# Game Chef- komentarze na serio
W działach: Game Chef 2014 | Odsłony: 174Kiedy nie masz książki napisz własną
Patrz rysunek.
Bestseller Inc.
Teoria: Jest to gra narracyjna opierająca się na kartach postaci oraz wydarzeń. Opowiadać mają historię zmagań młodych autorów z publikacją. Jest to solidna, skończona praca dająca to co zapowiada- lekką i szybką rozrywkę na kilka razy. Instrukcja oraz karty wspierają idee wydrukuj i zagraj.
W praktyce: Grę przetestowałem na trudnym materiale (choć wydaje mi się targecie gry)- dziewczynach zupełnie nie zainteresowanych graniem, RPG i fantastyką jednak mający najnowsze wieści ze świata polskich celebrytów (zdziwilibyście się ile młodych pań z tytułami naukowymi regularnie czyta przegląda pudelka). Rozegraliśmy dwie partie- pierwsza poszła z lekkim dystansem/nieśmiałością. Burza śmiechów i nieco hermetycznych uwag rozpętała się w drugiej- (akceleratorem była źle przeczytana karta "sławny autor na horyzoncie [wyszedł bowiem aktor ale nie interweniowałem]. W praktyce gra jest świetna i z pewnością może posłużyć również przełamywaniu oddzielającej graczy RPG od tzw. normalnych. Ta praca ma mój głos.
Pomysły dla autora: Czekam na wersje fundomową o młodych autorach oryginalnych fantasy RPG.
Papierowe żniwa
W teorii: Gra planszowa opowiadająca o ratowaniu książek i polowaniu ratujących książki. Jest to już zaawansowany szkic aczkolwiek autor nie próbuje tego ukryć (pozostawiając np. stosunek liczby agentów do bibliotekarzy do określenia). Mechanika kryjówek, zdrajców wydaje się prosta a zarazem na tyle ciekawa (podoba mi się też temat gry choć jest to mocno subiektywne) że chętnie wrócił bym do gry po jej dokończeniu- tym bardziej że nie ma tu wielkiego stopnia skomplikowania (korelującego zwykle z trudnością w ukończeniu).
W praktyce: Nie zagrałem i niestety przed terminem zgłoszenia prac nie zagram. Aczkolwiek chciałem- zamiast żetonów przygotowałem sobie druki artykułów oraz znalazłem miłą mapę współczesnej Europy (miał być klimat palenia dorobku nauki/naukowców po wielkiej katastrofie CERNu)- na 3 graczy [w tym jeden agent]. Niestety pozostałych elementów (kart) nie udało się zmontować.
Pomysły dla autora: Dokończyć! Zrobić kilka plansz i zestawów kart współdziałających z realiami (od działań inkwizycji przez akcje służb państw totalitarnych).
Sellar – Sierp Pierwszego Żniwiarza
W teorii: W tym przypadku jest to szkic gry- mieszanki gry fabularnej z planszówką i grą karcianą. Tekst instrukcji-szkicu pracy pozostawia mnie w rozterce. Z jednej strony ciężko jest ocenić to czego nie ma- autor bowiem nie definiuje czy jest to:
a) gra planszowa (z mniej lub bardziej precyzyjną mechaniką oraz rozgrywką polegającej na optymalizacji działań aby wygrać) z wstawkami fabularnymi.
b) gra fabularna (z ciekawym settingiem, budowaniem postaci) z elementami budowania scenariusza za pomocą kart zamiast odczytywania wyników z tabeli "spotkań losowych".
W obu przypadkach potrzebne rozwinięcie mechniki gry i tego nie ma. Gryzie się to z proponowanymi już dodatkami oraz rozmachem co do np. ilości kart. Ileż to musiało by być beta testów, optymalizowania, wypychania klimatycznymi opisami- to b. dużo pracy. To natomiast co jest już umieszczone brzmi miejscami ciekawie- pomysł na planszę (ja bym widział tam krążki jak w jednej planszówek w świecie Warhammera) czy zmiana BG w obrońcę planety. W warstwie "budowania klimatu" jest za mało aby mnie przekonać- z jednej strony może się to okazać ciekawy (najlepiej wzmocniony ilustracjami ) albo sztampowy. Tych kilka wskazanych szczegółów jest fajne ale nie idzie za nimi "całość". Metoda wykorzystania motywu i składników wydaje się być standardowa- choć przy planowanym poziomie skomplikowania "instrukcja" może być co najmniej grubą broszurą.
W praktyce: Gra nie jest na etapie "do zagrania".
Porada: Nad Sellar trzeba jeszcze sporo popracować- i to zaczynając od początkowych założeń. Pomoc i wsparcie dla autora: Być może autor powinien spróbować P19.