07-02-2010 02:22
Prosta budowa scenariusza
W działach: poradnik rpg | Odsłony: 125
Kreacja scenariusza ma swoje osobne miejsce na moim totemia blogowym. Dlatego na pewno poświecę temu tematowi kilka postów. Kilka ponieważ nie da się w jednym wyczerpać tego tematu. Ba! Chyba cały blog by nie wystarczył aby napisać wszystko na ten temat.
W tym poście chciałem zacząć od czegoś bardzo proste i bardzo podstawowego. Opowieść składa się zasadniczo z 2 rodzajów klocków:
Ten podział wymyślił ktoś o wiele mądrzejszy ode mnie:
W grach fabularnych mamy scenariusz. Gracze tworzą sekwencje wydarzeń. Te wydarzenia powinny generować pytania:
Nasz umysł posiada zdolność wyciągania wniosków na podstawie przesłanek. Jeśli nie ma żadnych przesłanek nic się nie dzieje. Ale wystarczy dodać ich kilka, niejednoznacznych i niepełnych aby w mózgu zaczęło się gotować. Umysł nie znosi stanu w którym egzystują dwie lub więcej hipotez równocześnie. W ten sposób buduje się napięcie. Powstaje motywacja do postawienie jednej i ostatecznej potwierdzonej hipotezy.
Punkt kulminacyjny opowieści to moment w którym odbiorca poznaje odpowiedź na swoje pytania. Powinna być ona przeciwna do tej którą odbiorca miał do tej pory.
W tym poście chciałem zacząć od czegoś bardzo proste i bardzo podstawowego. Opowieść składa się zasadniczo z 2 rodzajów klocków:
- sekwencja wydarzeń - ciąg zdarzeń powiązanych ze sobą (mniej lub bardziej). Mogą być one powiązane związkiem przyczynowo-skutkowym, prostym następstwem lub semantycznie. Ważne jest aby ta seria wydarzeń generowała pytania w głowach odbiorcy
- moment refleksji - w tym klocku chodzi o to aby odpowiedzieć na te pytania w "niewłaściwy sposób" (niegodnie z oczekiwaniem odbiorcy)
Ten podział wymyślił ktoś o wiele mądrzejszy ode mnie:
W grach fabularnych mamy scenariusz. Gracze tworzą sekwencje wydarzeń. Te wydarzenia powinny generować pytania:
- dlaczego ten człowiek nas wynajął
- dlaczego ta kapłanka Shally tak dziwnie się zachowuje (Hufbad)
- dlaczego nic nie pamiętamy (amnezja wg. Maestro)
- dlaczego na tej planecie nie ma życia (StarTrek)
Nasz umysł posiada zdolność wyciągania wniosków na podstawie przesłanek. Jeśli nie ma żadnych przesłanek nic się nie dzieje. Ale wystarczy dodać ich kilka, niejednoznacznych i niepełnych aby w mózgu zaczęło się gotować. Umysł nie znosi stanu w którym egzystują dwie lub więcej hipotez równocześnie. W ten sposób buduje się napięcie. Powstaje motywacja do postawienie jednej i ostatecznej potwierdzonej hipotezy.
Punkt kulminacyjny opowieści to moment w którym odbiorca poznaje odpowiedź na swoje pytania. Powinna być ona przeciwna do tej którą odbiorca miał do tej pory.
Proste?