» Recenzje » Ostrze Tyshalle'a. Część 1 i 2 - Matthew Stover

Ostrze Tyshalle'a. Część 1 i 2 - Matthew Stover

Ostrze Tyshalle'a. Część 1 i 2 - Matthew Stover
Gdy autor podejmuje się pisania kontynuacji dobrej książki, musi być świadomy wysoko postawionej poprzeczki, gdyż wszelkie literackie pomyłki względem ukochanych przez fanów bohaterów zostaną bezlitośnie wytknięte. W takiej sytuacji znalazł się Matthew Woodring Stover wraz z Ostrzem Tyshalle'a, kontynuacją świetnej powieści Bohaterowie umierają.

Ponieważ pierwszy tom Aktów Caine'a bardzo przypadł mi do gustu dzięki świetnej narracji, opowiadającej wciągającą historię ciekawych postaci, do kolejnego podchodziłem z pewną trwogą. Właściwie wszystkie wątki zostały w zgrabny sposób zakończone, a Stover zafundował nam nawet mały epilog. Tym bardziej obawiałem się kontynuacji, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę stan, w jakim przed samym zakończeniem znalazł się główny bohater – Hari Michaelson.

Podczas lektury pierwszego tomu Ostrza Tyshalle'a dowiadujemy się szczegółów z dzieciństwa i młodości Hari'ego, a także poznajemy wydarzenia, które ukształtowały świat wykreowany przez Stovera. I mimo iż akcja toczy się w dużo wolniejszym tempie niż w Bohaterowie..., to burzliwa przeszłość Michaelsona nie pozwala się nudzić. Niestety, brakuje postaci najważniejszej – samego Caine'a. Chociaż pojawia się ponownie Ma'elKoth czy Pallas Ril, to wraz z postępem fabuły rośnie jednak rola Delianna, postaci nieznanej czytelnikom pierwszej części. Końcówka natomiast jest na tyle zaskakująca i pozostawiająca tak wiele pytań, że czytający ma ochotę jak najszybciej sięgnąć po drugi tom.

Tutaj ponownie pojawia się Caine, dzięki czemu książka zyskuje to, za co uwielbiano Bohaterowie umierają – akcję. Oprócz tempa rośnie również waga wydarzeń. Hari ponownie jest facetem, który potrafi z zimną krwią zabić dziesiątki przeciwników i po trupach osiągnąć cel. Pomimo że wraz z dalszą lekturą zakończenie coraz łatwiej odgadnąć, to książka niezmiernie wciąga. Szkoda jednak, że autor nie postarał się o lepsze zwieńczenie fabuły.

Powieść intryguje dzięki świetnej narracji Stovera, którą zaprezentował już w pierwszej części. Na pewno najmocniejszy punkt stanowią sceny walk, opisane w sposób bardzo plastyczny i pobudzający wyobraźnię czytelnika do tego stopnia, że można zyskać wrażenie bycia naocznym świadkiem wydarzeń. Na wadze zyskują natomiast dialogi, o wiele dłuższe i poważniejsze niż wcześniej. Ponieważ Caine dojrzał, rozmowy dotyczą dużo trudniejszych tematów, a nawet pojawia się dyskusja filozoficzna, coś, czego nie spodziewałbym się ujrzeć w Bohaterowie.... Moim zdaniem jest to spora zaleta książki, która pobudza szare komórki po kolejnych stronach czysto rozrywkowej historii. Wartym odnotowania jest również fakt, iż Stover pomiędzy kolejnymi rozdziałami umieścił krótkie fragmenty odnoszące się do fabuły, stylizowane na coś pomiędzy Biblią a legendami arturiańskimi. Pozwala to poczuć siłę mitu Ostrza Tyshalle'a, który stanowi ważny element drugiego tomu.

Podsumowując, oba tomy Ostrza Tyshalle'a trzeba traktować jako całość. Warto przebrnąć przez dłużyzny pierwszej części, pozwalające na pełne zrozumienie drugiej. Stover stanął na wysokości zadania, w intrygujący sposób opowiadając historię jednego z najciekawszych bohaterów literackich ostatnich lat. Cóż, pozostaje mi tylko, ponownie z lekką obawą, wyglądać kolejnego tomu Aktów Caine'aCaine'a Czarnego Noża.

Tytuł: Ostrze Tyshalle'a (Blade of Tyshalle)
Cykl: Akta Caine'a
Tom: 2 (część 1)
Autor: Matthew Stover
Tłumaczenie: Małgorzata Strzelec i Wojciech Szypuła
Wydawca: MAG
Miejsce wydania: Warszawa
Data wydania: 23 września 2009
Liczba stron: 504
ISBN-13: 978-83-7480-148-5
Oprawa: miękka
Wymiary: 135 × 205 mm
Cena: 35,00 zł

Ocena: 7/10
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
9.0
Ocena recenzenta
8.36
Ocena użytkowników
Średnia z 14 głosów
-
Twoja ocena
Tytuł: Ostrze Tyshalle'a (Blade of Tyshalle)
Cykl: Akta Caine'a
Tom: 2 (część 2)
Autor: Matthew Stover
Tłumaczenie: Małgorzata Strzelec i Wojciech Szypuła
Wydawca: MAG
Miejsce wydania: Warszawa
Data wydania: 4 grudnia 2009
Liczba stron: 600
Oprawa: miękka
Format: 135 × 205 mm
ISBN-13: 978-83-7480-152-2
Cena: 35,00 zł



Czytaj również

Ostrze Tyshalle'a. Część 2 - Matthew Stover
Caine w najlepszej formie
- recenzja
Ostrze Tyshalle'a. Część 1 - Matthew Stover
Dajcie nam więcej Caine'a!
- recenzja
Prawo Caine'a - Matthew Woodring Stover
Złodziej artefaktów, zabójca bogów, niszczyciel światów
- recenzja

Komentarze


Blanche
   
Ocena:
+2
zwłaszcza jeśli wziąć stan
Chyba czegoś tu zabrakło. ;)

w dużo mniejszym tempie
Jeśli tempo, to raczej wolniejsze.

Właściwie... Taka wyliczanka jest w przypadku powyższej recenzji kompletnie bezsensowna. Prawdę mówiąc, to najgorszy tekst, jaki dotychczas mogłam przeczytać w dziale książkowym. Już z samym tytułem coś jest nie w porządku - autor recenzji nie mówi o pierwszym tomie nic, ponad to, że istnieje. Z kolei informacje udzielane nt. tomu drugiego są tak chaotyczne, że właściwie o książce nic nie wiadomo - pojawia się kilka imion postaci, które kompletnie nic nie mówią jeśli nie przeczytało się wcześniej obu powieści. Co nieco na temat narracji, ale wszystko w odniesieniu do części pierwszej... Krótko mówiąc - chaos.
Moim zdaniem, tekst powinien zostać nie tyle poprawiony, co po prostu napisany na nowo.
29-05-2010 14:12
nimdil
   
Ocena:
0
Ta recenzja to chyba jakiś żart :> To bardziej tekst pt. "Co mnie jarało w tej książce" adresowany do innych, którzy czytali przynajmniej pierwszy tom. Bez sensu.

Zgadzam się z Blanche.

Poza tym skoro tom pierwszy ma: 7/10 to domniemuję, że drugi dostał 9/10 więc ta 9 wygląda myląco.
29-05-2010 14:25
Canela
   
Ocena:
0
Słówko do komentujących: "Tom" i "część" to słowa, których - zwłaszcza w przypadku tej recenzji - nie powinno się stosować zamiennie.
29-05-2010 14:45
malakh
   
Ocena:
0
Trudno mi się z wami zgodzić - sam cyklu nie znam, recenzję czytałem i nie wydała mi się chaotyczna. Skrótu fabuły nie ma, fakt, ale już dawno zauważyłem, że tylko mnie to nie przeszkadza.

Tego, co chciałem z recenzji się dowiedziałem. W sumie nawet zainteresowałem się cyklem, bo ostatnio mam chęć na coś lekkiego.

Niemniej uwagi przyjęte i zanotowane.
29-05-2010 16:19
arakin
   
Ocena:
0
Nie do końca zgadzam się z zarzutem na temat chaosu. Przede wszystkim informacja, o której zapomniałem w recenzji: to jedna książka, którą polski wydawca podzielił na dwie części. Dlatego o języku i stylu pisałem odnośnie obu.

Po drugie, trudno było mi odpowiednio nakreślić tutaj fabułę bez czynienia spoilerów Bohaterowie umierają.

Niemniej, dziękuję za komentarze :)
29-05-2010 16:38
Chamade
   
Ocena:
0
Jak dla mnie poprawna recenzja dość przeciętnej- moim zdaniem- książki, która posiada jednakoż pewne walory, które podkreślił autor recenzji. Odnoszę wrażenie, że nadto skupiono się na części drugiej, właściwie pomijając pierwszą .
A ponadto:
- w odniesieniu do Biblii używa się dużej litery.
- " (...)wraz z Ostrzem Tyshalle'a, kontynuacji świetnej powieści(...) " - powinno być "z kontynuacją"
- skoro w tytułach pojawia się "Caine'a", to w zdaniu "Niestety, brakuje postaci najważniejszej – samego Caina" również powinna pojawić sie taka forma.
- "Ostrza Tyshelle'a" - literówka w drugim członie
29-05-2010 17:02
Blanche
   
Ocena:
+2
Nie przeszkadza mi brak skrótu fabuły, niemniej jednak zabierając się do czytania recenzji oczekuję, że dowiem się z niej czegoś na temat książki i dzięki temu będę mogła zdecydować, czy warto po nią sięgnąć, czy nie.
Przed przeczytaniem recenzji nie wiedziałam nic poza tym, że coś takiego, jak "Bohaterowie umierają" istnieje - nie znałam nawet nazwiska autora. Po przeczytaniu recenzji nie czuję, aby moja wiedza na temat książki się choć odrobinę zwiększyła i nie mam pojęcia, czy jest to pozycja, której czytanie sprawi mi jakąkolwiek przyjemność. Z mojego punktu widzenia recenzja po prostu nie spełnia swojej podstawowej funkcji. Mam wrażenie, że to dlatego, iż książki nie czytałam/ nie słyszałam o niej nic, co pomogłoby mi w jakiś sposób poskładać porozrzucane przez autora tekstu tu i tam informacje w sensowną całość. Dla mnie to niestety bardziej notka na formu do wątku typu "polecam/ odradzam" niż konkretny tekst.

@arakin:
Nie wymagam nakreślenia fabuły drugiej części, ale skoro to ma być recenzja obu książek (całej książki) to jednak przydałoby się trochę informacji dot. części pierwszej. Np. kilka słów o tym, kim są bohaterowie, których imiona wymieniasz.
Ewentualnie, dla przyzwoitości i nie wprowadzania w błąd czytelników, zmieńcie tytuł artykułu na "Ostrze Tyshalle'a. Część 2 - Matthew Stover".
29-05-2010 21:16
nimdil
   
Ocena:
0
Niestety. Nie znajomość tematu sprawia, że tekst nie pełni swojej funkcji.
29-05-2010 21:35
Mayfed
   
Ocena:
0
Jeszcze jakiś czas temu komentarze pod recenzjami wyglądały tak, że użytkownicy portalu wymieniali się uwagami na temat książki.
Już najwyraźniej tak nie jest, bo gdzie nie wejdę tam jeden przez drugiego krytykuje pisownie.

Chamade : może zgłoś się na edytora tekstów w portalu zamiast poprawiać kogoś tutaj.

Co do samej książki, przeczytałam i chociaż Bohaterowie umierają bardziej mi się podobała, to czas spędzony na lekturze nie uważam za zmarnowany.
31-05-2010 09:39
~Monika

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Mam takie pytanie, dostałam tę ksiązkę jako prezent (Bohaterowie umierają) i tam jest napisane że jest to tom 1 Przemoc, co jest tomem 2. Ostrze Tyshalle'a? Bo się chyba pogubiłam. Myślałam że będzie dalej Bohaterowie umierają tom 2 - coś tam.
30-08-2010 19:16
arakin
   
Ocena:
0
@Monika Bohaterowie umierają to pierwszy tom cyklu Akta Caine'a. Drugi tom, Ostrze Tyshalle'a został podzielony przez polskiego wydawcę nad dwie części. Trzeci tom cyklu to Caine Czarny Nóż :) Informacje z angielskiej wikipedii: The Acts of Caine
  • Heroes Die (Act of Violence) (1997)
  • Blade of Tyshalle (Act of War) (2001)
  • Caine Black Knife (Act of Atonement, Book One) (2008)
  • His Father's Fist (Act of Atonement, Book Two) (forthcoming 2011)
  • Act of Faith Trilogy (possibly forthcoming)[1]
  • Dead Man's Heart (Act of Remembrance) (possibly forthcoming)
01-09-2010 11:12
~Monika

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Dzięki:)
04-09-2010 17:07

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.