» Recenzje » Frogi

Frogi

Frogi
„W głębokim stawie, gęsto porośniętym liśćmi lilii wodnych, żyje stado kolorowych żab. Od czasu do czasu żabki urządzają wyścigi. Po drodze czyhają jednak przeróżne niespodzianki i niebezpieczeństwa. Czasem z głębin wynurzy się nawet zębata paszcza podwodnego potwora!”

Frogi stworzył Adam Kałuża, znany przede wszystkim ze znanej zapewne wszystkim gry Kajko i Kokosz. Natomiast za piękne grafiki odpowiedzialny jest Piotr Socha, który wykonał ilustracje również do Krabów czy Super Farmera. Jest to odświeżona wersja gry logicznej Hooop!, gdzie zadaniem graczy będzie przemieszczanie swojej żabki z kafelka startowego na kafelki startowe innych graczy.

W zabawie może wziąć udział od 2 do 4 osób. Sugerowany wiek według wydawnictwa Granna to od 7 lat. Przyznam, że ta gra dla dzieci w tym wieku jest w sam raz, a do tego jest tak prosta, że szybko ją opanują. A cała rozgrywka też dużo czasu nie zajmie, gdyż zaledwie 30 minut.

W niewielkim pudełku znajdziemy 46 kafelków terenu (w tym 4 startowe i 8 kafelków terenu specjalnego), 32 kafelki akcji, 12 „gumowych” żabek oraz instrukcję. Wyjaśniono w niej w prosty sposób i szczegółowo wszystkie zasady, dzięki czemu reguły zabawy można bardzo szybko opanować. Co do jakości wykonania, to Frogi prezentują się bardzo ciekawie. Na pierwszy rzut oka od razu w oczy rzuciły mi się żabki, które zrobione są bardzo solidnie z odrobinę elastycznego materiału. Przyznać trzeba, że kafelki są ślicznie zilustrowane i do tego również bardzo wytrzymałe.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Przygotowanie do zabawy zajmuje raptem minutę. Układ plansz jest zmienny, a w instrukcji ukazano kilka przykładów dla różnej liczby graczy. W przypadku rozgrywki w 2 osoby układamy wszystkie kafelki startowe. Wystarczy porozmieszczać kafelki terenu obok siebie, a specjalne (są ich 4 rodzaje: dwie żabki, niezatapialny, dodatkowy ruch, potwór wodny) losujemy lub świadomie wybieramy i dołączamy do tych pierwszych. Każdy z uczestników wybiera kolor żabki, po czym również bierze w tej samej barwie kafelki startowe (z kwiatkiem) oraz kafelki akcji. Przed rozpoczęciem rozgrywki każdy z graczy losuje 4 spośród 8 kafelków akcji i kładzie je odkryte.przed sobą. Warto o nich pamiętać, gdyż mogą pomóc w różnych sytuacjach, np. poprzez dwa ruchy jedną żabką czy przemieszczenie żabki przez zatopiony kafelek.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Grę rozpoczyna najmłodszy gracz, a reszta uczestników wykonuje swoje ruchy zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Każda tura przebiega w trzech fazach, gdzie gracz może wykonać tylko jedną z akcji:

  1. Przenieść żabkę na sąsiedni kafelek – gracz może przenieść swoją jedną żabkę na sąsiedni kafelek (do przodu, na boki) pod warunkiem, że nie jest on zatopiony (odwrócony). Zabronione jest przeskakiwanie po skosie. Po przejściu należy natychmiast zatopić liść.
  2. Odwrócić (odtopić) zatopiony kafelek – przy tej akcji gracz może odwróć kafelek i na tym kończy się jego ruch. Nie można zatopić kafelka.
  3. Skorzystać z jednej z dostępnych akcji specjalnych – owe akcje pomogą nam podczas rywalizacji np. poprzez: podwójny ruch żabką; przeniesienie żabki i odtopienie lub zatopienie kafelka; wykonanie ruchu żabką innego gracza, itd. Po wykonaniu tej opcji kafelek odkładany jest z powrotem do pudełka.

Gra kończy się w momencie, kiedy gracze skoczą swoimi żabkami na kafelki startowe innych uczestników. Zwycięzcą zostaje ten, komu pierwszemu się to uda. W grze 2- lub 4- osobowej gracze muszą umieścić po jednej żabce na kafelku z kwiatkiem, natomiast przy 3 graczach żabki również znajdą się na liściach startowych, ale trzecia skacze na dowolny kwiatek.

Frogi charakteryzują się sporą regrywalnością, co zapewniane jest przez pełną dowolność układania planszy. Co ważne nie jesteśmy ograniczeni do wzorów z instrukcji, jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia uczestników. Ważne są również kafelki specjalne. W każdej partii można wymienić zestaw na te, których wcześniej nie używaliśmy. Jeśli chodzi o skalowalność, to zabawa znakomicie sprawdza się w trzy czy cztery osoby, natomiast słabiej wygląda to przy dwóch graczach. Im więcej nas zasiądzie, tym lepiej, gdyż wtedy więcej żabek będzie skakać z listka na listek i gracze będą mieć coraz trudniejszą drogę do kafelków startowych. Losowości doświadczamy tylko podczas wyboru kafelków specjalnych, gdyż robimy to w ciemno.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

We Frogach występuje negatywna interakcja, mająca duży wpływ na przebieg rozgrywki. A jak ona się objawia? Otóż inni gracze mogą popsuć nam szyki poprzez użycie kafelków specjalnych. Oprócz tego od nas jest tylko zależne to, w jaki sposób będzie ułożona plansza, ale nad wygraną trzeba się trochę napracować.

Niestety, gra posiada jeden minus, który raczej nie ma wpływu na zabawę. Chodzi o układanie plansz. Instrukcja pokazuje, żeby kafelki układać ciasno obok siebie, jednak nie zdaje to egzaminu przy ich odwracaniu. Najlepiej poukładać je w taki sposób, aby nie stykały się ze sobą. Co do reszty - nie ma się do czego przyczepić.

Podsumowując, Frogi wymagają analizowania każdego ruchu, liczy się także logiczne myślenie, a poza tym trochę sprytu. Przy rozgrywce nie spędzimy za dużo czasu, 30 minut to naprawdę niewiele, a ten czas nie będzie zmarnowany. Jest to idealna pozycja dla początkujących, jak i bardziej zaawansowanych graczy, którym również powinna przypaść do gustu. Warta tego, aby zachować ją w swojej kolekcji.

Plusy:

  • Oprawa graficzna
  • Śliczne wykonanie żabek
  • Proste zasady
  • Spora regrywalność

Minusy:

  • Problemy z odwracaniem kafelka podczas rozgrywki (jeśli ułożone zbyt blisko siebie)
  • Słabsze skalowanie przy dwóch graczach

 

Dziękujemy wydawnictwu Granna za udostępnienie gry do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
7.5
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Frogi
Typ gry: familijna
Projektant: Adam Kałuża
Wydawca polski: GRANNA
Data wydania polskiego: 2017
Liczba graczy: od 2 do 4
Wiek graczy: od 7 lat
Czas rozgrywki: ok. 20 min.
Cena: 27,99 zł



Czytaj również

CV Pocket
Piękne życie jest na wyciągnięcie ręki!
- recenzja
Kamieniem w Rycerza!
Drako: Rycerze i Trolle
- recenzja
K2
K2
Pokonać siebie i pogodę
- recenzja
Drako: Smok i Krasnoludy
Krasnoludzka pułapka na smoki
- recenzja
Tajny agent
Dedukcja i geografia
- recenzja
Santa Maria
Rozbudowujemy kolonie
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.