» Dla Mistrzów Podziemi » Inspiracje » Pocztówka z D&D: Listy czarów

Pocztówka z D&D: Listy czarów


wersja do druku

By magia nie stała się nudna...

Redakcja: Tomasz 'Radnon' Cybulski

Pocztówka z D&D: Listy czarów
W rozmaitych Brawurowych i nie tylko światach mogą istnieć wymyślne i specyficzne zaklęcia, ale graczom nie za bardzo będzie opłacało się po nie sięgnąć –mają one mniej zastosowań, a w dodatku używanie ciągle tej samej sztuczki, choćby najbardziej fantazyjnej, w końcu się znudzi. O wiele korzystniej jest władać prostymi czarami, które mają wiele zastosowań i do tego można za każdym razem opisać je inaczej. Mają one jednak tę wadę, że pod względem mechaniki działają zawsze tak samo, co pośrednio krępuje też opis. Savege'owa idea wariantów, świetnie rozwinięta przez Fantasy Companion, częściowo likwiduje problem, ale wciąż pozwala tylko na wariacje na temat bazowych mocy. By dać graczom dostęp do wybitnie nietypowych zaklęć, trzeba by wprowadzić coś na kształt księgi czarów. Jak to zrobić bez zakłócania równowagi gry?

Zapraszamy do lektury kolejnej Pocztówki z D&D. Pokazuje ona plusy znanych z D&D długaśnych list czarów i pokazuje, jak wprowadzić je do innych systemów bez zaburzania ich równowagi.

Artykuł zawiera konkretne przykłady pod polską edycję Savage Worlds. Miłej lektury!

Pobierz plikPocztówka z D&D - Listy czarów (PDF)
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Pocztówka z D&D: Zwodniki
Gryzonie, które mogą być wszędzie. Dosłownie wszędzie...
Pocztówka z D&D: Rdzewiacze
Teraz żadna zbroja nie jest bezpieczna...
Pocztówka z D&D: Illithidy
Dla łupieżców pomysłów
Pocztówka z D&D: Beholdery
Raz, dwa trzy, beholder patrzy!
Kosmologia 4E w klimatach Planescape
Przygody ze Starą Szkołą
Stara Szkoła RPG od podstaw: część druga

Komentarze


~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
Cieszę się, że w dziale o DnD piszecie o SW. Brawo!
24-02-2011 09:58
Kamulec
   
Ocena:
+1
Wg mnie to nie pasuje do działu D&D.
24-02-2011 10:03
Planetourist
   
Ocena:
+2
Jasne, to nie jest 'artykuł do D&D', ale sądzę, że Pocztówki pasują do naszego działu. Pokazują one ciekawe aspekty tej gry i popularyzują je wśród zwolenników innych systemów.

Swoją drogą, podczas dyskusji nad tą serią Zsu-Et-Am zwrócił uwagę na ciekawy problem: czym właściwie jest D&D? W naszym dziale wisi mechanika 3 wyraźnie różnych systemów (3.x, Modern i 4E), piszemy o innych (Swords & Wizardry na ten przykład) i jeszcze dajemy Wam w ogóle niezawierające mechaniki materiały settingowe - i to wszystko jest 'D&D'. Czy więc teksty czerpiące z tego bogactwa, przetwarzające je i udostępniające osobom używającym innych mechanik nie pasują do działu?
24-02-2011 17:25
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Sądzę, że fani SW nie zaglądają do działu DnD.
24-02-2011 17:52
Kamulec
   
Ocena:
+4
d20 Modern to nie D&D, lecz gra oparta o mechanikę d20.

Chodzi o to, że dla gracza D&D ten artykuł nie ma wartości. To pasuje do działu ogólnego o RPG lub do działów poszczególnych systemów, do których proponujesz implementowanie dodatkowych treści.

Przykładowo do działu D&D pasuje konwersja magicznego przedmiotu z WH na D&D, a nie odwrotnie.

Zamiast wszystko do jednego wora upychać, bo tu postanowiłeś piastować stanowisko redaktora, jestem zdania, że lepiej poukładać to na półki, podsyłając do zamieszczenia redaktorowi innego działu (np. rincewindowi bpm).
24-02-2011 18:10
Aramin.
   
Ocena:
0
Trzeba nadrabiać zaległości w komentowaniu więc powiem, że zgadzam się z Kamulcem - dla mnie jako MG i Gracza w D&D ten artykuł nie przejawia za bardzo wartości (choć jest umiarkowanie interesujący), ale wydaje mi się, że lepiej byłoby go przerzucić do miejsca bardziej związanego z Savage Worlds.
23-08-2013 11:27

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.