Armijną umiejętnością elfów jest Koncentracja / X (Concentration / X). Pozwala ona zwiększyć cechę, która jest oznaczona gruba czcionką na karcie referencyjnej o wartość "X" przypisaną umiejętności. Zdolność ta jest największą zaletą elfów, gdyż pozwala im zwiększać swoją przewagę nad jednostkami wroga przez co stają się istnymi maszynami do zabijania.
Kolejnym atutem tej armii jest Odwaga. Najniższy poziom Odwagi wynosi 5, co wbrew pozorom nie jest mało. Sporo jednostek posiada zdolności, które uodparniają je całkowicie na strach (Słuszny i Konstrukt) oraz pozwalające łatwiej go zdawać (Odwaga).
Ostatnim plusem jest ruch - wszystkie elfy, prócz Konstruktów, poruszają się 12,5 cm (nie jest to 15, jak u Wilczarzy, ale zawsze to więcej niż standardowe 10 cm)
Podstawową jednostka elfiej armii są Selsymy. Jednostka ta nie jest rewelacyjna, można powiedzieć, że lekko nieopłacalna za swoje punkty, ale posiada jeden punkt koncentracji, dzięki któremu może podnieść sobie Inicjatywę lub Atak do 4, co trochę pomaga na polu bitwy.
Udoskonaloną wersją Selsymów są Weterani. Można ich uzbroić w szable (zwiększające Atak o 1) lub włócznie (zwiększające Inicjatywę o 1) a oprócz lekko podniesionych statystyk dodatkowo dostali dwie bardzo przydatne zdolności - Finte i Odwagę, dzięki czemu stali się doskonałymi jednostkami do wsparcia bohaterów w walce.
Cynwalle posiadają doskonałą elitę. Są nią Asadarowie. Dzięki wysokim statystykom (4 Ini, 4/7 At/Sił, 4/8 Obr/Wyt) oraz Koncentracji na poziomie drugim i doskonałym zdolnościom są oni w stanie zatrzymać nawet najsilniejszego przeciwnika. Koncentracja pozwala przydzielić im 2 punkty w Obronę, Siłę lub w Atak (niestety nie w Inicjatywę), co robi z nich jednostkę, która może wspaniale atakować jak i bronić się.
Ich dodatkową zaletą jest posiadanie Sekwencji. Dzięki temu mogą oni, niczym bohaterowie, dobierać dodatkową kostkę kosztem statystyk. Często przydatna jest także zdolność Słuszny.
Godnymi uwagi jednostkami są Konstrukty i Varsymy. Ci pierwsi dzięki oburęczności potrafią skontrować ataki większości przeciwników w swoim przedziale punktowym, posiadają również atak na wysokim poziomie, co nie sprowadza ich do ciągłej defensywy.
Druga jednostka, Varsymy, to Zwiadowcy z bardzo wysoką Siłą i możliwością robienia Mistrzowskich ataków, dzięki którym mogą skumulowanym uderzeniem zadać jeden bardzo silny cios.
Na pierwszy rzut oka Atak 3 odstrasza, ale dzięki Koncentracji 2 mogą go sobie zwiększyć do 5 i atakować na poziomie trudności 7 (niewielu jest Skautów z taka możliwością). Dodatkowym atutem jest wysoka Inicjatywa 4, dzięki której po zaszarżowaniu nie ma właściwie problemów z wygraną.
Ogromnym i jedynym chyba minusem wszystkich jednostek elfich jest koszt. Najtańsza jednostka kosztuje 17 pts., a ma statystyki gorsze od Fian, które kosztują 12 pts. Grając elfami nie raz przyjdzie nam stanąć przeciwko dwukrotnie liczebniejszej armii.
Słów kilka o bohaterach. Do tej pory elfy dostały ich "aż" trzech. Mamy bohatera twierdzy Kaiber - Syda, maga - Galhyna i kuszniczkę Nelphaëll. Każdy z nich charakteryzuje się specyficznymi dla siebie umiejętnościami oraz zdolnościami.
Syd - bohater powieści o obronie twierdzy Kaiber jest wspaniałym wojownikiem. Dzięki atakowi na poziomie 7, możliwości skoncentrowania Siły do poziomu 12 (+2 z Koncentracji i +3 za artefakt) oraz zdolności Sekwencja - sprawia, że pod gradem jego ataków ugnie się każdy przeciwnik.
Dodatkowym atutem jest zdolność ZgubaAcheron dla niego i sojuszniczych jednostek w odległości 10cm. Mówiąc o Sydzie wypada wspomnieć o jego artefakcie, który występuje w dwóch wersjach. Jedna zwiększa mu Zdolności Przywódcze z 10 do 15cm, Dyscyplinę i Odwagę o 1 i daje mu zdolność Regeneracja5. Drugi robi z niego maga ciemności (!!!) z Mocą 4 i Adeptem Ciemności/Żywiołów.
Galhyn Heliasta - wspaniały mag, który nie dość, że potrafi dobrze walczyć jak na maga, to posiada sporo ścieżek (Solaris, Chronomancy, Światła i Wody), a także parę ciekawych artefaktów.
Godnym uwagi jest Galhyn's Masquerade, dzięki której może on przydzielać Koncentrację w dowolną statystykę, a także przy odzyskiwaniu gemów traktowany jest jakby zawsze był w transie. Posiada on także bardzo ciekawy czar dający bonusy Konstruktom (zdolności Zawzięty, Opętany, Instynktowne strzelanie czy Regeneracja/5).
Ostatnim bohaterem jest zabójczyni i kuszniczka, Nephaell. Posiada ona wspaniałe statystyki w walce wręcz (6 Ataku z możliwością zwiększenia do 8 z Koncentracji) oraz jeszcze lepsze zdolności strzeleckie (Celność 5 sprawia ze trafia ona w dowolny cel na średnim zasięgu na 2). Jej minusem, tak jak i Syda, jest nieduża bazowa Obrona, którą co prawda można zwiększyć Koncentracją, ale kosztem ataku.
Ogólnie armia Cynwalijska nie jest łatwa w grze. Co prawda posiada silne jednostki i dobrych bohaterów, ale wszystko to kosztuje.
W cenie standardowej rozpiski na 350 pkt. mieści się około 7-8 modeli (wliczając bohatera), to sprawia że bardzo ciężko gra się przeciwko licznym armiom (gobliny, krasnoludy Mid-Nor itp.).