» Blog » Sen to czy Jawa?
25-12-2013 16:53

Sen to czy Jawa?

W działach: sny, oneiros, rpg | Odsłony: 185

Sen to czy Jawa?

 

Jednym z największych wyzwań przy projektowaniu gry w snach, jest stworzenie jej tak, aby świat, bohaterowie graczy, oraz wyzwania jakie przed nimi stoją, łączyły się z oniryczną konwencją. Niestety w większości tego typu gier oniryczny pierwiastek zajmuje miejsce tylko w jednej z tych rzeczy, lub też sen zdobi tylko sam tytuł. Ten ostatni przypadek dotyczy głównie mainstrimowych tytułów, gdzie sen został zawarty w któryś tam dodatku rozwijającym świat, lecz z rzadka mechanikę. Z tego powodu w poniższych przykładach są wykorzystane głównie gry Indie i autorki.

 

Standardowym podejściem jest wrzucenie bohaterów rodem z dowolnego systemu RPG w świat snów, co można poznać po charakterystyce zawierającej standardowe cechy jak siła lub zwinność, a używających tak przyziemnych umiejętności jak wspinaczka lub pilotaż helikopterów. Przykładem takiej gry może być "Dreamwalker RPG" (w obydwu edycjach). Przygody rozgrywane w tej grze polegają na walce z sennymi najeźdźcami, lecz od standardowej gry RPG różni się ona tylko tym, że bohaterów można wrzucić w dowolny świat, nie wywracając do góry nogami stylistyki kampanii, bo w końcu każdy śni coś innego. Znalezienie wroga, pościgi i walka nie odbiega już tu tak bardzo od tego, co można znaleźć w innych grach fabularnych.

Podobną grą jest "Dreamscape", minigra napisana w ciągu 24 godzin na konkurs odbywający się na stronie Forge i inspirowana sagą Mastertona o wojownikach nocy. Tutaj też mamy dostęp do dowolnego świata snu i walczymy z demonami ich nawiedzającymi, lecz bohaterowie mają już tu nadprzyrodzone zdolności. Kostkowa mechanika sprawia jednak, że takie postacie różnią się od magów ze świata fantasy tylko tym, że zamiast odnawiania many lub uczenia się na nowo zaklęć, używają jednej z postaci jako źródło mocy.

 

Inne gry wrzucają do snu ciekawych bohaterów, lecz tworzą jeden sterylny świat. Przykładem może być "Lacuna Part I. The Creation of the Mystery and the Girl from Blue City" w której bohaterowie graczy posiadają nadludzkie możliwości, lecz są ograniczeni do jednego sennego miasta. Ciekawym zabiegiem w tej grze jest wpływ używania nadludzkich zdolności z tętnem ciała pozostawionego na jawie. Im częściej używa się mocy, tym tętno wzrasta, co może doprowadzić do zatrzymania serca.

Podobną grą jest przetłumaczony z angielskiego na polski: "Kiedy Rozum Śpi". Co prawda nie mamy tu powiedziane w prost, że bohaterowie znaleźli się we śnie, lecz oniryczny charakter miasta, oraz zmor go zamieszkujących, daje jednoznaczne skojarzenie. Postać wchodząca do gry ma tu jedną nadludzką zdolność, lecz dodatkowo gracz może mechanicznie wpływać na szansę powodzenia testu, z pewnymi konsekwencjami. Ciekawym elementem tworzenia postaci jest tu ustalenie na początku motywacji bohatera, co ma pomóc MG w przygotowywaniu przygód.

 

Grą dużo bliższą onirycznym klimatom jest "IntoDreams", w której tworzy się postać uwolnioną od okowów ciała, a scharakteryzowaną jedną rolą i cechami uwolnionymi od przyziemnych umiejętności. Dodatkowo każdy ma możliwość wpływania na sen zmieniając go podłóg swej woli, lub dodając jakiś częściowo losowy element. Tutaj naprawdę można poczuć się jak Oneironauta, lecz gorzej z przygodami, które można scharakteryzować jedną dziecięcą grą: ciepło-zimno. W poprzednich grach przygody wyglądały dość standardowo, eksploracja, śledztwa i walka. W tej grze głównym motorem jest szukanie czegoś nieokreślonego w żaden sposób, a nóż się znajdzie, oraz zabawa światem dzięki garści kostek. Jak dla mnie cel jest tu zbyt oderwany od postaci i świata snu, bo czym dla gracza są uniwersalne idee ukryte w kubku od herbaty, nawet gdy dotknięcie tego kubka przez postać zmienia świat na ziemi

W mojej grze "Oneiros: Karty Wyobraźni" starałem się zawrzeć jak najwięcej sennych elementów. Postacie zostały uwolnione od ciała w swojej charakterystyce, choć nie od elementów swojej psychiki. Narracyjno-karciana mechanika pozwala graczom na rzadko spotykana w innych grach dowolność w realizacji swoich akcji.  Każda udana i nieudana akcja będzie wpływać na sen i nie tylko może to dać modyfikatory do następnych testów, lecz także spowodować przebudzenie śniącego, co spowoduje zakończenie przygody. Oneiros jest to bardziej uniwersalna mechanika w stylu FATE lub Savage World, lecz w określonej rzeczywistości, choć w podręczniku są dwa przykładowe settingi.

 

Powyższe zestawienie na pewno nie jest kompletne, z polskich prób można wymienić "Dreamer przebudzenie", która jest pierwszą znaną mi autorką zahaczającą o senną konwencję, choć oniryczność kończy się na tytule. Ciekawszą pracą jest Jagminowe "SIGNUM", które mimo wstrzymania prac jest grywalną grą, w pewnych elementach podobną do komputerowego Tension. Parę prac z XIX edycji Nibykonkursu także pasowało by do tego zestawienia.

Z angielskich tytułów (które przeważają w tym zestawieniu) można wspomnieć "LUCID Dreamscape Reality", które stoi okrakiem między wpychaniem postaci w przyziemne ograniczenia we śnie, a dawaniem im onirycznych mocy. Ciekawszą pracą jest też "Dreamcatcher", który zawiera także ciekawą mechanikę chodzenia między snami różnych ludzi i wykorzystywania tego do kontrolowania ich.

 

Powyższe zestawienie nie odpowiada na pytanie, która z gier jest najlepsza, bo najważniejsza jest grywalność tytułu, a nie to jak wiernie odwzorowana jest w nim oniryczna rzeczywistość. Jako autor jednej z tego typu gier nie jestem tutaj obiektywny (czego nie ukrywam ;] ), lecz chcę pokazać, że moje Oneiros: Karty Wyobraźni nie są setną próbą podejścia do już wyeksploatowanego tematu.

PS. Część tego co rozumiem pod pojęciem oniryczne można przeczytać w jednej z poprzednich notek: http://polter.pl/Senny-Swiat-b17032

Komentarze


dzemeuksis
   
Ocena:
0

Wydrukowałem sobie i zbindowałem Onejrosa rzutem na taśmę za pięć dwunasta w wigilię. A pod choinką już czekały dwie pięknie ilustrowane talie kart...

25-12-2013 22:31
Thronaar
   
Ocena:
0

Mam nadzieję, że coś z tego wyniknie. ;]

26-12-2013 21:36

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.