» Systemy » Mein Panzer » Scenariusz - Operacja Epsom

Scenariusz - Operacja Epsom


wersja do druku

Bitwa o wzgórze 112


"Operacja Epsom"

26 Czerwca 1944
Francja
Południowy zachód od Caen

Żołnierze!
Dziś rusza ofensywa, która ma na celu przebicie się przez niemieckie linie na południowym zachodzie od Caen - na rzekach Odon i Orme. Umożliwi to okrążenie Caen od południa i ostateczne rozbicie sił niemieckich w tym regionie.

Pierwszym celem naszego uderzenia będzie zabezpieczenie przeprawy przez Odon. Gdy tego dokonamy, nasza ofensywa ruszy na wzgórze 112. Stanowi ono najważniejszy punkt strategiczny w rejonie, gdyż umożliwia obserwacje otaczających równin w promieniu kilometrów. Kto kontroluje wzgórze 112, kontroluje Normandię. Już za parę dni, na tym wzgórzu będzie powiewała brytyjska flaga!


"Operacja Epsom" jest scenariuszem do gry "Mein Panzer" opartym na autentycznej operacji wojskowej o tej samej nazwie, która rozpoczęła się 26 czerwca 1944 roku w Normandii (a więc w 20 dni po lądowaniu wojsk alianckich we Francji) i zakończyła się porażką Brytyjczyków. Opisuje on zdobycie przeprawy przez Odon, która miała miejsce 27.06.1944 i następującą po niej ofensywę na Wzgórze 112. Sam przebieg scenariusza nie stara się jednak wiernie naśladować losów wojsk brytyjskich i niemieckich, które starły się w tym rejonie.

W celu uproszczenia scenariusza i dostosowania go do skali rozgrywki Mein Panzer, zredukowano liczebność oddziałów biorących udział w walce. I tak Brytyjczycy w tym scenariuszu, zajmujący Baron będą wkraczali tam nie w sile 4 kompanii, tylko 4 plutonów. Analogicznie skala mapy jest mniejsza.

Ramy czasowe również zostały nieco zmienione - w rzeczywistości walki o Wzgórze 112 toczyły się aż do 1 lipca, lecz w tym scenariuszu przedstawione zostały tylko starcia drugiego i trzeciego dnia operacji (27.06 i 28.06).
W rzeczywistości zajęcie przeprawy przez Szkotów miało miejsce 27 czerwca ok. godziny 17.00, następnie zajęli oni Baron. Posiłki brytyjskie dotarły do Baron w pół godziny przed północą, wyczerpani Szkoci mogli się wycofać. W nocy alianci mieli czas na umocnienie pozycji, mimo ostrzału artyleryjskiego. Ofensywa Brytyjczyków na Wzgórze 112 nastąpiła 28 czerwca nad ranem; Brytyjczycy odparli tego dnia trzy niemieckie kontrataki na wzgórze.
W celu uproszczenia rozgrywki można założyć, że całe starcie, wraz z atakiem na wzgórze, miało miejsce tego samego dnia przy takiej samej widoczności. Jeśli jednak ktoś pragnie zagrać w bardziej wyrafinowany scenariusz, może rozbić go na dwie części - czyli wieczór 27.06 i ranek 28.06, gdzie w nocy nastąpi przerwa na przegrupowanie, uzupełnienie strat i okopanie się na pozycjach [w tym przypadku proponuję przyznać obu stronom pluton inżynierów, by móc wykorzystać zasady engineer drop-in].

TEREN

Teren bitwy jest niemal idealnie płaski, pokryty charakterystycznym dla rejonu bocage. Okolicę pokrywają pola (zbliżają się żniwa) i łąki, poprzecinanie wysokimi żywopłotami, kamiennymi murkami i rowami, które mogą stanowić osłonę dla piechoty. Budynki w tych okolicach są zbudowane z mocnego kamienia i stanowią dobry punkt do obsadzenia przez piechotę. Rzeka Odon jest raczej płytka i może zostać sforsowana przez piechotę oraz pojazdy. Jej brzegi są jednak porośnięte rzadkim lasem, a poruszanie się przez niego grozi unieruchomieniem pojazdów. Płynie ona z zachodu na wschód, przy moście w Tourmeauville odbijając na północny-wschód, by połączyć się z rzeczką wpadającą do Odon od północy, i dalej płynąć prosto na wschód. Na rzece znajduje się tylko jeden wąski, kamienny most (o niskich brzegach nie oferujących osłony pojazdom), stanowiący jedyną przeprawę w tym rejonie z brzegu północnego na południowy, którym mogą przejechać czołgi. Tuż za mostem jest wioska Tourmeauville, na którą składają się 4 rozproszone gospodarstwa wiejskie, każde złożone z 3 budynków. Przedmoście jak i południowy brzeg zabezpieczone są okopami i zaporami przeciwczołgowymi (na drodze umieszczona jest zapora ze smoczych zębów, którą trzeba ominąć by wjechać na most). Tuż za mostem droga odbija na wschód, zatacza łuk z powrotem na południe i rozwidla się, w efekcie tworząc coś w stylu trapezu, w którego północno zachodnim wierzchołku znajduje się chateau (rezydencja); w południowo-wschodnim umieszczone jest miasto Baron. Jest ono raczej niewielkie, składa się na nie wiejska zabudowa i jeden kościół z wieżą, stanowiącą dobry punkt obserwacyjny. Z miasta prowadzą drogi na zachód i na wschód. Leży ono na północ od Wzgórza 112. Samo wzgórze jest raczej nieznacznym wzniesieniem terenu o dość dużej powierzchni, stanowiącym jednakże dobry punkt obserwacyjny, z którego widać całą okolicę. Sam szczyt wzgórza porośnięty jest lasem, zwanym Cornwall Wood. Zarówno miasteczko jak i wzgórze jest okopane i przygotowane do obrony. Za wzgórzem roztacza się podobna sceneria; na zachód od wzgórza znajduje się miasteczko Esquay, podobne w zabudowie do Baron.

Odcinek pod mapą ma długość 1 mili.

STRONY KONFLIKTU

Jednostki nie są zaznaczone na mapie, tylko ich orientacyjne położenie. Dokładnego rozmieszczenia dokonują sami gracze tuż przed rozpoczęciem gry, kierując się wytycznymi podanymi w opisach. Powinni zrobić to w tajemnicy, by dokładne rozmieszczenie jednostek znane było przeciwnikowi dopiero w momencie rozpoczęcia gry.
Należy zaznaczyć, że według założeń scenariusza zarówno Niemcy jak i Brytyjczycy nie dysponują amunicją APCR. Wprowadzenie jej jednak do gry nie powinno wpłynąć drastycznie na równowagę rozgrywki, dlatego kwestię użycia w scenariuszu tejże amunicji pozostawiam do rozważenia graczom i/lub organizatorowi scenariusza.

BRYTYJCZYCY

Siły w strefie walki

Wyspiarze rozpoczynają swoja ofensywę na most w Tourmeauville i miasto Baron, dysponując 2nd Argyll & Sutherland Highlanders (dalej nazywani 2A&SH), oraz wsparciem pancernym 23rd Hussars. Siły 2A&SH liczą 3 plutony dobrze wyszkolonej piechoty oraz pluton wsparcia (wszystkie na bren carrierach). Równie dobrze wyszkoleni 23rd Hussars dysponują dwoma plutonami czołgów Churchill. Na tyłach oddziałów brytyjskich rozlokowane są dwie sekcje ciężkiej artylerii, mające udzielić wsparcia Brytyjczykom. Obie sekcje mogą stawiać zasłonę dymną (amunicji starczy na dwie salwy na sekcję). Oprócz tego, Brytyjczycy mogą skorzystać z wsparcia ogniowego krążownika Royal Navy, zakotwiczonego na wodach Kanału. [zasada opcjonalna dla tych, którzy chcieliby przetestować zasady ostrzału off-board dla jednostek morskich].

1 pluton, 1 kompania piechoty zmotoryzowanej, 1 batalion, 2 pułk 2nd Argyll & Sutherland Highlanders

Wyszkolenie: veteran

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x PIAT stand (4 pociski)
1x samochód

3x Drużyna piechoty
1x Rifle/LMG stand
1x Rifle stand
2x Bren

1x Drużyna wsparcia
2x Rifle stand
1x 2" Mortar
1x Ciężarówka

* * *


2 pluton, 1 kompania piechoty zmotoryzowanej, 1 batalion, 2 pułk 2nd Argyll & Sutherland Highlanders

Wyszkolenie: veteran

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x PIAT stand (4 pociski)
1x samochód

3x Drużyna piechoty
1x Rifle/LMG stand
1x Rifle stand
2x Bren

1x Drużyna wsparcia
2x Rifle stand
1x 2" Mortar
1x Ciężarówka

* * *


3 pluton, 1 kompania piechoty zmotoryzowanej, 1 batalion, 2 pułk 2nd Argyll & Sutherland Highlanders

Wyszkolenie: veteran

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x PIAT stand (4 pociski)
1x samochód

3x Drużyna piechoty
1x Rifle/LMG stand
1x Rifle stand
2x Bren

1x Drużyna wsparcia
2x Rifle stand
1x 2" Mortar
1x Ciężarówka

* * *


Pluton wsparcia, 1 kompania piechoty zmotoryzowanej, 1 batalion, 2 pułk 2nd Argyll & Sutherland Highlanders

Wyszkolenie: veteran

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x samochód

2x Drużyna MMG
2x MMG stand
1x Bren

2x Sekcja moździerzowa
3x 3" moździerz
1x Bren

* * *


1 pluton, 1 kompania czołgów, 2 pułk pancerny, 23rd Hussars

Wyszkolenie: veteran

Skład:
5x A22 Churchill VI

2 pluton, 1 kompania czołgów, 2 pułk pancerny, 23rd Hussars

Wyszkolenie: veteran

Skład:
5x A22 Churchill VI

* * *


1 sekcja, 1 bateria ciężkich dział, 1 batalion, pułk artylerii 2nd Argyll & Sutherland Highlanders

Wyszkolenie: veteran

Skład:
1x Dowództwo baterii
1x Command stand
1x Ciężarówka radiowa
1x FO stand
2x samochód

2x Sekcja dział
2x Haubica 7.2"
2x ciągnik artyleryjski

* * *


2 sekcja, 1 bateria ciężkich dział, 1 batalion, pułk artylerii 2nd Argyll & Sutherland Highlanders

Wyszkolenie: regular

Skład:
1x Dowództwo baterii
1x Command stand
1x Ciężarówka radiowa
1x FO stand
2x samochód

2x Sekcja dział
2x Haubica 7.2"
2x ciągnik artyleryjski

Posiłki

W 5 turze rozgrywki Brytyjczycy otrzymują uzupełnienia w tej samej strefie, w której wystawiane były poprzednie oddziały. Jest to 4th King's Shropshire Light Infantry (dalej nazywana 4KSLI). 4KSLI są przeciętnie wyszkoleni; posiłki liczą sobie 3 plutony piechoty i jeden pluton wsparcia (CKMy i moździerze) - wszyscy na ciężarówkach, oraz dwie sekcje 6lb dział ppanc. ciągniętych przez Bren Carriery. 23rd Hussars otrzymują też posiłki w postaci plutonu Churchillów.

1 pluton, 1 kompania piechoty zmotoryzowanej, 1 batalion, 1 pułk 4th King's Shropshire Light Infantry

Wyszkolenie: regular

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x PIAT stand (3 pociski)
1x samochód

3x Drużyna piechoty
1x Rifle/LMG stand
1x Rifle stand
1x ciężarówka

1x Drużyna wsparcia
2x Rifle stand
1x 2" Mortar
1x ciężarówka

* * *


2 pluton, 1 kompania piechoty zmotoryzowanej, 1 batalion, 1 pułk 4th King's Shropshire Light Infantry

Wyszkolenie: regular

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x PIAT stand (4 pociski)
1x samochód

3x Drużyna piechoty
1x Rifle/LMG stand
1x Rifle stand
1x ciężarówka

1x Drużyna wsparcia
2x Rifle stand
1x 2" Mortar
1x ciężarówka

* * *


3 pluton, 1 kompania piechoty zmotoryzowanej, 1 batalion, 1 pułk 4th King's Shropshire Light Infantry

Wyszkolenie: regular

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x PIAT stand (4 pociski)
1x samochód

3x Drużyna piechoty
1x Rifle/LMG stand
1x Rifle stand
2x ciężarówka

1x Drużyna wsparcia
2x Rifle stand
1x 2" Mortar
1x ciężarówka

* * *


Pluton wsparcia, 1 kompania piechoty zmotoryzowanej, 1 batalion, 1 pułk 4th King's Shropshire Light Infantry

Wyszkolenie: regular

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x samochód

2x Drużyna MMG
2x MMG stand
1x ciężarówka

2x Sekcja moździerzowa
3x 3" moździerz
1x ciężarówka

* * *


1 sekcja ATG, 2 kompania ppanc, 1 batalion, 1 pułk 4th King's Shropshire Light
Infantry

Wyszkolenie: regular

Skład:

2x ATG, 6 pdr
2x LMG stand
2x Bren

* * *


2 sekcja ATG, 2 kompania ppanc, 1 batalion, 1 pułk 4th King's Shropshire Light
Infantry

Wyszkolenie: regular

Skład:

2x ATG, 6 pdr
2x LMG stand
2x Bren

* * *


3 pluton, 1 kompania czołgów, 2 pułk pancerny, 23rd Hussars

Wyszkolenie: veteran

Skład:

5x A22 Churchill VI

Rozkazy

1) Zabezpieczyć przeprawę przez Odon. Drugim w kolejności celem jest Wzgórze 112, należy je zająć i utrzymać.


NIEMCY

Siły w strefie walki

Niemieckie oddziały w tym regionie to doskonale wyszkolone wojska SS, głównie elitarna niemiecka dywizja SS Hitlerjugend.
Wioska Tourmeauville broniona jest przez pluton piechoty SS wyposażony w broń ppanc. oraz baterię dział ppanc. Trzy działa rozlokowane są na południowym brzegu, tuż obok mostu, jedno na brzegu północnym, ukryte wśród drzew i zamaskowane. Wszystkie są okopane. Piechota rozproszyła się wśród umocnień i budynków. Samochody przewożące żołnierzy są ukryte pod siatką maskującą na południe, tuż za wioską.

1 pluton, 1 kompania Panzergrenadierów (zmotoryzowana), 1 batalion, 2 pułk Pz Gren, 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

Wyszkolenie: elite

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x samochód

3x Drużyna piechoty
1x Rifle/LMG stand
1x Rifle/PzSchreck (5 pocisków)
1x Rifle
3x ciężarówka

1 Bateria dział ppanc., 1 kompania wsparcia, 1 batalion, 2 pułk PzGren, 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

1x Command stand
4x Pak 40 75mm + załoga
4x ciągnik artyleryjski

Dwa plutony piechoty stacjonują w mieście Baron, u podstawy wzgórza. Dysponują stacjonarnymi MG (2 na pluton), bronią przeciwpancerną (Panzerschreck) oraz jednym strzelcem wyborowym zajmującym pozycję na dzwonnicy. Utrzymują najbardziej wysunięte budynki Baron oraz Chateau. Obsadzili też okopy oraz ziemne umocnienie na pn-zach od miasta. Żołnierze z bronią ppanc. ukrywają się za osłoną żywopłotów. Ciężarówki ukryte pod siatką maskującą na wschód od Baron. Dowództwo 1 kompanii Panzergrenadierów (a konkretnie command stand i staff stand) powinno obrać za sztab jeden z budynków miasteczka i nie opuszczać go podczas walki. Opuszczenie go lub zniszczenie sztabu dowodzenia (tych dwóch standów) będzie równało się utratą miasteczka.

Pluton dowodzenia, 1 kompania Panzergrenadierów (zmotoryzowana), 1 batalion, 2 pułk Pz Gren, 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

Wyszkolenie: elite

Skład:
1x Command stand
1x Staff stand
1x LMG stand
1x Panzerschreck stand (2 pociski)
1 x Sniper stand

* * *


2 pluton, 1 kompania Panzergrenadierów (zmotoryzowana), 1 batalion, 2 pułk Pz Gren, 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

Wyszkolenie: veteran

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x samochód

3x Drużyna piechoty
1x Rifle/LMG stand
1x Rifle/PzSchreck (3 pociski)
1x Rifle
3x ciężarówka

* * *


3 pluton, 1 kompania Panzergrenadierów (zmotoryzowana), 1 batalion, 2 pułk Pz Gren,. 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

Wyszkolenie: veteran

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x samochód

3x Drużyna piechoty
1x Rifle/LMG stand
1x Rifle/PzSchreck (3 pociski)
1x Rifle
3x ciężarówka

* * *


Pluton wsparcia, 1 kompania Panzergrenadierów (zmotoryzowana), 1 batalion, 2 pułk Pz Gren,. 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

Wyszkolenie: veteran

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x samochód

2x Drużyna MMG
2x MMG stand
1x ciężarówka

1x Drużyna 80mm GrW
2x 80mm GrW34 stand
1x ciężarówka

Na wschód od wzgórza znajduje się pluton PzKpfw III składający się z 5 maszyn.

1 pluton, 1 kompania czołgów średnich, 1 pułk pancerny, 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

Wyszkolenie: elite

Skład:
5x Pzkpfw III J2

Wzgórze obsadzone jest przez pluton piechoty i pluton wsparcia w okopach (MG oraz moździerze) wraz z plutonem Nashornów (2 sztuki) skrytych w lesie. Nashorny są okopane [hull down].

1 pluton, 2 kompania Panzergrenadierów (zmotoryzowana), 1 batalion, 2 pułk Pz Gren,. 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

Wyszkolenie: veteran

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x samochód

3x Drużyna piechoty
1x Rifle/LMG stand
1x Rifle/PzSchreck (3 pociski)
1x Rifle
3x ciężarówka

* * *


Pluton wsparcia, 2 kompania Panzergrenadierów (zmotoryzowana), 1 batalion, 2 pułk Pz Gren,. 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

Wyszkolenie: veteran

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x samochód

2x Drużyna MMG
2x MMG stand
1x ciężarówka

1x Drużyna 80mm GrW
2x 80mm GrW34 stand
1x ciężarówka

* * *


1 pluton ppanc., 1 kompania niszczycieli czołgów, Panzerjäger Abtailung, 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

Wyszkolenie: elite

1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x Recon/support stand/motor
1x samochód

2x Drużyna ppanc
1x Nashorn

Za wzgórzem w miasteczku Esquay stacjonują dwa plutony PzKpfw IV (w stanie niepełnym; 3 maszyny każdy), piechota niemiecka w sile dwóch plutonów oraz bateria artylerii. Jednostka jest w trakcie przegrupowywania.
Dowództwo dywizji spodziewa się, iż Brytyjczycy planują ofensywę właśnie na Esquay, dlatego też kategorycznie zakazano opuszczania miasta, by nie dać się wciągnąć w zasadzkę i zostawić Esquay nie bronione. Sytuacja wyklaruje się dopiero, gdy Brytyjczycy zajmą Baron (sztab 1 kompanii będzie zmuszony wycofać się lub zostanie zniszczony). Wtedy też będzie można wyprowadzić wojska stacjonujące w Esquay z miasteczka.

Artyleria może prowadzić ostrzał według namiarów, które udziela baterii obserwator ze Wzgórza 112. Działa są rozstawione i można ich używać od początku gry. Wszystkie pojazdy jak i piechota są rozstawione tak, by bronić miasteczka w razie ataku. Ciężarówki są nie zamaskowane i gotowe do ruszenia.
Dowództwo 2 kompanii Panzergrenadierów powinno obrać za sztab jeden z budynków miasteczka i nie opuszczać go podczas walki. Opuszczenie go lub zniszczenie plutonu dowodzenia będzie równało się utratą miasteczka.

Pluton dowodzenia, 2 kompania Panzergrenadierów (zmotoryzowana), 1 batalion, 2 pułk Pz Gren, 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

Wyszkolenie: elite

Skład:
1x Command stand
1x Staff stand
1x LMG stand
1x Panzerschreck stand (2 pociski)

2 pluton, 1 kompania czołgów średnich, 1 pułk pancerny, 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

Wyszkolenie: elite

Skład:
3x Pzkpfw IVH

* * *


3 pluton, 1 kompania czołgów średnich, 1 pułk pancerny, 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

Wyszkolenie: elite

Skład:
3x Pzkpfw IVH

* * *


2 pluton, 2 kompania Panzergrenadierów (zmotoryzowana), 1 batalion, 2 pułk Pz Gren,. 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

Wyszkolenie: veteran

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x samochód

3x Drużyna piechoty
1x Rifle/LMG stand
1x Rifle/PzSchreck (2 pociski)
1x Rifle
3x ciężarówka

* * *


3 pluton, 2 kompania Panzergrenadierów (zmotoryzowana), 1 batalion, 2 pułk Pz Gren,. 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

Wyszkolenie: veteran

Skład:
1x Dowództwo plutonu
1x Command stand
1x samochód

3x Drużyna piechoty
1x Rifle/LMG stand
1x Rifle/PzSchreck (2 pociski)
1x Rifle
3x ciężarówka

* * *


1 bateria, 1 kompania ciężkich dział, 1 batalion, 2 pułk artylerii, 12 SS Panzer Division "Hitlerjugend".

Wyszkolenie: veteran

Skład:
1x Dowództwo baterii
1x Command stand
1x Ciężarówka radiowa
1x FO stand
2x samochód

2x Sekcja dział
3x Haubica 150mm
3x ciągnik artyleryjski

Rozkazy

1) Utrzymać: Wzgórze 112 i Esquay. W drugiej kolejności Tourmeauville i Baron.


ROZLICZANIE ZWYCIĘSTWA

Gra kończy się, gdy rozgrywka dojdzie do 10 tury, jedna ze stron straci 75% swego stanu liczebnego (uwzględniając posiłki), lub Brytyjczycy zajmą wszystkie punkty strategiczne.

Proponuję dwa sposoby na określenie strony zwycięskiej. Pierwszy, stosowany jest na polskich turniejach MP. Dokonuje się w nim obliczeń punktów na podstawie strat obu stron oraz zajętych punktów zwycięstwa.

Za punkty zwycięstwa należy przyjąć:

1) most w Tourmeauville
2) siedziba sztabu 1 kompanii PzGren. w Baron
3) najwyższy punkt wzgórza 112 [powinien zostać oznaczony przed rozpoczęciem walki]
4) siedziba sztabu 2 kompanii PzGren. w Esquay

Za opcjonalną zasadę można przyjąć, iż punkt zwycięstwa zajęty jest tylko w momencie, gdy w promieniu 6" od niego nie znajduje się żadna wroga jednostka.

Jeśli komuś jednak nie odpowiada, powinien zastosować drugi sposób, oparty na poniższych dyrektywach:

Jeśli Brytyjczycy w momencie zakończenia scenariusza zostali wyparci ze wszystkich strategicznych lokacji, operacja kończy się druzgoczącą klęską Aliantów. Dywizje pancerne SS stacjonujące w tym rejonie były w stanie się przegrupować i dokonać kontrnatarcia, odbijając cały "Korytarz Szkocki", następnie ruszając w stronę plaż, by zepchnąć Brytyjczyków do morza.

Zajęcie jedynie przeprawy w Tourmeauville to klęska dla sił Brytyjskich i zwycięstwo Niemców. Choć Brytyjczycy zdołali utrzymać przez jakiś czas most, wkrótce przyczółek padł pod wpływem uderzenia niemieckich wojsk pancernych. Alianci musieli się wycofać, udało im się zatrzymać Niemców dopiero pod Cheux.

Jeśli Brytyjczykom udało się zająć Baron, lecz nie zdołali zająć Wzgórza 112, jest to dla nich porażka, i jednocześnie sukces żołnierzy z Hitlerjugend. Następujące po sobie kontrataki zmusiły Wyspiarzy do wycofania się z miasta i okopania się na przedmościu w Tourmeauville. Przez następne dwa miesiące próbowali przebić się na południe, jednocześnie bronić przeprawy w Tourmeauville przed kontratakami niemieckimi. Niemcy wycofali się ze swoich pozycji dopiero pod koniec sierpnia.

Jeśli Brytyjczykom udało się zająć Wzgórze, lecz w momencie zakończenia scenariusza dysponowali zaledwie połową swoich wyjściowych sił, operacja zakończyła się remisem. Niemcy przeprowadzili w tym rejonie jeszcze kilka kontrataków, ostatecznie niszcząc nadzieje Brytyjczyków na zdobycie Wzgórza 112 i marszu w stronę Orme. Operacja Epsom nie dała oczekiwanych rezultatów, Caen zostało zajęte dopiero 9 lipca. Mimo to zdobycze w tym regionie udało się dotrzymać, a Wzgórze 112 zostało zajęte dopiero w nocy z 3 na 4 sierpnia, gdy patrol Walijczyków zorientował się, że zostało opuszczone przez Niemców.
[ten wariant zgodny jest z prawdą historyczną]

Jeśli jednak, pomimo wszystkich trudności, Brytyjczykom udało się zdobyć Wzgórze 112, i rozlokować na nim oddziały mogące je utrzymać, scenariusz zakończył się sukcesem Brytoli i porażką Szwabów. Udało się odeprzeć niemieckie natarcia na Wzgórze 112, a po otrzymaniu posiłków wyprowadzić atak w stronę Orme i okrążyć Caen od południa. Niemcy wycofali się z niego 2 lipca 1944 roku.

Jeśli natomiast Brytyjczykom udało się zająć Wzgórze i w dodatku przeprowadzić atak na Esquay, niszcząc zgrupowanie pancerne dywizji Hitlerjugend, scenariusz kończy się wspaniałym zwycięstwem Aliantów i druzgoczącą klęską wojsk Rzeszy. Brytyjczycy odparli groźbę kontrataku, błyskawicznie zajęli przeprawę na Orme. Niemieckie wojska broniące Caen zostały zaskoczone i zmuszone do poddania się. Brytyjczycy świętowali kapitulację miasta 30 czerwca 1944 roku.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Jak zbudować armię w Mein Panzer
Jak zbudować armię w Mein Panzer – Związek Radziecki
Wszystko o radzieckiej machinie wojennej od 1943 do 1945r.
Co powinieneś wiedzieć zanim zaczniesz grać.
Gdyby Niemcy tu się uczyli, nie przegraliby wojny...
Raz spróbujesz, nigdy nie przestaniesz
Łakomczuchy
Jednostrzałowa przygoda do systemu Wolsung: Magia Wieku Pary

Komentarze


~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Fajne i dopracowane. Ale kto ma tyle kasy na przynajmniej prowizoryczną mapkę i na jednostki.No chyba ,że ktoś pożyczy trochę figurek((2 -3 osoby).
Chciałem zaóważyć iż fajna zabawa może odbyć się w trochę tańszy sposób.Z moich zna jomych Mein Panzer grają 2 osoby i żadna z nich nie ma nawet połowy tego.U nas zabawy są równie fajne przy wykorzystaniu mniejszej ilości sprzę tu i to najtańszego.Ciekawe , że żaden z was nie wpadł na to iż z paru buowli np 2 zrujnowanych domów i 3 całych -zrobić miasto.Postarać się samemu jak najlepiej odwzorować detale.
No i przy użyciu małej armii(taniej)np 1 pułku piechoty, 1 blistera wsparcia albo plutonu tankietek i plutonu ciężarówek z piechotą(piechoty zmotoryzowanej).Zrobić tani i realistyczny mały scenariusz.Gdzie piechota jest głównym srodkiem walki.Rzołnierze strzealą z okien chowają się w domach , czołgają w transzejach , szańcach i okopach.Pokonują bagna i przejmują kontrole nad jakimś przyczółkiem na tyłach wroga.Prerzuceni za pomocą samolotówa albo
szybowców(oddziały spadochronowe).Coś ala Komandos BEL,CBel,2, 3(Reszta to kicha przedobrzyli).
To do roboty!

14-11-2006 21:19

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.