» Podręczniki » Recenzje » Montaigne – recenzja

Montaigne – recenzja


wersja do druku

Tam, gdzie słońce świeci najjaśniej

Redakcja: Maciej 'Repek' Reputakowski

Montaigne – recenzja
Trzeci z dodatków o nacjach 7th Sea traktuje o Montaigne, czyli cesarstwie Léona Alexandra XIV. Motto książki, "Słońce świecące zbyt mocno, wypala ziemię poniżej", odwołuje się do postaci imperatora, rządzącego krajem żelazną ręką. Jego zły charakter oraz katastrofalne w skutkach posunięcia dyplomatyczne i ekonomiczne mogą doprowadzić wkrótce do największego rozlewu krwi, jaki widziała Thea. Jest to trudny czas dla Bohaterów, którzy muszą wybierać między lojalnością wobec władzy a umiłowaniem narodu.

Montaigne cieszy się dużą popularnością wśród Mistrzów Gry oraz graczy, co jest zasługą przede wszystkim Alexandra Dumasa, autora książek o muszkieterach i powieści Hrabia Monte Christo, którego twórczość stanowi jedno z pierwszych skojarzeń z Francją XVII wieku. Polskim czytelnikom kultura Montaigne, inspirowana francuską historią i literaturą, jest bliska również dzięki historii naszego kraju, między innymi za sprawą Henryka I Walezego lub Napoleona Bonaparte.

Podręcznik Montaigne nie prezentuje kraju, który byłby jedynie kopią wybranych i zakamuflowanych wątków historycznych oraz motywów literackich, choć już te wzorce gwarantowałyby ciekawe tło fabularne. Autorzy postanowili wzbogacić kraj o taki wymiar fantastyczności, który zapewniłby Cesarstwu Słońca wyjątkowość i niepowtarzalność.


Montaigne

Pierwszy rozdział dodatku prezentuje syntetycznie historię kraju, począwszy od przybycia do niego senatora Montanusa ze świtą aż po wydarzenia bieżące roku 1668. Szczególnie istotne w dziejach Montaigne są kontakty z Avalonem, który przez stulecia znajdował się pod monteńską okupacją, oraz z Castille, opoką Kościoła Watycyńskiego. Konflikt z tym ostatnim jest niezwykle istotny, przede wszystkim z powodu prowadzonej ostatnio wojny, ale także w związku ze śmiercią Hierofanty, goszczonego przez Léona Alexandra, oraz ogłoszenia kraju azylem dla czarnoksiężników z całej Thei.

Dużo miejsca poświęcono wielkim rodom oraz geografii Montaigne, a konkretnie władanym przez nie prowincjom i ich stolicom. Bonusy, które otrzymują Bohaterowie z głównych linii krwi arystokratów, wprowadzają zróżnicowanie wśród samych Monteńczyków. Możnowładca z przebogatej i butnej względem cesarza rodziny Allais będzie zupełnie inny niż sprytny i biegły w intrygach dworzanin Sicée. Opisy miejsc sugerują również, w jak różnych klimatach można utrzymać monteńskie przygody. Historia patrolu Muszkieterów może nabrać niespodziewanych rumieńców, kiedy dotrą oni do prowincji La Motte, gdzie grasuje niespotykana gdzie indziej liczba duchów.

Ostatnim tematem w opisie kraju jest kwestia kultury, począwszy od sztuki, poprzez zwyczaje, przesądy, a na relacjach ludności z Kościołem kończąc. Istotne jest tu zaakcentowanie cech charakterystycznych kultury francuskiej, na przykład skłonności do przepychu i estetycznej przesady, a następnie zwielokrotnienie tego efektu poprzez fantastyczność świata 7th Sea. Widać to między innymi w prawie groteskowej modzie (anegdotyczne fryzury przyozdobione świeczkami), definiującej życie dworskie, jak i w Mieczach Łamigłówkach (Puzzle Swords), będących wariacją na temat pysznie zdobionych francuskich szpad.


Bohater

W tym rozdziale zostały opisane największe osobistości Montaigne, jak i kilka z pozoru mniej znaczących postaci, które wkrótce mogą odegrać doniosłą rolę historyczną. Bohaterów Niezależnych podzielono na kilka grup: rodzinę królewską, ważne osobistości dworu, wojskowych oraz postaci z ludu. Oprócz prezentacji ciekawych życiorysów, autorzy zasugerowali kilka scenerii, w których mogą rozgrywać się monteńskie przygody.

Główne tematy, czyli życie dworskie, historie wojenne, awanturnicze przygody oraz przedrewolucyjne burze, zostały również wsparte przez rozwiązania mechaniczne, opisane w kolejnym rozdziale. Z zestawienia postaci wyłania się także sytuacja polityczna Montaigne. Konflikty między bohaterami mogą wpłynąć nie tylko na jednostkowe historie bądź wydarzenia w skali mikro, ale z ich układu wyłania się zapowiedź wszystkich przyszłych tragedii i rozlewu krwi, jaki już wkrótce może ogarnąć cały kraj.


Drama

Rozdział ten poświęcony jest tradycyjnie tworzeniu Bohatera oraz wyposażaniu go w epickie rozwiązania mechaniczne. Znajdują się tu nowe Szkoły Walki, Biegłości Porté, Zalety, Zaszłości (ten zestaw należy już do standardu), a także smakowite dodatki, jak, na przykład, mechaniczne ujęcie zasad Intryg, Wielkich Bitew czy kreacji Mieczy Łamigłówek. Są to bardzo ciekawe zabawki, szczególnie, że pozwalają wzbogacić przygody o nowy wymiar. Przede wszystkim są gratką dla lubujących się w rozwiązywaniu sytuacji fabularnych za pomocą rzutu kości, a jednocześnie argument przemawiający za zasadnością wykupywania umiejętności dworskich bądź taktycznych. Zasady Intryg stanowią też pomoc dla graczy, którzy nie czują się pewnie w odgrywaniu intryg dworskich i z przyjemnością wesprą się takim narzędziem.


Styl

Ostatni rozdział otwiera część dla graczy poświęcona tytułowemu zagadnieniu. Zawarto w niej cztery krótkie eseje, których poziom zawartości i przydatność są dość zróżnicowane. Sugestia, żeby gracz, mający problemy z dworskimi docinkami, nauczył się ich z książek, nie jest najfortunniejszym pomysłem – a można było zalecić, na przykład, deklarowanie akcji dworskiej w trzeciej osobie, bardziej opisowo niż w formie cytatu. Z drugiej strony jest tu także krótki tekst, który ukazuje sedno konwencji 7th Sea (gdyż nie ogranicza się wcale do samego Montaigne), czyli styl, który w wielu wypadkach jest kluczowy dla konwencji. Albowiem częściej liczy się nie fakt, co się zrobiło – repertuar bohaterskich akcji bywa niezbyt zaskakujący – ale jak się dokonało czynu. Artykuł ten jest jedną z perełek, które sprawiają, że gra jest wyjątkowa.

Część dla Mistrzów Gry stanowią przede wszystkim statystyki Bohaterów Niezależnych oraz ich tajemnice. I tutaj następuje spore zaskoczenie, gdyż najbarwniejsze postacie okazują się niespecjalnie głębokie ani interesujące i cały ich potencjał został wydobyty w części dostępnej graczom. Najwięcej smakowitych sekretów skrywają bohaterowie z pozoru niewiele znaczący, co jednocześnie pozwala łatwiej włączać ich do fabuł.

Na sam koniec załączono poglądowy plan stolicy Montaigne, kartę intryg dworskich – ciekawe narzędzie do wizualizacji koneksji – oraz… z jakiegoś powodu dodano aż trzy szkice monteńskich okrętów. Biorąc pod uwagę to, jak niewiele uwagi poświęcono w podręczniku marynarce wojennej, można odnieść wrażenie, że to tylko zapychacze miejsca na niewykorzystanych ostatnich stronach książki.


W blasku Słońca…

Wszystkie barwy wydają się ostrzejsze. Tak właśnie jest ze wszystkimi aspektami Montaigne: odnosi się wrażenie, że są całkiem znajome, ale po chwili okazuje się, że autorzy dodatkowo jeszcze je "doprawili". Dzięki temu zabawa w monteńskim klimacie przekracza wszystko, czego można się spodziewać po historiach muszkieterów, rokokowego dworu i nadchodzącej Rewolucji. Montaigne to nie tylko bardzo ciekawy podręcznik, pełen rozmaitych, ciekawych pomysłów, ale także źródło, w którym wprost wyłożone są kwestie konwencji 7th Sea.



Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
8.0
Ocena recenzenta
7.4
Ocena użytkowników
Średnia z 5 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 1

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Montaigne. Nations of Théah: Book Three
Linia wydawnicza: 7th Sea
Autorzy: Kevin Wilson, Jean-Marie Baveux, Jim Pinto, Rob Vaux, Ray Yand
Okładka: Terese Neilsen
Ilustracje: Paul Daily, Cris Dornaus, Brendon Goodyear, Daerick Gross, Paul (Prof) Herbert, Rob Hinds, Steve Hough, Ramon Perez, Kevin Sanborne
Wydawca oryginału: Alderac Entertainment Group
Data wydania oryginału: wrzesień 2000
Miejsce wydania oryginału: Ontario, California, USA
Liczba stron: 128
Oprawa: miękka
Format: 215x278 mm
ISBN-13: 72-9220720-02-3
Numer katalogowy: AEG 7202
Cena: $19,95



Czytaj również

Jean Luc de Robespierre
Łotr, Szachista Doskonały
Eisen – recenzja
Ziemia spojona deszczem i krwią
- recenzja
Sanssouci
Monteńska Szkoła Uwodzicieli [Pdf]
Generator Balów
Monteńskie narzędzie MG
Ostrza Łamigłówek
Tłumaczenie materiału z "Montaigne"

Komentarze


8536

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Fajna recka :)

Co z tego podrecznika podacie nam na tacy? :P
02-12-2008 12:25
Ainsel
   
Ocena:
0
Hajdamaka, zgodnie z regułą dramatyzmu nie wypada od razu mówić co i jak. Poczekaj, a się przekonasz... :P
02-12-2008 12:35
8536

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Wydaje Kosc Dramy i zadam informacji ;) :D
02-12-2008 12:37
Ainsel
   
Ocena:
0
O do diaska....
02-12-2008 12:40
Repek
    @Wydaje swoją...
Ocena:
+1
...kość dramy, odpalam arkanum Hajdamaki i wykorzystuję je przeciwko niemu. :) Czekaj cierpliwie!

Pozdrówka
02-12-2008 15:08
8536

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Zbijam swoja Koscia Dramy i aktywuje Przyware Redakcji - poznaje wszystkie informacje

To co, gramy w 7th Sea w komciach?? :P
02-12-2008 19:51
Repek
    @Re
Ocena:
0
Zbijam swoja Koscia Dramy i aktywuje Przyware Redakcji - poznaje wszystkie informacje
Wszystkie dwie? I jaka to przywara - że niby gadatliwość? :)

Ok, koniec offtopa. :) Witamy w Motaigne.

Pozdrówka
02-12-2008 20:06

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.