Średni konstrukt
Kości Wytrzymałości: 10k10 + 20 (85 pw)
Inicjatywa: +1 (+1 Zr)
Szybkość: 6 m
KP: 25 (+1 Zr, +14 naturalny), dotykowy 11, nieprzygotowany 24
Bazowy atak/zwarcie: +7/+16
Ataki: walnięcie +16 wręcz (1k6+9)
Pełny atak: 2 walnięcia +16 wręcz (1k6+9)
Obszar/zasięg: 1,5 m/1,5 m
Specjalne ataki: Rozbrojenie
Specjalne cechy: Cechy konstruktu, Niepodatność na magię, Szpony, Utwardzenie, Widzenie w ciemności, Widzenie w słabym świetle, Wielooręż
Rzuty obronne: Wytrw +3, Ref + 4, Wola +3
Atrybuty: S 28, Zr 13, Bd –, Int –, Rzt 10, Cha 8
Klimat/teren: każdy region oraz podziemia
Występowanie: pojedynczo lub grupa (2-6)
Skala Wyzwania: 10
Charakter: zawsze neutralny
Rozwój: 11-17 KW (duży)
Dostosowanie poziomu: –
Golem żywej stali (zwany też czasem zbrojmistrzem) to jeden z rodzajów golemów stworzonych zadziwiającą techniką z półpłynnej stali, która wydaje się żyć własnym życiem (patrz - Żywa stal). Takie konstrukty mogą wyjść jedynie spod rąk wprawnych mistrzów rzemiosła i sztuk magii, gdyż tylko za połączeniem tych dwóch praktyk można nadać pozory życia i dynamikę czemuś tak ciężkiemu i spokojnemu jak metal.
Konstrukt ten jest nastawiony na walkę i stworzony, by ochraniać swych stwórców bądź ich skarby. Świadczy o tym chociażby to, że na palcach dłoni ma groźnie wyglądające szpony. Szpony te zdają się ciągle przekształcać - raz matowieją i stają się tępe, by następnie błyszczeć niczym wypolerowany, magiczny miecz.
Nieaktywny, golem żywej stali przypomina posąg umięśnionego człowieka ze skrzyżowanymi na piersiach rękoma i spuszczoną głową. Jednak wystarczy podejść bliżej, by przekonać się o jego prawdziwej naturze. Golem nie posiada twarzy, tylko dwoje świecących na karmazynowo oczu wtopionych w metal. Są to dwa rubiny magazynujące magię, która nadała istocie możliwość poruszania się. Jeżeli w jakiś sposób udałoby się je wydłubać, konstrukt zamieni się na zawsze w metalowy posąg ozdabiający korytarz podziemi.
Walka
Jak wszystkie konstrukty, i ten nie robi niczego bez wyraźnego polecenia swego stwórcy. Został stworzony do walki, więc najczęściej walczy w obronie swego pana i czyni to w sposób iście mistrzowski. Atakuje przede wszystkim rękami, niemal w każdym sprzyjającym momencie wykorzystując wachlarz swych bitewnych możliwości.
Nieskrępowany zasadami honorowej walki, golem żywej stali uderza brutalnie i stara się trafić w czułe miejsca przeciwnika, by jak najszybciej pozbyć się zagrożenia dla swego pana. Szybko dostosowuje się do sytuacji panującej na polu bitwy i przekształca swe dłonie w broń, którą będzie mógł razić wroga najskuteczniej, oraz która da mu przewagę w walce.
Podczas potyczek - w przeciwieństwie do swych "kuzynów" - porusza się dużo zgrabniej i niemalże z gracją doświadczonego mnicha. W jego ruchach nie widać całej tworzącej go masy. Często ściga uciekających przeciwników tak długo, aż na dobre nie wypędzi ich ze strzeżonego terenu.
Niepodatność na magię (zw): Golem żywej stali jest całkowicie niepodatny na działanie większości magicznych ataków i zdolności nadnaturalnych. Efekty oparte na elektryczności wymierzone w zbrojmistrza powodują jedynie jego spowolnienie (tak jak czar Spowolnienie) na 3 rundy, bez możliwości wykonania rzutu obronnego.
Rozbrojenie: Golem żywej stali może próbować rozbroić przeciwnika – jego oręż naturalny należy wtedy traktować jak broń jednoręczną. Przy próbie rozbrajania ręce zbrojmistrza zamieniają się w półpłynną stal, która spaja się na chwilę z orężem przeciwnika (o ile ten drugi jest również z metalu), co zapewnia mu dodatkową premię +5 do testu rozbrajania względem przeciwników, posługujących się metalową (w całości lub w większości) bronią. Samego konstruktu nie można w żaden sposób rozbroić.
Szpony (zn): Golem żywej stali może też przekształcić palce swoich dłoni w szpony. Z każdego palca wyrasta wtedy podobne do miniaturowej kosy ostrze. Walcząc tymi ostrzami, zbrojmistrz atakuje z premią do ataku tak, jakby posiadał zdolność Grad ciosów (+7/+7/+2 w normalnym wypadku). Udanym trafieniem zadaje 1k10 (19-20/x2) obrażeń ciętych.
Utwardzenie (zn): Raz na rundę walki, jeżeli wybrany przeciwnik wykona udany test ataku przeciwko golemowi żywej stali, konstrukt może spróbować uchronić się od obrażeń. W tym celu wykonuje rzut na Refleks o ST równym wynikowi testu na atak przeciwnika. Jeżeli rzut się powiedzie, to powłoka golema w miejscu uderzenia kondensuje się i spaja, tworząc na krótką chwilę pancerną stal. W ten sposób obrażenia sieczne i kłute zadane w tym ataku są negowane, a obrażenia obuchowe zmniejszone o połowę (zaokrąglając w dół). Golem nie może obronić się tą zdolnością przed obrażeniami innymi niż pochodzące od ataków fizycznych (np. od energii).
Wielooręż (zn): W związku z tym, że górne kończyny golema żywej stali stworzone są z półpłynnej stali, może on na życzenie przekształcać je w różne rodzaje broni.
Rzuć 2k4 na liczbę znanych przez golema rodzajów broni i wybierz rodzaje oręża z poniższej listy: ciężki buzdygan, długi miecz, miecz krótki, miecz półtoraręczny, młot bojowy, morgensztern, sierp, topór bitewny. Zbrojmistrz może w przeciągu akcji standardowej nie prowokującej okazyjnego ataku przekształcić swe dłonie w ostrze/obuch odpowiedniej broni, która najlepiej przysłuży się w walce z danym przeciwnikiem. Broń taka zadaje normalne obrażenia + modyfikator z siły golema (+9). Golema korzystającego z tej zdolności uznaje się za uzbrojonego i biegłego w posługiwaniu się daną bronią.
Tworzenie
Ciało golema żywej stali musi być wylane z co najmniej 700 kg płynnej stali w specjalnej formie, z dodatkiem odpowiednich eliksirów magicznych, kosztujących 8.000 sz. Stal musi być podtrzymywana w stanie płynnym przez cały czas tworzenia golema. Poza tym, wymagane są także 2 rubiny o wartości co najmniej 100 sz każdy, które stanowić będą oczy golema. Stworzenie ciała golema wymaga udanego testu Rzemiosła (kowalstwo) (ST 20) lub testu Rzemiosła (płatnerstwo) (ST 20).
PC 15; Tworzenie konstruktu, Geas/poszukiwanie, Ograniczone życzenie, Poliformowanie dowolnego obiektu, Rozgrzanie metalu; twórca musi być co najmniej na 15. poziomie; cena 70.000 sz; koszt 30.000 sz + 1500 PD.
Żywa stal
Historia: Żywa stal to specyficzny materiał stworzony przez gnomy. Początkowo miała ona służyć stworzeniu jednego, uniwersalnego narzędzia, które przybierałoby różne formy w zależności od woli właściciela. Pręt żywej stali miał za życzeniem zmieniać się w młotek, śrubokręt czy inny instrument sztuki, który będzie najbardziej przydatny i najlepiej dopasowany do danego mechanizmu. W ten sposób mali krewniacy krasnoludów chcieli zrobić porządek w swoich wynalazczych pracowniach.
Po miesiącach testów, z pomocą wielu mistrzów kowalstwa i hutnictwa oraz z czynnym udziałem magii, niejakiemu Gwidonowi Megquiskowi udało mu się stworzyć pierwszy pręt żywej stali. Przyrząd ten zaopatrzony został w czarny uchwyt z wprawionym lśniącym, czerwonym rubinem. Właśnie w owym ozdobnym kamieniu skondensowana została moc ognia, uwalniana na życzenie właściciela.
Stwórca był dumny ze swego dzieła. Było ono nie tylko praktyczne, ale i wyglądało estetycznie. Bardzo szybko zainteresowała się nim społeczność gnomów. Rozpoczęto produkcję i sprzedaż, z której Gwidon czerpał olbrzymie zyski. Wraz z jego bogactwem wzrastała chciwość innych wynalazców, którzy nie raz próbowali wykraść metodę tworzenia materiału. Nawet obce mocarstwa wysyłały swoich najlepszych szpiegów i złodziei, by odkryć przepis na półpłynną stal, w której widzieli nie tylko metodę produkowania narzędzi, ale również broni, która mogłaby przeważyć szalę na ich korzyść w kolejnych podbojach.
Gnom w obronie swojego dobytku ponownie sięgnął po swój największy atut. Zastanawiał się, co by powstało, gdyby swojemu odkryciu nadał coś na kształt osobowości - wolnej woli, a raczej zapisał w nim pewne podstawowe funkcje. W ten sposób powstał pierwszy golem żywej stali - zbrojmistrz, który strzegł dobytku swego stwórcy.
Mimo swych starań, gnomi wynalazca został zdradzony przez swojego pomocnika, który sprzedał metodę tworzenia golema. Ten incydent pozwolił jednak na odkrycie nowych możliwości drzemiących w żywej stali. Wkrótce potem inni magowie poznali technikę tworzenia żywej stali i zaczęli nad nią eksperymentować, produkując swoje własne konstrukty, które odpowiadały ich potrzebom. Jeszcze inni odpowiadali na zlecenia wielkich mocarstw. Poza zbrojmistrzem utworzono miedzy innymi golema-szpiega przybierającego różne formy metalowych przedmiotów, a także małego golema-chowańca w kształcie dłoni, który przy okazji był uniwersalnym zestawem narzędziowym swego stwórcy.
Materiał: Żywa stal to zmodyfikowana za pomocą magii stal surowcowa, która może przybierać różne kształty, dostosowując się do woli właściciela. Stworzona z niej broń może, w ciągu akcji standardowej nie prowokującej okazyjnego ataku, przekształcić się z jednej formy w drugą. Liczba form, jakie przybiera oręż, jest jednak ograniczona i zależna od ceny broni. Aby broń mogła zostać wykonana z żywej stali, musi spełniać dwa podstawowe warunki. Mianowicie, każda z jej form musi być bronią wykonaną przede wszystkim z metalu, a ponadto wszystkie formy muszą być tego samego rodzaju. I tak np. długi miecz z żywej stali nie przekształci się we włócznię, a sztylet nie stanie się mieczem oburęcznym.
Postacie władające bronią utworzoną z żywej stali otrzymują premię +4 do testów rozbrajania atakowanych wrogów, jeżeli ci również walczą orężem wykonanym - w całości bądź w przeważającej części - z metalu. Przy zetknięciu z bronią przeciwnika, żywa stal spaja się z nim na krótką chwilę, dzięki czemu łatwiej jest wyrwać przeciwnikowi broń z ręki.
Na każde 2,5 cm grubości żywa stal ma trwałość 10 i 15 punktów wytrzymałości.
Oręż wykonany z żywej stali uważa się za mistrzowsko wykonany jedynie w kwestii czasu tworzenia, ale nie premii z usprawnienia. Broń stworzoną z żywej stali uznaje się też za magiczną (choć nie musi za tym płynąć premia z usprawnienia), jednak jeżeli z oręża zostanie usunięty rubin kondensujący magię, to broń wykonana z żywej stali traci właściwości magiczne i przybiera na stałe ostatnią używaną formę.
Tabela 1-1: Oręż z żywej stali
Liczba form broni | Cena |
Cena broni + 1000 sz | |
Cena wszystkich broni + 2000 sz | |
Cena wszystkich broni + 4500 sz | |
Cena wszystkich broni + 500 sz pomnożone przez liczbę broni podniesioną do kwadratu |