Emily The Strange. Dziwna Emily i Tajna Księga Dziwów
Emily nie jest zwyczajną trzynastolatką. Emily nie poddaje się naciskom grupy, nie ulega modom, nie potrzebuje akceptacji, nie chce być jak Doda i nie kocha kucyków. Niczym wyzwolony z więzów zwierzęcych i ludzkich praw kot, ta ubrana jedynie na czarno drobna osóbka podąża własną mroczną ścieżką. Emily to koszmar wszystkich rodziców i spełnienie marzeń każdej nieprzystającej do społecznych norm dziewczynki.
Postać o trupio bladej cerze i ciemnych niczym wody Styksu włosach przyszła na świat w roku 1991. Jak przystało na ucieleśnienie niepokornego ducha, Emily nie narodziła się z uświęconego tradycją związku i spłodziło ją aż trzech ojców. Właściciele linii odzieżowej, deskorolkowiec Rob Roger i kierowca wyścigowy Matt Reed, wraz z Nathanem Carrico, który zaprojektował postać małej gotki, zaczęli rozprowadzać darmowe naklejki z Emily na koncertach i w sklepach z płytami. Od samego początku charakterystycznej sylwetce ubranej w czarną sukienkę i białe buty dziewczynki towarzyszyły cztery koty. Każdy z nocnych łowców ma własne imię, znak szczególny oraz charakter. Mystery przewodzi całemu stadu i jest najbliżej związana z Emily, można ją z łatwością rozpoznać po łacie w kształcie gwiazdy. Miles to kocur wojownik, który stracił oko w jednej z krwawych walk i do dziś jego pysk znaczy blizna w kształcie litery "X". Kolejni członkowie kociej paczki to samotnik Sabbath, o wyszczerbionym uchu, oraz najmłodszy czworonóg - Nee-Chee. Mroczna bohaterka i jej groźni pupile szybko dokonali operacji na otwartych sercach miłośników "offu", boleśnie zapadając w pamięć jako graficzna inkarnacja kontrkultury.
Obecnie podobizna Emily znajduje się na każdej możliwej części męskiej i damskiej garderoby, powstały również książki i komiksy ilustrujące jej nokturnowy, wymykający się logice, indywidualny wszechświat. Umieszczona na torbach, plecakach, koszulkach i przypinkach trupio blada twarzyczka o przeszywającym spojrzeniu spogląda z obojętnością na normalnych obywateli. Komiksowa wersja Wednesday Adams, to stojąca u progu dojrzałości trzynastolatka, która swoją innością wyraża stosunek kolejnych pokoleń buntowników wobec ról społecznych, jakie narzuca im świat dorosłych. Świadome korzystanie z gotyckiej estetyki i subtelna gra konwencji, konsekwencja w kolorystyce i powtarzalność pozornie odrażających lub przerażających elementów graficznych (czaszek, pająków, potworów), to stanowczy sprzeciw wobec opresyjnego podziału na niebieskich chłopców i różowe dziewczynki.
Do niedawna produkty z Emily nie były łatwo dostępne w Polsce, akcesoria można było nabyć jedynie przez Internet lub w znanym jedynie wtajemniczonym, sprzedających undergroundową muzykę sklepach. O komiksach i książkach można było śnić jedynie w koszmarach. Na szczęście (lub nieszczęście - to już oceni wasz przyszły psychiatra), dzięki wydawnictwu Nasza Księgarnia, na rynku pojawiły się dwie książeczki z przygodami Emily. Nazywanie zawartości tych potępieńczych woluminów przygodami to wyraźne nadużycie, tak samo jak jednoznaczne określenie czy Księga dziwów i Dziwna Emily należą do kategorii ilustrowanej książki czy może komiksu to postępowanie wbrew założeniom autorów. Wydane w twardej okładce, stanowiące estetyczną całość książeczki proponują wyjątkową rozrywkę, której zaszufladkowanie mija się z celem - zawarte w nich treści są równie niepokorne i rozbijające utarte schematy, co sama Emily.
Czytelnik Księgi dziwów i Dziwnej Emily wkracza w okryty tajemniczą zasłoną mroku świat, w którym jedynie przenikliwe oko dostrzeże ukryte w ciemności sensy, a wyostrzone zmysły dosłyszą dowcipny chichot ironii. Nastrojowe, urzekające wymowną prostotą ilustracje kryją zadziwiające tajemnice. Nadrukowana błyszczącym tuszem na matowej kartce grafika lub słowo błyskotliwie puentują prowadzoną przez narratora historię. Konstrukcja fabuły przypomina modernistyczny trend, zwany flâner, noszący charakter bezcelowej, pełnej impresyjnych doświadczeń przechadzki. Zawarte w obu książeczkach opowieści to spacer po wykreowanym przez tajemniczą trzynastolatkę świecie, w którym zatarła się granica pomiędzy realnością, wyobraźnią, snem i świadomością bohaterki.
Zanurzając się w królestwie Emily, gdzie wszystko wymyka się oczywistościom i neguje prawa rzeczywistości, narażamy się na poważne niebezpieczeństwo, iż zaskoczenie, kontrast i szokujące zestawienia wyrwą nas z wygodnych pieleszy codzienności.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Postać o trupio bladej cerze i ciemnych niczym wody Styksu włosach przyszła na świat w roku 1991. Jak przystało na ucieleśnienie niepokornego ducha, Emily nie narodziła się z uświęconego tradycją związku i spłodziło ją aż trzech ojców. Właściciele linii odzieżowej, deskorolkowiec Rob Roger i kierowca wyścigowy Matt Reed, wraz z Nathanem Carrico, który zaprojektował postać małej gotki, zaczęli rozprowadzać darmowe naklejki z Emily na koncertach i w sklepach z płytami. Od samego początku charakterystycznej sylwetce ubranej w czarną sukienkę i białe buty dziewczynki towarzyszyły cztery koty. Każdy z nocnych łowców ma własne imię, znak szczególny oraz charakter. Mystery przewodzi całemu stadu i jest najbliżej związana z Emily, można ją z łatwością rozpoznać po łacie w kształcie gwiazdy. Miles to kocur wojownik, który stracił oko w jednej z krwawych walk i do dziś jego pysk znaczy blizna w kształcie litery "X". Kolejni członkowie kociej paczki to samotnik Sabbath, o wyszczerbionym uchu, oraz najmłodszy czworonóg - Nee-Chee. Mroczna bohaterka i jej groźni pupile szybko dokonali operacji na otwartych sercach miłośników "offu", boleśnie zapadając w pamięć jako graficzna inkarnacja kontrkultury.
Obecnie podobizna Emily znajduje się na każdej możliwej części męskiej i damskiej garderoby, powstały również książki i komiksy ilustrujące jej nokturnowy, wymykający się logice, indywidualny wszechświat. Umieszczona na torbach, plecakach, koszulkach i przypinkach trupio blada twarzyczka o przeszywającym spojrzeniu spogląda z obojętnością na normalnych obywateli. Komiksowa wersja Wednesday Adams, to stojąca u progu dojrzałości trzynastolatka, która swoją innością wyraża stosunek kolejnych pokoleń buntowników wobec ról społecznych, jakie narzuca im świat dorosłych. Świadome korzystanie z gotyckiej estetyki i subtelna gra konwencji, konsekwencja w kolorystyce i powtarzalność pozornie odrażających lub przerażających elementów graficznych (czaszek, pająków, potworów), to stanowczy sprzeciw wobec opresyjnego podziału na niebieskich chłopców i różowe dziewczynki.
Do niedawna produkty z Emily nie były łatwo dostępne w Polsce, akcesoria można było nabyć jedynie przez Internet lub w znanym jedynie wtajemniczonym, sprzedających undergroundową muzykę sklepach. O komiksach i książkach można było śnić jedynie w koszmarach. Na szczęście (lub nieszczęście - to już oceni wasz przyszły psychiatra), dzięki wydawnictwu Nasza Księgarnia, na rynku pojawiły się dwie książeczki z przygodami Emily. Nazywanie zawartości tych potępieńczych woluminów przygodami to wyraźne nadużycie, tak samo jak jednoznaczne określenie czy Księga dziwów i Dziwna Emily należą do kategorii ilustrowanej książki czy może komiksu to postępowanie wbrew założeniom autorów. Wydane w twardej okładce, stanowiące estetyczną całość książeczki proponują wyjątkową rozrywkę, której zaszufladkowanie mija się z celem - zawarte w nich treści są równie niepokorne i rozbijające utarte schematy, co sama Emily.
Czytelnik Księgi dziwów i Dziwnej Emily wkracza w okryty tajemniczą zasłoną mroku świat, w którym jedynie przenikliwe oko dostrzeże ukryte w ciemności sensy, a wyostrzone zmysły dosłyszą dowcipny chichot ironii. Nastrojowe, urzekające wymowną prostotą ilustracje kryją zadziwiające tajemnice. Nadrukowana błyszczącym tuszem na matowej kartce grafika lub słowo błyskotliwie puentują prowadzoną przez narratora historię. Konstrukcja fabuły przypomina modernistyczny trend, zwany flâner, noszący charakter bezcelowej, pełnej impresyjnych doświadczeń przechadzki. Zawarte w obu książeczkach opowieści to spacer po wykreowanym przez tajemniczą trzynastolatkę świecie, w którym zatarła się granica pomiędzy realnością, wyobraźnią, snem i świadomością bohaterki.
Zanurzając się w królestwie Emily, gdzie wszystko wymyka się oczywistościom i neguje prawa rzeczywistości, narażamy się na poważne niebezpieczeństwo, iż zaskoczenie, kontrast i szokujące zestawienia wyrwą nas z wygodnych pieleszy codzienności.
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 2
Obecnie czytają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie czytam
Mają w kolekcji: 2
Obecnie czytają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie czytam
Tytuł: Emily the Strange. Dziwna Emily
Scenariusz: Rob Reger
Rysunki: Buzz Parker, Rob Reger, Brian Brooks
Wydawca: Nasza Księgarnia
Data wydania: październik 2007
Tłumaczenie: Bartosz Wierzbięta
Liczba stron: 64
Format: 14x16,5 cm
Oprawa: twarda, kolorowa
Papier: kredowy
Druk: kolorowy
Cena: 26,90 zł
Wydawca oryginału: Chronicle Books
Scenariusz: Rob Reger
Rysunki: Buzz Parker, Rob Reger, Brian Brooks
Wydawca: Nasza Księgarnia
Data wydania: październik 2007
Tłumaczenie: Bartosz Wierzbięta
Liczba stron: 64
Format: 14x16,5 cm
Oprawa: twarda, kolorowa
Papier: kredowy
Druk: kolorowy
Cena: 26,90 zł
Wydawca oryginału: Chronicle Books
Tagi:
Brian Brooks | Buzz Parker | Emily The Strange | Emily The Strange. Dziwna Emily | Emily The Strange. Tajna Księga Dziwów | Rob Reger | Rob Reger