» Magic: the Gathering » Początkujący » Dobre i Tanie

Dobre i Tanie

Dobre i Tanie
Mamy rok 2012, za nami kolejne wydane nowe dodatki Magica i zapowiedzi następnych. Kolejne rozegrane turnieje i przygotowania do przyszłych, które niebawem się rozpoczną. Znowu wydane pieniądze na topowe karty i poświęcone godziny nad netdeckowymi archetypami, które zagrały w największych turniejach na całym świecie… W dobie wszechobecnego kryzysu, z jakim przyszło nam się zmierzyć, postanowiłem poszukać nieco oszczędności. Wiadomo, że nie na wszystkim można oszczędzać, ale nie tak dawno podliczyłem ile wydałem na talie do Magic The Gathering. Nie była to mała kwota, bo aktualnie gram w "królewski" format, jakim jest Legacy. W 2012 postanowiłem zaoszczędzić właśnie na kartach, jednocześnie nie przestając grać i składając nowe talie. Jak więc pogodzić ze sobą granie i kupowanie nowych kart, jednocześnie nie wydając na nie sporej gotówki? Doszedłem do wniosku, że nie jest to takie trudne, wystarczy zacząć grać w Paupera. Głównym założeniem mojego artykułu jest pokazanie wszystkim graczom, że istnieje "format", w którym liczą się nie tylko pieniądze zainwestowane w talie, ale pomysłowość decku, doświadczenie i umiejętne myślenie. Pauper to właśnie format, w którym to wszystko znajdziecie, gdzie każdy gracz ma szanse na zwycięstwo i gdzie nie liczą się pieniądze. Zanim przedstawię dokładny opis i zasady formatu, jakim jest Pauper, opowiem wam krótką historie… Polak potrafi Był rok 2002, kiedy to gracz Robert Baranowski stworzył coś wspaniałego, jednocześnie nie wiedząc o tym. Był on graczem, który dość aktywnie brał udział w różnych turniejach karcianych. Z początku były typowo casualowe, które nie trzymały się żadnego formatu. Następnie, z tego, co mi wiadomo, Robert zaczął grywać w Standard i Legacy. Razem ze swoimi kolegami nie mógł pochwalić się jakimiś osiągnięciami, więc pozostał graczem niebiorącym udziału w turniejach, gdzie obowiązywał format. Został casualowcem, dla którego liczyła się tylko dobra zabawa z kolegami. Z czasem zaczął zrzeszać innych młodych niedoświadczonych graczy, by z nim współzawodniczyli. Pokazywał im, jak należy grać, uczył ich zasad i nowych technik. Jako, że lata mijały, a on sam coraz bardziej zagłębiał się w graniu dla przyjemności, ciężko było mu wrócić na scenę turniejową Magica. Odnowił zatem stare znajomości i postanowił stworzyć własny unikatowy format do grania z kolegami, w którym każdy miałby szanse na zwycięstwo. Taki, który będzie dostępny finansowo dla wszystkich. Gdzie nie ma problemu z kupieniem kart i każdy bez względu na posiadaną talię będzie miał szanse wygrać. Gdzie nie liczą się tak bardzo same karty, jak umiejętne składanie talii i prowadzenie jej. Tak oto powstał format, który nosił nazwę Peasant. Format ten miał do dyspozycji talie składające się z dowolnych kart typu common i zaledwie pięciu kart typu uncommon. Reszta zasad gry była niezmienna, czyli obowiązywały zasady zapisane przez Wizard of the Coast. Przy niewielkich nakładach finansowych, jakie ten format stawiał przed sobą, odzew graczy był sporym zaskoczeniem dla jego autora. Powstawały regularne turnieje, spotkania i fora na ten temat. Z biegiem czasu format ten ewoluował, a jego jedną z gałęzi stał się właśnie Pauper. Aby zrozumieć, czym jest Pauper pozwolę sobie zacytować wypowiedź Marka Boreckiego, który idealnie opisuję i przedstawia, czym jest ten format. Commonowa Arkadia "Ucieknijmy na chwilę ze znanego nam wszystkim świata, gdzie każda talia z zielonym musi mieć Tarmogoyfa, a niebieska Jacki i FoWy. Gdzie większość ludzi, zanim zaplanuje zakupy, czeka na decklisty z turniejów na drugim końcu świata. Gdzie w poszukiwaniu jednej erki siedzicie całymi godzinami przeglądając oferty sklepów z kartami, a potem podbieracie rentę babci żeby tę erkę kupić. Udajmy się do świata, gdzie liczy się pomysłowość i elastyczność. Tutaj nikt nie powie wam, że jak nie stać was na kebaba w bułce to nie powinniście grać w Magica. Wyrzućcie (albo przynajmniej odłóżcie na bok) wszystkie karty z tymi brzydkimi srebrnymi i złotymi znaczkami edycji i z uśmiechem spójrzcie na to, co wam zostało. Oto karty, które są w każdym klaserze, które, chociaż nigdy nie są na pierwszym planie, zawsze znajdą swoje miejsce w talii. To właśnie wasi robotnicy z czarnymi znaczkami, którzy nigdy nie będą gwiazdami. Oni właśnie sklejają wasze talie w całość i pozwalają im działać. Pozwólmy im dzisiaj iść w pierwszej linii i wygrać dla was gry, mecze, turnieje. Grajmy commonami!" Tak w skrócie zarysowuję się Pauper, format dla wszystkich. Fachowym określeniem jest natomiast skrót PDC – Pauper Deck Challenge, którym to najczęściej posługujemy się, jeżeli mowa jest o Pauperze. Format ten natomiast różni się od wspomnianego już Peasanta tym, że grać można tylko i wyłącznie kartami typu common. Zasada ta tyczy się również przedruków zwiększenia lub zmniejszenia rarity danej karty. Dla przykładu, podam, że Atog był w Revised commonem, a w V edycji już uncommonem. Co oznacza, że można nim grać, bo występował kiedyś w formie przedruku, jako karta typu common. Bardzo łatwym sposobem zorientowania się, która karta jest commonem, a która nie, są rozmaite programy dostępne w sieci takie jak np. ten. Wystarczy wejść w poniższy link i mamy bazę wszystkich commonów, którymi możemy grać: klik! Pauperowe Formaty Pauper na całym świecie stał się bardzo modny i popularny, dzięki czemu przyciąga do siebie coraz to większą ilość graczy. Można wyróżnić takie formaty jak: Pauper Legacy Najstarszy format obejmujący wszystkie dostępne commony, które wydało WotC (oprócz tych z edycji Unglued i Unhinged). Posiada największą bazę kart (ok. 4600), przez co jest rajem dla wszystkich, którzy chcą wymyślić coś nowego i grają lub grywali w T1.5. Karty zbanowane: Cranial Plating oraz Frantic Search. Zbanowanie głównej karty do Affinity miało na celu urozmaicenie meta. W poprzednich latach na turnieju gdzie grało 20 graczy 18 z nich grało właśnie talią Affinity. Zmusiło to, więc to tworzenia innych archetypów i obniżenie power levelu Affinity. Standard PDC Format powstał w okresie, gdy Magiciem rządziła Ravnica, dlatego ostatnia rotacja była przełomowa, bo pierwszy raz blok miasta gildii nie był legalny. Format bardzo lubiany przez nowych graczy, a to z powodu łatwo dostępnych i tanich kart. Brak jakichkolwiek banów czy restrictów. Reszta zasad obowiązująca w normalnym T2. Aktualne bloki/edycje, z których można składać talie: Scars of Mirrodin Block, Innistrad Block. Pauper extended To aktualnie najmniej popularny format w Pauperze. Karty wchodzące w skład talii pochodzą z Shards of Alara Block, Magic 2010, Zendikar Block, Magic 2011, Scars of Mirrodin Block, Innistrad Block oraz Magic 2012. Karty zbanowane: Cranial Plating oraz Frantic Search. Pauper Classic/Online (MODO) Format przeznaczony do grania w trybie online. Zasady gry nieróżniące się od pozostałych formatów występujących w Magicu. Karty zbanowane: Cranial Plating, Frantic Search oraz karty, które po mimo commonowego przedruku nie zostały dodane do bazy kart w wersji Online (MODO). NIE SAMĄ ERKĄ CZŁOWIEK ŻYJE Zdecydowanie główną zaletą Paupera jest jego niewielka cena względem pozostałych formatów dostępnych na rynku. Niejednokrotnie grając w Legacy przegrywałem tylko dlatego, że brakowało mi kilku naprawdę dobrych i kluczowych kart, które niestety były dla mnie zbyt drogie. W Pauperze takie sytuacje raczej się nie zdarzają, bo jesteśmy w stanie kupić każdą kartę dostępną na rynku. Jest to oczywiście w tym przypadku rzeczą normalną, bo kupowanie karty z czarnym znaczkiem edycji zawsze było tańsze od srebrnych czy złotych. Oczywiście, nie mówię tutaj o wyjątkach, jakimi są, np. Sinkhole, które aktualnie kosztują po 45-60$ za sztukę. Jednak ceny gotowych i grywalnych talii wahają się od kilku do kilkudziesięciu dolarów. Problemem mogą być natomiast stare, ciężko dostępne kartoniki, które to niestety trzeba sprowadzać najczęściej z USA. Ale i to nie jest problemem nie do przeskoczenia, bo często można przyłączyć się do jakiegoś zamówienia organizowanego przez życzliwych ludzi i kupić sobie wszystkie starocie, których brakuje w Polsce. Jednocześnie należy pamiętać, że nie wszystkie karty typu common to crap i podkładki nadające się pod kufel do piwa. Biorąc pod uwagę aktualne archetypy w Legacy, połowa znajdujących się tam pozycji, to właśnie karty z czarnym znaczkiem edycji. Jest sporo zapomnianych kartoników, z których to zrezygnowano jednocześnie podnosząc power level ciągle zmieniających się talii. Jest sporo naprawdę grywalnych commonów, bez których aktualne Topdecki nie dałyby sobie rady. Można by wymienić między innymi takie karty jak: Springleaf Drum, Vault Skirge, Thoughtcast, Daze, Brainstorm, Spell Pierce, Glistener Elf, Ichorclaw Myr, Rancor, Lotus Petal, Keldon Marauders, Lightning Bolt, Fireblast, Rift Bolt, Gathan Raiders, Simian Spirit Guide, Putrid Imp, Stinkweed Imp, Careful Study, Faithless Looting, Qasali Pridemage, Llanowar Elves, Quirion Ranger, Duress, Hymn to Tourach, Spellstutter Sprite, Goblin Matron, Ponder, Preordain, Aquamoeba, Wild Mongrel, Basking Rootwalla, Innocent Blood, Exhume, Echoing Truth, Dispel, Pyroblast, High Tide, Counterspell, Diabolic Edict, Ghastly Demise, Dark Ritual, Rite of Flame, Grapeshot, Empty the Warrens, Delver of Secrets, Chain Lightning, Oblivion Ring, Wild Nacatl, Faerie Macabre, Groundswell, Invigorate, itd... Jak widzicie, bez tych kart, format, jakim jest Legacy, nie istniałby, a grywalnych kart z czarnym znaczkiem jest jeszcze więcej. Wszystkie commony w poszczególnych archetypach pięknie współgrają z pozostałymi kartami, tworząc idealne talie, które zajmują czołowe miejsca w światowym rankingu. Ale dokładny power level Paupera dostrzeżecie jak przedstawię wam poszczególne rozpiski Pauperowych talii. Kolejnym wielkim argumentem na plus jest fakt, iż talie są na wyrównanym poziomie i każdy z graczy ma szanse wygrać. Oczywiście, są talie lepsze i gorsze, ale w przypadku Paupera ważniejszym aspektem jest umiejętność grania i przewidywania ruchów przeciwnika, niż samo posiadanie dobrych i drogich kart. Wszystko zależy również od szczęścia i myślenia poszczególnego gracza. Niestety, Pauper to także i spore wady, które czasem ciężko jest przeskoczyć. Głównym powodem, dla którego gracze nie są zainteresowani graniem w format Pauper, to fakt, że takowy format w świetle twórców WotC nie istnieje, a co za tym idzie, to brak jakiegokolwiek wsparcia od producenta w zakresie organizowania turniejów czy chociażby sideeventów, nie mówiąc nawet o małych turniejach z nagrodami i sankcją. Dlaczego tak się dzieje, raczej tłumaczyć nie trzeba, ale tu idealnie pasuje powiedzenie "Jak nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze". Makulatura Moim zdaniem, głównym powodem marginalnego traktowania Paupera są jak zawsze pieniądze, w tym przypadku natomiast chodzi o ich niewydawanie. Firma WotC i całe Hasbro zarabia na graczach i na tym, że kupuje się karty. Organizowane są turnieje i wydaje się tysiące dolarów na nagrody z nimi związanymi. Gracze więc zaczynają kupować drogie karty, dzięki którym ich decki stają się silniejsze i trudniejsze do pokonania. Kartoniki, które są stare i trudno dostępne, automatycznie stają się dużo droższe i bardziej pożądane przez graczy do tego stopnia, że niektóre z nich zaczynają być cenowo nieosiągalne dla statystycznego Polaka, a ceny grywalnych talii przekraczają niekiedy cztery tysiące złotych. To się oczywiście tyczy wszystkich tych, którzy planują lub grają już turniejowo. Żeby się liczyć, trzeba inwestować sporo pieniędzy w karty. Gracze grają i kupują, a wizardzi się cieszą i liczą zyski z obrotów. I tu znowu pojawia się wspomniany Pauper, który jest alternatywą dla "królewskiego" formatu. Jednak to nie wszystko, jeżeli chodzi o problemy z Pauperem. Większość negatywnych aspektów ma wpływ na graczy a raczej ich brak w tym formacie. Brak suportu ze strony producenta, eventów, nagród oraz problemy ze zdobyciem niektórych kart odbija się głownie na graczach, którzy mogliby być potencjalnymi uczestnikami commonowego formatu. Weźmy za przykład statystycznego gracza formatu Legacy. Wydane niemałe pieniądze na deck owocują w możliwości wystąpienia na wielu imprezach w Polsce i zagranicą. Na prestiżowych turniejach przewidziane są nagrody rzędu kilkudziesięciu tysięcy dolarów za pierwsze miejsce. Ceny kart wciąż rosną, więc jego deck nie traci na wartości, wręcz zyskuje. Jednocześnie woli on grać w coś, co może przynieść mu zyski z gry. Format, który nie jest "przychylny" wizardom (nie daje zarobić), graczowi służy tylko do grania dla przyjemności tym samym powoduje błędne koło braku akceptacji, które się zamyka. Dlatego uważam, że Pauper ma wielki potencjał, który należy wykorzystać i pokazać innym graczom, że granie w tym formacie może przynosić podobne pozytywne wrażenia, co w pozostałych formatach eternal. Przykładem na to może być przedstawienie poszczególnych decków Paupera, które zajmują aktualnie najwyższe miejsca w klasyfikacji. Archetypy
Affinity to popularna artefaktyczna talia, która opiera się na mechanice affinity. Umiejętność ta pozwala w bardzo krótkim czasie wystawić sporo kreatur, dzięki którym szybko zadamy naszemu przeciwnikowi śmiertelne obrażenia. Wspomagana jest point removalem w postaci Galvanic Blast i dobieraniem z Thoughtcast, dzięki któremu przyspieszamy każdą turę. Bardzo często korzysta z synergii kart Atog + Disciple of the Vault lub użycia Atog + Fling i zabicie przeciwnika w turze wystawienia Atoga. Jest to zdecydowanie deck dla osób, które lubią szybką i agresywną grę.
1 Ancient Den 4 Great Furnace 4 Seat of the Synod 4 Tree of Tales 4 Vault of Whispers 4 Atog 4 Carapace Forger 4 Disciple of the Vault 4 Frogmite 4 Myr Enforcer 2 Somber Hoverguard 1 Fling 4 Galvanic Blast 4 Chromatic Star 3 Prophetic Prism 4 Springleaf Drum 1 Rush of Knowledge 4 Thoughtcast Sideboard: 3 Krark-Clan Shaman 2 Somber Hoverguard 3 Ancient Grudge 2 Seismic Shudder 4 Duress 1 Rush of Knowledge Filmy z gier: Affinity vs Elves Affinity vs Black Rats Affinity vs Goblin Burn
Jedna z najlepszych kontrolek obecnych aktualnie w Pauperze. Dzięki tanim w CMC kontrom i kreaturom z flyingiem daje w late game pełną kontrolę nad stołem. Wciąż modyfikowana talia, która zajmuje jedne z pierwszych miejsc w rankingu archetypów w tym formacie i jest najczęściej wybieraną kontrolką. Przewagę daje nam również wysoki card advantage pochodzący aż z 18 kart. Głównymi finisherami są Spire Golem i Delver of Secrets oraz aktywowany Ninja of the Deep Hours, któremu drogę do zwycięstwa torują karty Echoing Truth i Snap. Talia ta jest dedykowana osobom, które znają meta i potrafią podejmować strategiczne decyzje w zakresie kontrowania.
[]
4 Cloud of Faeries 4 Delver of Secrets 3 Ninja of the Deep Hours 4 Spellstutter Sprite 4 Spire Golem 2 Brainstorm 4 Counterspell 3 Daze 1 Echoing Truth 2 Gush 3 Snap 4 Gitaxian Probe 4 Preordain 2 Ponder 16 Island Sideboard: 3 Weatherseed Faeries 3 Annul 1 Deprive 1 Dispel 1 Echoing Truth 3 Hydroblast 1 Negate 2 Serrated Arrows Filmy z gier: MUC vs Goblins MUC vs Affinity Delver vs BW Tortured Existence Delver vs UR Storm Delver Blue vs Affinity
Jedna z nielicznych talii w Pauperze, która potrafi wygrać w drugiej turze. Ogromnym plusem jest jej szybkość i łatwość w prowadzeniu. Dzięki zdolności infect, nie musimy zadawać 20 obrażeń przeciwnikowi, by wygrać, wystarczy zadać 10 poison damage i mamy triumf. Dzięki pierwszoturowym kreaturom takim jak Glistener Elf i darmowym podpakowaniem Invigorate czy Mutagenic Growth, jesteśmy w stanie bardzo szybko wbić upragnione 10 poison counterków w pierwszych turach. Bardzo ciekawa talia, która albo szybko wygrywa albo szybko ginie.
4 Blight Mamba 1 Cystbearer 4 Glistener Elf 4 Ichorclaw Myr 2 Rot Wolf 2 Groundswell 4 Invigorate 4 Mutagenic Growth 2 Predator's Strike 4 Vines of Vastwood 4 Gitaxian Probe 4 Rancor 3 Seal of Strength 18 Forest Sideboard: 3 Apostle's Blessing 4 Fog 4 Hornet Sting 4 Nature's Claim Filmy z gier: Infect vs BWU Infect vs Faeries Infect vs White Weenie Infect vs Burn
Jeden z najbardziej popularnych i znanych tribali z zielonoskórymi istotami. Szybkość i duża ilość kreatur to główne cechy tego decku. Wspomagane spaleniami Lightning Bolt i Chain Lightning daje pole do popisu z wolniejszymi rozpiskami. Talia jest z reguły łatwa do prowadzenia, bo w większości polega na wystawieniu jak największej ilości goblinów i atakowaniu nimi.
4 Goblin Bushwhacker 4 Goblin Cohort 4 Goblin Sledder 4 Jackal Familiar 4 Mogg Conscripts 4 Mogg Raider 4 Mogg War Marshal 4 Sparksmith 3 Fireblast 4 Lightning Bolt 4 Chain Lightning 17 Mountain Sideboard: 4 Bloodfire Dwarf 4 Goblin Tinkerer 4 Pyroblast 3 Sylvok Lifestaff Filmy z gier: Goblins vs RDW Goblins vs Frantic Storm Goblins vs ug elves Goblins vs Storm
Białe aggro obfitujące w sporą ilość kreatur. Głównym naporowcem jest tu "niezniszczalny" Guardian of the Guildpact, którego ciężko jest zabić i Razor Golem, który dość szybko wchodzi do gry dzięki umiejętności affinity. Talia jest wspomagana removalem w postaci Journey to Nowhere i Unmake oraz punktowym removalem z Icatian Javelineers. Dzięki karcie Suture Priest jesteśmy w stanie odrobić część straconych punktów życia lub dobić przeciwnika. Talia ze względu na mono kolor i posiadająca prostą mechanikę jest dedykowana wszystkim mało wymagającym graczom.
3 Benevolent Bodyguard 1 Gideon's Lawkeeper 3 Guardian of the Guildpact 4 Icatian Javelineers 4 Kor Skyfisher 3 Loyal Cathar - Unhallowed Cathar 4 Razor Golem 4 Squadron Hawk 4 Suture Priest 2 Unmake 4 Bonesplitter 3 Journey to Nowhere 21 Plains Sideboard: 3 Aven Riftwatcher 3 Holy Light 3 Dust to Dust 3 Sunlance 3 Circle of Protection: Black Filmy z gier: White Weenie vs Mono Black Control White Weenie vs Affinity White Weenie vs UR Cloudpost
Tak jak każda czarna kontrolka, tak i ta Pauperowa ma dwa główne zadania:
  • Usunąć jak najszybciej i najwięcej kart z ręki przeciwnika,
  • Wyczyścić pole bitwy z kreatur przeciwnika by móc atakować swoimi.
W zadaniach tych pomocnymi kartami będą między innymi: Duress, Augur of Skulls, Geth's Verdict. Dodatkową opcją jest możliwość wskrzeszenia naszej kreatury za pomocą Unearth.
4 Augur of Skulls 4 Chittering Rats 4 Phyrexian Rager 4 Ravenous Rats 4 Funeral Charm 4 Geth's Verdict 2 Grasp of Darkness 3 Spinning Darkness 4 Sign in Blood 3 Unearth 3 Dead Weight 4 Barren Moor 4 Polluted Mire 13 Swamp Sideboard: 2 Choking Sands 4 Duress 4 Rancid Earth 4 Shrivel 1 Dead Weight Filmy z gier: Mono-B Control vs Affinity Mono-Black Control vs Infect MBC Mirror
Talia naszpikowana spaleniami, które wykorzystujemy bezpośrednio na przeciwniku lub jego armii. Pomimo dość prostej budowy, trzeba intensywnie myśleć co i w kogo zagrać. Pierwszoturowe spalenie w postaci Lightning Bolt, Chain Lightning, Lava Spike, Seal of Fire + Kiln Fiend nadaje talii niesamowite tempo. Dodatkowym atutem decku jest granie na "darmowych" Fireblastach, które potrafią dość często dobić przeciwnika już w początkowej fazie gry. Deck dedykowany jest raczej dla graczy, którzy znają meta i potencjalne zagrożenia ze strony przeciwnika. Należy w tej talii dobrze rozważać jak i kiedy zagrywać poszczególne czary. Czasem wystarczy jeden błąd, by zapewnić nam przegraną.
4 Keldon Marauders 2 Kiln Fiend 4 Fireblast 3 Ghostfire 4 Incinerate 4 Lightning Bolt 4 Needle Drop 1 Staggershock 4 Chain Lightning 4 Lava Spike 4 Rift Bolt 4 Seal of Fire 4 Forgotten Cave 14 Mountain Sideboard: 4 Martyr of Ashes 4 Searing Blaze 4 Smash to Smithereens 3 Molten Rain Filmy z gier: Burn vs Mono-black Control Mono Red Burn vs Blue Faeries UR Cloudpost vs Mono Red Burn
Szybka mono zielona talia posiadająca tanie stwory, które są dopakowywane we wczesnych turach. Głównym założeniem decku jest wystawienie kilku tanich kreatur, np. Nettle Sentinel, Skarrgan Pit-Skulk czy Young Wolf w dwóch pierwszych turach i dobicie przeciwnika w dwóch kolejnych poprzez wzmocnienie ich czarami typu Rancor, Vines of Vastwood lub Groundswell. Naszą najsilniejszą kreaturą jest niewątpliwie Silhana Ledgewalker i Skarrgan Pit-Skulk. Pierwsza odporna na czary i umiejętności ze strony przeciwnika dodatkowo z funkcją „latania” a druga podpakowana w zasadzie nie do zablokowania. Talia bardzo wszechstronna i dobrze prowadzona potrafi wygrać z każdym przeciwnikiem.
3 Garruk's Companion 4 Nettle Sentinel 4 Quirion Ranger 1 Wild Mongrel 2 Shinen of Life's Roar 4 Silhana Ledgewalker 4 Skarrgan Pit-Skulk 3 Young Wolf 4 Gather Courage 4 Groundswell 4 Vines of Vastwood 2 Briar Shield 4 Rancor 2 Seal of Strength 17 Forest Sideboard: 2 Fog 4 Hornet Sting 2 Naturalize 3 Sandstorm 4 Hidden Spider Filmy z gier: Stompy vs Familiar Storm Stompy vs Goblins Stompy vs MBC
UWx Blink to niegdyś bardzo skuteczna i popularna talia. Aktualnie jest mniej grana, gdyż jest za wolna na obecne meta. Gameplanem decku jest kontrola tempa gry i budowanie olbrzymiego card advantage. Każdy ze stworów jest zdolny do wymiany 2 za 1, dzięki czemu deck doskonale się kombi z tytułową kartą: Momentary Blinkiem. Deck posiada olbrzymią ilość removalu oraz pojedyńczych tutorowalnych odpowiedzi dzięki Trinket Mage'owi. Konstrukcja nie ma sobie równych w late game. Jest to deck dla osób, które lubią dużo myśleć w trakcie gry, gdyż wymaga wiele kombinowania podczas meczu. Jest kilka wersji tego decku - tradycyjne UW lub ze splashami R bądź B.
2 Serrated Arrows 1 Nihil Spellbomb 1 Bonesplitter 2 Sunbeam Spellbomb 2 Executioner’s Capsule 4 Trinket Mage 4 Sea Gate Oracle 4 Mulldrifter 4 Kor Skyfisher 1 Leonin Squire 3 Momentary Blink 4 Echoing Decay 4 Agony Warp 3 Terramorphic Expanse 3 Evolving Wilds 1 Ancient Den 1 Vault of Whispers 1 Seat of the Synod 5 Swamp 5 Island 5 Plains Sideboard: 1 Dispeller’s Capsule 1 Viridian Longbow 3 Lone Missionary 3 Circle of Protection: Green 4 Duress 1 Relic of Progenitus 2 Shrivel Filmy z gier: UGW Blink vs RB Aggro
Kolejnym przedstawianym archetypem jest UB teachings. Chcąc opisać go jednym słowem, możemy powiedzieć "toolbox". Talia ta zawdzięcza swoją nazwę karcie, którą jest Mystical Teachings. Za jej pośrednictwem, możemy wyszukać odpowiedź na każde zagrożenie. We wczesnej fazie gry za pomocą removalu staramy się niszczyć kreatury przeciwnika. Używając counterspelli przeszkadzać oponentowi w rzucaniu jego własnych zaklęć, bądź przywoływać własne stworzenia, takie jak Ravenous Rats czy Chittering Rats - szczury potrafią dość mocno przeszkodzić naszemu rywalowi. Do tego mamy możliwość zagrania ich ponownie, niezablokowane przy ataku wrócić na rękę, używając umiejętności ninjutsu karty Ninja of the Deep Hours. Ze wspomnianym ninją świetnie działa też Mulldrifter. Kluczową kartę w decku, wymienianego teachingsa, zagrywamy z końcem tury, aby wyszukać kolejnego, zdobywając CA lub dowolnego instanta. Jeżeli uda nam się dożyć do mid-late game, jesteśmy trudnym rywalem dla oponenta. Deck nie jest prosty w prowadzeniu, wymaga myślenia od gracza i potrafi dać dużo satysfakcji z gry. Poniżej prezentuje przykładowy spis.
3 Ninja of the Deep Hours 3 Chittering Rats 4 Ravenous Rats 4 Mulldrifter 4 Counterspell 2 Serrated Arrows 1 Echoing Decay 1 Grim Harvest 2 Soul Manipulation 1 Doom Blade 3 Mystical Teachings 1 Exclude 1 Faerie Trickery 3 Diabolic Edict 4 Agony Warp 4 Dimir Aqueduct 1 Halimar Depths 7 Island 4 Terramorphic Expanse 2 Bojuka Bog 6 Swamp Sideboard: 4 Hydroblast 1 Last Rites 2 Disfigure 1 Negate 3 Nausea 3 Duress 1 Coffin Purge
Opisywana talia, jako drogi do zwycięstwa, używa mechaniki storm. Jest to kombo deck, w skład którego wchodzą: Bounce Lands z bloku Ravniki, takie jak Azorius Chancery i Dimir Aqueduct (czy jak kto woli Karoo lands), darmowe spelle z Urza's Legacy (tutaj mowa o Snap i Cloud of Faerie), Planeshift Familiars (Sunscape Familiar i Nightscape Familiar). Zbanowanie karty Frantic Search świadczy o sile tego decku, który niegdyś miał swoje czasy świetności. Mimo pozbawienia go jednej z kluczowych kart, nadal ma się dobrze. Taktyka polega na wprowadzeniu do gry Familiarów, którzy zmniejszają koszt naszych czarów - castowanie Compulsive Research, Deep Analysis czy Mulldriftera za jedną niebieską manę to coś cudownego. Zagrywając Snap lub Cloud of Faerie w połączeniu z Karoo lands, zyskujemy dodatkową manę w mana pool. Zagrywamy czary dobierające karty, kolejne Familiary, wspomniane darmowe spelle z Urza's Legacy, draw, jednocześnie zwiększając nasz licznik storm. Pozwala nam to powrócić większość, jeżeli nie wszystkie permanenty naszego konkurenta na rękę za pomocą Temporal Fissure. Nie muszę chyba wspominać, że po takim przebiegu wydarzeń nie powinniśmy mieć problemów z wykończeniem przeciwnika naszymi kreaturami. Deck potrafi stabilnie wygrywać od piątej tury, możliwe jest rozpoczęcie sekwencji dającej nam zwycięstwo odpowiednio wcześniej. Zwiększa to jednak naszą szanse na niepowodzenie. Należy zauważyć, że taktyka nie opiera się na strategi "all-in" i mamy możliwość ponownego odpalenia komba. Talia jest trudna w prowadzeniu i wymaga ogrania. Mogłoby się wydawać, że jest inaczej. Polecam ją graczom lubiącym dobierać masę kart, preferującym generowanie olbrzymiego CA no i oczywiście lubiących kombo decki. Jeden ze spisów:
4 Azorius Chancery 4 Dimir Aqueduct 2 Evolving Wilds 5 Island 2 Plains 1 Swamp 4 Terramorphic Expanse 4 Cloud of Faeries 2 Mnemonic Wall 4 Mulldrifter 4 Nightscape Familiar 4 Sunscape Familiar 4 Compulsive Research 4 Deep Analysis 2 Flux 2 Foresee 4 Snap 4 Temporal Fissure Sideboard: 2 Arcane Denial 1 Capsize 2 Hindering Touch 2 Hydroblast 2 Last Rites 3 Lone Missionary 2 Prismatic Strands 1 Stonehorn Dignitary
Red Storm używa typowej koncepcji dla tego typu decków. Zagrywamy kolejne spelle, tym samym zwiększając storma, aby ostatecznie przywołać masę goblinów z wykorzystaniem Empty the Warrens. Zamiast używać wielu kolorów many, dla czarnych rytuali, niebieskich zaklęć pozwalających nam na dobieranie kart, ta konstrukcja działa tylko w oparciu o kolor czerwony. Daje nam dostęp, do Ritual effects, takich jak Rite of Flame. Draw został zastąpiony kartami z cyclingiem czy Crimson Wisps. Zasadniczo przez pierwsze kilka tur, cyclujemy karty oraz gromadzimy na ręce Rituale jak i inne cantripy, co pozwoli nam w jednej turze zagrywać kolejno spelle produkujące manę. Następnie należy podbijać stroma takimi zaklęciami jak Lava Dart, castować kolejne cantripy, aby finalnie wystawić Empty the Warrens z nadzieją, że zostanie wsparty przez Goblin Bushwhackera. Talia zawiera Kiln Fiend, który jest w stanie zadać znaczne obrażenia naszemu przeciwnikowi. Deck zaliczany jest do "all-in", rozumiany przez to, że po nieudanej próbie skombienia się, bądź straceniu przywołanych goblinów, nasze szanse na odbudowę są mierne. Obecnie talia została odsunięta na bok i zastąpiona wersją UR, która jest szybsza, bardziej stabilna oraz posiada więcej odpowiedzi, aby walczyć hate.
4 Goblin Bushwhacker 4 Kiln Fiend 4 Crimson Wisps 4 Desperate Ritual 4 Lava Dart 4 Manamorphose 1 Pyretic Ritual 4 Spark Spray 4 Empty the Warrens 4 Gitaxian Probe 4 Rite of Flame 4 Lotus Petal 4 Forgotten Cave 11 Mountain Sideboard: 4 Gorilla Shaman 4 Martyr of Ashes 2 Mogg Raider 2 Flaring Pain 3 Pyroblast Archetypów mamy oczywiście dużo więcej i każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie. Aktualne decki z topa ulegają ciągłym modyfikacjom, więc meta zmienia się wraz z nimi. Warto jeszcze wymienić takie talie jak: Cloudpost Control, IzzetPost, UB Post, Tortured Existence, GW Cloak, Turbo Fog Mill, Elf Ball, UR Wee Fiends, UW Tempo, Team America, Cloak Zoo, MGA, Slivers, Cogs and Stripes, Parlor Tricks, Deep Dog, Grand Entrance, Nightsky Aggro, Red Black Husk, Token Rock, Twiddle Storm, The Pauper Perfect, Storm, B/W Pestilence, Cloudpost Red, SuiBlack, Freed Combo, IzzetWorks/SteamWorks, Rats & Removal, CounterBurn, R/G Thresher, Yak attack, Tilling Thunder, Mimic Aggro, GW Enchantments, BG Tempo, High Tide. Słowo na niedzielę Widzicie sami, że Pauper to nie tylko commonowe kartony bezmyślnie powkładane w talie. Jestem przekonany, że każdy format ma swoje plusy i minusy oraz swoich zwolenników, jak i przeciwników. Gdybym miał wymienić zalety Paupera, z pewnością na pierwszym miejscu znalazłaby się niska cena talii. Te bowiem, wahają się od kilku do kilkudziesięciu dolarów, a jeżeli cena jest niewielka, to automatycznie daje to możliwość do składania wielu decków i posiadania wielu kart zamiennych. Dzięki temu w szybki i łatwy sposób jesteśmy w stanie modyfikować własne talie lub tworzyć zupełnie nowe. Kolejnym dużym argumentem przemawiającym za Pauperem jest zdrowe meta, czyli granie na równym poziomie dla wszystkich. Nie ma talii, która wybija się ponad inne swą techniką czy ceną. Każdy gracz jest w stanie grać wszystkim i przeciw wszystkiemu. Gdybym miał porównać Paupera z jakimś formatem ethernal zdecydowanie porównałbym go do formatu Legacy. Głównie dlatego, gdyż talie i możliwości ich składania są tak zróżnicowane, że nie powstaje stagnacja rozwoju tego formatu. Prężnie rozwija się, szczególnie jako MODO i zaczyna być widoczny w coraz szerszych kręgach graczy na całym świecie. Tak więc, Pauper to bardzo interesujący format, któremu należałoby się dokładniej przyjrzeć. Zachęcam wszystkich do spróbowania swoich sił i przekonania się, że granie commonami wcale nie jest pozbawione sensu a rozgrywki dają sporo emocji i zabawy. Przydatne linki: FORUM Forum poświęcone zagadnieniom na temat Paupera DECKLISTY http://pdcmagic.com/gatherling/eventreport.php http://www.wizards.com/Magic/Digital/MagicOnline.aspx?x=mtg/digital/magiconline/whatshappening http://decks.mtgoacademy.com/formats.aspx?format=Pauper http://mtgpulse.com/events-pauper MAGIC ONLINE Cockatrice - Darmowy program na, którym o każdej porze dnia i nocy grają ludzie z całego świata. CENNIK KART http://www.cardkingdom.com/ http://findmagiccards.com/ http://blacklotusproject.com/
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Tagi: Pauper



Czytaj również

Komentarze


~Squid z uczelni

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
To co, wskrzeszamy Ligę Poltera na Pauperze? Bo ja bym sobie pograł.
27-03-2012 11:38
avatar86
   
Ocena:
0
Aktualnie jestem prawie po maratonie (miesiąc) ligi którą organizowałem wiec na dzień dzisiejszy odpadam.
Co nieznaczy że za miesiąc nie zorganizuje czegoś jak będą chętni.
27-03-2012 14:09
Zephyel
   
Ocena:
0
Można i w Pauperze zrobić, byleby się znalazło trochę osób, które by zagrały :)
27-03-2012 15:46
avatar86
   
Ocena:
0
Właśnie trwa pauperowa:-)
27-03-2012 16:41
Squid
   
Ocena:
+1
avatar86, to trzeba było na Poltera wrzucić ogłoszenie, że startujecie :).
28-03-2012 15:53
avatar86
   
Ocena:
0
tyle tylko że to konkurencyjne forum
28-03-2012 23:06

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.