Wyprawa została przygotowana z myślą o gotowych
BG, przygotowanych wcześniej i modyfikowanych w zależności od graczy.
Scenariusz zakłada wykorzystanie elementów biografii BG do zawiązania akcji
oraz do wzbogacenia fabuły o dodatkowe wątki.
Bohaterowie zostali przygotowani z myślą o ich
archetypiczności i uniwersalności, jednak część z Graczy preferuje prowadzenie
postaci „własnych”, stworzonych osobiście. Niniejszy artykuł jest poświęcony
problematyce zmian, modyfikacji i wymiany bohaterów Wyprawy. (Wykorzystane w poniższym tekście nazwy Profesji odnoszą
się do Bohaterów stworzonych przez Graczy. Imiona i pseudonimy bohaterów Wyprawy oznaczają nie same postaci, ale
ich role i zadania w przygodzie.)
Wariant Oficer. Naturalnym pomysłem
na zastąpienie Kapitana jest powierzenie jego roli Oficerowi. W takim wariancie
Oficer przejmuje dowodzenie nad strażą ald Resnika. Podobnie jak w przypadku
Duszana, można wykorzystać List od przyjaciela do zawiązania akcji.
Wskazane jest w takim wypadku umieszczenie
epizodu poznania hrabiego w życiorysie BG. Epizod taki, zaprezentowany w formie
indywidualnej retrospekcji, pozwoli zachować wiarygodność postaci hrabiego. Być
może BG poznał syna hrabiego w trakcie studiów na CAU, bądź w czasie pojedynku.
Wątek wyroku ciążącego na BG może zostać
zrealizowany poprzez odpowiednie nawiązanie do Tajemnicy BG. W razie, gdyby
Tajemnica nie miała natury religijnej, proponuję, aby konflikt z Oficjum miał
źródło w jednej z poprzednich przygód. Zaletą takiego rozwiązania jest
uniknięcie sporów wewnątrz drużyny.
Wariant Żołnierz. Kolejną
możliwością jest zastąpienie Duszana poprzez postać Żołnierza. W takim wypadku,
w zależności od Gracza, MG powinien kłaść większy nacisk na ochronę Geliona. BG
może zostać zaproszony do Virchy w charakterze gwardzisty przybocznego, bądź
nauczyciela fechtunku.
W takim wypadku BG będzie silniej związany z
osobą Geliona, co może utrudnić porwanie dziedzica. W takim wypadku sekwencja
porwania powinna zostać rozbudowana, tak, aby Gracz nie czuł się oszukany przez
MG.
Porwanie. Gelion w
towarzystwie BG wyjeżdża na inspekcję kopalni. W pewnej chwili rozlegają się
strzały. MG powinien rozegrać walkę z przeważającym wrogiem przy użyciu kości.
Trafienie BG (nieuniknione przy przewadze Bardańczyków) zaowocuje Ciężką Raną,
co uniemożliwi pościg.
Weronika de Roerte, bądź Elianor mogą
przyspieszyć gojenie, tak, aby BG mógł wziąć udział w pościgu. MG może wyeksponować
wątek wykorzystania
mocy przeklętych Nordyjczyków do szczytnych celów.
Brak Wojskowego. W przypadku drużyny
pozbawionej postaci mogącej przejąć rolę Duszana, sugeruję wprowadzenie
Kapitana w roli Sojusznika jednego z BG, oddelegowanego do pomocy w śledztwie.
Pozwoli to zachować powiązania BG z Nordyjczykami bez zmiany postaci
prowadzonej przez Gracza.
Wariant Inkwizytor. Podobnie jak w przypadku Duszana, naturalnym rozwiązaniem jest
zastąpienie Jeana poprzez innego Inkwizytora. Powody przybycia do Virchy i
powiązania z hrabią ald Resnikiem nie ulegają w takim wypadku zmianie.
Zmianie ulega motyw opętania Jeana. Być może
demon będzie stopniowo kusił Inkwizytora w trakcie przygody, mamiąc go
obietnicą rozwiązań, podaną w formie kolejnych wizji. Zasugeruj Graczowi, że w
przypadku “braku weny” może on pomodlić się do Św. Arkusa Galavay, w celu
otrzymania pomocy. Wizje powinny w onirycznej formie zdradzać część prawdy. Z
drugiej strony MG powinien za pomocą delikatnych sugestii sugerować nieczyste
pochodzenie informacji (lęk zwierząt, skurcze mimiczne, głosy z innego świata).
Oczywiście w gestii MG leży znalezienie równowagi pomiędzy pokusą a
ostrzeżeniem.
Wątek konfliktu z Duszanem może zostać
połączony z wizjami demona. Część omamów może wskazywać na domniemaną winę
Duszana, bądź nawiązywać do faktów z jego przeszłości. W przypadku, gdy BG nie
znają prawdy o swoich Tajemnicach, rozwiązanie takie doprowadzi do wzrostu
napięcia pomiędzy Duszanem a Jeanem.
Wątek Zapomnianej Katedry powinien zostać
wprowadzony przy pomocy pogłosek i plotek. W ostateczności informacje o niej
może przekazać BG Sojusznik.
Wariant Ksiądz W przypadku
zastąpienia Jeana postacią Księdza MG, do zawiązania akcji MG powinien użyć
motywu misyjnego. BG może zostać wysłany z misją karianizacji tych terenów,
bądź kontroli i weryfikacji metod Weroniki de Roerte. W takim wypadku Ksiądz
zostanie poproszony o uczestnictwo w śledztwie, choć kierownictwo zostanie
powierzone Duszanowi.
Śledztwo może również zostać zainicjowane za
sprawą prośby Weroniki o oczyszczenie górali z zarzutów, w takim wypadku BG
będą bliżej powiązani z Bardańczykami. W tej wersji część z BG może przybyć do
Virchy za sprawą zaproszenia Weroniki, sygnowanego przez Geliona. Sugeruję
również powiązanie BG z Weroniką, poprzez uczynienie z niej sojusznika BG.
Brak Duchownego. W przypadku braku
postaci mogącej objąć rolę Jeana osłabieniu ulega wątek śledztwa. BG pozbawieni
będą „duchownego casus beli”, przez co ich ingerencja w sprawy Bardańczyków będzie
utrudniona. Sugeruję zainteresowanie BG sprawą za sprawą prośby
Geliona.
Wariant Szpieg. BG zostaje powierzone
zadanie infiltracji Virchy oraz zdobycie informacji nt.
Zapomnianej Katedry. Przykrywką dla tej misji będzie praca badawcza o. Gerarda
Francisa. W takim wypadku konstrukcja przygody nie ulega zmianie. Osłabieniu
ulegnie jedynie wątek kontroli Jeana, co łatwo można zniwelować, wydając
kolejne rozkazy Szpiegowi.
Przypadek Szpiega nie
mającego zainteresowań przyrodniczych zmusi MG do zmiany kilku scen.
Powinny one zostać zastąpione zdarzeniami grożącymi zdemaskowaniem Szpiega.
Wariant Emisariusz. BG, ze względu na swoją
przeszłość, proszony jest o nawiązanie nowych kontaktów handlowych z
Nordyjczykami. W tym wypadku przyjedzie on bez „przykrywki”, jawnie, zapewne z
orszakiem Sojuszników. Elianor negocjacje handlowe odłoży do czasu rozwiązania
problemu rozbójników. W takim wypadku MG powinien osłabić możliwości Jeana,
tak, aby równowaga możliwości postaci była zachowana.
Wariant Mnich. W takim wypadku
badanie Virchy nie jest przykrywką BG, ale rzeczywistym celem wizyty w Virchy.
Konsekwencją jest osłabienie napięcia pomiędzy Marcusem a Jeanem oraz lepsza
znajomość zwyczajów Bardańskich.
Brak Szpiega i Emisariusza. Aby zachować
równowagę możliwości w drużynie sugeruję powierzenie misji śledzenia
Inkwizytora Duszanowi. W pozostałych scenach brak znajomości realiów Virchy nie
powinien stanowić problemu, dzięki postaci Jaskółki.
Wariant Zwiadowca. BG może zostać
poproszony o towarzyszenie Jeanowi w podróży do Virchy, jako tropiciel i
przewodnik. Wskazane jest umieszczenie w biografii BG sceny retrospektywnej
uzasadniającej taki wybór.
Inną możliwością jest zaangażowanie BG w
poszukiwana, pod pretekstem plotek o Zaginionej Katedrze. Zwiadowca może
otrzymać polecenie zdobycia informacji o naturze i położeniu obiektu.
W przypadku zastąpienia Julii przez innego
Zwiadowcę wskazane jest wzbogacenie drużyny o Joachima, jako przewodnika i
Sojusznika BG. Znajomość Virchy i Bardanii jest ważna w Dwóch Wieżach (drugiej
części kampanii Północny Wiatr).
Brak zwiadowcy. Część z obowiązków
Julii może przejąć Duszan, część Joachim. Wątek nienawiści do Bardańczyków, choć
barwny, można usunąć bez szkody dla kampanii. Pewnym substytutem może być
bardziej brutalna scena napadu, która wzbudzi w BG silniejsze negatywne
uczucia.
Artysta
Wprowadzenie postaci artysty do kampanii
sugeruję rozwiązać za pomocą zaproszenia hrabiego ald Resnik. Artysta,
poszukujący natchnienia i/lub schronienia powinien być zainteresowany taką
propozycją. Obcość Nordii, w kontraście z pięknem Bardanii może stać się
inspiracją do stworzenia wielkiego dzieła.
Udział artysty w dalszym śledztwie można
również uzasadnić pragnieniem poznania krainy.
Dandys
Obecność Dandysa na dworze hrabiego można
umotywować dworskim zakładem, bądź ucieczką od intryg. Egzotyczna podróż,
zwieńczona romansem z wygnaną kapłanką cynazyjską może przynieść fircykowi
sławę.
Być może Dandys będzie odpowiedzialny za naukę
manier Geliona, bądź za urządzenie dworu.
Inna liczba graczy
W przypadku mniejszej liczby graczy sugeruję
odrzucenie postaci Julii oraz Marcusa, lub Duszana. Choć osłabi to możliwości
drużyny, umożliwi to śledztwo i udział w przygodzie.
Zmieniającą się ilość graczy sugeruję tłumaczyć
nagłym wyjazdem do Kindle, bądź chorobą.
Większą ilość graczy należy wykorzystać
przydzielając im role przedstawicieli władz nordyjskich. Przykłady motywacji
dla wszystkich profesji MG może znaleźć w dodatku Virchy.
Wyprawa została
przetestowana na gotowych, wcześniej przygotowanych BG. Polecam MG lekturę ich
kart oraz twórcze wykorzystanie elementów ich biografii. Kampania sporo straci
bez przeszłości Duszana, opętania Jeana, maski Marcusa i nienawiści Jaskółki.
Postacie zostały przygotowane w taki sposób, aby Gracze mieli swobodę w ich
odgrywaniu.
Życzę MG dobrej drogi na ścieżkach Północnego Wiatru.