» Recenzje » Dodatki i podręczniki » Obrońcy Wiary

Obrońcy Wiary


wersja do druku

Obrońca "nacji" podręczników klasowych...


Kapłani i Paladyni to niewątpliwie bardzo ważne klasy w politeistycznych światach D&D. Wszyscy mają do spełnienia niekończącą się misję, jaką jest krzewienie wiary w swego boga. Oczywiście – misja ta na ogół skazana jest na niepowodzenie. Można jednak ułatwić sobie nieco to zadanie. Jak? Wystarczy zapoznać się z zawartością dodatku Obrońcy Wiary.

Zacznę od kwestii technicznych. Okładka jak zwykle jest kolorowa i miękka. Trudno – przyzwyczailiśmy się, tak samo jak do czarno-białych stron. Tym razem jednak zaskakuje nas pozytywnie (po Księdze i Krwi) stosunkowo mała ilość błędów: czy to literówek, czy potknięć przy tłumaczeniu.

Zajrzyjmy do środka - pierwszy rozdział jak zwykle zawiera wskazówki dla odgrywających postaci. Mamy w nim więc porady dotyczące rozwoju herosa i odgrywania go. I tu - kolejne pozytywne zaskoczenie: grający Kapłanami znajdą tam nie tyle podpowiedzi dotyczące walki, co raczej opis działania "instytucji" boskich interwencji i innych ciekawych zjawisk; Paladyn niestety potraktowany jest – jak większość klas "machających mieczem" - po macoszemu. W rozdziale znajdziemy także nowe atuty (w tym nową grupę atutów objawionych) i rozszerzenia zasad. Ciekawostkę stanowi bardzo poszerzona tabelka wyjątkowych wierzchowców oraz zasady techniczne zaadaptowania do tej roli... smoków. Jeżeli chodzi o magiczne wyposażenie i uświęcony ekwipunek, to nie znajdziemy w nim rewelacji, a nawet możemy czuć się zawiedzeni przedmiotami które wydają się być stworzonymi "na siłę" (np. Strzała sokolego wzroku).

Kościoły i organizacje to drugi rozdział. Jak sama nazwa wskazuje, prezentowane są w nim opisy przeróżnych religii i sekt (wraz z zasadami przystępowania i postępowania w ich szeregach), przeznaczonych do "użytku" głownie w świecie Greyhawk. Cieszą jak zwykle mapki i opisy budynków (w liczbie pięciu) i dokładne statystyki. Na uwagę zasługuje również fragment, który traktuje o zarządzaniu własną świątynią.

Klasy prestiżowe zajmują największą część podręcznika. Jak łatwo się domyślić, jest ich sporo, gdyż Kapłani i Paladyni to profesje o bardzo szeroko zakrojonym łuku zastosowań. Większość nowych profesji jest przemyślana i interesująca. Nie ma już kwiatków typu smoczego potomka z Księgi i Krwi. Można przyczepić się za to do szpitalnika (u którego leczenie zdaje się być tylko dodatkiem do umiejętności bojowych) i do władcy całunów, który praktycznie nie może robić nic poza wzywaniem nieumarłych. Natomiast klasy takie jak egzorcysta, łowca umarłych, czy inkwizytor na pewno znajdą szerokie możliwości zastosowania.

Ostatni rozdział traktuje o magii. Znajdziemy w nim parę nowych domen prestiżowych (dla klas prestiżowych) oraz cały wachlarz nowych zaklęć (dokładnie 50). O ile niektóre z nich graniczą z tym, co spodziewalibyśmy się otrzymać od początkującego MP (Stado otyughów), to zdecydowana większość jest zbalansowana i przemyślana od początku do końca (do gustu przypadło mi szczególnie Genezis, za pomocą którego możemy stworzyć własny plan egzystencji i Łańcuch spojrzeń – czar, który pozwala rozejrzeć się cudzymi oczyma).

Wreszcie w Dodatku zapoznamy się z 37 bogami potworów, ich domenami, typowymi wyznawcami i preferowanymi brońmi.

Obrońcy Wiary nie są splatbook’iem wybitnym, ale na pewno jednym z lepszych. Nie ma tu zbyt wiele, tak typowych dla reszty podręczników z serii, rad dla graczy, których jedynym celem jest zrobienie ze swojej postaci niepokonanego rzeźnika. Jeżeli macie w portfelu zbędne 30 zł, to możecie je z czystym sumieniem przeznaczyć na ten 96-stronicowy suplement.

Dziękujemy wydawnictwu ISA za udostępnienie podręcznika do recenzji.

Tytuł: Obrońcy Wiary (D&D: Defenders of Faith)
Autorzy: Rich Redman, James Wyatt
Tłumaczenie: Tomasz Majkowski
Redakcja merytoryczna: Tomek Kreczmar
Wydawca: ISA
Rok wydania: 2004
Liczba stron: 96
ISBN: 83-88919-94-7
Cena: 29 zł

Obrońcy Wiary
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Czyli boski "wypas"
Heroes of Horror
- Bój się! - zakrzyknął recenzent do Czytelnika
Przewodnik Gracza po Faerunie
Niezbędnik wielbicieli Zapomnianych Krain
Monster-slasher dla wytrwałych

Komentarze


Zeus
    Nice
Ocena:
0
Niezła recenzja, dodatek też nienajgorszy :)
09-05-2004 19:59
~EPRF

Użytkownik niezarejestrowany
    Wladca calunow
Ocena:
0
Przy władcy całunów jest poprostu blad w tabelce. Powinno być co poziom Poziom czaryjącego +1. Poza tym nie lubie paladynow:P

10-05-2004 10:51
Rebound
    Niezupełnie.
Ocena:
0
Tak się składa, że mam także oryginalne (angielskie) wydanie Defenders of Faith i tabela władcy całunów rozpisana jest identycznie. Natomiast w opisie zdolności specjalnych klasy znajduje się notatka dotycząca rozwoju 'zaklęciowego' tejże klasy.
10-05-2004 12:33
Seji
    Zajduje sie gdzie?
Ocena:
0
W angielskiej, a w polskiej nie?
10-05-2004 12:50
Rebound
    W obydwu.
Ocena:
0
Władca całunów zdobywa czary w nieco inny sposób niż reszta klas prestiżowych.
10-05-2004 14:08
~kupa

Użytkownik niezarejestrowany
    koopa
Ocena:
0
nie lubie klas typu : wojownik, paladyn, barbarzyńca. kapłan to jeszcze ujdzie...ale ta reszta??? naparzają mieczami, ew. toporami wogóle nie myśląc. potem ich trzeba ratować jak sie wchrzanią w pułapke. bo se myślą: aaa.....golemik, co tam, szarżują , a potem sie okazuje że przez przypadek uruchomili mechanizm skliszczajacy ściany...i kupa
29-10-2004 13:44
never222
    No, no całkiem ,całkiem .
Ocena:
0
fajna ale zupełnie bezuzyteczna.
15-11-2004 08:18
~Maciej Sikora

Użytkownik niezarejestrowany
    Palladyni
Ocena:
0
Hehe ,a gdyby nie palladnyni to bym nie grał w DQD (zartuje) ale tak się składa ze to moja ulubiona klasa :] nic nie przebije palladyna jest świetny :]
16-11-2004 20:37
~Enialis

Użytkownik niezarejestrowany
    spoko
Ocena:
0
fajna ksiązka
05-12-2004 16:37
~Megaloman

Użytkownik niezarejestrowany
    Uwielbiam tworzyć
Ocena:
0
Ja najbardziej lubię palladynów co wcale nie znaczy, ż inni są źli. Interesuję się budową organizacji, ekonomii ustanawianiem dogmatów i tym podobnych. Dlatego miło jest się dowiedzieć iż istnieje podręcznik, który opisuje instytucje i organizacje kościelne.
18-12-2004 08:24
~Xargos de Hub

Użytkownik niezarejestrowany
    PALADYNI
Ocena:
0
no jesli uwielbiacie paladynow to prztnajmniej nauczylibyscie sie pisac te slowo!!! :P pisze sie paladyn nie "palladyn"!!! i cos do niejakiego KUPY jesli nie wiesz kto to paladyn no to nic o nim nie pisz, a przede wszystkim naucz sie odruzniac profesjie!!! nie porownuj pala do wojownika, ktory szuka skarbow i lepszego sprzetu albo barbarzyncy, ktory non stop mysli o "bitce"!!! paladyn jest wyslannikiem boga, ktorego slowo stara sie szerzyc jesli w druzynie jest kaplan tego samego boga no to ma troszke uproszczone zadanie lecz nie moze olac sprawy ma pomagac, ochraniac kaplana ktory udzieli mu wsparcia za pomoca czarow. OGOLNIE MOWIAC DODATEK NIE JEST ZLY, TYLKO NIEKTORE RZECZY SA LEKKO NEIEDOPRACOWANE!!!
23-01-2005 21:11
~Villentretenmerth

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Podrecznik ten jest świetny jako źe kocham kapłana (postać) to bardzo mi sie przydaje szczegulnie lubie domeny prestizowe i klase kaplana bitewnego oraz nowe czary a w szczegolnosci czary z serii Aspekt Bóstwa
01-02-2005 09:24
~Zann Phenix

Użytkownik niezarejestrowany
    Paladyni
Ocena:
0
Ja również lubie palków ze względu na zdolności specjalne a pozatym odpowiada mi taki typ ról do odegrania. GRAĆ PALKIEM DOBRZE TO PRAWDZIWE WYZWANIE ( chciarz som osoby uzdolnione aktorsko to takim łatwiej ) A POZATYM DOBRZE ZORGANIZOWANY PALEK PROWADZONY PRZEZ DOBREGO GRACZA BEDZIE MÓGŁ ROZWALIĆ PRAWIE WSZYSTKO !!!
29-03-2005 14:19
~KAPLAN

Użytkownik niezarejestrowany
    SUPER GRA
Ocena:
0
Sadze ze jest to super odiazd dal kaplanow najlepsza gra na swiecie
04-04-2005 11:56
~AndrewPil

Użytkownik niezarejestrowany
    Obrońcy wiary
Ocena:
0
Bardzo dobra książka. Gram palkiem i jest super. Dobrze tnie mieczykiem i ma czary. Dzięki tej książce można poznać lepiej oblicze paladyna i jego możliwości. Jedyna wada to to że tekst jest zabardzo zbliżony do "połączenia kartek"(nie umiałem tego inaczej nazwać:)).
Jak lubisz grać paladynem lub kapłanem jest to pozycja obowiązkowa.
19-06-2005 16:02
~

Użytkownik niezarejestrowany
    Klasy Prestiżowe
Ocena:
0
Jeśli nie zna sie klas prestiżowych dla paladyna, mozna grac podstawówką i zachowywac sie jak egzorcysta czy inkwizytor bez specjalnego kombinowania. Ja grałem palem jak inkwizytorem to sie mnie wszyscy bali, a jak jeszcze posiąde jego umiejętności to juz wogóle bedzie odjazd. Paladyn wymiata (zwłaszcza szarżując z wierzchowca z Ugodzeniem Zła, Byczą Szarżą i ciezką lancą na jakiegoś drania :D). Dziękuje
02-07-2005 23:45
~Vitriol Plugawiciel

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Sam mam poziomy Władcy Całunów i dostaje dużo czarów premiowych.Mowi wam to doświadzczony gracz więc nie osądzajcie kiążki po okładce
17-08-2005 13:47
~Aseorth

Użytkownik niezarejestrowany
    Klasy prestiżowe
Ocena:
0
ZA MAŁO klas przestiżowych z k10 wytrzymałości autorzy się nie popisali tylko templariusz jest jaki taki ale nie ma JEŹDZIECTWA jako umiejętność klasową >:(
31-08-2005 17:37
~Lamirus

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
zajeb...e !!!!!!!!!!!
16-09-2005 09:21
~Elladan

Użytkownik niezarejestrowany
    Paladyn
Ocena:
0
hm...dodatek fajny...ale dodatkowe klasy mojemu paladynowi nic by nie dały....piszą tutaj niektórzy że paladynami grać, wojownikami to totalna siepa i nic więcej. Mój bohater, oczywiście jest paladynem ( do twego elfem) i oczywiście pokazuje potęgę swojego boga w 1 szeregu, broniąc reszty drużyny wraz z krasnoludzkim Obrońcą...prawdziwe granie paladynem to nie jest głoszenie wiary i siepanie : / taka gra byłaby nudna,zawsze się powinno odgrywać rozterki postaci, jej sposób bycia, tok myślenia...mój paladyn mimo iż ma odp. na strach, raz odegrałem jak uciekał od wampira...czemu? bo moja postać ma uraz z dzieciństwa do wampirów...ludzie, troche wyczucia a wasza postać nabierze charakteru i kolorów bez żadnych dodatowych książeczek : P
08-12-2005 16:48

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.