» Recenzje » Szmal

Szmal


wersja do druku

Gangsterski układy

Redakcja: Balint 'balint' Lengyel

Szmal
To co uwielbiam w grach karcianych to przede wszystkim szukanie zależności między kartami, tworzenie sprawnie działających silniczków, kombosów i wyciskanie z kart maksimum możliwości. Na rynku mamy co najmniej kilka świetnych tytułów oferujących tego typu rozgrywkę, niemniej gier mieszczących się w niewielkim pudle i trwających około 30 minut nie ma zbyt wiele. Jednakże Szmal, czyli polska edycja Greed, która ukazała się niedawno nakładem wydawnictwa REBEL.pl, jest przykładem gry i szybkiej i kompaktowej w swym rozmiarze.

 

 

Autorem gry jest Donald X. Vaccarino, projektant znany w świecie planszówek przede wszystkim z Dominiona – słynnej i bogatej w dodatki karcianki wykorzystującej mechanikę budowania talii. Choć Amerykanin do płodnych twórców nie należy – lwią część jego produkcji stanowią dodatki -  nie można odmówić mu solidnego rzemiosła w projektowaniu gier. Poza wspomnianym Dominionem udowadnia to opisywane niedawno na łamach naszego serwisu Królestwo w Budowie, które doczekało się nagrody Spiel des Jahres 2012 oraz – a jakże – kilku dużych i małych dodatków.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Ile szmalu kryje Szmal?

Przejdźmy jednak do bohatera dzisiejszej recenzji. Szmal fabularnie przenosi nas do lat 60. gdzie od dwóch do pięciu graczy wciela się w szefów gangów, dla których najważniejszym celem jest zdobycie władzy i oczywiście zbicie grubego majątku. Napady na bank, kradzieże, nielegalne interesy, nocne kluby, domy, a czasem i sięgnięcie po broń – wszystko to odnajdziemy w trakcie rozgrywki, ale tylko od nas będzie zależało w którą stronę pokierujemy nasze interesy. Brzmi naprawdę ciekawie prawda? 

Zanim jednak przejdziemy do opisu rozgrywki, zobaczmy jak prezentuje się zawartość pudełka. Wewnątrz znajdziemy przede wszystkim 80 kart, wśród których należy wyróżnić: gangsterów posiadających specjalne zdolności, własności generujące głównie pieniężne zyski oraz karty akcji pozwalające wykonać specjalną, opisaną na karcie czynność. Zestaw uzupełniają jeszcze karty banknotów oraz garść znaczników rozwoju. Całość wykonana jest naprawdę solidnie. Graczom mającym styczność z produktami wydawnictwa Queen Games, nie trzeba więcej tłumaczyć. Jedynie pudełko, mimo niewielkich gabarytów, wciąż zawiera sporo powietrza, ale patrząc na serię Dominiona, prawdopodobnie niedługo wypełni się ono dziesiątkami nowych kart.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Od zera do milionera

Pod względem mechaniki, w Szmalu mamy do czynienia z draftem opierającym się na budowaniu swojej talii w trakcie partii. Rozpoczynając partię posiadamy na ręce 12 kart, z których co rundę wybieramy jedną, a resztę przekazujemy dalej - graczowi po lewej stronie. W ten sposób rozgrywamy dwie pierwsze rundy, w których przygotowujemy naszą "rękę" do właściwej rozgrywki. Dopiero od trzeciej rundy, kiedy każdy posiada już 3 karty na ręce, wybieramy jedną z nich i jednocześnie odkrywamy zagrywając do naszego obszaru nowego gangstera lub własność czy też wykonując akcję specjalną. Kolejność graczy podyktowana jest kartami od najniższego do najwyższego numeru. Tak naprawdę to tyle, jeśli chodzi o ogólny schemat rozgrywki, jednak - jak to w karciankach najczęściej bywa – sedno gry leży w cechach poszczególnych kart, odnajdywaniu zależności między nimi i tworzeniu tak uwielbianych przez graczy "kombosów". 

Występujące w grze karty najczęściej posiadają pewien koszt lub wymagania, które należy spełnić, aby skorzystać z danej karty. Koszty, które należy ponieść to zazwyczaj wyznaczona suma gotówki, choć niektóre z kart można zagrać wyłącznie kosztem jednego z naszych gangsterów lub wykupionej wcześniej własności. Inne mogą wymagać posiadania odpowiednich wpływów w wybranych kręgach  przestępczych symbolizowanych przez ikony na kartach – tych kontaktów dostarczają nam najmowani w trakcie partii gangsterzy.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Nabywając nową własność, umieszczamy na niej znaczniki rozwoju w liczbie równej symboli, które widnieją na karcie oraz ikonek powtarzających się na innych, wcześniej zagranych przez nas własnościach. Przykładowo, im więcej posiadamy własności zajmujących się prostytucją, tym każda kolejna taka instytucja zapewni nam większe dochody, a na końcu rozgrywki każdy znacznik rozwoju przeliczony zostanie na dodatkowe zasoby finansowe. Z kolei gangsterzy oraz akcje specjalne pozwolą nam pomnażać majątek, zdobywać dodatkowe bonusy i możliwości oraz krzyżować szyki naszym przeciwnikom. Kluczem oczywiście jest znalezienie zależności między kartami i odpowiednia kolejność ich zagrywania, tak by w efekcie stworzyły porządną maszynkę do zarabiania pieniędzy.

Po około 30 minutach – tyle bowiem czasu zajmuje przeprowadzenie wszystkich dwunastu rund – partia dobiega końca, sumujemy zdobytą gotówkę (zarówno tą zdobytą w trakcie gry jak i pochodzącą ze znaczników rozwoju na naszych własnościach), a zwycięzcą zostaje gracz posiadający najwięcej pieniędzy.

Liczy się tylko szmal!

Jak widać, Szmal charakteryzuje się prostymi i klarownymi regułami, które bez problemu zdołamy wytłumaczyć każdemu w ciągu zaledwie kilku minut. Próg wejścia jest naprawdę niski - wystarczy załapać kilka podstawowych zasad, a później pozostaje już tylko szukanie współgrających kart i wyciskanie z nich maksimum możliwości, czyli to co w karciankach lubię najbardziej. Sam sposób prowadzenia rozgrywki, w którym najpierw przygotowujemy naszą rękę, a następnie rozpoczynamy właściwą rozgrywkę, wybierając zawsze jedną z 3 dostępnych kart, sprawdza się bardzo dobrze. Nie jesteśmy ograniczeni do jednej, konkretnej karty, którą wybraliśmy - zawsze możemy planować z wyprzedzeniem na co najmniej dwie tury do przodu, co pozwala ułożyć optymalny plan działania.

Ze względu na to, iż na każdego gracza przypada 12 kart, w rozgrywkach dwuosobowych wykorzystujemy jedynie 24 z 80 kart, co z jednej strony daje sporą regrywalność, a z drugiej powoduje, że przy pechowym rozdaniu, nie zdołamy nic ugrać. Szczególnie istotne jest, aby pojawiły się karty, dające nam chociaż minimalny zastrzyk gotówki na starcie tak, abyśmy później mogli choć trochę rozwinąć skrzydła. Musimy być przygotowani na to, że raz na kilka rozdań, zdarzy się partia nudna i nieco jałowa. Wraz ze wzrostem liczby graczy, mamy mniejszą kontrolę nad rozgrywką, niemniej istnieje większe prawdopodobieństwo znalezienia świetnie współgrających ze sobą kart. Dla mnie optymalnie jest przy 3-4 graczach, choć dwuosobowo też sprawdza się świetnie, ale pod warunkiem, że trafią się dobre karty.

Do nieco kontrowersyjnych elementów należy temat gry. Znajdą się zapewne osoby, których taka tematyka odrzuci, z kolei miłośnicy chociażby serii Grand Theft Auto poczują się tutaj jak ryba w wodzie. Połączenie prostoty zasad oraz intrygującej tematyki świetnie nadaje się na wciągnięcie w grę zupełnie zielonych w temacie planszówek graczy. Nie zmienia to jednak faktu, iż Szmal w swoich niewielkich gabarytach kryje szybką, prostą oraz dającą spory wachlarz możliwości rozgrywkę. Oczywiście z czasem układane kombinacje mogą zacząć nużyć, z pewnością jednak można liczyć w przyszłości na zastrzyk nowych kart, które odświeżą rozgrywkę i być może pozwolą na jeszcze bardziej efektowne zagrania. Wśród małych karcianek, jest to zdecydowanie jedna z ciekawszych pozycji, która spodoba się zarówno geekom, jak początkującym graczom.

Plusy:

  • proste zasady dające wytłumaczyć się w kilka minut
  • mechanika draftu i wyboru jednej z trzech posiadanych kart
  • spory wachlarz możliwości
  • solidna jakość wydania
  • przejrzysta instrukcja
  • krótki czas rozgrywki

Minusy:

  • przy pechowym dociągu kart, zdarzają się partie, w których ciężko jest coś ugrać (wraz ze wzrostem liczby graczy, efekt ten zanika)
  • przy pięciu graczach jest zbyt mała kontrola nad rozgrywką

Plusy/Minusy (w zależności od indywidualnych preferencji):

  • kontrowersyjna tematyka oraz styl oprawy graficznej, mogą przyciągać, jak i odpychać graczy

 

Dziękujemy wydawnictwu REBEL.pl za przekazanie egzemplarza do recenzji

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
8.5
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Szmal (Greed)
Typ gry: karciana niekolekcjonerska
Projektant: Donald X. Vaccarino
Ilustracje: Patrick Rennwanz, Claus Stephan
Wydawca oryginału: Queen Games
Data wydania oryginału: 2014
Wydawca polski: REBEL.pl
Data wydania polskiego: 2015
Liczba graczy: od 2 do 5
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: ok. 30 min.
Cena: 89,95 zł



Czytaj również

Królestwo w budowie
Żeby wszędzie tak budowali...
- recenzja
Ucieczka: Świątynia Zagłady
Indiana Jones w 10 minut
- recenzja
Szogun
- recenzja
Szogun
Fotounboxing #11
Zamki Toskanii
Toskania równie piękna jak Burgundia
- recenzja
Dungeons & Dragons: Wybrzeże Mieczy
Skurczone Zapomniane Krainy
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.