» Recenzje » CV Pocket

CV Pocket


wersja do druku
CV Pocket
Co by było, gdyby... Czy zastanawiasz się czasem, jak potoczyłoby się twoje życie, jeśli postąpiłbyś inaczej, podjął inne decyzje? Byłoby podobne do obecnego? A może zupełnie inne? CV Pocket pomoże ci zacząć wszystko... od nowa!

Nowe życie!

Jak zapewnia nas autor tytułu, Filip Miłuński, „piękne życie masz w kieszeni”. Trzeba tylko otworzyć opakowanie i zasiąść do gry. A co takiego znajdziemy w pudełku? CV Pocket składa się głównie z kart, dokładnie 55, poza nimi gracze zostają wyposażeni w instrukcję, notes i ołówek. Rozrywka przewidziana jest dla grona od dwóch do czterech osób, w wieku powyżej 10 lat, które dysponują czasem około 20 minut.

Zanim zaczniemy żyć po swojemu, musimy przygotować się do zabawy. Najpierw rozdajemy każdemu z graczy kartę pomocy. Pozostałe karty tasujemy i rozkładamy piętnaście z nich, tworząc trzy kolumny po pięć kart. Naszym zadaniem jest ich zbieranie, każda bowiem reprezentuje określony etap lub wydarzenie w życiu człowieka. W pierwszym ruchu można wziąć jedną z umiejscowionych najniżej (czyli pierwszą kartę z pierwszej, drugiej lub trzeciej kolumny). Przed rozpoczęciem ruchu kolejna osoba ma możliwość przesunięcia karty w dół kolumny na miejsce tej, z której wziął poprzedni gracz. Każda z kart ma po lewej stronie oznaczenie środka transportu oraz liczbę punktów. W następnym ruchu najpierw patrzymy na wierzchnią kartę spośród posiadanych przez danego gracza, a liczba przy środku transportu informuje nas, z którego wiersza kolumn możemy wybierać. A więc samochód mający 2 punkty, pozwala nam na wzięcie dowolnej karty z drugiego wiersza każdej kolumny. Karty uzupełniamy, gdy na stole jest ich co najwyżej sześć. W każdym ruchu gracz ma tak naprawdę tylko dwie możliwości: wziąć kartę lub spasować (a robi to tylko wtedy, gdy pierwsza czynność jest niemożliwa do wykonania). O co więc chodzi? O zdobycie jak największej liczby punktów dzięki posiadaniu konkretnych kart. I tutaj każdy wariant rządzi się swoimi prawami. Mamy karty z oznaczeniami wiedzy, pieniędzy i relacji. Przykładowo wiedza – gracz zdobywa 7 punktów za każdy zestaw symboli w swoim CV (czyli wśród zebranych kart). Oddzielnie liczą się punkty za szczęście czy pech oraz za osiągnięcie tytułów (np. globtroter – gracz otrzymuje po 2 punkty za każdą kartę „przeprowadzka” i „wakacje” w swoim CV), czy wykonanie misji (pojawiających się jako karty specjalne). Po całej rozgrywce rozpisujemy punkty w notesiku z tabelką, sumujemy i mamy zwycięzcę!

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

To jednak nie Simsy...

Muszę przyznać, że od dłuższego czasu ten tytuł chodził mi po głowie. Spodziewałam się, że podczas grania będę mogła kreować nowe ścieżki życia. Na przykład wybierać karty, które stworzą podróżniczkę, a innym razem postawię na rozwój kariery w biurze. Nic bardziej mylnego. Za wybieraniem konkretnych kart stoi czysta i wyrachowana logika. Obrazki i podpisy to w zasadzie dodatek. Liczą się tylko znaczniki na kartach oraz punkty, które dają. Kierowanie się przy ich wyborze sentymentem, to najprostsza droga do przegranej.

A skoro już o znacznikach mowa, to fajnie, że przewidziano specjalną kartę z podpowiedziami, za co są punkty, ale... nie zamieszczono w niej wszystkiego. Zabrakło miejsca na bonusy za tytuły. A szkoda, przydałyby się, ponieważ przez kilka pierwszych partii trzeba regularnie sprawdzać ten fragment w instrukcji (co przy czterech osobach jest lekko kłopotliwe).

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Planowanie... rodziny, to znaczy życia

Tak jak w życiu, tak i w CV: Pocket brak balansu pewnych kategorii. Zdecydowanie najbardziej opłaca się... po prostu stawiać na pieniądze i zdobywać te karty za wszelką cenę, ignorując bardziej fabularne możliwości (i tracąc w ten sposób na klimacie).

Jeśli chodzi o atmosferę gry, to bywa z nią różnie. Ilustracje zamieszczone na kartach są zabawne i pomysłowe. Ich opisy mogą wywołać na naszej twarzy uśmiech, ale... tak naprawdę nie odgrywają one większej roli. Kart nie zbieramy ze względu na ich treść, ale na punkty. I właśnie dlatego nie tworzymy spójnej historii, a po zakończeniu gry, to co zebraliśmy, ciężko nazwać opowieścią życia.

Niemniej, przy odrobinie wyobraźni, można postarać się o jako taką spójność. Bo trzeba przyznać, że karty nadają się do nadinterpretacji. Gdy po wyborze „zalotów” trafiają się nam „dzieci” i „kurak domowy”, robi się zabawnie. Jednak takie zestawienia to bardziej kwestia przypadku niż strategii.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Jeśli chodzi o możliwość stosowania strategii czy planowania swoich działań, gra daje raczej ograniczone możliwości. Oczywiście można i trzeba nastawiać się na zbieranie określonych kategorii kart, ale to... wszystko. Poza tym nic więcej zrobić nie można. Brak też jakichkolwiek relacji między graczami (nie mówiąc już o negatywnej interakcji).

Nieduże są również widełki liczby graczy. W zabawie może wziąć udział od 2 do 4 osób i w tych składach tytuł spisuje się świetnie. Nieważne, w jakim licznym gronie gramy – CV Pocket "działa" sprawnie. Poszczególne tury są dynamiczne, nie ma przestojów ani żadnych innych niekorzystnych efektów małej, czy dużej liczby graczy.

CV Pocket to gra prosta, łatwa i przyjemna. Nie wymagająca wiele zaangażowania ani czasu. Można się przy niej pośmiać, zrelaksować i odpocząć. Szkoda, że nie wykorzystuje własnego potencjału i w żaden sposób nie punktuje świadomego budowania CV lub nie przydziela bardziej ambitnych zadań. Bardzo zabrakło fabularnej obudowy dla wydarzeń, które pojawiają się w rozgrywce (warto samemu wprowadzić taką zasadę i zobowiązać graczy do opowiadania, jak wybrana karta wiąże się z życiem kreowanego bohatera).

Plusem jest lekka i poręczna formuła. Zestaw kart można zabrać ze sobą wszędzie, a w związku z tym, że nie mają one żadnych szczególnych podziałów, wymagających zachowania porządku, proste pudełko bez przegródek w zupełności wystarcza.

CV Pocket to gra dla osób, które nie mają zbyt wiele czasu i nie przepadają za tytułami wymagającymi wiele myślenia. Sprawdzi się też w roli imprezowej zabawy lub wręcz odwrotnie, w towarzystwie dzieci. Dodatkowo zapewni zdecydowanie więcej przyjemności, gdy gracze wprowadzą własną zasadę i zaczną opowiadać o wybieranych kartach.

Plusy:

  • zabawne obrazki

  • śmieszne, chociaż mało wymagające, misje

  • proste zasady

  • poręczne pudełko

  • notes i ołówek w zestawie

Minusy:

  • brak otoczki fabularnej

  • brak klimatu

  • więcej znaczy zdobywanie punktów niż budowanie historii

Dziękujemy wydawnictwu Granna za przekazanie egzemplarza do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
6.5
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: CV Pocket
Typ gry: familijna
Projektant: Filip Miłuński
Ilustracje: Piotr Socha
Wydawca polski: Granna
Data wydania polskiego: 2017
Liczba graczy: od 2 do 4
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: ok. 20 min.
Cena: 39,99 zł



Czytaj również

Frogi
Z kwiatka na kwiatek
- recenzja
Capital
Warszawę stworzyć
- recenzja
CV: Plotki
Los czasem sprzyja, a plotki nigdy
- recenzja
CV
CV
Było sobie życie
- recenzja
Tajny agent
Dedukcja i geografia
- recenzja
Łowcy kryształów
Kosmiczni górnicy
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.