10-05-2012 02:49
KB #31 Idealna zbrojownia
W działach: RPG | Odsłony: 155
Twórców systemów autorskich jest tutaj więcej niż aktywnych graczy, piszę więc dla nich. Jaka zbrojownia w systemie RPG by mnie uszczęśliwiła najbardziej? Nie piszę tego z pozycji guru który zrobił był taką u siebie w autorce. Właściwie w moich autorkach nie ma zbrojowni w ogóle. Piszę z punktu widzenia gracza - co chciałbym dostać :)
Wybór
Jeśli w każdej kategorii jest jedna jednoznacznie najlepsza broń a konkurencyjne opcje są jedynie tańsze - jest niedobrze. Gracze zarobią trochę pieniędzy i skończą biegając w większości z tym samym, a cała reszta zbrojowni będzie ignorowana. Idealnie by było, gdyby gracze mieli po kilka różnych opcji o podobnej sile, coś nad czym można się zastanawiać i wahać.Różna broń - różne zastosowanie i taktyki
Jeśli każda broń ręczna sprowadza się do takiej samej taktyki (stać i ciachać) i każda broń strzelecka takoż (stać i strzelać) - jest niedobrze. Żeby mogło być dobrze, mechanika musi w ogóle umożliwiać różne taktyki i mieć od tego odpowiednie parametry broni. Jeśli walka zawsze polega na staniu i ciachaniu - nic z tego nie będzie. Idealnie by było, gdyby różna broń była optymalnie używana w różny sposób i w różnych sytuacjach. Snajperki do snajperzenia, pistolety do noszenia zawsze zesobą, strzelby do wygarniania ludziom z bliska. Z broni białej - coś do bitew, coś innego do pojedynków, coś dla kawalerii, coś do krwawych burd/ Jeśli nasz system mechanikę walki ma bardzo skoncentrowaną na małych starciach w bezpośrednim do średniego zasięgu - jak większość walk w RPG - różnice mogą być subtelniejsze i bardziej splątane z mechaniką - jakaś broń do kombinowania z punktami akcji, inna do kombinowania z zasięgami, kolejna do cudowania z przewracaniem i obezwładnianiem itp. W tym celu trzeba zadbać, żeby dobra broń nie była zbyt uniwersalna a uniwesalna broń nie była zbyt dobra. Na przykład jeśli zrobimy snajperkę która zadaje super obrażenia na każdą odległość i doskonale się sprawdza również w żywiołowej strzelaninie w budynku - coś zepsuliśmy.Charakterystyczna broń dla frakcji / klasy etc
Jeśli postać jest wojem, broń jest jedną z pierwszych rzeczy którą się opisuje. Fajnie jest jeśli gracz bardzo wczuwający się w potomka klanu Bazinga mógł nosić miecz klanu Bazinga. Niektóre typy broni służą nie tylko ciachaniu ale również podkreśleniu tożsamości i kolorytu postaci.Trochę tła
Jedną z najbardziej klimatycznych wstawek jakie zdarzyły mi się w cyberpunku polegała po prostu na tym, że dwóch solosów gadało o broni. Jeden z nich był postacią uważaną za niemalże debila i niemowę - facet rzadko się odzywał, wolał strzelać. A tu nagle się okazuje że tym jednak ma jakieś zainteresowania, jakąś wiedzę, potrafi być całkiem elokwentny. Ta luźna gadka o tym który pistolet jest lepszy - nie mechanicznie a z wewnątrz świata - nadała postaci więcej koloru i klimatu niż poprzednie kilka sesji. Fajnie jest, jak przynajmniej część broni ma jakieś fajne opisy które gracze mogą czasem przytoczyć. Zależnie od klimatu świata mogą to być parametry techniczne lub anegdotki o producentach albo wzmianka o wyczynach legendarnych herosów właśnie taką bronią.Coś łatwego
Zbrojownie RPG nie podniecają każdego. Gracze którzy chcieliby w 10 minut mieć gotową postać powinni móc szybko znaleźć sensowne, generyczne dziabadło w potrzebnej im kategorii.22
Notka polecana przez: AdamWaskiewicz, Aesandill, Bortasz, de99ial, Eliash, gacoperz, jakkubus, Jingizu, kbender, KFC, murrey, nerv0, Nuriel, oddtail, Radagast Bury1, Szponer, Szymon, von Mansfeld, zegarmistrz, Żmij
Poleć innym tę notkę