» Blog » The Perilous Wilds – Rzut Kością
04-10-2015 11:43

The Perilous Wilds – Rzut Kością

Odsłony: 184

The Perilous Wilds – Rzut Kością

Recenzja pochodzi z bloga Gibberling Press

Kolejna niedziela, kolejny rzut kością. W ten weekend przeczytałem The Perilous Wilds autorstwa Jasona Lutes. Jest to dodatek do Dungeon World, który skupia się na zwiedzaniu świata poza podziemiami. Projektem interesowałem się od dawna, ponieważ autor wrzucił darmowe demo podręcznika (wtedy jeszcze pod tytułem „Perilous Journeys„), z którego korzystałem aż do dzisiaj. Wydrukowana broszura była cały czas w użyciu i zawsze ją miałem przed nosem. Ale co czyni PW tak dobrym suplementem do moich sesji?

Zacznijmy od tego, że zrzuca z MG duży ciężar, jakim jest wymyślanie od zera wydarzeń, jakie mogą się zrodzić w czasie podróżowania z miasta A do miasta B (lub w kompletnie nieznany kierunek). Dodatek jest wypchany wieloma tabelami, dzięki którym możemy wygenerować... WSZYSTKO! Od starożytnych, ośmiorniczych ruin pokrytych ognistymi grzybami, aż po cuchnące świątynie dziesięciogłowego smoka na środku lodowej pustyni. Mając w ręku k12 (dodatek korzysta głównie z niej) możemy stworzyć naprawdę niesamowite rzeczy, które postacie mogą napotkać na swojej drodze - miejsca, kreatury, rzeczy. Tabele jednak nie tylko się przydadzą w czasie podróży pomiędzy krainami, w PW znajduje się również rozdział, który przedstawia ciekawe zasady generowania lochów, oraz opisywania ich za pomocą cech.

A skoro jesteśmy przy dodatkowych zasadach, te są przydatne nie tylko przy prowadzeniu DW, ale niemal każdego fantasy. Lutes wymyślił ciekawą "zabawę", dzięki której gracze wspólnie z MG mogą stworzyć krainę, w której będzie się rozgrywać przyszła kampania. Wystarczy mieć pustą kartkę A4 i kilka ołówków, jeden z graczy bierze kartkę, rysuje szkic jakiejś krainy, opisuje ją za pomocą cech z podręcznika (lub losuje), wymyśla miejsca (lub losuje) i podaje kartkę dalej. Tym sposobem dodajemy kolejno regiony, ciekawe punkty, żyjące miasta i miejsca, które są znane bohaterom graczy (np. klasztor, gdzie ćwiczył się drużynowy templariusz, lub magiczna wieża, w której kiedyś siedział nasz czarodziej). W kilka chwil mamy stworzoną krainę, którą sami jako MG na pewno byśmy nie wymyślili, ponieważ kartka została zbombardowana nie tylko wyobraźnią prowadzącego, ale każdego uczestnika gry.

PW modyfikuje (przede wszystkim poszerza) również niektóre ruchy z Dungeon World, które mają coś wspólnego z podróżą. Dodaje również kolejne, jak np. szukanie jedzenia, radzenie sobie z kiepską pogodą itp. W podręczniku pojawia się również kilka dodatkowych klas specjalnych: delver (eksplorator podziemi), odkrywca, łowca, przywódca oraz zwiadowca. Suplement również znacznie modyfikuje zasady bohaterów niezależnych z Dungeon World, dodając im jeszcze więcej życia (i przydatności). Jeśli grasz postacią, która posiada zwierzaka lub chce przewodzić armii zbrojnych, to będziesz bardzo zadowolony.

Pozostałe rozdziały to porady, które mówią nam (w trochę humorystyczny sposób) jak stworzyć ciekawy świat fantasy: jak rozplanować krainy, jak korzystać z różnych języków naszego świata w czasie wymyślania nazw (tę technikę już znałem, NAPRAWDĘ polecam wszystkim, by to przeczytali) i jak rysować mapy. Z tych kilkunastu stron dowiedziałem się więcej, niż z fatalnego (przepraszam) "Światotworzenia" do Savage Worlds, którego czytałem wieki temu... Wszystko tutaj zostało wsparte przykładami oraz dodatkowymi tabelami, które pozwolą nam szybko wygenerować nazwy miejsc czy różnych innych obiektów.

Na koniec muszę pochwalić kapitalną oprawę graficzną podręcznika. Ilustracje (w tym okładka) są naprawdę przepiękne i świetnie oddają klimat Dungeon World. Layout jest niezwykle przyjemny dla oka i dopiero pod koniec czytania zauważyłem, że tekst w ogóle nie jest wyjustowany, co w sumie w połączeniu z ilustracjami Keny'ego Widjaja wygląda bardziej... szlachetnie (zapewne gdybym wypuścił jakiś własny niewyjustowany tekst, to krytycy rozerwaliby mi pośladki)? Wszystko wygląda jeszcze lepiej w druku i z tego co zauważyłem, inne podręczniki tego autora są w podobnym stylu, więc naprawdę mnie kusi zakupienie ich i puszczenie przez drukarnię...

The Perilous Wilds można zakupić na DriveThruRPG za kilka dolarów. Jeśli prowadzicie Dungeon World lub jakieś inne fantasy, lub po prostu interesują was teksty na temat tworzenia świata do RPG, to naprawdę polecam zakup.

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.