Retrospektywne planowanie
W działach: Problemy na sesjach | Odsłony: 597Po raz kolejny piszę z prośbą o pomoc.
Chodzi o sprawdzony, mechaniczny myk, który pozwoli moim graczom na jak najbardziej bezbolesne dodawanie własnych elementów do świata gry. Wiem, jak to działa w Fate i w tuzinie innych systemów, ale to nie do końca to samo - poza tym, gramy na Open d6, więc nie wszystko przeniesione z indyków zagra na tej mechanice. Pisząc konkretniej, chciałbym uzyskać coś takiego:
Bohaterowie przeszukują kryjówkę bossa konkurencyjnej rodziny. Dwójka jest w środku, dwoje kolejnych obserwuje teren z okolicy. Coś (oblany test Zabezpieczeń, super sukces w teście Spostrzegawczości BNów, itd.) sprawia, że obecność postaci zostaje zauważona. MG decyduje, że zamiast pakować się w strzelaninę, tamci po prostu wezwą gliniarzy.
W tym momencie jeden z graczy deklaruje: "Zużywam Punkt X i decyduję, że przewidzieliśmy takie zagranie i to my (nieobecne w scenie postacie) przyjeżdżamy jako patrol policji. Mamy radiowóz, mundury i całą resztę".
Takie akcje pojawiają się w filmach na potęgę, ale w RPG jakoś nie spotykam ich zbyt często - szkoda, bo takie retrospektywne dodawanie detali dodałoby potężnego kopa działaniom bohaterów. Plany zwykle opierają się na rzutach na spostrzegawczość, skradanie się, zabezpieczenia i strzelania, a dzięki takiemu mykowi można by zastosować w praktyce różne, szpiegowskie sztuczki.
Na czym polega problem?
Chcę ominąć kiszenie bonusa. Wstępnie myślę o czymś takim - każdy z bohaterów dostaje Punkt X do wykorzystania w celu wprowadzenia elementu świata pomagającego w realizacji zaplanowanego celu (zasoby, ludzie, trasa ucieczki, pojazd, itd.). Jeśli gracz wykorzysta Punkt X, po sesji dostaje dodatkowe 2 Punkty postaci. Jeśli ukisi bonusa, nie dostaje nic. Problem polega na tym, że to cholernie ogólne, mało konkretne i w sam raz dla grupy samych MG, którzy mają obcykane 2k6 indiasów. Potrzebuję czegoś bardziej konkretnego, na zasadzie karty z 5 propozycjami, z których gracz wybiera jedną.
Czy spotkaliście się z takimi mechanizmami w granych/prowadzonych RPGach? Będę ogromnie wdzięczny za podpowiedzi i uwagi (czy nawet krytykę, jeśli macie negatywne doświadczenia z takimi mykami).