Montaigne – recenzja
Tam, gdzie słońce świeci najjaśniej
Autor: Julian 'Mayhnavea' Czurko
Redakcja: Maciej 'Repek' ReputakowskiTrzeci z dodatków o nacjach 7th Sea traktuje o Montaigne, czyli cesarstwie Léona Alexandra XIV. Motto książki, "Słońce świecące zbyt mocno, wypala ziemię poniżej", odwołuje się do postaci imperatora, rządzącego krajem żelazną ręką. Jego zły charakter oraz katastrofalne w skutkach posunięcia dyplomatyczne i ekonomiczne mogą doprowadzić wkrótce do największego rozlewu krwi, jaki widziała Thea. Jest to trudny czas dla Bohaterów, którzy muszą wybierać między lojalnością wobec władzy a umiłowaniem narodu.
Montaigne cieszy się dużą popularnością wśród Mistrzów Gry oraz graczy, co jest zasługą przede wszystkim Alexandra Dumasa, autora książek o muszkieterach i powieści Hrabia Monte Christo, którego twórczość stanowi jedno z pierwszych skojarzeń z Francją XVII wieku. Polskim czytelnikom kultura Montaigne, inspirowana francuską historią i literaturą, jest bliska również dzięki historii naszego kraju, między innymi za sprawą Henryka I Walezego lub Napoleona Bonaparte.
Podręcznik Montaigne nie prezentuje kraju, który byłby jedynie kopią wybranych i zakamuflowanych wątków historycznych oraz motywów literackich, choć już te wzorce gwarantowałyby ciekawe tło fabularne. Autorzy postanowili wzbogacić kraj o taki wymiar fantastyczności, który zapewniłby Cesarstwu Słońca wyjątkowość i niepowtarzalność.
Montaigne
Pierwszy rozdział dodatku prezentuje syntetycznie historię kraju, począwszy od przybycia do niego senatora Montanusa ze świtą aż po wydarzenia bieżące roku 1668. Szczególnie istotne w dziejach Montaigne są kontakty z Avalonem, który przez stulecia znajdował się pod monteńską okupacją, oraz z Castille, opoką Kościoła Watycyńskiego. Konflikt z tym ostatnim jest niezwykle istotny, przede wszystkim z powodu prowadzonej ostatnio wojny, ale także w związku ze śmiercią Hierofanty, goszczonego przez Léona Alexandra, oraz ogłoszenia kraju azylem dla czarnoksiężników z całej Thei.
Dużo miejsca poświęcono wielkim rodom oraz geografii Montaigne, a konkretnie władanym przez nie prowincjom i ich stolicom. Bonusy, które otrzymują Bohaterowie z głównych linii krwi arystokratów, wprowadzają zróżnicowanie wśród samych Monteńczyków. Możnowładca z przebogatej i butnej względem cesarza rodziny Allais będzie zupełnie inny niż sprytny i biegły w intrygach dworzanin Sicée. Opisy miejsc sugerują również, w jak różnych klimatach można utrzymać monteńskie przygody. Historia patrolu Muszkieterów może nabrać niespodziewanych rumieńców, kiedy dotrą oni do prowincji La Motte, gdzie grasuje niespotykana gdzie indziej liczba duchów.
Ostatnim tematem w opisie kraju jest kwestia kultury, począwszy od sztuki, poprzez zwyczaje, przesądy, a na relacjach ludności z Kościołem kończąc. Istotne jest tu zaakcentowanie cech charakterystycznych kultury francuskiej, na przykład skłonności do przepychu i estetycznej przesady, a następnie zwielokrotnienie tego efektu poprzez fantastyczność świata 7th Sea. Widać to między innymi w prawie groteskowej modzie (anegdotyczne fryzury przyozdobione świeczkami), definiującej życie dworskie, jak i w Mieczach Łamigłówkach (Puzzle Swords), będących wariacją na temat pysznie zdobionych francuskich szpad.
Bohater
W tym rozdziale zostały opisane największe osobistości Montaigne, jak i kilka z pozoru mniej znaczących postaci, które wkrótce mogą odegrać doniosłą rolę historyczną. Bohaterów Niezależnych podzielono na kilka grup: rodzinę królewską, ważne osobistości dworu, wojskowych oraz postaci z ludu. Oprócz prezentacji ciekawych życiorysów, autorzy zasugerowali kilka scenerii, w których mogą rozgrywać się monteńskie przygody.
Główne tematy, czyli życie dworskie, historie wojenne, awanturnicze przygody oraz przedrewolucyjne burze, zostały również wsparte przez rozwiązania mechaniczne, opisane w kolejnym rozdziale. Z zestawienia postaci wyłania się także sytuacja polityczna Montaigne. Konflikty między bohaterami mogą wpłynąć nie tylko na jednostkowe historie bądź wydarzenia w skali mikro, ale z ich układu wyłania się zapowiedź wszystkich przyszłych tragedii i rozlewu krwi, jaki już wkrótce może ogarnąć cały kraj.
Drama
Rozdział ten poświęcony jest tradycyjnie tworzeniu Bohatera oraz wyposażaniu go w epickie rozwiązania mechaniczne. Znajdują się tu nowe Szkoły Walki, Biegłości Porté, Zalety, Zaszłości (ten zestaw należy już do standardu), a także smakowite dodatki, jak, na przykład, mechaniczne ujęcie zasad Intryg, Wielkich Bitew czy kreacji Mieczy Łamigłówek. Są to bardzo ciekawe zabawki, szczególnie, że pozwalają wzbogacić przygody o nowy wymiar. Przede wszystkim są gratką dla lubujących się w rozwiązywaniu sytuacji fabularnych za pomocą rzutu kości, a jednocześnie argument przemawiający za zasadnością wykupywania umiejętności dworskich bądź taktycznych. Zasady Intryg stanowią też pomoc dla graczy, którzy nie czują się pewnie w odgrywaniu intryg dworskich i z przyjemnością wesprą się takim narzędziem.
Styl
Ostatni rozdział otwiera część dla graczy poświęcona tytułowemu zagadnieniu. Zawarto w niej cztery krótkie eseje, których poziom zawartości i przydatność są dość zróżnicowane. Sugestia, żeby gracz, mający problemy z dworskimi docinkami, nauczył się ich z książek, nie jest najfortunniejszym pomysłem – a można było zalecić, na przykład, deklarowanie akcji dworskiej w trzeciej osobie, bardziej opisowo niż w formie cytatu. Z drugiej strony jest tu także krótki tekst, który ukazuje sedno konwencji 7th Sea (gdyż nie ogranicza się wcale do samego Montaigne), czyli styl, który w wielu wypadkach jest kluczowy dla konwencji. Albowiem częściej liczy się nie fakt, co się zrobiło – repertuar bohaterskich akcji bywa niezbyt zaskakujący – ale jak się dokonało czynu. Artykuł ten jest jedną z perełek, które sprawiają, że gra jest wyjątkowa.
Część dla Mistrzów Gry stanowią przede wszystkim statystyki Bohaterów Niezależnych oraz ich tajemnice. I tutaj następuje spore zaskoczenie, gdyż najbarwniejsze postacie okazują się niespecjalnie głębokie ani interesujące i cały ich potencjał został wydobyty w części dostępnej graczom. Najwięcej smakowitych sekretów skrywają bohaterowie z pozoru niewiele znaczący, co jednocześnie pozwala łatwiej włączać ich do fabuł.
Na sam koniec załączono poglądowy plan stolicy Montaigne, kartę intryg dworskich – ciekawe narzędzie do wizualizacji koneksji – oraz… z jakiegoś powodu dodano aż trzy szkice monteńskich okrętów. Biorąc pod uwagę to, jak niewiele uwagi poświęcono w podręczniku marynarce wojennej, można odnieść wrażenie, że to tylko zapychacze miejsca na niewykorzystanych ostatnich stronach książki.
W blasku Słońca…
Wszystkie barwy wydają się ostrzejsze. Tak właśnie jest ze wszystkimi aspektami Montaigne: odnosi się wrażenie, że są całkiem znajome, ale po chwili okazuje się, że autorzy dodatkowo jeszcze je "doprawili". Dzięki temu zabawa w monteńskim klimacie przekracza wszystko, czego można się spodziewać po historiach muszkieterów, rokokowego dworu i nadchodzącej Rewolucji. Montaigne to nie tylko bardzo ciekawy podręcznik, pełen rozmaitych, ciekawych pomysłów, ale także źródło, w którym wprost wyłożone są kwestie konwencji 7th Sea.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Montaigne cieszy się dużą popularnością wśród Mistrzów Gry oraz graczy, co jest zasługą przede wszystkim Alexandra Dumasa, autora książek o muszkieterach i powieści Hrabia Monte Christo, którego twórczość stanowi jedno z pierwszych skojarzeń z Francją XVII wieku. Polskim czytelnikom kultura Montaigne, inspirowana francuską historią i literaturą, jest bliska również dzięki historii naszego kraju, między innymi za sprawą Henryka I Walezego lub Napoleona Bonaparte.
Podręcznik Montaigne nie prezentuje kraju, który byłby jedynie kopią wybranych i zakamuflowanych wątków historycznych oraz motywów literackich, choć już te wzorce gwarantowałyby ciekawe tło fabularne. Autorzy postanowili wzbogacić kraj o taki wymiar fantastyczności, który zapewniłby Cesarstwu Słońca wyjątkowość i niepowtarzalność.
Montaigne
Pierwszy rozdział dodatku prezentuje syntetycznie historię kraju, począwszy od przybycia do niego senatora Montanusa ze świtą aż po wydarzenia bieżące roku 1668. Szczególnie istotne w dziejach Montaigne są kontakty z Avalonem, który przez stulecia znajdował się pod monteńską okupacją, oraz z Castille, opoką Kościoła Watycyńskiego. Konflikt z tym ostatnim jest niezwykle istotny, przede wszystkim z powodu prowadzonej ostatnio wojny, ale także w związku ze śmiercią Hierofanty, goszczonego przez Léona Alexandra, oraz ogłoszenia kraju azylem dla czarnoksiężników z całej Thei.
Dużo miejsca poświęcono wielkim rodom oraz geografii Montaigne, a konkretnie władanym przez nie prowincjom i ich stolicom. Bonusy, które otrzymują Bohaterowie z głównych linii krwi arystokratów, wprowadzają zróżnicowanie wśród samych Monteńczyków. Możnowładca z przebogatej i butnej względem cesarza rodziny Allais będzie zupełnie inny niż sprytny i biegły w intrygach dworzanin Sicée. Opisy miejsc sugerują również, w jak różnych klimatach można utrzymać monteńskie przygody. Historia patrolu Muszkieterów może nabrać niespodziewanych rumieńców, kiedy dotrą oni do prowincji La Motte, gdzie grasuje niespotykana gdzie indziej liczba duchów.
Ostatnim tematem w opisie kraju jest kwestia kultury, począwszy od sztuki, poprzez zwyczaje, przesądy, a na relacjach ludności z Kościołem kończąc. Istotne jest tu zaakcentowanie cech charakterystycznych kultury francuskiej, na przykład skłonności do przepychu i estetycznej przesady, a następnie zwielokrotnienie tego efektu poprzez fantastyczność świata 7th Sea. Widać to między innymi w prawie groteskowej modzie (anegdotyczne fryzury przyozdobione świeczkami), definiującej życie dworskie, jak i w Mieczach Łamigłówkach (Puzzle Swords), będących wariacją na temat pysznie zdobionych francuskich szpad.
Bohater
W tym rozdziale zostały opisane największe osobistości Montaigne, jak i kilka z pozoru mniej znaczących postaci, które wkrótce mogą odegrać doniosłą rolę historyczną. Bohaterów Niezależnych podzielono na kilka grup: rodzinę królewską, ważne osobistości dworu, wojskowych oraz postaci z ludu. Oprócz prezentacji ciekawych życiorysów, autorzy zasugerowali kilka scenerii, w których mogą rozgrywać się monteńskie przygody.
Główne tematy, czyli życie dworskie, historie wojenne, awanturnicze przygody oraz przedrewolucyjne burze, zostały również wsparte przez rozwiązania mechaniczne, opisane w kolejnym rozdziale. Z zestawienia postaci wyłania się także sytuacja polityczna Montaigne. Konflikty między bohaterami mogą wpłynąć nie tylko na jednostkowe historie bądź wydarzenia w skali mikro, ale z ich układu wyłania się zapowiedź wszystkich przyszłych tragedii i rozlewu krwi, jaki już wkrótce może ogarnąć cały kraj.
Drama
Rozdział ten poświęcony jest tradycyjnie tworzeniu Bohatera oraz wyposażaniu go w epickie rozwiązania mechaniczne. Znajdują się tu nowe Szkoły Walki, Biegłości Porté, Zalety, Zaszłości (ten zestaw należy już do standardu), a także smakowite dodatki, jak, na przykład, mechaniczne ujęcie zasad Intryg, Wielkich Bitew czy kreacji Mieczy Łamigłówek. Są to bardzo ciekawe zabawki, szczególnie, że pozwalają wzbogacić przygody o nowy wymiar. Przede wszystkim są gratką dla lubujących się w rozwiązywaniu sytuacji fabularnych za pomocą rzutu kości, a jednocześnie argument przemawiający za zasadnością wykupywania umiejętności dworskich bądź taktycznych. Zasady Intryg stanowią też pomoc dla graczy, którzy nie czują się pewnie w odgrywaniu intryg dworskich i z przyjemnością wesprą się takim narzędziem.
Styl
Ostatni rozdział otwiera część dla graczy poświęcona tytułowemu zagadnieniu. Zawarto w niej cztery krótkie eseje, których poziom zawartości i przydatność są dość zróżnicowane. Sugestia, żeby gracz, mający problemy z dworskimi docinkami, nauczył się ich z książek, nie jest najfortunniejszym pomysłem – a można było zalecić, na przykład, deklarowanie akcji dworskiej w trzeciej osobie, bardziej opisowo niż w formie cytatu. Z drugiej strony jest tu także krótki tekst, który ukazuje sedno konwencji 7th Sea (gdyż nie ogranicza się wcale do samego Montaigne), czyli styl, który w wielu wypadkach jest kluczowy dla konwencji. Albowiem częściej liczy się nie fakt, co się zrobiło – repertuar bohaterskich akcji bywa niezbyt zaskakujący – ale jak się dokonało czynu. Artykuł ten jest jedną z perełek, które sprawiają, że gra jest wyjątkowa.
Część dla Mistrzów Gry stanowią przede wszystkim statystyki Bohaterów Niezależnych oraz ich tajemnice. I tutaj następuje spore zaskoczenie, gdyż najbarwniejsze postacie okazują się niespecjalnie głębokie ani interesujące i cały ich potencjał został wydobyty w części dostępnej graczom. Najwięcej smakowitych sekretów skrywają bohaterowie z pozoru niewiele znaczący, co jednocześnie pozwala łatwiej włączać ich do fabuł.
Na sam koniec załączono poglądowy plan stolicy Montaigne, kartę intryg dworskich – ciekawe narzędzie do wizualizacji koneksji – oraz… z jakiegoś powodu dodano aż trzy szkice monteńskich okrętów. Biorąc pod uwagę to, jak niewiele uwagi poświęcono w podręczniku marynarce wojennej, można odnieść wrażenie, że to tylko zapychacze miejsca na niewykorzystanych ostatnich stronach książki.
W blasku Słońca…
Wszystkie barwy wydają się ostrzejsze. Tak właśnie jest ze wszystkimi aspektami Montaigne: odnosi się wrażenie, że są całkiem znajome, ale po chwili okazuje się, że autorzy dodatkowo jeszcze je "doprawili". Dzięki temu zabawa w monteńskim klimacie przekracza wszystko, czego można się spodziewać po historiach muszkieterów, rokokowego dworu i nadchodzącej Rewolucji. Montaigne to nie tylko bardzo ciekawy podręcznik, pełen rozmaitych, ciekawych pomysłów, ale także źródło, w którym wprost wyłożone są kwestie konwencji 7th Sea.
Tytuł: Montaigne. Nations of Théah: Book Three
Linia wydawnicza: 7th Sea
Autorzy: Kevin Wilson, Jean-Marie Baveux, Jim Pinto, Rob Vaux, Ray Yand
Okładka: Terese Neilsen
Ilustracje: Paul Daily, Cris Dornaus, Brendon Goodyear, Daerick Gross, Paul (Prof) Herbert, Rob Hinds, Steve Hough, Ramon Perez, Kevin Sanborne
Wydawca oryginału: Alderac Entertainment Group
Data wydania oryginału: wrzesień 2000
Miejsce wydania oryginału: Ontario, California, USA
Liczba stron: 128
Oprawa: miękka
Format: 215x278 mm
ISBN-13: 72-9220720-02-3
Numer katalogowy: AEG 7202
Cena: $19,95
Linia wydawnicza: 7th Sea
Autorzy: Kevin Wilson, Jean-Marie Baveux, Jim Pinto, Rob Vaux, Ray Yand
Okładka: Terese Neilsen
Ilustracje: Paul Daily, Cris Dornaus, Brendon Goodyear, Daerick Gross, Paul (Prof) Herbert, Rob Hinds, Steve Hough, Ramon Perez, Kevin Sanborne
Wydawca oryginału: Alderac Entertainment Group
Data wydania oryginału: wrzesień 2000
Miejsce wydania oryginału: Ontario, California, USA
Liczba stron: 128
Oprawa: miękka
Format: 215x278 mm
ISBN-13: 72-9220720-02-3
Numer katalogowy: AEG 7202
Cena: $19,95