» Settingi » Planescape » Planescape

Planescape


wersja do druku

Wprowadzenie do nieskończonego Wieloświata


Słyszałeś powiedzenie: "Wiara czyni cuda"? W tym świecie nie są to tylko puste słowa. Stają się rzeczywistością. Kiedyś tylko najpotężniejsze umysły miały możliwość podróżowania pomiędzy planami. Teraz każdy trep może to uczynić. Warto więc zapoznać się nieco z wieloświatem, nim zacznie się w niego zagłębiać, nieprawdaż?

Zacznijmy więc od filozofii planowców. Rzecz jasna, każda frakcja i rasa ma inne poglądy na temat życia, jednak wszystkie sprowadzają się do jednego: Najważniejsza jest wiara. Nieważne, czyś bogaty czy biedny, młody czy stary, jeżeli jesteś silny w wierze. To ona kształtuje świat, tworzy go lub niszczy. Dzięki niej możemy się przemieszczać pomiędzy planami, choć i tak najbezpieczniejszym "środkiem transportu" pozostają portale. Istota o charakterze różniącym się od powszechnego na planie, na którym przebywa, dzięki silnej wierze może diametralnie zmienić jego wygląd. Okazuje się więc, że to właśnie ta cecha jest potęgą wieloświata i to od niej jest on zależny.

Sam świat składa się z licznych planów, tworzących okrąg. W jego centrum znajdują się Krainy Zewnętrzne - wolna przestrzeń między sferami, po środku której stoi Iglica o nieskończonej wysokości. To właśnie nad jej szczytem (nie pytajcie) wisi Sigil - Miasto Drzwi, będące skupiskiem najprzeróżniejszych ras i kultur ze wszystkich planów. Jest w czym przebierać, gdyż istnieją najprzeróżniejsze sfery. Mamy więc zamieszkane przez diabły Piekła Baator, święte pola Elizjum, zmechanizowanego Mechanusa, czy też chaotyczne Limbo. Każde z nich posiada własne zwyczaje i tajemnice, czekające na odkrycie. Właśnie dzięki tej różnorodności wieloświat jest taki fascynujący.

Kolejną ważną rzeczą w świecie Planescape są, wspomniane już, portale. Są one podstawowym środkiem przemieszczania się z miejsca na miejsce. Portale miewają najróżniejsze postacie, często nieoczekiwane. Mogą to być przykładowo zwykłe drzwi, łuk bramy, okno, ale też może się nim okazać jakaś bardziej dziwaczna forma. Oczywiście portale nie działają same z siebie. Potrzebny jest klucz aktywujący. Kluczami są najczęściej zwyczajne przedmioty, lecz zdarza się, że aby uruchomić przejście trzeba wykonać jakąś czynność, na przykład zaśpiewać piosenkę, wyrecytować wiersz, czy też zjeść jakąś potrawę. Do tego dochodzi pewne niebezpieczeństwo związane z podróżowaniem przez portal. Nie zawsze bowiem wiadomo, gdzie dane przejście prowadzi. Często mogą to być miejsca niezbyt gościnne.

Zdarza się, że grupa istot o tych samych poglądach łączy się w grupy, by skumulować moc swej wiary. Powstają tak zwane frakcje. Oficjalnych frakcji w świecie Planescape jest piętnaście. Każda różni się celami i sposobami docierania do nich. Jedne obchodzą pieniądze, drugie zrozumienie świata, a jeszcze inne zaprowadzenie w nim porządku lub chaosu. Przynależność do którejś z nich daje wiele możliwości, ale może też przysporzyć kłopotów.

Nie można nie wspomnieć o największym konflikcie toczącym się w planach. Mowa mianowicie o Wojnie Krwi. Nie wiadomo dokładnie, kiedy się ona zaczęła, ale zwaśnione strony walczą już na pewno od stuleci z niesłabnącym zapałem. Walki toczą się bowiem między praworządnymi złymi Baatezu, a będącymi uosobieniem chaosu Tanar’ri z Otchłani. Trzecią stronę stanowi rasa Yugoloth, wspierająca na przemian pozostałych uczestników Wojny, próbując utrzymać równowagę konfliktu. Nikt nie wie, do czego doprowadzi zakończenie wojny, jednak na razie nie zapowiada się na to, by ono nastąpiło.

Mam nadzieję, że przynajmniej napomknąłem o najważniejszych sprawach wieloświata. Jest to temat niezwykle ciekawy i nie sposób jest wyczerpać go w tak krótkim artykule. Myślę jednak, że to wystarczy do nakłonienia was, by zagłębić się w Planescape. Naprawdę warto...
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


~Kuba

Użytkownik niezarejestrowany
    Fajne...
Ocena:
0
...i zaciekawiło mnie, oczekuje kolejnych artykułów, do tego działu.
06-09-2004 16:05
Estel
    Ooo...
Ocena:
0
...jak dużo artykułów w nowym dziale : P
06-09-2004 16:43
~Morlas

Użytkownik niezarejestrowany
    Faust ty szczęśćiarzu
Ocena:
0
nie będę komentował Faust... ale gratuluje... tylko żębyś tak na sesje wpadał jak na poltera :D
06-09-2004 17:07
~Oriam

Użytkownik niezarejestrowany
    Bardzo dobrze...
Ocena:
0
No przyznam się szczerze, że bardzo ucieszył mnie dział Planescape'u. Tylko jakie materiały będą w nim zamieszczane? Czy będzie można liczyć na przetłumaczone artykuły z planewalker.com (oczywiście za zgodą twórców)?
06-09-2004 19:18
Marael
    :-)
Ocena:
0
I love Planes :P [też]
06-09-2004 22:21
Guidgen
   
Ocena:
0
Świetnie, nareszcie coś sie mówi o Planescapie. Uwielbiam ten system, chociaż bardziej mi odpowiada kosmologia 2ed niż 3ed.
07-09-2004 19:29
~Ferus

Użytkownik niezarejestrowany
    Do czego wogule dążymy?
Ocena:
0
Super fajny tekst, ale ma jedno zasadnicze "ale". Co rozumiesz przez zagłębienie się w Planescape. Załóżmy , że nie grałem w Tormenta. Gdzie wogule mogę znaleźć coś jeszcze na temat Planescape. Czy jest jakaś podstawa umożliwiająca prowadzić sesje w tym świecie?
10-09-2004 15:35
Marael
    Ferus
Ocena:
0
Do 3ed niestety nie wyszedł podręcznik PlaneScapea. Obecnie za stronę domową PSa uważa się http://www.planewalker.com. Tam poszukaj :-) Lub poczekaj, aż dział w którym jesteś się rozrośnie :-)
11-09-2004 12:11
Lord_Arten
    Spoko
Ocena:
0
Całkiem niezły artykuł choc nie wyczerpuje wszystkich tematów.
Mam nadzieję ze dział będzie się powiększał...
27-09-2004 21:11
~Jan Acer'animus

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Doskonale się stało, że ktoś porusza temat tego świata. Niestety nie jest planowane wydanie go w 3-ciej edycji z prostego powodu:, Planescape przez swą wyjątkowość nie jest produktem masowym i trudno na nim zarobić. Lecz jeśli wytworzy się odpowiedni dużo rozgłosu w okuł tej idei to kto wie...
29-09-2004 16:41
~Wiesz kto...

Użytkownik niezarejestrowany
    6 z dwoma od pani Trajdos
Ocena:
0
Gramatycznie według mnie - może być, wspomniałeś podstawowych zasadach rządzących światem Planescape:Torment
02-10-2004 21:06
Xenofex
   
Ocena:
0
jak dla mnie... to zamało... mam nadzieje że coś jeszcze doładujecie. Ale póki co jest zajefajnie :-)
26-10-2004 10:16
~ghoast

Użytkownik niezarejestrowany
    no no
Ocena:
0
Fajnie ,że jest coś o planach. Tylko przydałoby się coś więcej.
31-10-2004 20:13
Zorux Serce Anioła
   
Ocena:
0
Nioooooooooo to mi sie podoba !
Naprawde przemyślane : )
09-11-2004 20:06
~fingolfin

Użytkownik niezarejestrowany
    Oki...
Ocena:
0
Spoko artykuł, czekam na kolejne. Mam nadzieję, że będą równie ciekawe ;)
15-11-2004 18:23
~Elek

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Fajne, ale to już wiedziałem. Mam nadzieje, że zostanie to rozwinięte. :D
19-11-2004 23:18
~Adam

Użytkownik niezarejestrowany
    Planescape
Ocena:
0
Gram w Planescape od jakiegoś czasu i jestem w miejscu w którym trzeba osłabić Triasa... wykonałem zadania które były w solucji na wp jednak wciąż Trias jest silny... Obroniłem Jasille ,zapobiegłem egzekucji, przekonałem gościa pod magazynem żeby walczył z chołotą, to samo z Ebbem i jeszcze jednym gościem, uratowałem gorzelnika i urzędnika ( ale się zrymowało) czy ktoś mógłby mi poradzić co trzeba jeszcze zrobić. Proszę o kontakt na email [email protected]
29-11-2004 22:50
~karol

Użytkownik niezarejestrowany
    ale t neijest artykul! a tlumaczenie slowo w slowo
Ocena:
0
hey chcialem tylokozm zauwazyc ze to niejest artykul a tlmacznie slowo w slowo jednego z podrecznikow bodajze Campagine Setting albo Guide to Sigil and inner planes. Swoja droga ja zbeirams ie do grania i prowadzenia w wawie:P chetnych zparaszam na priv.
06-04-2005 18:25
~Sosna de Morte

Użytkownik niezarejestrowany
    Planescape rządzi
Ocena:
0
Planescape to bardzo fajny świat... Jak żaden inny nadaje się do naginania zasad zmieniania klas postaci itp. Fajnie..... Szkoda tylko, że nie ma do niego podręcznika do 3 ed... Wielka szkoda......
14-04-2005 20:12
Faust
    Re: karol
Ocena:
0
Emmm.. dziwne, gdyz artykul pisalem z pamieci, opierajac sie o wlasne informacje, nie opierajac sie przy tym o zadne podreczniki. Dopiero PO napisaniu tekstu sprawdzilem w paru ciekawszych artykulach, czy nic nie pokrecilem. Wiec prosze mi nie zarzucac plagiatu. A jezeli to jest plagiat, to gdziez dowody? He?
17-04-2005 21:26

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.