» Recenzje » Stalowa Policja

Stalowa Policja


wersja do druku

Nigdy nie zadzieraj ze Stalową Policją

Redakcja: Tomasz 'earl' Koziełło
Ilustracje: Joanna 'Senthe' Falkowska

Stalowa Policja
Stalowa Policja to pierwszy dodatek do Neuroshimy Hex!, jaki otrzymaliśmy w tym roku. Z okazji piątych urodzin gry Wydawnictwo Portal przewidziało wydanie kilku army packów, zawierających po jednej armii. Przyjrzyjmy się więc twardym chłopcom, walczącym w imię sprawiedliwości. Armię otrzymujemy w bardzo małym pudełeczku, co jest zdecydowanie miłą odmianą. Tym razem żetony różnią się nieco od tych znanych z poprzednich dodatków – są trochę cieńsze i mają lekko chropowatą fakturę. Choć nie udało się ustrzec starego problemu z nierówno przyciętymi jednostkami, nie są to niedokładności znaczące. Dodatkowo otrzymujemy mnóstwo małych znaczników obrażeń (zajmujących wolne miejsce w wyprasce), dwa znaczniki armii, żeton Stalowej Sieci oraz niedużą instrukcję. Cecha specjalna Sztabu okazuje się zupełnie niespotykana – ma on możliwość zarzucenia na dowolną, nieposłuszną prawu jednostkę Sieci, która zdjęta zostaje dopiero wraz ze śmiercią delikwenta. Poza dość typowymi strzelcami w naszej armii znajdzie się także kilka innych ciekawych person, takich jak Egzekutor, czyli spadający z góry wyrok śmierci, sieciarz obdarzony cechą Transportera czy Sędzia, odbijający ciosy zadane mu w plecy. Wielu naszych chłopców wyposażonych jest w praktyczne pancerze, a dodatkowo będziemy dysponować bardzo dobrymi modułami. Oczywiście, armia ma także swoje wady, a zaliczyć do nich można między innymi niską inicjatywę i wytrzymałość jednostek, słabą mobilność, braki w oddziałach walczących wręcz, a także fakt, że moduły skierowane są na ogół tylko w dwóch kierunkach.
Stalowa Policja to twardy i nieobliczalny przeciwnik. Dzięki swej Sieci i Egzekutorowi łatwo pozbywa się najbardziej niewygodnych jednostek przeciwnika, a mobilni Sędziowie wspomagani modułami zadają mnóstwo obrażeń wrogiemu Sztabowi. Dodatkową frajdę przynosi fakt, że, podobnie jak Smart, Policja ma spore możliwości wykonywania dodatkowych działań w swojej turze (odpychanie, poruszanie, sieciowanie Sztabem, wykorzystanie cechy sieciarza). Zdecydowanie nie jest to "samograj", wymaga raczej doświadczenia i minie sporo czasu, nim wyczerpiemy możliwości strategiczne, jakie daje. Jedyne oczywiste posunięcie to umieszczenie Sztabu w rogu i bronienie go właśnie tam, a to ze względu na nieograniczony zasięg Sieci. Gra przeciwko Policji wymaga ogromnej zmiany sposobu myślenia, na przykład rozproszenia ataku na kilka niezależnych jednostek i eliminowania najgroźniejszych modułów. Paradoksalnie dobrze jest też chronić jednostkę skazaną na śmierć, a więc objętą Stalową Siecią, aby nie dopuścić do zdjęcia i powtórnego użycia żetonu Sieci. Należy też wykorzystywać własną wyższą inicjatywę i możliwość ruchu, by unikać strzeleckich ataków. Cecha Sztabu i Sędziów może początkowo powodować spore kłopoty. Stalowa Sieć, zrzucana w dowolnym momencie na dowolną jednostkę i tym samym eliminująca ją z gry, to potężna broń. Należy jednak zauważyć, że osłabia ją koszt i możliwość użycia de facto tylko kilka razy na grę (ponieważ uwięzionego w sieci nieszczęśnika należy jeszcze wyeliminować podczas bitwy). Niewłaściwe, za wczesne czy pochopne użycie Sieci nie skończy się dla Policji niczym dobrym. Sędziowie z kolei potrafią wchłonąć i odbić nieskończoną ilość obrażeń zadanych z jednego kierunku, lecz trzeba ich najpierw odpowiednio ustawić, a i tak zaatakowani z przynajmniej dwóch stron stają się zupełnie bezradni. Egzekutor zaś to podrasowany odpowiednik Granatu czy Snajpera. Nie jest więc prawdą, że Policja to armia niezbalansowana i zbyt potężna. Przy umiejętnej i ostrożnej grze, wykorzystując błędy przeciwnika, można ją pokonać tak samo jak każdą inną (choć pewnie łatwiej będzie to zrobić Borgo niż Neodżunglą).
Stalowa Policja to armia różnorodna i opancerzona jak Moloch, dziwna jak Smart i ciekawa jak Hegemonia. Cecha Sztabu dodaje jej tylko wyjątkowości i czyni zupełnie specyficznym przeciwnikiem. Dodatkową zaletą jest kieszonkowe wydanie i dość niska cena. Uważam Stalową Policję za jeden z bardziej udanych dodatków do Neuroshimy Hex i życzę sobie oraz wszystkim fanom następnych, tak dobrze przetestowanych armii w tym roku. Plusy:
  • oryginalna, ale nie przekombinowana
  • dobrze zbalansowana
  • daje sporo nowych możliwości, zmusza do intensywnego myślenia
  • przemyślana umiejętność Sztabu
  • dość tania
  • małe pudełko, dołączone żetoniki obrażeń
Minusy:
  • cienkie, choć teoretycznie lepszej jakości żetony
  • wywraca całą rozgrywkę do góry nogami, co może początkowo sprawiać problemy
  • schematyczne wykorzystanie Sztabu
  • niekonkretny fluff
Dziękujemy Wydawnictwu Portal za udostępnienie egzemplarza dodatku do recenzji.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
8.5
Ocena recenzenta
7.94
Ocena użytkowników
Średnia z 9 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 7
Obecnie grają: 3

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Neuroshima Hex: Stalowa Policja
Seria wydawnicza: Neuroshima Hex
Typ gry: strategiczna
Projektant: Michał Oracz
Ilustracje: Piotr Foksowicz
Data wydania oryginału: 23 marca 2012
Wydawca polski: Portal
Wiek graczy: od 8 lat
Czas rozgrywki: ok. 30 minut
Cena: 29,99 zł



Czytaj również

Neuroshima HEX: Death Breath
Heksagonalne zombie
- recenzja
Missisipi
Truciciele znad ścieku
- recenzja
Neuroshima Hex! Sharrash
Wybuchowe szczury
- recenzja
Bohater Maxx
Zostań Stalowym Policjantem lub zakałą ludzkości
- recenzja
Neuroshima Tactics
Przyczajony Posterunek, ukryty Moloch
- recenzja
Neuroshima Hex
- recenzja

Komentarze


Aesandill
   
Ocena:
+1
Niska ilość wojowników(ale o doskonałej jakości), zapomniałaś wspomnieć o tej cesze. Najlepszą taktyką okazuje się(na razie) niszczenie wojowników, bo bez sędziów Stalowa jest dość bezradna.



Z pozostałych cech to raczej przeciętne obrażenia, niska inicjatywa, cecha sztabu zjadająca nam żywotność.

Słabo (gorzej niż z innymi)sobie radzi z armiami szybkimi (posterunek), tymi o dużych obrażeniach (Hegemonia) i licznymi o dobrej inicjatywie atakującymi w wielu kierunkach (borgo).


Cena nie powala. Dość drogo jak na jedną armie, z drugiej strony to nie taki duży wydatek jak na chwile.

Mam na koniec pytanie, co znaczy w minusach "niekonkretny fluff" ?
09-07-2012 23:36
Senthe
   
Ocena:
+1
Wiesz, nie skupiałam się na analizie mocnych i słabych stron armii, a raczej na ocenie ogólnej grywalności :). Oczywiście masz rację.

Co znaczy niekonkretny fluff - do tej pory nie bardzo rozumiem, co w tym świecie robi Stalowa Policja, mimo że przeczytałam na ten temat chyba dwa felietony i parę krótkich opisów. Wobec czego wydaje mi się, że coś tu jest nie tak ;)

EDIT:
A w ogóle to pogadamy na Zlocie, o :D
10-07-2012 00:09
Aesandill
   
Ocena:
+2
Stalowa policja pojawiła się w podstawce, choć jako mniejsza organizacja. Co prawda też mnie zaskoczyło że zrobili z nich armie, ale patrząc na Dancersów przestaje się dziwić ( i na agentów molocha z innych pozycji Portalu). Chyba zwyczajnie firma odchodzi od produktów mocno zintegrowanych z RPG, a przerzuca się na "luźne inspiracje postapo.

A Stalowa z Nuero 1.5 to takie skrzyżowanie sędziego dreda z bractwem stali. Czyli jak wepchnąć dwa fajne motywy które nie do końca pasują do neuro.
10-07-2012 00:13
Krzyś
   
Ocena:
0
Uwielbiam Hexa. Ale "niekonkretny fluff" to jego największa wada, od początku. Dla mnie samo sedno rozgrywki fabularnie się nie trzyma kupy, to co widzę w planszówce słabo się ma do tego o czym czytałem w podręczniku do RPGa.
10-07-2012 00:14
Aesandill
   
Ocena:
+1
@ Khorn
Moim zdaniem co do armii jest bardzo nierówno w tym temacie:

Posterunek z hexa - jedno z najlepszych odwzrowań frakcji w grze planszowej. Aż czuć tą partyzantkę.

Hegemonia - Podobnie

Moloch - Hell yeah

Mutki - troszkę sztucznie, ale co tam

Nev York - jak dla mnie, czysta esencja

Neu - lipa

Smart - jeszcze większa lipa. Gdzie modułowośc? Gdzie latanie?

Vegas - naciągane

Stalowa policja - troszkę zgrzyta

Dancers - na razie nie widzę żadnego powiązania.
10-07-2012 00:17
Krzyś
   
Ocena:
+1
Dancers to przecież armia wymyślona i od strony mechanicznej i fabularnej przez jakiegoś skandynawskiego kolesia. Ekipie Portalu się tak spodobała że ją oficjalnie wypuszczają. (a przynajmniej tak mi powiedzieli na Pyrkonie)
10-07-2012 00:31
Senthe
   
Ocena:
+1
True. Pewnie dlatego w ogóle nie ma związku ze światem. Zagramanicą nie mają jeszcze pojęcia o Neuroshimie RPG ;). Miejmy nadzieję, że mają przynajmniej pojęcie o grywalności i balansie :P
10-07-2012 00:34
Krzyś
   
Ocena:
+1
Przeglądałem poprzednią wersję Dancersów, tą darmową, ciężko stwierdzić czy jest przegięta czy odwrotnie. Zwłaszcza że nie stosuje się do niej żadna logika z innych armii.
10-07-2012 00:37
~Board Times

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
Moge sie mylic, ale Portal nie wysyla swoich gier do recenzji, a robi to jego dystrybutor, czyli rebel.
10-07-2012 14:22
~?

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
A co to ma do rzeczy kto wysyla... ?
10-07-2012 15:35
Senthe
   
Ocena:
+1
Hmm... Widać dla nas Portal zrobił wyjątek :P
10-07-2012 17:28
~Neurocide

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
@Board Times - jeśli dystrybutor wysyła to też fajnie, ale o ile pamiętam, to Portal miesięcznie wysyłał sporo gier do recenzji (a także jako wsparcie dla świetlic, bibliotek i klubów) bezpośrednio od siebie, zaraz jak przyszły paczki z drukarni.
10-07-2012 21:33
~olewka

Użytkownik niezarejestrowany
    ha
Ocena:
0
Dodatek bardzo ciekawy. na plus, pasuje do reszty dodatków i podstawki i na plus oczywiście cena. Zgadzam się co do zaplecza fabularnego, jest co najmniej taka sobie, chyba można było to zrobić lepiej.
10-07-2012 22:21
~garfields

Użytkownik niezarejestrowany
    zdjęcia
Ocena:
0
do artykułu zostały robione kapciem czy drzwiami od lodówki?

:) Sam tym tekst i dodatek rzeczywiście ciekawe
11-07-2012 12:46
KFC
   
Ocena:
+1
nie przesadzaj widziałem gorsze zdjęcia tutaj, te są ok.
11-07-2012 12:49
Senthe
   
Ocena:
+1
Nie jestem fotografem, stać mnie tylko na nędzny zardzewiały toster (taki post-apo) ;)
11-07-2012 16:32
Aesandill
   
Ocena:
0
Dobre są, nie ma co marudzić. Mi się spodobały
11-07-2012 17:04
Rege
    Stalowa Policja = swietna armia
Ocena:
+1
Siema.

Stalowa Policja to imho jedna z najlepszych hexowych armii. Najlepsza w tym sensie, w którym piszę Senthe w swojej recenzji: jest dobrze zbalansowana, w dodatku grając nią czujesz, że ma kopa, co nie wszystkim hexowym armiom się udało. Do tego 29 zeta za armie to nie jest taka zła cena imho.

Nie rozumiem natomiast ludzi, którzy narzekają na niepowiązanie Stalowej Policji ze światem Neuroshimy; świata-kalejdoskopu, który swoje istnienie zawdzięcze dziesiątkom dzieł kultury, które Portal upchnął w jednym podręczniku i dodał kilkadziesiąt/set kolejnych w licznych dodatkach. Mi się klimat, praworządnej do przesady, Stalowej Policji podoba(taka odwrócona Hegemonia). Zresztą założę się, że jak armia sie dobrze sprzeda, to do RPG dopiszą dodatek i nagle w i tak już zatłoczonym świecie Neuroshimy znajdzie się miejsce na kolejną frakcje. W zasadzie już się znalazło.
11-07-2012 22:14
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Mi się bardzo podoba gra Hive. :-)
11-07-2012 22:37
Salantor
   
Ocena:
0
O Stalowej Policji będzie nieco więcej w nowym dodatku do Neuro, także tego :]
11-07-2012 23:18

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.