanie aktorów i znakomity scenariusz wynoszą In the Valley of Elah znacznie ponad poziom Miasta gniewu. Richard Corliss, TIME

[q]Tommy Lee Jones w życiowej formie"
.Lou Lumenick, THE NEW YORK POST

"Film, który nie daje spokoju. Po wyjściu z kina widz będzie zdruzgotany, ale na pewno do głębi poruszony". Claudia Puig, USA TODAY

"Wyjątkowo smutny i udany film, który pokazuje, jak wielkie wydarzenia wpływają na życie prostych ludzi". Richard Schickel, TIME

"Paul Haggis naprawdę wierzy, że filmy mogą coś znaczyć, a nawet zmieniać świat. Jego scenariusz nie traktuje o wojnie, lecz o zaniku człowieczeństwa, które dotyka cały naród. In the Valley of Elah nie jest filmem genialnym, ale niezbędnym". Peter Travers, THE ROLLING STONE

"Perfekcyjna obsada w filmie, którego twórca zamiast szukać taniej sensacji, wnika głęboko w nasze obawy. Nikt inny nie mógłby zagrać roli Tommy Lee Jonesa, który opowiadając o walce Dawida z Goliatem udziela idealnej lekcji odwagi". Roger Ebert, CHICAGO SUN-TIMES




Tagi: Charlize Theron | In the Valley of Elah | Paul Haggis | Tommy Lee Jones | W Dolinie Elah


Czytaj również

The Old Guard
Umiera się więcej niż raz
- recenzja
Lincoln
Tak rodzi się historia na ekranie
- recenzja
Prometeusz
'If you can't see the one you'd love. Love the one you've seen.'
- recenzja
Królewna Śnieżka i Łowca
Uroda to nie wszystko
- recenzja
Hancock
Niekonsekwentny Supermenel

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.