PODSTAWOWY
Poziomy 1-5: Zaczynamy od ustalenia Inteligencji na 9 oraz jednego współczynnika na 6. Udajemy się do Rivet City po figurkę Inteligencji.
Poziomy 1-3 Profit: Intensywny trening (zwiększamy faworyzowane współczynniki) i ewentualnie Czarna wdowa. Rozwijamy swoje najważniejsze umiejętności (z konkretnego buildu) oraz Ładunki wybuchowe na 25 (by rozbroić bombę w Megatonie), Otwieranie zamków i Nauki ścisłe.
Poziom 4 Profit: Erudycja
Poziom 5 Profit: Pojmowanie
STRZELEC V.A.T.S.
Postać polegająca głównie na systemie V.A.T.S., walcząca bronią lekką i energetyczną. Bardzo skuteczna na duże dystanse.
Koncepcja: Staramy się wykorzystać pełen potencjał systemu V.A.T.S., niebotycznie zwiększając szybkostrzelność oraz szanse trafienia z broni dystansowej. Dodatkowo podnosimy szanse na trafienia krytyczne, równocześnie zwiększając ich obrażenia.
Sposób walki: Na początku gry używamy V.A.T.S. jedynie z bliskiej odległości. Wraz z postępami w grze używamy go coraz częściej, aby wreszcie po 20. poziomie korzystać z V.A.T.S. zawsze. Celujemy tylko w głowę.
Broń: Większość lepszej broni lekkiej i energetycznej, w szczególności tej o dużej szybkostrzelności.
Pancerze: Ubrania (nie spowalniają).
Faworyzowane współczynniki: Zręczność, Szczęście.
Szczęście przyda się nam do zwiększenia szans na krytyka, Zręczność podniesie ilość punktów akcji w V.A.T.S.
Najważniejsze umiejętności: Broń lekka (energetyczna), Naprawa.
Najważniejsze misje:- Replikant. W Rivet City wykonujemy prace dla doktora Zimmera, oddajemy mu androida (przekonanego Retoryką), dostajemy profit +10 do celności V.A.T.S. oraz świetny unikatowy karabin plazmowy.
- One! Grayditch. Wybijamy ogniste mrówki bronią ręczną (tak, szkoda amunicji), w toku przygody przyjmujemy misje od doktora Lesko, by wybrać jako nagrodę Mrówczy wzrok (25% odporności na ogień i +1 Percepcja).
NINJA
Bardzo dobra droga, by mieć postać doskonale radzącą sobie w zwarciu. Mieszanka walki i skradania się związana jest głównie z wymaganiami oraz premiami profitów, często łączącymi te dwa style gry.
Koncepcja: Tworzymy postać doskonale radzącą sobie w walce wręcz, wykorzystując równocześnie profity gwarantujące premie do skradania się.
Sposób walki: Atakujemy z zaskoczenia, uderzając w głowę. Silniejszych przeciwników zabijamy z daleka. Kiedy już zdobędziemy profit Paraliżująca pięść, atakujemy najsilniejszych wrogów w systemie V.A.T.S.
Broń: Rękawice wspomagane.
Pancerze: Pancerze – najlepiej wspomagane (by chronić się przed obrażeniami w walce wręcz i zwiększać siłę) bądź ubrania (by lepiej się skradać). Najlepsza byłaby łącząca obie zalety chińska zbroja maskująca (z dodatku Operacja Anchorage).
Najważniejsze umiejętności: Walka wręcz, Skradanie się, Broń biała (niezbędne jest 80 by wziąć profit Ninja!), Naprawa, Broń lekka (do zabijania Szponów śmierci i innych potęg).
Faworyzowane współczynniki: Wytrzymałość, Siła.
Wytrzymałość to podstawa. Wysoka pozwala nam lepiej przeżyć starcia z bliskiej odległości, kiedy często otrzymujemy obrażenia. Siła natomiast zwiększa potęgę naszych ataków.
Modyfikacja: Można połączyć część profitów dających premie w systemie V.A.T.S. Kobieta czynu i Stalowe nerwy zwiększą naszą skuteczność i możliwość walki paraliżującą dłonią.
Najważniejsze misje:- One! Grayditch. Wybijamy ogniste mrówki wręcz, w toku przygody przyjmujemy misje od doktora Lesko, by wybrać jako nagrodę profit Mrówcza siła (25% odporności na ogień i +1 Siła).
- Wątek główny (bądź Operacja Anchorage) – aby zdobyć profit umożliwiający noszenie pancerzy wspomaganych.
PIROMANTA
Ciężkozbrojna postać posługująca się bronią ręczną, ładunkami wybuchowymi oraz miotaczami ognia. Nosi wiele sprzętu i konstruuje z niego broń.
Koncepcja: Łączymy kilka możliwości wykorzystania wysokiej Siły. Przede wszystkim zwiększamy dzięki niej obrażenia ciosów bronią ręczna. Po drugie, zapewniamy spory udźwig pozwalający nam zbierać dużo granatów, min oraz części do broni improwizowanej (min kapslowych, nuka granatów i sziszkebaba). Po trzecie, mamy możliwość noszenia ciężkiej broni i pancerzy. Dzięki wybraniu profitu Piroman zwiększamy obrażenia zarówno zadawane miotaczem ognia, jak i sziszkebabem.
Sposób walki: Zwykłych przeciwników likwidujemy bronią ręczną. Silnych wrogów wprowadzamy w przygotowane zawczasu pola minowe, i ostrzeliwujemy bronią ciężką (miotaczem ognia).
Broń: Miny i granaty, miotacze ognia i inna broń ciężka. Najpotężniejsza broń ręczna taka jak sziszkebab czy motopiła.
Pancerze: Pancerze wspomagane.
Faworyzowane współczynniki: Siła.
Najważniejsze umiejętności: Ładunki wybuchowe, Broń ręczna, Naprawa i Broń ciężka (przed poziomem 20 trzeba podnieść jeszcze Skradanie się, aby wybrać profit Ninja!).
Najważniejsze misje:- One! Grayditch. Wybijamy ogniste mrówki wręcz, w toku przygody przyjmujemy misje od doktora Lesko, by wybrać jako nagrodę Mrówcza siła (25% odporności na ogień i +1 Siła).
- Wątek główny (bądź Operacja Anchorage) – aby zdobyć profit umożliwiający noszenie pancerzy wspomaganych.
- Podręcznik przetrwania. Misja w Megaton, która umożliwia nam zdobycie znacznej ilości min i schematu miny kapslowej.
- Więzy krwi. Misja w Arefu. Umożliwia zdobycie schematu sziszkebaba.
STALKER
Postać uniwersalna bez specjalizacji.
Koncepcja: Rezygnujemy z opcji specjalistycznych, wykorzystując wolne profity na różne drobne premie ułatwiające rozgrywkę. Mamy dzięki temu sporą odporność na promieniowanie i szereg innych premii kosztem mniejszej skuteczności w skradaniu, walce wręcz, ładunkach wybuchowych i korzystaniu z systemu V.A.T.S.
Sposób walki: Dowolny.
Broń: Dowolna strzelecka.
Pancerze: Pancerze wspomagane.
Faworyzowane współczynniki: Dowolne.
Najważniejsze umiejętności: Naprawa, Broń lekka, Otwieranie zamków i Nauki ścisłe.
Najważniejsze misje:- Dowolne (najlepiej wszystkie).