Almanach

Artykuły

Domeny magiczne

03-03-2007 19:11 | Gruszczy | Komentarze: 11
Poniższy tekst nie został przeznaczony do żadnego konkretnego systemu, lecz opiera się w sporej mierze na grze Mag: Przebudzenie i jej zasadach. Większość jednak zawartych tu informacji może być wykorzystana w innych grach o współczesnych magach. W ramkach zostały zebrane informacje ściśle wykorzyst...

Szczep Szeolu

15-11-2007 20:53 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 2
Zakręcona muzyka z iPoda wesoło szumiała mu w uszach, gdy przechadzał się z koszykiem wśród licznych, sklepowych półek. Proszek do prania, płatki dla Margaret, pasta do zębów… Przystanął na chwilę, i westchnął – to, że potrafił subtelnym ruchem ręki zmieniać rzeczywistość nie oznaczało j...
Mój dom to moja twierdza

Mój dom to moja twierdza

Czyli o zalecie Sanktum w Przebudzeniu.

06-12-2007 16:02 | Mariusz 'Kot' Butrykowski | Komentarze: 2
Sanktum dla przebudzonych to Dom. Nie tylko miejsce, w którym się mieszka, ale też miejsce pracy. Bezpieczna przystań. W podręczniku do Przebudzenia takim mianem określa się w słowniczku "Miejsce, w którym mag, lub kabała magów prowadzi badania magiczne i praktykuje Sztukę Tajemną”. Znakomita...
Tales from the 13th Precinct

Tales from the 13th Precinct

22-10-2007 16:28 | | Komentarze: 5
Opowieści z Trzynastego Posterunku są rozwinięciem, zasugerowanego w podręczniku podstawowym, podejścia do tematu mrocznych tajemnic. Tym razem przyjdzie nam mierzyć się z nimi w konwencji filmu lub serialu detektywistyczno-policyjnego. Wcielimy się w role zaprzysiężonych oficerów, licencjonowanych...
Book of Spirits

Book of Spirits

30-08-2007 10:25 | Krzysztof 'Szczur' Hryniów | Komentarze: 16
Book of Spirits miał być dodatkiem przeznaczonym zarówno dla kronik z udziałem śmiertelników, jak i istot nadnaturalnych, który w wyczerpujący sposób opisuje Cień. Taką informację umieszczono w zapowiedziach i na końcu podręcznika, więc oczekiwałem go z niecierpliwością. Cień jak dotychczas nie zost...
Book of Spirits

Book of Spirits

10-06-2007 21:03 | | Komentarze: 24
Już pierwszy rzut oka pozwala stwierdzić, iż Księga Duchów nie odbiega jakością wydania od pozostałych podręczników Świata Mroku. Gruba, twarda oprawa, mocne szycie, czytelny skład, druk bez zarzutów, czy wreszcie świetny papier. Nie została wydrukowana na kredzie, zarezerwowanej przede wszystkim d...
Damnation City

Damnation City

recenzja

17-12-2007 13:25 | Karol 'gervaz' Siadul | Komentarze: 3
Motyw przewodni - Obfitość aż do przesytu Nastrój - Zdystansowana akceptacja Jeżeli pomyślimy o grach RPG, możemy wyróżnić dwa sposoby uprawiania tej zabawy. Jeden z nich to tzw. jednostrzałówki – krótkie przygody o nieskomplikowanej fabule, możliwe do rozegrania w trakcie jednej sesji. Jedy...
Nasycenie Vitae

Nasycenie Vitae

11-03-2007 23:48 | | Komentarze: 15
Michael Stanford, Kardynał San Francisco, przechadzał się po piwniczce znajdującej się w podziemiach jego Schronienia. Kroczył z zadumą, pomiędzy leżakującymi wokół butelkami wyśmienitego kalifornijskiego wina, śledził mosiężne tabliczki znamionujące sezony i roczniki oraz miejsca zbiorów. Co jakiś...
Damnation City

Damnation City

Krwisty city-builder

11-10-2007 16:42 | Gruszczy | Komentarze: 3
Uwielbiam konstruować settingi. Odkąd zacząłem się przygotowywać w ten sposób do sesji, wszystko stało się znacznie prostsze i przyjemniejsze. Nie muszę głowić się nad wciąganiem postaci w przygodę i przygotowywaniem kolejnych scen, a mogę skupić na tym, co lubię – lokacjach, postaciach i frak...
The Rage

The Rage

Podręcznik dla watahy

27-09-2007 19:27 | Krzysztof 'Szczur' Hryniów | Komentarze: 11
The Rage to kolejna spóźniona publikacja – podręcznik gracza do nowego wilkołaka powinien wyjść znacznie szybciej. Ma sporo wspólnych treści z Lore of the Forsaken (opisy plemion, nowe listy darów, nowe fetysze), z tym tylko, że większość tych naprawdę istotnych opisana jest w The Rage dokładn...
The Pure

The Pure

Czyli druga połowa podręcznika

04-08-2007 22:43 | Krzysztof 'Szczur' Hryniów | Komentarze: 3
The Pure to dodatek poświęcony głównym wrogom Wyklętych - plemionom Czystych. Do tej pory jest dla mnie zupełnie niezrozumiałe, czemu trzeba było tak długo czekać na dodatek opisujący najpopularniejszych antagonistów w Wilkołaku i aż do końca 2006 roku wymyślać ich praktycznie od zera, opierając się...

Złudna lokalność

07-01-2008 18:00 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 18
Nowy Świat Mroku jest, przynajmniej według założenia, lokalny. White Wolf wyposażył system w mechanizm (przede wszystkim fabularny), który ma o to zadbać. Istoty nadnaturalne nie mają po co podróżować (wyjątkiem jest, oczywiście, Prometejczyk - artykuł go w żadnym stopniu nie dotyczy), a nawet jeśli...

Metoda w Szaleństwie, Szaleństwo w Metodzie

30-05-2008 00:32 | Mariusz 'Kot' Butrykowski | Komentarze: 2
Drogi Uczniu, Kiedy dotarły do mnie wieści o straszliwym losie, jaki przypadł w udziale Twoim towarzyszom, muszę przyznać, że pierwszym co odczułam, była ulga. Ulga, że to oni, nie Ty, padli ofiarą jednego z najstraszliwszych losów, jakie mogę sobie z dreszczem przerażenia wyobrazić. Wiem, że nie ś...

Mechanika przerzutów

01-07-2008 00:00 | Krzysztof 'Szczur' Hryniów | Komentarze: 12
Dla wygody Czytelników w artykule zostały zastosowane pewne uproszczenia oraz uogólnienia. Wartości liczbowe uzyskane zostały metodą Monte Carlo, jednak przy rozpatrywanej skali zagadnienia niedokładności można pominąć. W temacie "Zasada przerzuć 9 i przerzuć 8" okazało się, że przerzuty w mechan...
Bitwy morskie

Bitwy morskie

15-09-2008 17:59 | Ainsel | Komentarze: 4
Bitwy morskie przez autorów 7th Sea potraktowane zostały po macoszemu, a metody ich prowadzenia przedstawiono czysto mechaniczne. Przez to wydają się one mało atrakcyjne, zarówno dla Mistrza Gry, jak i Graczy. W artykule tym przedstawiam więc kilka fabularnych rozwiązań, które mogą uatrakcyjnić ten,...

Cel przygody

O planowaniu scenariuszy

25-11-2008 12:35 | Karczmarz | Komentarze: 35
Na ostatnim wykładzie z Instytucji Gospodarki Rynkowej profesor zadał pytanie, które nie wiedzieć czemu poruszyło w mojej głowie erpegowe trybiki. Otóż podczas mądrego wywodu na temat Teorii Kontraktu pojawił się aspekt planowania. Tu profesor zatrzymał się na chwilę i zaczął dowodzić, że sam proces...

Licencja na zabijanie

Czyli dlaczego czasem warto dać zginąć postaci gracza

05-12-2008 18:03 | Jan 'Johny' Pawlak | Komentarze: 48
Niniejszy tekst przeznaczony jest dla Mistrzów Gry. Znajdziecie w nim informacje jak zabijać postacie podczas sesji w taki sposób, by wasi gracze nie mieli wam tego za złe. Dowiecie się, kiedy dany bohater ma zginąć, jak używać w tym celu kostek i dlaczego śmierć herosa nie musi być znacząca z punkt...
Jak zostać łowcą?

Jak zostać łowcą?

11-12-2008 16:16 | satti | Komentarze: 12
Życie łowcy nie jest proste. Potężny wróg, niezbadane moce i brak wiedzy, jak walczyć z niebezpieczeństwem. Etykieta wariata lub wręcz psychopaty. Wydawałoby się więc, że łowca jest z góry skazany na klęskę. Pomimo tego, wciąż pojawiają się nowi obrońcy ludzkości. Jak to się dzieje, że wstępują do e...

Granie po omacku

Nie grymaś, opisuj

22-12-2008 19:17 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 23
Moja niedawna przeprowadzka do Lublina wymusiła na mnie zmianę erpegowych przyzwyczajeń. Przez ostatnie kilka miesięcy zdarzyło mi się grać sesje (lub po prostu rozmawiać) z ludźmi, z którymi wcześniej nie grałem. Pozwala to zweryfikować tezę postawioną przez Jamesa Wyatta w Podręczniku Mistrza Podz...

Coś z niczego

Jak projektować kronikę do Wampira: Requiem?

05-02-2009 21:47 | Karol 'gervaz' Siadul | Komentarze: 14
Artykuł zajął trzecie miejsce w konkursie Ekwinokcjum, edycja jesień 2008. Przygotowanie kroniki (zwanej w innych systemach RPG kampanią) do Wampira: Requiem nie jest prostą rzeczą, nawet dla doświadczonego mistrza gry. System ten posiada bowiem swoje własne, specyficzne założenia fabularne. Gracz...
Więcej niż +1

Więcej niż +1

O przedmiotach magicznych w światach fantasy nie tylko dla prowadzących

04-10-2014 01:57 | Maciej 'Aure_Canis' Gajzlerowicz | Komentarze: 5
Podczas spisywania podręcznika do Wiatyku przez długi czas unikałem włączania do niego magicznych przedmiotów. Dostrzegłem w końcu, że chcę je wprowadzać na sesjach. Chcę tworzyć legendy o niezniszczalnych tarczach. Chcę graczom zaoferować zakup samonapełniającego się kielicha. Chcę w moim świe...
Tworzenie przyjemnej postaci do gry fabularnej

Tworzenie przyjemnej postaci do gry fabularnej

Almanach dla graczy o tworzeniu postaci do gry

20-11-2014 21:03 | Maciej 'Aure_Canis' Gajzlerowicz | Komentarze: 7
Moje doświadczenia z grami fabularnymi są związane z – rozumianym jak najbardziej dosłownie – dojrzewaniem. Zaczynałem grać mając trzynaście lat (a więc, uf, 12 lat temu). Z początku zakładałem, że udana sesja zależy od prowadzącego, zaś postać po prostu ma rosnąć w statystykach. Dopiero...
Test charakteru

Test charakteru

Historia bohatera w retrospekcjach

21-03-2015 00:02 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 3
Test charakteru to prosta do zastosowania sztuczka, która pozwala pokazać różnice między światopoglądem gracza i bohatera. Dzięki temu prowadzący może bardzo łatwo uwypuklić pewne cechy osobowości i wyróżnić postać w grze. Sami gracze mogą zaś pomóc koleżance lub koledze w zbudowaniu wiarygodne...

Wieści

Mechanika przerzutów - artykuł

Mechanika przerzutów - artykuł

01-07-2008 10:04 | Artur 'Garnek' Ganszyniec
"W temacie Zasada przerzuć 9 i przerzuć 8 okazało się, że przerzuty w mechanice nowego Świata Mroku są dla użytkowników zdecydowanie nieintuicyjne. Artykuł ten powstał więc, żeby pomóc przybliżyć wyniki uzyskiwane przy zasadach Przerzuć 9 i Przerzuć 8, jak również dać rozeznanie, kiedy owe zasady są bardziej opłacalne od dodatkowych kości a kiedy mniej."

Redakcja Świata Mroku zaprasza do zapoznania się z artykułem analizującym mechanikę przerzutów. Autorem tekstu jest Krzysztof 'Szczur' Hryniów. » więcej
To jak mamy grać?

To jak mamy grać?

03-11-2008 15:24 | Julian 'Mayhnavea' Czurko | Komentarze: 7
Ostatnio często wspominamy o tym, że w podręcznikach do 7th Sea John Wick daje dużo rad na temat grania. Tym, co najbardziej charakterystyczne u niego, jest stawianie akcentu na wspólną zabawę i współpracę między MG a graczami.

W książce Graj Twardo Wick pokazuje inne oblicze swoich przemyśleń. Do naszego działu Rozmaitości trafiły dwie publikowane wcześniej na Poltergeiście recenzje: autorstwa Tomasza 'kaduceusza' Pudło i Adama 'iron_mastera' Janika. Zapraszamy do lektury i porównania z esejami, które prezentujemy w dziale 7th Sea.
7th Sea – też z głową

7th Sea – też z głową

02-12-2008 23:45 | Julian 'Mayhnavea' Czurko | Komentarze: 4
Po Graj Twardo Johna Wicka wydawnictwo Portal zaprezentowało fanom RPG kolejną publikację o sztuce grania i prowadzenia: Graj z Głową Ignacego Trzewiczka. Ostatnio na Poltergeiście pojawiły się dwie recenzje książki, autorstwa Aureusa oraz Cravena. Dział 7th Sea dodał je – jako wickowe bliźniaczki – także do swojego działu Rozmaitości. Polecamy Wam zapoznanie się z obiema, a jeśli zaufacie recenzentom, również z samym almanachem.
Graj fabułą - wstęp i spis treści

Graj fabułą - wstęp i spis treści

01-06-2009 10:06 | Rafał 'multidej' Szyma | Komentarze: 10
Graj fabułą, najnowsza produkcja Wydawnictwa Portal, właśnie trafiło do dystrybucji. Na swojej stronie wydawnictwo udostępniło plik PDF ze wstępem i spisem treści trzeciego z serii almanachów przeznaczonych dla prowadzących. Można go pobrać tutaj.
Blogosfera: Emocje podczas sesji

Blogosfera: Emocje podczas sesji

08-09-2009 13:46 | Piotr 'Rebound' Brewczyński
"Na sesji najważniejsze są emocje.

Sesja, która nie wzbudza w nas emocji to musi być jakiś gniot po którym żałujemy zmarnowanego czasu. Gdzieś czytałem zdanie: Internet jest jak życie, robić nie ma co a odchodzić się nie chce. Podobnie jest z sesją bez emocji - niby nic się nie dzieje, nic nas nie wciąga ale tak z przyzwyczajenia siedzimy i klepiemy bo głupio psuć spotkanie.

No dobra, ale stwierdzenie, że emocje są najważniejsze nic nie rozwiązuje..."


Na swoim blogu Andrzej 'Karczmarz' Benczek snuje rozważania na temat emocji występujących podczas gry w RPG. » więcej
Droga Scenarzysty – wersja do druku

Droga Scenarzysty – wersja do druku

06-01-2010 01:09 | Michał 'rincewind bpm' Smoleń
Zgodnie z życzeniami czytelników, pojawiła się przystosowana do druku wersja Drogi Scenarzysty, artykułu Magdaleny 'MEaDEI' Madej-Reputakowskiej dotyczącego projektowania przygód na przykładzie scenariusza do L5K. » więcej
Mistrzowanie RPG - zbiórka na PolakPotrafi

Mistrzowanie RPG - zbiórka na PolakPotrafi

11-11-2014 09:13 | Maciej 'Aure_Canis' Gajzlerowicz | Komentarze: 1

W serwisie PolakPotrafi rozpoczęła się zbiórka mająca na celu ufundowanie podręcznika zatytułowanego Mistrzowanie RPG. Autor, Krzysztof Głośnicki, obiecuje około 85 stron almanachu adresowanego do Mistrzów Gry dotyczącego różnych tematów związanych z prowadzeniem sesji. By otrzymać cały podręcznik, trzeba wesprzeć projekt kwotą minimum 25 zł. Zbiórka zakończy się 21 grudnia.

» więcej
ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.