Heroica: Jaskinie Nathuz
Dungeon crawl z klocków
Redakcja: Grażyna 'Fionaxxx' ZarzyckaIlustracje: Artur 'GoldenDragon' Jaskólski
Dużym zaskoczeniem w 2009 roku było to, że Lego zdecydowało się na wydawanie gier planszowych. Środowisko dodatkowo zelektryzowała wiadomość, że w Ramses Pyramid zaangażował się sam Reiner Knizia. Dziś na półce każdego hipermarketu stoi rząd planszówek z logo Lego, a na mój stół do testów trafiła właśnie gra z serii Heroica – Jasknie Nathuz.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Czeluście z klocków
Po zdjęciu folii na stół trafia pudełko ze średniej jakości i grubości tektury. Boki, niestety, nie są sklejane – co nie wróży dużej trwałości opakowania gry (moje pękło już podczas transportu). Wieczko zdobi zdjęcie już rozłożonej "planszy", która obserwowana jest przez bohaterów u wejścia do jaskini Nathuz. Stylistyka całego pudełka jest utrzymana w złoto-żółtawej tonacji charakterystycznej dla innych produktów Lego. W środku znajdziemy plakat z komiksem, dwoma wariantami rozstawienia "planszy" i opis połączenia z pozostałymi zestawami Heroica. Kolorową instrukcję obsługi w ośmiu językach (w tym polskim) oraz broszurkę opisującą, jak budować. W pudełku, niestety, brak jakiejkolwiek wypraski czy woreczków, więc ciężko będzie utrzymać w środku porządek.
Najważniejszym elementem zestawu są jednak klocki, a tych mamy tu, aż 217. Są małe, ale szczegółowością i różnorodnością mogą zachwycić każdego malca i jego rodziców. Rozróżnienie postaci, a nawet przedmiotów jest bardzo intuicyjne i nie powinno sprawić (oczywiście posiłkując się instrukcją) żadnych trudności nawet najmłodszym uczestnikom rozgrywki. W zestawie znajdziemy jeszcze specjalną kostkę z gumowymi krawędziami – bardzo ciekawy pomysł, który sprawdza się znakomicie. Jaskinie Nathuz są bardzo kolorowe, ale nie cukierkowe – utrzymane są w lekko mrocznym klimacie, który świetnie współgra z tematyką gry.
Garść klocków czy prawdziwy "dungeon crawl"?
Mechanika gry opiera się w dużej mierze na rzutach kostką. W głównym wariancie gry możemy podjąć następujące akcje:- ruch bohaterów – ilość pól, które możemy się przemieścić determinowany jest przez wynik rzutu kostką. W sytuacji, gdy mielibyśmy skończyć ruch na polu zajmowanym przez innego bohatera – "przeskakujemy" go i zajmujemy miejsce bezpośrednio przed nim
- walka z potworami – po przemieszczeniu na pole sąsiadujące z wrogiem rozpoczynamy starcie, którego wynik określa (oczywiście) rzut kością
- podniesienie przedmiotu – po przejściu przez pole zawierające artefakt, automatycznie go podnosimy
- użycie eliksiru – można go użyć w dowolnym momencie swojej kolejki
- otwarcie skrzyni ze skarbami – po przesunięciu na pole z "kufrem" należy zakończyć tam ruch i (co za zaskoczenie!) określić jego zawartość poprzez rzut kostką
- zakupy w sklepie – w swojej kolejce za 3 sztuki złota można zakupić jedną z dostępnych broni albo za 2 sprzedać
- sforsowanie skał – po napotkaniu głazów kończymy na polu przed nimi i (jak zwykle) rzucamy kostką, aby określić co się wydarzyło.
- Epicka heroiczna wyprawa – proponuje tryb mini kampanii polegający na kilkakrotnym rozegraniu tego samego scenariusza z zachowaniem ekwipunku poszczególnych bohaterów pomiędzy misjami.
- Heroiczna bitwa – pozwala podzielić swoje siły. Z jednej strony pojawi się osoba prowadząca złych, a z drugiej - tych dobrych. Ten wariant jest zdecydowanie najciekawszy i najbardziej emocjonujący. Potwory mają zdecydowanie trudniej, dlatego ta rola jest dedykowana dla rodziców, aby pociech mogły w pełni cieszyć się przeżywaniem przygód w podziemiach.
Powrót do dzieciństwa
Jaskinie Nathuz to specyficzna pozycja i należy zwrócić uwagę, że dużą frajdę daje podobnie jak w grach bitewnych, składanie poszczególnych elementów. Gra przeznaczona przede wszystkim dla młodszych. Dla starszych nie będzie stanowiła specjalnego wyzwania i może się po kilku rozgrywkach znudzić. Brawa dla Lego za świetne wsparcie dla całej serii Heroica – takiego zaplecza nie miała jeszcze żadna gra planszowa wydana po polsku. Polecam zagrać każdemu, aby choć na chwilę powrócić do czasów dzieciństwa.
Plusy: - świetna instrukcja w jasny i klarowny sposób objaśniająca każdy detal gry
- doskonałe wsparcie wydawcy
- różnorodność i szczegółowość klocków
- słabe potwory
- brak dodatkowych scenariuszy
- pudełko
Dziękujemy wydawnictwu Lego za udostępnienie gry do recenzji.
Mają na liście życzeń: 1
Mają w kolekcji: 1
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Mają w kolekcji: 1
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Heroica: Jaskinie Nathuz
Seria wydawnicza: Heroica
Typ gry: przygodowa
Projektant: Bastiaan Brederode, Cephas Howard, Thomas Robert Van der Heiden
Ilustracje: Thomas Robert Van der Heiden
Data wydania oryginału: 2011
Wydawca polski: LEGO
Liczba graczy: od 2 do 3
Wiek graczy: od 8 lat
Czas rozgrywki: około 20 minut
Cena: około 90 zł
Seria wydawnicza: Heroica
Typ gry: przygodowa
Projektant: Bastiaan Brederode, Cephas Howard, Thomas Robert Van der Heiden
Ilustracje: Thomas Robert Van der Heiden
Data wydania oryginału: 2011
Wydawca polski: LEGO
Liczba graczy: od 2 do 3
Wiek graczy: od 8 lat
Czas rozgrywki: około 20 minut
Cena: około 90 zł
Tagi:
Heroica: Jaskinie Nathuz | LEGO