» Dla Mistrzów Podziemi » Potwory » Golem żywej stali, Zbrojmistrz (SW: 10)

Golem żywej stali, Zbrojmistrz (SW: 10)

Artykuł ten zajął pierwsze miejsce w II edycji Konkurs(ik)u - konkursu na najlepszą pracę tematyczną nadesłaną przez użytkowników naszego forum.

Średni konstrukt
Kości Wytrzymałości: 10k10 + 20 (85 pw)
Inicjatywa: +1 (+1 Zr)
Szybkość: 6 m
KP: 25 (+1 Zr, +14 naturalny), dotykowy 11, nieprzygotowany 24
Bazowy atak/zwarcie: +7/+16
Ataki: walnięcie +16 wręcz (1k6+9)
Pełny atak: 2 walnięcia +16 wręcz (1k6+9)
Obszar/zasięg: 1,5 m/1,5 m
Specjalne ataki: Rozbrojenie
Specjalne cechy: Cechy konstruktu, Niepodatność na magię, Szpony, Utwardzenie, Widzenie w ciemności, Widzenie w słabym świetle, Wielooręż
Rzuty obronne: Wytrw +3, Ref + 4, Wola +3
Atrybuty: S 28, Zr 13, Bd –, Int –, Rzt 10, Cha 8

Klimat/teren: każdy region oraz podziemia
Występowanie: pojedynczo lub grupa (2-6)
Skala Wyzwania: 10
Charakter: zawsze neutralny
Rozwój: 11-17 KW (duży)
Dostosowanie poziomu:

Golem żywej stali (zwany też czasem zbrojmistrzem) to jeden z rodzajów golemów stworzonych zadziwiającą techniką z półpłynnej stali, która wydaje się żyć własnym życiem (patrz - Żywa stal). Takie konstrukty mogą wyjść jedynie spod rąk wprawnych mistrzów rzemiosła i sztuk magii, gdyż tylko za połączeniem tych dwóch praktyk można nadać pozory życia i dynamikę czemuś tak ciężkiemu i spokojnemu jak metal.
Konstrukt ten jest nastawiony na walkę i stworzony, by ochraniać swych stwórców bądź ich skarby. Świadczy o tym chociażby to, że na palcach dłoni ma groźnie wyglądające szpony. Szpony te zdają się ciągle przekształcać - raz matowieją i stają się tępe, by następnie błyszczeć niczym wypolerowany, magiczny miecz.
Nieaktywny, golem żywej stali przypomina posąg umięśnionego człowieka ze skrzyżowanymi na piersiach rękoma i spuszczoną głową. Jednak wystarczy podejść bliżej, by przekonać się o jego prawdziwej naturze. Golem nie posiada twarzy, tylko dwoje świecących na karmazynowo oczu wtopionych w metal. Są to dwa rubiny magazynujące magię, która nadała istocie możliwość poruszania się. Jeżeli w jakiś sposób udałoby się je wydłubać, konstrukt zamieni się na zawsze w metalowy posąg ozdabiający korytarz podziemi.

Zbrojmistrz w natarciu

Walka

Jak wszystkie konstrukty, i ten nie robi niczego bez wyraźnego polecenia swego stwórcy. Został stworzony do walki, więc najczęściej walczy w obronie swego pana i czyni to w sposób iście mistrzowski. Atakuje przede wszystkim rękami, niemal w każdym sprzyjającym momencie wykorzystując wachlarz swych bitewnych możliwości.
Nieskrępowany zasadami honorowej walki, golem żywej stali uderza brutalnie i stara się trafić w czułe miejsca przeciwnika, by jak najszybciej pozbyć się zagrożenia dla swego pana. Szybko dostosowuje się do sytuacji panującej na polu bitwy i przekształca swe dłonie w broń, którą będzie mógł razić wroga najskuteczniej, oraz która da mu przewagę w walce.
Podczas potyczek - w przeciwieństwie do swych "kuzynów" - porusza się dużo zgrabniej i niemalże z gracją doświadczonego mnicha. W jego ruchach nie widać całej tworzącej go masy. Często ściga uciekających przeciwników tak długo, aż na dobre nie wypędzi ich ze strzeżonego terenu.
Niepodatność na magię (zw): Golem żywej stali jest całkowicie niepodatny na działanie większości magicznych ataków i zdolności nadnaturalnych. Efekty oparte na elektryczności wymierzone w zbrojmistrza powodują jedynie jego spowolnienie (tak jak czar Spowolnienie) na 3 rundy, bez możliwości wykonania rzutu obronnego.
Rozbrojenie: Golem żywej stali może próbować rozbroić przeciwnika – jego oręż naturalny należy wtedy traktować jak broń jednoręczną. Przy próbie rozbrajania ręce zbrojmistrza zamieniają się w półpłynną stal, która spaja się na chwilę z orężem przeciwnika (o ile ten drugi jest również z metalu), co zapewnia mu dodatkową premię +5 do testu rozbrajania względem przeciwników, posługujących się metalową (w całości lub w większości) bronią. Samego konstruktu nie można w żaden sposób rozbroić.
Szpony (zn): Golem żywej stali może też przekształcić palce swoich dłoni w szpony. Z każdego palca wyrasta wtedy podobne do miniaturowej kosy ostrze. Walcząc tymi ostrzami, zbrojmistrz atakuje z premią do ataku tak, jakby posiadał zdolność Grad ciosów (+7/+7/+2 w normalnym wypadku). Udanym trafieniem zadaje 1k10 (19-20/x2) obrażeń ciętych.
Utwardzenie (zn): Raz na rundę walki, jeżeli wybrany przeciwnik wykona udany test ataku przeciwko golemowi żywej stali, konstrukt może spróbować uchronić się od obrażeń. W tym celu wykonuje rzut na Refleks o ST równym wynikowi testu na atak przeciwnika. Jeżeli rzut się powiedzie, to powłoka golema w miejscu uderzenia kondensuje się i spaja, tworząc na krótką chwilę pancerną stal. W ten sposób obrażenia sieczne i kłute zadane w tym ataku są negowane, a obrażenia obuchowe zmniejszone o połowę (zaokrąglając w dół). Golem nie może obronić się tą zdolnością przed obrażeniami innymi niż pochodzące od ataków fizycznych (np. od energii).
Wielooręż (zn): W związku z tym, że górne kończyny golema żywej stali stworzone są z półpłynnej stali, może on na życzenie przekształcać je w różne rodzaje broni.
Rzuć 2k4 na liczbę znanych przez golema rodzajów broni i wybierz rodzaje oręża z poniższej listy: ciężki buzdygan, długi miecz, miecz krótki, miecz półtoraręczny, młot bojowy, morgensztern, sierp, topór bitewny. Zbrojmistrz może w przeciągu akcji standardowej nie prowokującej okazyjnego ataku przekształcić swe dłonie w ostrze/obuch odpowiedniej broni, która najlepiej przysłuży się w walce z danym przeciwnikiem. Broń taka zadaje normalne obrażenia + modyfikator z siły golema (+9). Golema korzystającego z tej zdolności uznaje się za uzbrojonego i biegłego w posługiwaniu się daną bronią.

Tworzenie

Ciało golema żywej stali musi być wylane z co najmniej 700 kg płynnej stali w specjalnej formie, z dodatkiem odpowiednich eliksirów magicznych, kosztujących 8.000 sz. Stal musi być podtrzymywana w stanie płynnym przez cały czas tworzenia golema. Poza tym, wymagane są także 2 rubiny o wartości co najmniej 100 sz każdy, które stanowić będą oczy golema. Stworzenie ciała golema wymaga udanego testu Rzemiosła (kowalstwo) (ST 20) lub testu Rzemiosła (płatnerstwo) (ST 20).
PC 15; Tworzenie konstruktu, Geas/poszukiwanie, Ograniczone życzenie, Poliformowanie dowolnego obiektu, Rozgrzanie metalu; twórca musi być co najmniej na 15. poziomie; cena 70.000 sz; koszt 30.000 sz + 1500 PD.

Żywa stal

Historia: Żywa stal to specyficzny materiał stworzony przez gnomy. Początkowo miała ona służyć stworzeniu jednego, uniwersalnego narzędzia, które przybierałoby różne formy w zależności od woli właściciela. Pręt żywej stali miał za życzeniem zmieniać się w młotek, śrubokręt czy inny instrument sztuki, który będzie najbardziej przydatny i najlepiej dopasowany do danego mechanizmu. W ten sposób mali krewniacy krasnoludów chcieli zrobić porządek w swoich wynalazczych pracowniach.
Po miesiącach testów, z pomocą wielu mistrzów kowalstwa i hutnictwa oraz z czynnym udziałem magii, niejakiemu Gwidonowi Megquiskowi udało mu się stworzyć pierwszy pręt żywej stali. Przyrząd ten zaopatrzony został w czarny uchwyt z wprawionym lśniącym, czerwonym rubinem. Właśnie w owym ozdobnym kamieniu skondensowana została moc ognia, uwalniana na życzenie właściciela.
Stwórca był dumny ze swego dzieła. Było ono nie tylko praktyczne, ale i wyglądało estetycznie. Bardzo szybko zainteresowała się nim społeczność gnomów. Rozpoczęto produkcję i sprzedaż, z której Gwidon czerpał olbrzymie zyski. Wraz z jego bogactwem wzrastała chciwość innych wynalazców, którzy nie raz próbowali wykraść metodę tworzenia materiału. Nawet obce mocarstwa wysyłały swoich najlepszych szpiegów i złodziei, by odkryć przepis na półpłynną stal, w której widzieli nie tylko metodę produkowania narzędzi, ale również broni, która mogłaby przeważyć szalę na ich korzyść w kolejnych podbojach.
Gnom w obronie swojego dobytku ponownie sięgnął po swój największy atut. Zastanawiał się, co by powstało, gdyby swojemu odkryciu nadał coś na kształt osobowości - wolnej woli, a raczej zapisał w nim pewne podstawowe funkcje. W ten sposób powstał pierwszy golem żywej stali - zbrojmistrz, który strzegł dobytku swego stwórcy.
Mimo swych starań, gnomi wynalazca został zdradzony przez swojego pomocnika, który sprzedał metodę tworzenia golema. Ten incydent pozwolił jednak na odkrycie nowych możliwości drzemiących w żywej stali. Wkrótce potem inni magowie poznali technikę tworzenia żywej stali i zaczęli nad nią eksperymentować, produkując swoje własne konstrukty, które odpowiadały ich potrzebom. Jeszcze inni odpowiadali na zlecenia wielkich mocarstw. Poza zbrojmistrzem utworzono miedzy innymi golema-szpiega przybierającego różne formy metalowych przedmiotów, a także małego golema-chowańca w kształcie dłoni, który przy okazji był uniwersalnym zestawem narzędziowym swego stwórcy.

Materiał: Żywa stal to zmodyfikowana za pomocą magii stal surowcowa, która może przybierać różne kształty, dostosowując się do woli właściciela. Stworzona z niej broń może, w ciągu akcji standardowej nie prowokującej okazyjnego ataku, przekształcić się z jednej formy w drugą. Liczba form, jakie przybiera oręż, jest jednak ograniczona i zależna od ceny broni. Aby broń mogła zostać wykonana z żywej stali, musi spełniać dwa podstawowe warunki. Mianowicie, każda z jej form musi być bronią wykonaną przede wszystkim z metalu, a ponadto wszystkie formy muszą być tego samego rodzaju. I tak np. długi miecz z żywej stali nie przekształci się we włócznię, a sztylet nie stanie się mieczem oburęcznym.
Postacie władające bronią utworzoną z żywej stali otrzymują premię +4 do testów rozbrajania atakowanych wrogów, jeżeli ci również walczą orężem wykonanym - w całości bądź w przeważającej części - z metalu. Przy zetknięciu z bronią przeciwnika, żywa stal spaja się z nim na krótką chwilę, dzięki czemu łatwiej jest wyrwać przeciwnikowi broń z ręki.
Na każde 2,5 cm grubości żywa stal ma trwałość 10 i 15 punktów wytrzymałości.
Oręż wykonany z żywej stali uważa się za mistrzowsko wykonany jedynie w kwestii czasu tworzenia, ale nie premii z usprawnienia. Broń stworzoną z żywej stali uznaje się też za magiczną (choć nie musi za tym płynąć premia z usprawnienia), jednak jeżeli z oręża zostanie usunięty rubin kondensujący magię, to broń wykonana z żywej stali traci właściwości magiczne i przybiera na stałe ostatnią używaną formę.

Tabela 1-1: Oręż z żywej stali
Liczba form broni Cena
1
Cena broni + 1000 sz
2
Cena wszystkich broni + 2000 sz
3
Cena wszystkich broni + 4500 sz
4+
Cena wszystkich broni + 500 sz pomnożone przez liczbę broni podniesioną do kwadratu
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


iron_master
    Super
Ocena:
0
Komentować pracy nie będę, gdyż to że zwyciężyła w konkursiku oznacza że byle czym nie jest;) Powiem tylko że rysunek jest rewelacyjny!! Brawo
16-08-2006 21:19
Qball
   
Ocena:
0
No w końcu:). Praca jest dobra tak jak była gdy na nią głosowano w Konkursiku. A ilustracja też niczego sobie, bardzo pasuje:)
16-08-2006 22:43
~devil00

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Kości Wytrzymałości: 10k10 +20 (84 pw)

Z tego co pamietam powinna byc połowa w tym nawiasie czyli 60 a nie 84 ;/
17-08-2006 00:28
krzysiek-jakh
    Liczba PW i takie tam
Ocena:
0
"modyfikator z siły golema (+9)."
a gdzie indziej "S 23"
Coś jest nie tak :P
Siła powinna wynosić 28 :)
I wszystko będzie się zgadzać.

W nawiasie powinno być 75 pw
(trust me :) )
Nie 84 :) - do PW nie dodajesz modyfikatora z siły ;)
10k10+20 liczy się jako 10x5,5+20

Proponuje rozstrzelać sabotujące tą pracę chochliki.

IMHO to ta praca jest najlepsza. :)
17-08-2006 01:36
~Merlin wszech

Użytkownik niezarejestrowany
    Golem żywej stali.
Ocena:
0
Fajny potwór, wreszcie kolorowy rysunek i jeszcze ten materiał... Ten golem po trochu przypomina mi grobownika. Błędów to on trochę ma, i myślę że skoro może się "utwardzić" to z rozlaniem na podłogę też nie miałby większego problemu (ale z kałuży oczywiście łatwiej wyjąć kamienie) :-)).
17-08-2006 07:46
Thornis Kyrgee
    Chochliki
Ocena:
0
Kurcze, jesli to rzeczywiscie chochliki, to muszą być niezłe, bo zdołały przeżyć bezwzgledny i bezlitosny ostrzał redakcji poltera ;)

Sprawdze czy to wszystko w wypadku konstruktów nie ma jakiegoś ukrytego w zasadach 3.5 sensu :D
17-08-2006 10:27
~generał_ciuciek

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Mało oryginalne to jest, niestety. Prawdę mówiąc, nie bardzo wiem, jak mogło to wygrać konkurs.
Co do błędów krzysiek-jakh ma rację we wszystkim, potwierdzam to ;P
17-08-2006 12:04
Merlin wszech
    Konstrukt
Ocena:
0
Był do wyboru tylko ten golem oraz "plastuś" a ponieważ nikt nie chciał wybrać, ani tego, ani tego... Mamy obydwa dziwadła.;-)
17-08-2006 12:18
18

Użytkownik niezarejestrowany
    Statsy
Ocena:
0
Siła 23 równa się premii +6. W przypadku zadawania obrażeń przez golema z 1,5 premii z Siły wszystko gra.

Punkty wytrzymałości mogą wyglądać tak a nie inaczej z powodu premii, jaką niekiedy mogą dostawać ożywieńcy, konstrukty, itp. Powinno to faktycznie zostać jednak uwzględnione w tekście (mamy niby +20, ale w takim wypadku powinno być w sumie faktycznie 75 pw a nie 84).
17-08-2006 13:40
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
0
Ostatnimi czasy już wyjaśniałem, że redakcja przyjęła (dla opracowań potworów na stronie) następujący wzór na pw:

Maks. z 1. KW + 1/2 x kolejne KW + inne premie + 1 pw/KW

Przy takim wyliczeniu otrzymujemy:

10 + 45 + 20 + 10 = 85

84 pw można w tym przypadku uznać za literówkę. Została już ona wyeliminowana, podobnie jak chochlik za nią odpowiedzialny. Gdy już powróci do istnienia, gdzieś na Planach Niższych, czeka go jeszcze degradacja, tak iż nawet do lemure będzie się musiał zwracać per "jaśnie wielmożny".
17-08-2006 18:03
krzysiek-jakh
    Ukryty Sens
Ocena:
0
Thornis napisał "Sprawdze czy to wszystko w wypadku konstruktów nie ma jakiegoś ukrytego w zasadach 3.5 sensu :D"

- ja sprawdziłem :P
MA
Siedziałem z pół godziny porównując wszystko w różnych golemach (bo ja wolno myślę) i doszedłem jednak do wniosku że siła w tym wypadku powinna wynosić 28.

A Wy (Zsu i Encu) niweczycie moją półgodzinną pracę ;(

:P

Siła = 28
Przemawia za tym
a) zacytowana wzmianka w tekście:
" Zbrojmistrz może w przeciągu akcji standardowej nie prowokującej okazyjnego ataku przekształcić swe dłonie w ostrze/obuch odpowiedniej broni, która najlepiej przysłuży się w walce z danym przeciwnikiem. Broń taka zadaje normalne obrażenia + modyfikator z siły golema (+9). Golema korzystającego z tej zdolności uznaje się za uzbrojonego i biegłego w posługiwaniu się daną bronią."
b) premia do ataku Golema - która po moich wnikliwych studiach nad golemami i konstruktami w SRD 3.5 powinna zostać tak jak jest (żadne tam 1,5 x Siła, tylko normalnie) - a zmianie powinna ulec TYLKO Siła (z 23 na 28) i WTEDY NA PRAWDĘ WSZYSTKO BĘDZIE DOBRZE !!!

Zamiast poprawiać w 3 różnych miejscach zmieńcie tylko tą nieszczęsną siłę (z 23 na 28).

To jest tylko jedna literówka - 3 pomylona z 8.

PW - no ja bym wolał żeby było liczone tak jak w SRD czyli 10k10+20 czyli 10 x 5,5(średnia rzutu k10) + 20

(te +20 to premia dla golemów rozmiaru średniego, jakby ktoś się interesował) - ale oki, możecie liczyć inaczej.

ps - Nie, ShadEnc, wszytko nie gra - bo się nie zgadzaja premia do ataku.
SRD - premia do ataku kostruktów.
Przy sile 28 dopiero się wszystko zgadza.

pss lub Siła 29
Pomylić 3 z 9, nie jest trudno, zwłaszcza jak się przepisuje z kartki na kompa.

Dla mnie to jest jedna literówka, która nie umniejsza jakości pracy :)

Chociaż - z nudów posiedziałem jeszcze drugie pół godziny :P
I polecam lekture Księgi Potworów II str 5 - tabelka "Standardowe statystyki stworzeń zależne od typu". W update 3.5 do MMII nic się w tej dziedzinie nie zmieniło.
No stress - to co tam jest to tylko "sugerowane zakresy" - więc już (poza 3 pomyloną z 8 lub 9)nie mogę się więcej do niczego przyczepić :P

Piszę to, bo nawet sam nie wiedziałem że taka tabelka jest :P
18-08-2006 00:56
Thornis Kyrgee
    No dobra
Ocena:
0
No ok sprawdziłem starą wersję (do edycji 3.0) i okazało się, że siła golema była wtedy równa 28.

Ale z drugiej strony przyjmując zasady 3.5 dotyczące golemów (obrażenia) No i dodajac do tego system obliczania PW wg redakcji to jest w porządku.

Gdyby wg tego co mowisz (krzysiek-jakh) zmienić siłę na 28 to tym samym obrażnia uległy by zmianie z +9 na +13
18-08-2006 22:25
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
0
Siła zmieniona, chochlik uważa, że skurle podpadające Jej Cichości mogą uważać się za szczęściarzy...
18-08-2006 22:44
krzysiek-jakh
    Jest już dobrze :)
Ocena:
0
"Gdyby wg tego co mowisz (krzysiek-jakh) zmienić siłę na 28 to tym samym obrażnia uległy by zmianie z +9 na +13"

Nie - zajżyj do SRD :)
O tu:
http://www.d20srd.org/srd/monsters /golem.htm
Ja na prawdę długo tam patrzyłem :)

Obrażenia jakie zadają golemy to:
Jakaś kość + premia z siły
a nie
kość + 1,5 x premia z siły

Taki błąd nie przeszedłby przez 'gęste sito' korekcji ;P

A jedna literówka - 3 pomylone z 8 (z tego co mówisz) to i mogła.
Zdaża się. Zwłaszcza że taki błąd jest mało widoczny i trudny do wychwycenia, no i mógł powstać już po sprawdzeniu wszystkiego.

Zawsze możesz pocieszyć się kartą postaci w polskim Podręczniku 3.5 ;D
Tam to dopiero korekta nawaliła ;D

Siła jest już zmieniona na 28 i wszystko gra.
18-08-2006 22:49
Thornis Kyrgee
    OK
Ocena:
0
No i w końcu. Chochliki wyrżnieto bezlitośnie ;) Teraz można komentować zawartość merytoryczną ;P
18-08-2006 23:19
k0nrad
    Not bad...
Ocena:
0
...acz pomysł tak troszkę Terminatorem 2 zalatuje ;].

Pomijając te babolki wymienione poprzednio - fajne i ciekawe. Nie chciałbym z takim się zmierzyć :P.
25-08-2006 11:49
~s777

Użytkownik niezarejestrowany
    Golem żywej stali, Zbrojmistrz
Ocena:
0
To ustrojstwo piekielni trudno będzie pokonać ,no chyba że z niezwykle silna drurzuną i wieką pałą stworzoną spcjalnie po to by niszczyć ten typ besti.
20-02-2007 11:35
~Daniel

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
a mi się ten potwór podoba...i obrazek fajny..jest GIT
10-10-2007 17:27
~Dzyndzel

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Cholernie trudno pokonać Golema żywej stali
31-10-2007 13:20
~POST MORTEM

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Świetna praca !!!Wykożystam ją w następnej przygodzie.
24-04-2008 16:58

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.