» O D&D i d20 » Pozostałe materiały » 3. Światy i settingi

3. Światy i settingi


wersja do druku

3.1. PYTANIA OGÓLNE

3.1.1. Co to jest setting?

Setting to świat (uniwersum) będący miejscem akcji gry, z własną historią, geografią i mieszkańcami. W przypadku Dungeons & Dragons setting traktowany jest jako oddzielna od mechaniki, "wymienna" część gry (można grać w różnych settingach w oparciu o tę samą mechanikę d20 [patrz: 1. Pytania ogólne/1.1]).


3.1.2. Jakie istnieją settingi dla D&D?

Jest ich sporo. Do najbardziej znanych należą (w kolejności alfabetycznej):

Dark Sun - Wysokopsioniczny, postapokaliptyczny setting wydany przez TSR do D&D 2 ed., utrzymany w konwencji dark fantasy. Jest settingiem "macierzystym" dla wielu psionicznych ras, potworów i mocy. Wydawca (ed. 3.x): Athas.org. Więcej na stronie Shattered World.

Dragonlance - Baśniowy świat rycerzy i smoków przeplatany potężną magią i walką dobra ze złem. Wydawca: Sovereign Press.

Eberron - Świat fantasy powoli podnoszący się z chaosu Ostatniej Wojny. Istnieje w nim potężna magia i zaawansowana "magotechnika". Wydawca: Wizards of the Coast.

Greyhawk - Pierwszy setting do D&D i zarazem podstawowy świat 3. edycji D&D (jeśli podręcznik opatrzony jest logiem D&D, to jest osadzony w tym właśnie settingu, chyba że zaznaczono w nim inaczej). Wydawca: Wizards of the Coast/ISA (w polskiej wersji językowej). Więcej w artykule Żyjący Greyhawk.

Planescape - Meta-setting łączący ze sobą wszystkie inne uniwersa. Oparty na teorii planów egzystencji (światów alternatywnych). Wydawca (ed. 3.x): Planewalker.com. Więcej w artykule Planescape.

Ravenloft - Mroczny świat gotyckiego horroru. Wydawca: Sword & Sorcery Studios/Wizards of the Coast (obecnie licencję posiadają WotC).

Rokugan - Orientalny świat pełen samurajów, magii i duchów. Oryginalnie: setting gry Legenda Pięciu Kręgów. Wydawca: Wizards of the Coast/ISA (w polskiej wersji językowej).

Spelljammer - Meta-setting łączący wszystkie inne ze sobą za pomocą podróży międzygwiezdnych (wg tego modelu każdy setting to osobny układ planetarny). Wydawca (ed. 3.x): Spelljammer.org.

Zapomniane Krainy (Forgotten Realms) - Wysokomagiczny świat fantasy. Wydawca: Wizards of the Coast/ISA (w polskiej wersji językowej). Więcej w artykule: Zapomniane Krainy.


3.1.3. Czy aby dobrze się bawić powinienem kupić podręcznik opisujący jeden z oficjalnych settingów D&D?

To zależy. Do gry w D&D potrzebny jest setting. Podręczniki źródłowe nie zawierają settingu. Każdy MP staje przed wyborem: stworzyć własny setting lub skorzystać z gotowego.

Jeśli chcesz stworzyć własny setting lub też już takowy stworzyłeś, a rozbudowywanie go sprawia ci przyjemność, nie powinieneś z niego rezygnować.

Jeśli jednak od światotworzenia wolisz właściwą grę, z pewnością powinieneś zaopatrzyć się w jeden z gotowych settingów, niekoniecznie "oficjalnych".


3.1.4. W jakim stopniu w settingach D&D obecna jest magia?

Settingi znacznie różnią się między sobą pod tym względem. Istnieją settingi wysokomagiczne, w których magia jest niemal wszechobecna (np. Zapomniane Krainy); niskomagiczne (np. Ravenloft) oraz takie, które plasują się gdzieś pośrodku (np. Greyhawk).

Stopień "umagicznienia" settingu wpływa na częstość występowania w nim postaci władających magią, a co za tym idzie - także dostępność usług oraz przedmiotów magicznych.


3.1.5. Kto to jest Bigby, Mordenkainen, Simbul itd.?

Imiona występujące w nazwach niektórych czarów to imiona ich twórców - potężnych magów. Postacie te pochodzą z konkretnych settingów (w których są postaciami ikonicznymi [patrz: 3.1.6]), ale same czary rozpowszechnione są również poza "macierzystymi" światami ich twórców.


3.1.6. Co to jest postać ikoniczna?

To postać, która występuje w oficjalnych (należących do kanonu) podręcznikach i książkach osadzonych w danym settingu. Zwykle są to postacie bardzo znane w świecie gry. Większość jest także dość potężna (fizycznie, magicznie lub politycznie). Często są to postacie, którymi kiedyś grali twórcy settingu lub ich gracze.

Przykłady postaci ikonicznych (wraz z settingami, z których pochodzą): Mordenkainen (Greyhawk), Elminster (Zapomniane Krainy), Raistlin (Dragonlance).


3.2. GREYHAWK

3.2.1. Czym jest Greyhawk?

Greyhawk to setting, którego miejscem akcji jest kontynent zwany Flanaess, znajdujący się na planecie Oerth.

Nazwa settingu pochodzi od wolnego miasta Greyhawk, w którym podpisano traktat kończący wojnę targającą niemal całym kontynentem.

Zobacz też: 3.1.2 oraz artykuł Żyjący Greyhawk.


3.3. ZAPOMNIANE KRAINY

3.3.1. Czym są Zapomniane Krainy?

Zapomniane Krainy to setting, którego miejscem akcji jest (głównie) kontynent zwany Faerun, znajdujący się na planecie Abeir-Toril.

Zobacz też: 3.1.2 oraz artykuł Zapomniane Krainy.


3.3.2. Co jest napisane na ilustracji na okładce podręcznika Zapomniane Krainy: Opis Świata?

Słowa w Espruarze (alfabecie elfów) brzmią: "We remember cities now in ruin and forests murdered, yet still we sing to the stars and hope for renewal".

Tłumaczenie: "Pamiętamy miasta, które teraz są w ruinie i lasy zamordowane, lecz wciąż śpiewamy do gwiazd i mamy nadzieję na odnowę".

Napis w Detheku (alfabecie krasnoludów) głosi: "The secret fires of our hearts burn with the memory of wars lost and heroes slain, but like the stone from which we came, we endure".

Tłumaczenie: "Sekretne ognie naszych serc płoną pamięcią wojen przegranych i bohaterów poległych, ale tak jak kamień z którego pochodzimy – trwamy".


3.3.3. Czy adamantyt rozpada się po wystawieniu na światło słoneczne?

Nie. Sam adamantyt nie jest w żaden szczególny sposób podatny na działanie światła. Po wystawieniu na słońce rozpadają się przedmioty drowcraft (rodzaj przedmiotów wytwarzanych przez drowy, patrz: dodatek Podmrok), niezależnie od tego, z jakiego materiału są wykonane. Jeśli adamantytowy pancerz drowa rozpadnie się w kontakcie z promieniami słońca, to nie dlatego, że jest wykonany z adamantytu, tylko dlatego, że jest drowcraft.

Zobacz też: The Forgotten Realms Mailing List FAQ (strona w języku angielskim).

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Perfect HGM
Czyli jak zostać najlepszym Heroic Game-Masterem...

Komentarze


~Voldo

Użytkownik niezarejestrowany
    proste
Ocena:
0
pytania są dość proste ale nie jest to takie złe każdy poczatkujący ty pewnie zajży ogólnie: dobra praca
21-08-2006 19:02
Ausir
   
Ocena:
0
"Spelljammer - Meta-setting łączący wszystkie inne ze sobą za pomocą podróży międzygwiezdnych (wg tego modelu każdy setting to osobny układ planetarny)."

Nie wszystkie - tylko te z prime material plane (nie wiem, jak się to po polsku nazywa) - do Sigil ani Ravenlofta się nijak nie doleci :).
23-08-2006 03:58
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
0
Pierwszą Materialną. Fakt, poza jej obszar ciężko byłoby się dostać, ale na upartego, gdyby znaleźć odpowiednio duży portal... ;-)

Bazowo jednak faktycznie - w realiach Spelljammera można podróżować tylko pomiędzy światami Pierwszej Sfery Materialnej, przez Dziką Przestrzeń i Flogiston.
23-08-2006 09:49

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.