Gamedev

Artykuły

Gamedev część pierwsza

Gamedev część pierwsza

Glosariusz

23-11-2009 12:30 | Michał 'shergar' Tronina | Komentarze: 4
Wielu z nas spotkało się z zagadnieniem game devu czy też game artu. Często używamy tych określeń, niezupełnie zdając sobie sprawę z ich znaczeń i ogromu pracy, która im towarzyszy. Chciałbym bliżej przedstawić czytelnikom Poltera problematykę fanowskiej twórczości, która często wykracza poza "robie...
Gamedev część druga

Gamedev część druga

Zarządzanie projektem

29-12-2009 13:40 | Michał 'shergar' Tronina | Komentarze: 2
Integracja Jak często spotykamy się z zagadnieniem game devu w życiu codziennym? Prawdopodobnie wielu z nas świetnie bawi się przy grach komputerowych i to częściej niż raz na tydzień. Dla niektórych ludzi jest to integralna część życia, ale tylko nieliczni wiedzą jak wygląda "dzień świstaka" twór...
Wielki Mistrz - wywiad z twórcami gry

Wielki Mistrz - wywiad z twórcami gry

13-01-2010 13:00 | Michał 'shergar' Tronina | Komentarze: 14
Wielki Mistrz to niekomercyjna gra z gatunku cRPG/Dungeon Crawl, rozgrywająca się w zamkniętej przestrzeni (interior). Aplikacja została stworzona przez grupę zapaleńców, nazywających się SystemSzok. Projekt jest świetnym przykładem na to, że dobry pomysł, organizacja i chęć twórczego wyżycia się, m...
Gamedev część trzecia

Gamedev część trzecia

27-01-2010 12:36 | Michał 'shergar' Tronina | Komentarze: 0
Każdą pracę należy dobrze zaplanować, szczególnie taką, która posiada duży współczynnik złożoności. W przypadku tak zwanego "environment artu" (w skrócie enviro, grafika środowiskowa, a więc wszystko to, co widać na danej lokacji) dobre rozmieszczenie obiektów, poprawnie wyrzeźbiony teren, dobór tek...
Projekt Bażyński - wywiad z twórcami

Projekt Bażyński - wywiad z twórcami

24-04-2010 14:00 | Michał 'shergar' Tronina | Komentarze: 2
Rynek gier cRPG trawi choroba, którą można nazwać sztampą. Coraz rzadziej powstają produkcje, które pozytywnie zapadają w pamięć. Na szczęście co jakiś czas trafiają się rodzynki jak Dragon Age, albo seria Mass Effect. Od kilku lat powstaje nisza rynkowa, która być może zostanie kiedyś zapełniona pr...
Andrzej 'Kolos' Koloska - wywiad

Andrzej 'Kolos' Koloska - wywiad

10-09-2010 11:40 | Michał 'shergar' Tronina | Komentarze: 2
Jakiś czas temu narodził się pomysł, aby przedstawić na łamach Poltera branżę gier wideo od strony kuchni. Niestety, cykl, oględnie mówiąc, nie wypalił. Mimo wszystko postanowiłem nie porzucać zagadnienia, ale zabrać się do niego od innej strony. Przedstawimy Wam felietony i wywiady z osobami, które...

Wieści

Gamedev część II

Gamedev część II

29-12-2009 15:10 | Michał 'shergar' Tronina
Ta część będzie poświęcona zarządzaniu projektami. Jest to bardzo ważny element produkcji, który bezpośrednio przekłada się na efektywność pracy całego zespołu. Materiał ten opisuje od strony kuchni, jak powstawała gra Wielki Mistrz. Warto zwrócić uwagę na wnioski, które nasunęły się podczas produkcji. Sporo aspektów zostało zweryfikowanych na bieżąco podczas pracy nad projektem. » więcej
Wielki Mistrz - wywiad z twórcami gry

Wielki Mistrz - wywiad z twórcami gry

13-01-2010 13:55 | Michał 'shergar' Tronina
Wielki Mistrz to niekomercyjna gra z gatunku cRPG/Dungeon Crawl, rozgrywająca się w zamkniętej przestrzeni (interior). Aplikacja została stworzona przez grupę zapaleńców, nazywających się SystemSzok. Projekt jest świetnym przykładem tego, że dobry pomysł, organizacja i chęć twórczego wyżycia się może zaowocować ciekawym produktem. Jeżeli jeszcze nie słyszałeś o tym tytule, to zapraszam do przeczytania wywiadu z twórcami Wielkiego Mistrza. » więcej
Ile kosztuje zrobienie gry?

Ile kosztuje zrobienie gry?

14-01-2010 13:23 | Michał 'shergar' Tronina | Komentarze: 2
Firma M2 Research, specjalizująca się w badaniu rynku elektronicznej rozrywki, opublikowała ciekawe dane dotyczące budżetu przeciętnej gry. W przypadku gier wieloplatformowych, jest to kwota rzędu 18-28 mln dolarów. Gry z wyższej półki, tzw. "AAA" to dla developera inwestycja na poziomie nawet 40 mln dolarów. Aby stworzyć grę na średnim poziomie, np. strzelankę, wystarczy nam 10 mln dolarów.

Są jednak tytuły, które nic sobie nie robią z powyższych analiz. Dobrym przykładem jest Gran Turismo 5 - 60 mln, bądź Modern Warfare 2 - 50 mln USD.

A oto jak wyniki analiz skomentował Robert Walsh, CEO Krome:

"To jedna z tych rzeczy, o których w znacznym stopniu prasa zapomina. Mówią, że sprzedaż wzrosła od ubiegłego roku o ponad 10 procent. Tymczasem przy zmianie konsol koszty produkcji podwoiły się lub nawet potroiły"
Co najlepiej sprzedaje się w UK?

Co najlepiej sprzedaje się w UK?

19-01-2010 15:49 | Michał 'shergar' Tronina | Komentarze: 0
Przez ostatnie tygodnie w Wielkiej Brytanii rynek sprzedaży gier dominowało Call of Duty: Modern Warfare 2. Gra o ogromnym budżecie (blisko 50mln USD) ustąpiła miejsca tylko casualowym produkcjom, którymi są: Just Dance i Wii Fit Plus. Bardzo dobrze na tle obecnej czołówki wypada debiutujące Army of Two: The 40th Day, zajmując czwartą pozycję. Widoczny spadek zaliczyły takie produkcje jak Assassin’s Creed II czy FIFA 10. Pełna lista gier w rozszerzeniu wieści. » więcej
Gamedev część trzecia

Gamedev część trzecia

27-01-2010 12:39 | Michał 'shergar' Tronina
Tym razem postanowiłem napisać kilka słów o grafice 3D. Zanim skupimy się na procesie tworzenia modeli bądź tekstur, zastanówmy się nad tym, jak dobrze zorganizować sobie pracę. Ta część gamedevu w pełni opiera się na poradniku Gutka, który znajdziecie także tutaj. » więcej
Projekt Bażyński - wywiad z twórcami

Projekt Bażyński - wywiad z twórcami

24-04-2010 14:03 | Michał 'shergar' Tronina
Rynek gier cRPG trawi choroba, którą można nazwać sztampą. Coraz rzadziej powstają produkcje, które pozytywnie zapadają w pamięć. Na szczęście co jakiś czas trafiają się rodzynki jak Dragon Age, albo seria Mass Effect. Od kilku lat powstaje nisza rynkowa, która być może zostanie kiedyś zapełniona przed odważne i ambitne projekty. Jednym z nich może być właśnie Bażyński, action-cRPG, rozgrywający się w czasach średniowiecza, gdzie główny nacisk został położony na wątek szpiegowski i fabularny. Zapraszam do przeczytania wywiadu z twórcami tej gry. » więcej
30 Wiedźminów - już wkrótce!

30 Wiedźminów - już wkrótce!

18-11-2010 11:10 | Michał 'shergar' Tronina | Komentarze: 0
Już niedługo Polska może stać się potentatem gier komputerowych. A przynajmniej tak szumnie zapowiadają przedstawiciele uczelni, na których powstaną nowe kierunki, związane z branżą elektronicznej rozrywki. Uniwersytet Śląski, Politechnika Śląska, Uniwersytet Ekonomiczny i Akademia Sztuk Pięknych będą kształcić rocznie do dwustu programistów, managerów, grafików, designerów, a także marketingowców. Nabór rozpocznie się w 2011 roku, studenci odbędą praktyki w Nicolas Games i CD Projekt.